Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:32

Zucht......laat ook maar Rolleyes

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:38

fabienne"]
Ok dus iets minder dan 1 op de 200 ongevallen bij paardrijden geeft hoofdletsel.....hoeveel procent daarvan gebeurt op (dressuur-)wedstrijden?

Waar heb je deze gegevens vandaan Fitz?
[/quote]

Die cijfers had ik uit het andere topic van Tulandro.
Maar waar die ze vandaan had, volgens mij van de Stichting Consument en Veiligheid.
Ik heb het alleen even omgerekend naar een percentage, zo zie je de betrekkelijkheid van alles.
Op 75.000 letsels zijn er 350 gevallen van hersenletsel.

[quote="Tulandro schreef:
In de paardensport ontstaan bijna 75.000 letsels per jaar. Ongeveer 9.000 slachtoffers moeten zich jaarlijks laten behandelen op de spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de paardensport. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard. Ruim 350 ruiters lopen hersenletsel op."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:53

Pipo, ik denk dat je reeel moet zijn in waar een cap toe in staat is en ik denk dat zijn levensreddend vermogen maar heel klein is. Daarom is het zo angstig dat men zo hangt aan dat idee van veiligheid, die veiligheid is maar betrekkelijk.
Als iemand de bak binnenkomt met een springerige driejarige, hoop ik voor ze dat zichzelf geen pijn doen en bovendien hoop ik dat ze me niet in de weg rijden, ik ga geen cap opzetten omdat zij hun paard niet in de hand hebben .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:01

Zep schreef:
dat is het hele punt nu net.

Het gaat er niet om wat men veiliger vind, het gaat erom dat de ruiter de keuzevrijheid afgenomen word op grond van een redenatie die technisch gezien niet klopt.

Tja dat doet met met verplicht met gordels rijden ook en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarin er is verplicht om voor de gebruikers het zo veilig mogelijik te maken. Kunnen ze mensen ook wel zelf de vrijheid geven om een gordel om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:03

Dat van die autogordels is niet te vergelijken, dat is ten eerst bij wet ondersteund en ten tweede gaat het dan over de openbare weg en over wat daar gebeurt heeft de eigenaar nog wel iets te vertellen en dat is dus dezelfde overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:09

Lovely schreef:
Pipo, ik denk dat je reeel moet zijn in waar een cap toe in staat is en ik denk dat zijn levensreddend vermogen maar heel klein is. Daarom is het zo angstig dat men zo hangt aan dat idee van veiligheid, die veiligheid is maar betrekkelijk.
Als iemand de bak binnenkomt met een springerige driejarige, hoop ik voor ze dat zichzelf geen pijn doen en bovendien hoop ik dat ze me niet in de weg rijden, ik ga geen cap opzetten omdat zij hun paard niet in de hand hebben .

Ik heb het niet over een cap, ik heb het over een helm.

Maar iedereen moet zelf weten of zij of hij dat ding opzetten. Maar verplichten voor iedereen of voor niemand. Want op deze manier slaat het werkelijk nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:12

De KNHS zei dat er wellicht eerst een CAP verplichting komt en niet eens een verplichting tot het dragen van een hoofddeksel dat voldoet aan een veiligheidskeurmerk. Dus gewoon je ouwe doppie op Haha!.
Zelfs Pipo zou nu of in de lach moeten schieten of zich wezenloos moeten schrikken .

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:17

Lovely schreef:
De KNHS zei dat er wellicht eerst een CAP verplichting komt en niet eens een verplichting tot het dragen van een hoofddeksel dat voldoet aan een veiligheidskeurmerk. Dus gewoon je ouwe doppie op Haha!.
Zelfs Pipo zou nu of in de lach moeten schieten of zich wezenloos moeten schrikken .

Oh my god, what's the difference Rolleyes
doppie of hoedje ...
ja inderdaad, de vorm >;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:18

Kijk, dan heb ik mijn oude cap niet voor niets zo zuinig bewaard Knipoog

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:19

Ja ik ook.Hij ligt hier in de kast nog in prima topvorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:26

Lovely schreef:

Dan nog moeten ze of iedereen verplichten om met cap te rijden of niemand verplichten.

Dat slaat dus werkelijk helemaal nergens op van de knhs. Dan zou ik gewoon voor de veiligheidshelm gaan om die te verplichten. Daar kunnen maar weinig mensen goede argumenten tegen inbrengen. Die zijn gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:28

Dat zeg ik al steeds, er zijn diverse redenen dat het nergens op slaat.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:55

Percentages van het aantal sportblessures per sporttak:

1. GOLF; 20 % (van alle blessures) hoofdblessures
2. Zwemmen; 18 % (")hoofdblessures
3. Hockey; 18 % (") hoofdblessures
4. Schaatsen; 12 % (")hoofdblessures
5. Squash; 10 % (")hoofdblessures
6. Fitness; 6 % (")hoofdblessures
7. Basketball; 5 % (")hoofdblessures

Bij paardensport komt hoofdletsel niet eens in de top 3 van blessures bij paardrijden voor.

Waarom stellen ze bij al die andere sporten eigenlijk geen veiligheidshelmen verplicht hihihiihih....allemaal veeeel gevaarlijker dan paardensport! Qua hoofd dan he...........

