[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:48

Michelle77 schreef:
@yess hmm lastig, succes met de komende dagen puzzelen

:-) thnx.

josje4

Re: M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:57

Welkom nieuwelingen!

Ben hard aan het leren voor school.

Als ik weer tijd heb ga ik weer fatsoenlijk reageren :P

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:59

josje succes met het studeren

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:03

Citaat:
Nee helaas niet. Hij is super lenig dus wringt zichzelf in 3 bochtjes. Gewoon 1000 keer herhalen. Soms springt ie aan maar dan super uit elkaar. Dat is voor nu ons accoordje. Ben allang blij als ie aanspringt. Naja we zien t zondag wel. Heb nog n paar dagen om die knop te installeren.

Die van mij deed dit de laatste tijd ook, helemaal om mijn rechterbeen naar binnen gebogen en alsnog links aanspringen, woest kun je ervan worden. Twee weken geleden in de les heel erg bezig geweest om met mijn rechterbeen die buik weer naar buiten te drukken en dat thuis ook doorgetraind. Nu heb ik wielsporen en tot mijn grote schrik kwam ik er een paar dagen later achter dat ik zoveel spoor had gegeven om die buik naar buiten te drukken, dat ik haar gewoon een schaafwond had gereden (schaamschaam, ik baalde daar echt vreselijk van). Van nood daarna weer met stompe sporen gaan rijden. En wat gebeurde er: gewoon normaal aanspringen, geen buik meer die naar buiten gedrukt moet worden. Conclusie: overmatige reactie op de wielsporen. Nu rij ik weer gewoon met stompe sporen en het gaat hartstikke goed.
Kan dit mogelijk een reden bij jou paard zijn?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:07

De merrie die ik hiervoor reed was ook zo flexibel. Was ook altijd een ramp tijdens de keertwendingen, ging als een banaan alle kanten op. En dan na de uitgestrekte stap aanspringen, oef. Zodra ik mijn teugels op maat begon te nemen ging ze hupsen, springen, stuiteren van alles, want ze mocht aangalopperen erna....
In 1 proef moest ze aandraven, toen was ze helemaal flabbergasted ervan. Letterlijk.
Dit gedrag deed ze vanaf het M2, vanaf de 2e keer dat ik dit met haar startte, dus hoe ze dit wist, geen idee. Oefende het thuis nooit zo.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:51

Caro_MarjaH schreef:
Die van mij deed dit de laatste tijd ook, helemaal om mijn rechterbeen naar binnen gebogen en alsnog links aanspringen, woest kun je ervan worden. Twee weken geleden in de les heel erg bezig geweest om met mijn rechterbeen die buik weer naar buiten te drukken en dat thuis ook doorgetraind. Nu heb ik wielsporen en tot mijn grote schrik kwam ik er een paar dagen later achter dat ik zoveel spoor had gegeven om die buik naar buiten te drukken, dat ik haar gewoon een schaafwond had gereden (schaamschaam, ik baalde daar echt vreselijk van). Van nood daarna weer met stompe sporen gaan rijden. En wat gebeurde er: gewoon normaal aanspringen, geen buik meer die naar buiten gedrukt moet worden. Conclusie: overmatige reactie op de wielsporen. Nu rij ik weer gewoon met stompe sporen en het gaat hartstikke goed.
Kan dit mogelijk een reden bij jou paard zijn?

