Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:49

Amrod schreef:
plutolover schreef:
Kan iemand mij meer uitleg geven over springen? Paar jaar geleden moest je gelijk 1 meter springen tussen de paarden. Nu schijn je ook lager te kunenn starten? Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies gaat.. mag via pb
Klopt! Je kan nu vanaf 40cm starten. echter bieden lang niet alle wedstrijden dit aan.
Ik heb zelf een C-pony die ik zo nu en dan meeneem maar een 60cm parcours vinden is lastig en vaak ook CH dus je kan niet voor punten rijden (dacht ik)

Je rijd wel voor punten in de 60cm. Ze komen in mijnknhs te staan met een protocol erbij.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:58

Amrod schreef:
plutolover schreef:
Klopt! Je kan nu vanaf 40cm starten. echter bieden lang niet alle wedstrijden dit aan.
Ik heb zelf een C-pony die ik zo nu en dan meeneem maar een 60cm parcours vinden is lastig en vaak ook CH dus je kan niet voor punten rijden (dacht ik)

Je rijd wel voor punten in de 60cm. Ze komen in mijnknhs te staan met een protocol erbij.

Oh nice! Ik moet ook zeggen dat ik bij die pony eigenlijk echt nooit naar mijn punten kijk ik ga toch nooit hoger dan 60cm mer dat eentje en doe het gewoon voor de leuk en de gezichten van de andere ruiters hahaha

FleurSandro

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:18

Houdt er wel rekening mee dat veel mensen met "onervaren" paarden meedoen. Toen ik mijn eerste springwedstrijd in de 70cm reed was mijn haflinger de enige die zijn benen aan de grond hield :Y)
De rest vloog letterlijk alle kanten op tijdens het inrijden, gaat heel anders dan met het inrijden van dressuur _O-
Raar aangekeken werd ik wel, gelukkig ook een oudere man die een hele leuke opmerking maakte over mijn springrondje

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:23

FleurSandro schreef:
Houdt er wel rekening mee dat veel mensen met "onervaren" paarden meedoen. Toen ik mijn eerste springwedstrijd in de 70cm reed was mijn haflinger de enige die zijn benen aan de grond hield :Y)
De rest vloog letterlijk alle kanten op tijdens het inrijden, gaat heel anders dan met het inrijden van dressuur _O-
Raar aangekeken werd ik wel, gelukkig ook een oudere man die een hele leuke opmerking maakte over mijn springrondje

Hahaha maar ook echt hoor 60cm zijn of onervaren gekkenhuizen of dressuureuiters die voor de eerste keer een wedstrijd springen en het heel spannend vinden (en dan zijn die onervaren beestjes er tussen door echt helemaal niks XD, heb het altijd wel met ze te doen maar vind het super dapper dat ze het wel proberen)
Ja dat aankijken vind ik eigenlijk heel erg grappig XD. Al die grote warmbloeden en daar kom ik aan met mijn 17 jarige C-pony sjeesbeest. Er wordt altijd heel hard om hem gelachen en hij wordt enorm aangemoedigd. Echt geniaal en de pony geniet van applaus (die 2x per jaar dat hij mee gaat maken we er ook een feestje van hahahaha)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:53

Wij zijn vandaag weer Z1 gestart. We begonnen al met wat spanning, binnenbaan was erg lawaaierig. Tijdens het aanspringen in galop werd ze weer erg heet, te heet eingelijk. Ik kon haar niet meer bij me houden en heb wat voltes gereden. Daarna nog een stukje door gereden maar tijdens het halsstrekken merkte ik zoveel spanning dat ik heb afgegroet.

Even gesproken met de organisatie en ik mocht heel lief toch nog een 2de proef rijden. Kon of voor punten gaan en proef 39 rijden of HC starten en proef 38 nog eens rijden.

Heb voor het tweede gekozen, winstpunten maken mij niks uit ik wil gewoon een fijne afsluiter. Deze proef ging iets beter nog wel wat spanning maar er zaten ook hele mooie stukken tussen. We kregen 215 punten, dus erg tevreden daar mee.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:50

roosjenat schreef:
Wij zijn vandaag weer Z1 gestart. We begonnen al met wat spanning, binnenbaan was erg lawaaierig. Tijdens het aanspringen in galop werd ze weer erg heet, te heet eingelijk. Ik kon haar niet meer bij me houden en heb wat voltes gereden. Daarna nog een stukje door gereden maar tijdens het halsstrekken merkte ik zoveel spanning dat ik heb afgegroet.

