Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fabienne"]
Ok dus iets minder dan 1 op de 200 ongevallen bij paardrijden geeft hoofdletsel.....hoeveel procent daarvan gebeurt op (dressuur-)wedstrijden?
Waar heb je deze gegevens vandaan Fitz?
[/quote]
Die cijfers had ik uit het andere topic van Tulandro.
Maar waar die ze vandaan had, volgens mij van de Stichting Consument en Veiligheid.
Ik heb het alleen even omgerekend naar een percentage, zo zie je de betrekkelijkheid van alles.
Op 75.000 letsels zijn er 350 gevallen van hersenletsel.
[quote="Tulandro schreef:In de paardensport ontstaan bijna 75.000 letsels per jaar. Ongeveer 9.000 slachtoffers moeten zich jaarlijks laten behandelen op de spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis als gevolg van een ongeval in de paardensport. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard. Ruim 350 ruiters lopen hersenletsel op."
Zep schreef:dat is het hele punt nu net.
Het gaat er niet om wat men veiliger vind, het gaat erom dat de ruiter de keuzevrijheid afgenomen word op grond van een redenatie die technisch gezien niet klopt.
Lovely schreef:Pipo, ik denk dat je reeel moet zijn in waar een cap toe in staat is en ik denk dat zijn levensreddend vermogen maar heel klein is. Daarom is het zo angstig dat men zo hangt aan dat idee van veiligheid, die veiligheid is maar betrekkelijk.
Als iemand de bak binnenkomt met een springerige driejarige, hoop ik voor ze dat zichzelf geen pijn doen en bovendien hoop ik dat ze me niet in de weg rijden, ik ga geen cap opzetten omdat zij hun paard niet in de hand hebben.
Lovely schreef:De KNHS zei dat er wellicht eerst een CAP verplichting komt en niet eens een verplichting tot het dragen van een hoofddeksel dat voldoet aan een veiligheidskeurmerk. Dus gewoon je ouwe doppie op.
Zelfs Pipo zou nu of in de lach moeten schieten of zich wezenloos moeten schrikken.
Lovely schreef:De KNHS zei dat er wellicht eerst een CAP verplichting komt en niet eens een verplichting tot het dragen van een hoofddeksel dat voldoet aan een veiligheidskeurmerk. Dus gewoon je ouwe doppie op.
Zelfs Pipo zou nu of in de lach moeten schieten of zich wezenloos moeten schrikken.
Pipo schreef:Dat is dus gelul. Ik heb nooit Z gereden maar meer zadelmak gemaakt en gereden dan de meeste mensen hier vermoedelijk. Misschien ben ik daarom wel wat beter bewust van de gevaarlijke dingen die kunnen gebeuren dan die ruiter met dat ene paard waar ze al 10 jaar op rijden en met iedere week op concours uiteindelijk een keertje in het Z zijn beland.
Z betekent niet dat je kan paardrijden. Niet Z rijden betekent ook niet dat je niet kunt rijden.
WWWiske schreef:tralie la liela, gezellig sfeertjuh hangt hier!!! en waarom gaan er hier weer pagina's achter elkaar over hetzelfde, ik doe maar effe niet mee, t valt zo in herhaling, zo welles/nietes.
patos schreef:Juist! En daarom willen we dus keuzevrijheid! Wanneer je een jong ding gaat inrijden oid, moet je lekker een cappie op zetten wanneer je je daar veilig bij voelt, maar laat de mensen die wel een rustig paardje hebben gewoon een hoedje op zetten. En in de Z kan je wel degelijk paardrijden, je kunt niet ontkennen dat je net wat verder bent dan de manegeruiter die zijn eerste F-proefje achter de rug heeft. En dan heb ik het niet over het technische rijden, maar puur over het gedrag van je paard kennen.
patos schreef:Edit: niet dat ik Z-ruiters wil ophemelen, ik zie soms ook vreemde dingen gebeuren, maar laten we even niet generaliseren.
fabienne schreef:Percentages van het aantal sportblessures per sporttak:
1. GOLF; 20 % (van alle blessures) hoofdblessures
2. Zwemmen; 18 % (")hoofdblessures
3. Hockey; 18 % (") hoofdblessures
4. Schaatsen; 12 % (")hoofdblessures
5. Squash; 10 % (")hoofdblessures
6. Fitness; 6 % (")hoofdblessures
7. Basketball; 5 % (")hoofdblessures
Bij paardensport komt hoofdletsel niet eens in de top 3 van blessures bij paardrijden voor.
Waarom stellen ze bij al die andere sporten eigenlijk geen veiligheidshelmen verplicht hihihiihih....allemaal veeeel gevaarlijker dan paardensport! Qua hoofd dan he...........