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:03

Pipo schreef:
Dat is dus gelul. Ik heb nooit Z gereden maar meer zadelmak gemaakt en gereden dan de meeste mensen hier vermoedelijk. Misschien ben ik daarom wel wat beter bewust van de gevaarlijke dingen die kunnen gebeuren dan die ruiter met dat ene paard waar ze al 10 jaar op rijden en met iedere week op concours uiteindelijk een keertje in het Z zijn beland.
Z betekent niet dat je kan paardrijden. Niet Z rijden betekent ook niet dat je niet kunt rijden.

Juist! En daarom willen we dus keuzevrijheid! Wanneer je een jong ding gaat inrijden oid, moet je lekker een cappie op zetten wanneer je je daar veilig bij voelt, maar laat de mensen die wel een rustig paardje hebben gewoon een hoedje op zetten. En in de Z kan je wel degelijk paardrijden, je kunt niet ontkennen dat je net wat verder bent dan de manegeruiter die zijn eerste F-proefje achter de rug heeft. En dan heb ik het niet over het technische rijden, maar puur over het gedrag van je paard kennen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:04

Edit: niet dat ik Z-ruiters wil ophemelen, ik zie soms ook vreemde dingen gebeuren, maar laten we even niet generaliseren.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:07

tralie la liela, gezellig sfeertjuh hangt hier OK dan! !!! en waarom gaan er hier weer pagina's achter elkaar over hetzelfde, ik doe maar effe niet mee, t valt zo in herhaling, zo welles/nietes.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:10

WWWiske schreef:
tralie la liela, gezellig sfeertjuh hangt hier OK dan! !!! en waarom gaan er hier weer pagina's achter elkaar over hetzelfde, ik doe maar effe niet mee, t valt zo in herhaling, zo welles/nietes.

Bloos , daar heb je eigenlijk wel gelijk in, ik laat me weer meeslepen, wil nu eenmaal altijd gelijk halen Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:14

patos schreef:
Juist! En daarom willen we dus keuzevrijheid! Wanneer je een jong ding gaat inrijden oid, moet je lekker een cappie op zetten wanneer je je daar veilig bij voelt, maar laat de mensen die wel een rustig paardje hebben gewoon een hoedje op zetten. En in de Z kan je wel degelijk paardrijden, je kunt niet ontkennen dat je net wat verder bent dan de manegeruiter die zijn eerste F-proefje achter de rug heeft. En dan heb ik het niet over het technische rijden, maar puur over het gedrag van je paard kennen.

Ik heb de lat dan blijkbaar wat hoger liggen, maar ik vind dat er meer Z ruiters zijn die hun paard de soep inrijden dan het dier beter maken.
Ook qua gedrag van een paard kennen kunnen er heel veel mensen nog wat leren. De meesten hebben werkelijk geen idee hoe een paard zich gedraagt in de natuur en wat het instinct is van een paard.

Misschien een ander topicje starten ? Kan je rijden als je Z bent, ik wil er daar best wat verder op in gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:14

patos schreef:
Edit: niet dat ik Z-ruiters wil ophemelen, ik zie soms ook vreemde dingen gebeuren, maar laten we even niet generaliseren.

Jij generaliseert juist wel; je stelt dat ruiters die Z rijden kunnen rijden en ruiters die geen Z rijden niet kunnen rijden. Dat is iedereen over één kam trekken zonder naar de individuele kunde te kijken.

Misschien persoonlijk, maar ik vind het veel knapper als iemand veel fijn opgeleide paarden af kan leveren dan als een persoon met dat ene paard Z kan rijden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:20

fabienne schreef:
Percentages van het aantal sportblessures per sporttak:

1. GOLF; 20 % (van alle blessures) hoofdblessures
2. Zwemmen; 18 % (")hoofdblessures
3. Hockey; 18 % (") hoofdblessures
4. Schaatsen; 12 % (")hoofdblessures
5. Squash; 10 % (")hoofdblessures
6. Fitness; 6 % (")hoofdblessures
7. Basketball; 5 % (")hoofdblessures

Bij paardensport komt hoofdletsel niet eens in de top 3 van blessures bij paardrijden voor.

Waarom stellen ze bij al die andere sporten eigenlijk geen veiligheidshelmen verplicht hihihiihih....allemaal veeeel gevaarlijker dan paardensport! Qua hoofd dan he...........

Klasse fabienne OK dan!

Vanochtend na mijn wandeling zonder helm op naast mijn toch frisse merrie met de buurman gebabbeld (die golft...)
Hij opperde toen ook dat om die rede die de KNHS aangeeft de golfers ook maar een helm op moesten *LOL*

fore

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:23

Reden waarom je in Exloo altijd beter een helmpie op kunt doen, naast de manege ook 9 holes golfbaan Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:25

EH DAMES, Schijnheilig HET TOPIC HIER GAAT OVER DE PROTESTACTIE EN OVER NIETS ANDERS

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:33

Hmm maar om tot een gedegen reactie inzake de protestactie te komen, moeten alle voors en tegens terdege uitgekauwd, doorgespit en uitgespuugd worden Haha!:D:D

Anders is trouwens dit hele topic al vanaf pagina 1 reactie 4 OFFTOPIC

Sorry voor deze offtopic reactie Haha!:D:D

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:46

ja fabienne, jij hebt ook gelijk, tuurlijk het houdt het levendig, maar het valt zo in herhaling, wanneer komt er iemand eens met iets nieuws, ik wordt een beetje moe van het welles-nietes hier, in eerste instantie was dit topic ervoor bedoeld om een protest actie tegen de verplichting van de helm op poten te zetten naast de twee andere topics die gaan over de verplichting van de helm