Even gesproken met de organisatie en ik mocht heel lief toch nog een 2de proef rijden. Kon of voor punten gaan en proef 39 rijden of HC starten en proef 38 nog eens rijden.

Heb voor het tweede gekozen, winstpunten maken mij niks uit ik wil gewoon een fijne afsluiter. Deze proef ging iets beter nog wel wat spanning maar er zaten ook hele mooie stukken tussen. We kregen 215 punten, dus erg tevreden daar mee.

Wat fijn dat ze met je meegedachten en gelukkig toch beter afgesloten

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:34

Wat superfijn dat je de keus had.
Nog mooie punten ook!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:56

Lange tijd afwezig geweest, terwijl ik in het begin actief mee praatte. Laten we maar zeggen dat andere dingen even voor moesten.

@Suzanne; hoe was het bezichtigen van de pony? Had je al bij andere pony's/ paarden gekeken?
Ik ben grootte voorstander van kopen waar je je goed op voelt, ongeacht ras, kleur of hoogte.
Ooit een 4 jarige D pony gekocht met als doel weer te verkopen, hij staat nu 6 jaar later nog bij mij en doet het super in de sport en is een genot in de omgang.

Wendeltje: gaaf hoor, subtop. Welke klasse doe je precies?

Marieke; leuke springtechniek heeft je pony. Ik lees wat je schrijft over de afstanden in het springparcours, ik denk dat het goed is om te oefenen op beide (dus zowel de juiste afstand als een galopsprong meer kunnen maken) en te weten wat te doen wanneer je bijvoorbeeld groot inkomt op de eerste of er dicht onder komt. Dus stel, dubbel staat op 1 galopsprong voor paarden en je komt goed uit, ben je dan in staat om op 1 galopsprong te rijden (en wat moet jij doen om dat voor elkaar te krijgen). Maar ook weten; paard springt van verder weg, dan land je dichter achter de eerste hindernis, waardoor je afstand naar de 2de langer wordt. Haal je dan de afstand nog steeds of moet je wachten en 2 galopsprongen maken? En hoe ga je dat voor elkaar krijgen?
Thuis balkjes/ cavaletti neerzetten en veel spelen met afstanden kan je hier goed mee helpen!

Roosjenat: Fijn dat de organisatie je die mogelijkheid gaf en dat je het 2de hc proefje fijner hebt kunnen rijden en dat gevoel ook bevestigd werd met mooie score.

Ik zie ook weer leuke foto's voorbij komen, zowel dressuur, springen als eventing! Toppers toch ook die pony's van ons.

Nog even een leuke foto van Kentucky van Equi Center (1.47)
Wij rijden ondertussen Z2 dressuur, gaan zaterdag L eventing rijden en in het nieuwe jaar wil ik naar de 1.10 overstappen.

Afbeelding

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:53

LuffB schreef:
Wendeltje: gaaf hoor, subtop. Welke klasse doe je precies?

We starten ZZzwaar. We hebben 5 winstpunten, maar het is serieus zwaar.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:52

Ik heb voor de pony die ik ga starten een 'startpas paard' aangevraagd, met het idee, ik ben 18+ en moet tussen de paarden starten. Nu zag ik op de startlijst nog een dame staan waar wel bij staat dat zij met een E pony start. Hoe hebben jullie dit gedaan?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:54

DWensink schreef:
Ik heb voor de pony die ik ga starten een 'startpas paard' aangevraagd, met het idee, ik ben 18+ en moet tussen de paarden starten. Nu zag ik op de startlijst nog een dame staan waar wel bij staat dat zij met een E pony start. Hoe hebben jullie dit gedaan?

18+ is altijd bij de paarden, ongeacht hoe groot/ klein je paard/ pony is.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:13

SandraWierda schreef:
DWensink schreef:

18+ is altijd bij de paarden, ongeacht hoe groot/ klein je paard/ pony is.

