[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:33

Welja! :D

De overgang wat betreft oefeningen valt wel mee, wat wel zo is dat ze meer gewicht op de achterhand willen zien. Maar ach, ook al is dat nog niet 100 % voor elkaar dan kan je best een puntje rijden.

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:35

Ja precies :) ,ach en als we 170 halen ook geen ramp gaan gewoon voor de oefening en trainen dan thuis wel weer verder!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:38

Dat vind ik ook hoor :j Het is nou niet bepaald dat we het als werk doen dus wat dat betreft.
Kan je mooi zien waar je staat en waar je aan moet werken!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:45

Yvank eindelijk M1 debuut, spannend! Gewoon gaan, met 170 stort de wereld nog niet in toch. :D

Marietje lastig zeg nog steeds geen duidelijkheid..

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:50

Nou ja, valt mee hoor Absque, als ik het echt wil weten dan ren ik vanavond een paar passen met hem, simpel zat. :D Maar ik gun hem nog maar even een paar dagen rust, better safe than sorry! Het is zo maandag. Normaal zou ik het ook niet uithouden, maar omdat hij nu zo tierig is denk ik dat het wel goed zit.
Met name de eerste week was hij erg timide in zijn gedrag, daaraan kon ik wel merken dat er iets was. Nu daarentegen ..... :=

Dus ik stap in elk geval nog tot maandag braaf 2 x daags. :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:01

femskie schreef:
Marietje, hoe bedoel je dat ze het stuk voor haar schoft nog recht houdt? Misschien zijn de teugels ook wel wat lang maar anders wordt het een hangwedstrijd ben ik bang.

Dus over je paard is nog niet heel veel extra's te vertellen? Wat akelig, blessures.. Dan idd maar lekker beetje aandacht geven op een andere manier.

Yvank: succes morgen!

Sorry, ik had over je vraag heen gelezen!

Het eerste stuk hals vanaf de schoft gebruikt ze nu niet, die houdt ze recht en dan een stukje verder gaat ze pas nageven. Ik denk dat zoals ik het vanaf de foto's zie, je je teugels in elk geval een stuk korter moet nemen, korter heeft in principe niets te maken met gaan hangen. Dan moet je haar van je hand af rijden. Nu werk je erg met je handen in je buik, dan kan je haar eigenlijk ook niet echt naar boven toe rijden. Ze moet achter meer gaan zakken, dan zal ze automatisch wat meer uit de schoft omhoog komen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:03

Ben heel benieuwd maandag. Hoop echt voor je dat ie snel de oude is en je weer kan opbouwen!

Idd ik ben het met Marietje eens. Zie nog niet de juiste aanspanning-ontspanning. Mag denk ik meer bij elkaar gereden worden. Wel supergaaf dier, en je hebt idd een hele rit gemaakt naar Leusden! Maar klinkt als de moeite waard.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:51

Okay! Bedankt voor de opmerking, Marietje en Absque. Hebben jullie tips hoe ik dat kan verbeteren?
Het was wel prettig te vernemen dat iemand die ons in april voor het laatst had zien rijden en nu dus weer, dat deze opmerkte dat Roos al veel meer bij elkaar liep dan in april. Dus er gebeurt wel iets! *\o/*

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:56

Gisteren stond er een mooie quote op mijn dagelijkse kalender: 'Stop being afraid of what could go wrong and focus on what could go right.'

Vond ik erg toepasselijk voor een debuut!

Gefeliciteerd Femskie! De enige tip die ik je mee kan geven is, gas geven en rijden!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:02

Ik zou veel gebruik gaan maken van balkjes daar worden ze heel sterk van :) en dan zowel drafbalkjes die je kan varieren in afstand maar ook galopbalkjes. Ik moest gisteren ook met 2 galopbalkjes werken. Zat 17 m tussen en in arbeidsgalop was dat 5 passen ertussen. En dan dus proberen om met 6 te maken en met 4. Dan merk je ook direct of je verruimt of versneld.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:09

Galoppeert die van jou daar dan gewoon over, Yvank? Ik krijg de mijne niet over een balk zonder te springen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:13

Dat is de leren :j , mijne sprong er eerst ook over. Paar keer laten halthouden voor de balk bijvoorbeeld. Keer extra verzamelen. Je vraagt geen sprong dus dan hoeven ze dat ook niet te doen :P

Ze gaan er wel gigantisch van sjouwen!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:20

Thanks Mercury! Ja, dat heb ik dus het eerste deel van mijn tweede proef gedaan en toen kreeg ik 7s en 8 voor onderdelen.. ik moet dat dus echt doen ja!!! :D Maar het is wel een precair evenwicht: ik wil wel gas geven maar ze moet dan niet op de kop vallen, zeg maar. Paardrijden is echt moeilijk!