Helaas ook niet. Kan m zowel met wieltjes als met stompe als zonder sporen rijden. Heb er nu stompe ponyspoortjes aanhangen. Tis meer dat ie over het algemeen heel licht aan de hulpen is zodat ik er eigenlijk teveel afblijf met mn been. Op het moment dat ik dan n keer wel meer been geef reageert ie zwaar overdreven. Met mn les dus vooral bezig met eraan zitten. Het zit niet zozeer in die galop, meer n probleem in de basis: hij vindt omstellen moeilijk en plaatst linkerachterbeen wat buiten de massa, het uit zich alleen wel in die galop. Oplossing is dus vooral: eraan zitten en veel bochtjes, buigen en overgangen. En vooral rustig blijven...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:52

Wel allemaal bedankt voor het meedenken! Tof!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:55

Kun je hem niet iets meer op de buitenteugel pakken Yess? Bijna schoudervoor en dan aanspringen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:56

Kun je er in bijvoorbeeld een volte wat beter aanzitten? Het is wel niets voor in je proef nu direct, maar als je nou een volte 10 meter rijdt vanaf de middellijn naar de hoefslag zodat je op de hoefslag aankomt en dan vanuit die buiging en je eigen beenhulp die dan dan al op de goede plek liggen (als dat lukt) dan aanspringen.
Dit steeds een meter uitbouwen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:57

Princesj schreef:
Kun je hem niet iets meer op de buitenteugel pakken Yess? Bijna schoudervoor en dan aanspringen?

Zat ik ook aan te denken (zoals ik aangaf werkt dat bij Bo heel goed) maar als het vnl een probleem is van er niet aan kunnen zitten met je benen, blijft dat hetzelfde

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:04

Met schoudervoor kan ie ook rechts aanspringen.. best lenig. Of k m nou heel licht gebogen of heel schuin heb. Zo heb k wel de meeste kans dat ie t goed doet maar dan dus wel geheel uit elkaar. Voor nu niet zo erg maar gaat dus lang niet altijd goed. Op de volte kan ik er meer aanzitten dus daar los ik het op als ie echt woest is. Nu doe ik aanspringen en dan steeds linksom rechtsom afwisselen op een 8-je van tien meter.

De plek maakt niet zoveel uit, heb nu nog echt de buiging van de volte nodig. Rechtsom trouwens: op n dubbeltje, voor een 8.
Raar paard :-)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:07

Princesj schreef:

hij doet dan nog steeds linksachter net erbuiten plaatsen en rechts aanspringen. Komt ook door mij hoor. Ik ben dan net te voorzichtig want als ik m dan een schop geef hang k in een lantarenpaal

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:11

Yess schreef:
Met schoudervoor kan ie ook rechts aanspringen.. best lenig. Of k m nou heel licht gebogen of heel schuin heb. Zo heb k wel de meeste kans dat ie t goed doet maar dan dus wel geheel uit elkaar. Voor nu niet zo erg maar gaat dus lang niet altijd goed. Op de volte kan ik er meer aanzitten dus daar los ik het op als ie echt woest is. Nu doe ik aanspringen en dan steeds linksom rechtsom afwisselen op een 8-je van tien meter.

De plek maakt niet zoveel uit, heb nu nog echt de buiging van de volte nodig. Rechtsom trouwens: op n dubbeltje, voor een 8.
Raar paard :-)

Vandaar ook dat ik zei om het niet op de volte, maar erna te doen, maar dan niet gelijk bij het op de hoefslag aankomen, net wat verder, maar dan proberen je beenhulpen mee te nemen uit de volte (als je er dan wel meer aan kan zitten) en je buiging mee te nemen. En misschien voorkom je dan dat hij woest wordt haha

Lastig is het soms he?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:17

Ik snap em! Ga k vanavond proberen. Is inderdaad echt heel lastig. Het is zo'n fijn paard maar ook zo moeilijk om alles bij m kloppend te krijgen. Ooit ga ik er mijn voordeel mee doen, nu nog even overleven

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:21

Herken er wel wat van (helaas haha) toen ik met Veer de eenvoudige wissels ging oefenen werd ze ook zo. Ik ging dan, bijvoorbeeld van hand veranderen en dan de wissel. Regelmatig begon ze al te hupsen als ik net afgewend had, dus dan reed ik een extra volte, soms 2... om haar weer relaxed te krijgen. Maar die werd dan zooo hittepetitterig (egt goet Nederlants...) boog dan ook van links naar rechts etc, hupsen op de plaats. Pff