Dat weet ik, ik vroeg mij alleen af of sommige mensen dus een 'startkaart pony' hebben waardoor er wel bij staat welke categorie pony ze starten. Als dat überhaupt mogelijk is. Wordt het verder ook niet anders van maar was daar gewoon nieuwsgierig naar omdat ik het vaker zie op startlijsten :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:24

Nee, dat is niet mogelijk.
Iedere pony, ook een shetlandpony met een ruiter van 18 jaar en ouder is een paard.

Als de vereniging er een D of E pony achter zet is dat eigenlijk fout. Dat moet P zijn.
Bij onze startlijsten staat er: A, B, C, D, E, of P. Waarbij de letters A tm E voor zichzelf spreken, en P paard is. Met dien verstande, A tm E is onder de 18.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-10-23 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:26

Nee, boven 18 krijg je geen startkaart pony, maar je moet wel doorgeven hoe groot je paard ongeveer is ook al is het een pony. Daarom kan het zijn dat het erbij staat. In de endurance maken we gebruik van Equipe en daar staat het altijd bij (veel D/E), terwijl er daar niet eens onderscheid wordt gemaakt tussen jeugd en volwassen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:54

DWensink schreef:
Dat weet ik, ik vroeg mij alleen af of sommige mensen dus een 'startkaart pony' hebben waardoor er wel bij staat welke categorie pony ze starten. Als dat überhaupt mogelijk is. Wordt het verder ook niet anders van maar was daar gewoon nieuwsgierig naar omdat ik het vaker zie op startlijsten :)

Oh ik begreep je vraag verkeerd, bij mij staat er idd op D-pony ik had 1.38m opgegeven (ze is alleen 1.37m, dus eigenlijk C-pony)
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:00

Bij mij staat er Startpas paard. (Brix is een E pony)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:09

rien10 schreef:
Bij mij staat er Startpas paard. (Brix is een E pony)

Is dat niet ook omdat E alleen in Nederland erkend wordt en dat in andere landen al een paard is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:12

Weet ik niet. Zou best eens kunnen.

Nou, eeehh nee, toch niet. P is boven de 18. En dat ben ik al een tijdje ha ha.
Mijn dochter heeft hem onder de 18 gestart.
Toen is de startpas overgezet en bij haar staat er ook P.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-10-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:15

Ik heb bij mezelf eens gekeken, en daar staat toch echt E :')
Terwijl ik ook al ruim boven de 18 was toen de pas voor het eerst werd aangevraagd, en pony is ook nooit uitgekomen met een kindje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:15

Vreemd zeg.

Maar wacht eens, toen mijn dochter begon met Brix, was hij nog D. Hij is nog gegroeid. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:37

Bij sommige startlijsten staat er bij mijn pony ook E bij, in plaats van paard. Volgens mij komt dat omdat hij zowel bij de pony's als bij de paarden wordt uitgebracht. Dus in het systeem duidelijk als pony staat. Ik heb zelf uiteraard een paarden startpas met hem.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:44

Lumi schreef:
Ik heb bij mezelf eens gekeken, en daar staat toch echt E :')
Terwijl ik ook al ruim boven de 18 was toen de pas voor het eerst werd aangevraagd, en pony is ook nooit uitgekomen met een kindje.

Maar als we willen inschrijven via mijnknhs, kunnen we wel alleen de categorieën paard aanklikken. Alles van pony is niet te kiezen (en de niveaus paard waar we nog lang niet zijn wel). Dus ondanks dat er E staat, weet het systeem wel dat we alleen onder Paard mogen starten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:46

Op mijn startpas staat ook categorie D maar ik start ook bij de paarden, dus P.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:47

Theeglas schreef:
Bij sommige startlijsten staat er bij mijn pony ook E bij, in plaats van paard. Volgens mij komt dat omdat hij zowel bij de pony's als bij de paarden wordt uitgebracht. Dus in het systeem duidelijk als pony staat. Ik heb zelf uiteraard een paarden startpas met hem.

Dat klopt dan bij mij weer niet, want ik ben de enige die haar rijdt 18+ en ik ben ook degene die de startpas aangevraagd heeft, dus ze heeft nooit bij de pony’s gelopen. :D Zou het nog kunnen dat de oudere startpassen op P staan en de nieuwere op maat pony? Dat het systeem gewijzigd is misschien.

Vrees dat het een raadsel blijft :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:48

Kortom: het is weer echt KNHS, geen touw aan vast te knopen. :D