@Yvank: balkjes training. Dat moet lukken. Ik train ook veel in de duinen, omhoog galopperen, dat soort dingen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:21

Heel veel gaan schakelen Femskie. Achter actief maken en voor opvangen.
Als ze op de kop valt dan ben je al te laat met je ophouding. :j

Geweldig lijkt me dat, het strand!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:39

:') hihi te laat met ophouding.. I'm always late! Een echte denker, dan ben je vaak te laat. Suf -:)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:57

Och, zo herkenbaar :D Het duurt soms ff voordat het kwartje gevallen is ..... maar dan! _/-\o_

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:50

Ik vind dat je pas moet gaan schakelen, als je paard écht vooruit denkt. Wat heel goed helpt is een tijd constant in middendraf en middengalop rijden, zodat ze alleen nog maar vooruit denken en vooruit gaan. Dus bij het aandraven meteen het gas erop! En dan natuurlijk je teugels korter en ze steeds voor je zetten. Is kei hard werken :( haha maar wel leuk!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:52

Yvank_ schreef:
Dat is de leren :j , mijne sprong er eerst ook over. Paar keer laten halthouden voor de balk bijvoorbeeld. Keer extra verzamelen. Je vraagt geen sprong dus dan hoeven ze dat ook niet te doen :P

Ze gaan er wel gigantisch van sjouwen!

Hmmmm oké! Ga ik eens proberen als de bak weer goed ligt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:53

Van schakelen gaan ze vooruit denken :j , een tijd constant in middendraf als ze nog niet sterk genoeg zijn van achter resulteert dit meestal in gewoon versnellen en niet verruimen.

Ieder zijn eigen manier natuurlijk! Maar ik ben geen fan van lange stukken gas erop eerder hele korte stukken zodat takt en ritme behouden blijft. Mijn paard kan prima een middendraf maar die gaat echt geen 4 rondjes strekken volhouden.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:00

Eens met Yvank :j
Bovendien, als je op M nivo rijdt mag ik toch hopen dat je paard al genoeg naar voren denkt! Zo niet, dan mis je toch een stuk basis in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:10

Dat sowieso ook ja :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:15

Paarden die niet vooruit denken, gaan van schakelen niet beter worden. Middendraf is geen uitgestrekte draf hè. Wat ik bedoel met een middendraf is dat je het tempo omhoog haalt, zodat die motor van achteren aanstaat. Dan kun je pas nageeflijkheid en oprichting verwachten. Paarden die horizontaal lopen, missen 9 van de 10 keer die motor nog en dan worden ze van veel overgangen rijden helemaal niet fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:20

Tempo omhoog is wel heel wat anders dan middendraf :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:22

Punt is vaak dat het geval van ruiters niet overeen komt met het beeld en dat je dus aan die middendraf moet denken om hem ook echt aan het lopen te krijgen. :) Middendraf wordt in de B gevraagd, dus zo onmogelijk moet het niet zijn om hem daarin te blijven rijden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:29

Maar wat versta je dan onder daar in blijven? een rondje , 2 rondjes. Dat moet kunnen, maar het 5 minuten volhouden ik ken eigenlijk geen ruiters die dat uberhaupt doen en zie er ook het nut niet van in := , zal meestal resulteren over het tempo lopen ipv een mooie zuivere verruiming.

Ik blijf erbij dat schakelen een paard veel goeds doet :j , als een paard daarvan niet fijner wordt dan doet de ruiter meestal iets niet helemaal goed. Want als je correct timed en ze naar voren rijdt maar juist ook weer terug worden ze actiever in het achterbeen. Wat veel mensen vergeten is het terugrijden, naar voren jagen is vaak het probleem niet maar terug op het achterbeen komen en dan actief blijven wel.