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:23

Haha heel herkenbaar! Als hij ook maar denkt dat het geen tijd is voor sb terwijl k die wel inzet begint ie te stuiteren: "oh nee galop"

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:26

Yess schreef:
Haha heel herkenbaar! Als hij ook maar denkt dat het geen tijd is voor sb terwijl k die wel inzet begint ie te stuiteren: "oh nee galop"

Veer had het niet met de sb, maar met de keertwendingen. Als een banaan ging ze erdoorheen, soms hupsend, maar al draaiend en wel.
Uitgestrekte stap ging wel, maar dan teugels op maat en aanspringen... Heb haar weleens 5 keer teruggenomen naar stap, omdat ze zo aan het draaien en hupsen was, dat ik haar NIET rechtkreeg en dus steeds verkeerd aansprong (echt leuk op een selectie...) Kreeg dan wel als commentaar dat ik het zo vriendelijk oploste. Tja, boos worden is zinloos, hoe erg je ook baalt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:32

Vreselijk he! Maar ja 'elke crack is gek' laten we maar zeggen. Daar heb ik m'n hoop op gevestigd.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:43

Hier een filmpje van Veer, snap niet waarom het beeld zo enorm slecht is. Zie je heel goed wat zij dan deed.

Hier was ze na de keertwendingen ook weer helemaal aan het hyperen, maar ze moest alleen maar aandraven... Hier was ze zo flabbergasted van, dat ze daarna heel fijn aansprong haha. De eerste proef bij deze wedstrijd (geen filmpje) was het nog erger, was hier 8e zonder winst en ook niet bijna haha. De proef van het filmpje was ik 1e met ruim winst, ondanks de storingen.

En voor wie recent materiaal wil zien van Bogan, waar ik nu mee rijd:
Michelle77 @ [RIJ-ITP] Bogan, Flemmingh x JetSet training richting M1

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:57

Gijs had in eerste instantie ook wel moeite met het aanspringen op de rechte lijn. Bij hem heb ik het vanuit een pasje wijken terug naar de hoefslag gedaan.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:02

Die van mij heeft met alleen links ook moeite. Maar ik denk dat dit door mij komt, dat ik der op een of andere manier in de weg zit waardoor ze moeilijk goed kan aanspringen omdat ze het op rechts nooit fout doet. Dus ik ga er van uit dat dit helemaal aan mij ligt, ik kan op rechts ook fijner meebuigen dan op links.
Gewoon oefenen en oefenen.
Schouderbinnenwaarts wordt nu echt goed en reageert gelijk op mijn hulpen.
Middendraf uitzitten kan ik ook al beter. nu ook af en toe bezig met appuyementen in draf en galop wat ook verbazingwekkend goed gaat. Alleen moet ze nog sterker worden aan de achterkant, dus ben voornamelijk met schakelen en overgangen bezig.
Maar er zit weer een duidelijke stijgende lijn in! En daar ben ik heel blij om.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:55

Citaat:
Die van mij heeft met alleen links ook moeite. Maar ik denk dat dit door mij komt, dat ik der op een of andere manier in de weg zit waardoor ze moeilijk goed kan aanspringen

Dat heb ik op het moment met de travers. Mijn god, lijkt net als toen ik voor het eerst ging wijken. Ik zit verkeerd en in de weg en kan er nog niet goed achter komen wat ik nou precies fout doe en hoe ik het moet veranderen om die travers er goed uit te krijgen. Zeeeeer frustrerend!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:29

Iemand tips voor zondag ?
Lekker ontspannen en LACHEN staat al op me lijstje,

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:32

Probeer een "bewust" doel te stellen. Bijvoorbeeld: Ik wil de hele proef eraan blijven rijden, of ik wil de schouderbinnenwaarts in een constant tempo rijden.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:49

Thnx!het is de eerste keer M1 dus we gaan voor de ervaring ! En hopen dat we winst hebben of vlakbij wp