Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:06

vonneke schreef:
Dan is je doel toch het ZZL of wat dan ook?

En Z worden voor het hoedje? Lijkt me eerder dat het gaat om je paard steeds beter geschoold te krijgen.

Weet nog zo net niet of ik ooit naar het ZZL kom hoor, moet het meer hebben van hard werken en stug doorgaan dan van mijn talentTuurlijk wil je je paard steeds beter scholen, maar dat is een voortgaand proces. Je moet toch ook harde doelen hebben? Ik probeer me naast doelen als mijn zit beter voor elkaar krijgen, en impuls/lossigheid/verzameling te leren combineren, en exactere proeven te rijden toch ook wel doelen te stellen a la 'einde van dit jaar wil ik graag klasse X rijden met Y winstpunten' en 'het uiteindelijke droomdoel met dit paard is de klasse Q'.
Van oudsher is dat droomdoel voor veel mensen toch vaak het Z bereiken, de hoogste klasse van de basissport, de klasse waarin je verondersteld wordt echt wel wat te kunnen rijden, terwijl het toch de klasse was die een normaal gezond paard nog moest kunnen bereiken (dus moest haalbaar zijn), en daarbij hoorden de statussymbolen hoedje en stang en trens. Ik vind het dus jammer dat dat laatste verdwijnt, dat moge duidelijk zijn :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:11

listiglistje schreef:
Lijkt wel de Z van Zaligmakend...er is nog meer als het Z :D Goed rijden gaat bij mij iig voor, soort hoofddeksel is maar bijzaak!

Er is absoluut meer dan het Z, maar voor het ZZL en hoger moet je schijnbaar een getalenteerd paard met getalenteerde ruiter hebben, en het M is nog niet echt joehoeeee. Dan begint het net een beeeetje interessant te worden :o
Goed rijden is het allerbelangrijkste natuurlijk, maar met 200+ een B-rubriek winnen is natuurlijk niet echt een droomdoel :') Dat is een beginnetje :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:50

Urielle schreef:
vonneke schreef:
Dan is je doel toch het ZZL of wat dan ook?

En Z worden voor het hoedje? Lijkt me eerder dat het gaat om je paard steeds beter geschoold te krijgen.

Weet nog zo net niet of ik ooit naar het ZZL kom hoor, moet het meer hebben van hard werken en stug doorgaan dan van mijn talentTuurlijk wil je je paard steeds beter scholen, maar dat is een voortgaand proces. Je moet toch ook harde doelen hebben? Ik probeer me naast doelen als mijn zit beter voor elkaar krijgen, en impuls/lossigheid/verzameling te leren combineren, en exactere proeven te rijden toch ook wel doelen te stellen a la 'einde van dit jaar wil ik graag klasse X rijden met Y winstpunten' en 'het uiteindelijke droomdoel met dit paard is de klasse Q'.
Van oudsher is dat droomdoel voor veel mensen toch vaak het Z bereiken, de hoogste klasse van de basissport, de klasse waarin je verondersteld wordt echt wel wat te kunnen rijden, terwijl het toch de klasse was die een normaal gezond paard nog moest kunnen bereiken (dus moest haalbaar zijn), en daarbij hoorden de statussymbolen hoedje en stang en trens. Ik vind het dus jammer dat dat laatste verdwijnt, dat moge duidelijk zijn :D

Ben ik met je eens. Mijn doel met mijn fjord was ook echt Z2 met winstpunten om ZZL te 'mogen' dat lijkt me nog wel haalbaar, maar ZZL met een fjord zie ik niet echt zitten eigenlijk en als ik dan toch nieteens de laatste klasse van de basissport kan halen, tja.. Waarom zou je het dan eigenlijk nog doen.

KarinvdM

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:52

Voor jezelf? Om je paard beter voor elkaar te krijgen? Of gewoon omdat je plezier in het rijden hebt en graag met je paard bezig bent??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:57

Ik wil natuurlijk gewoon mijn paard goed voor elkaar hebben omdat ik dat leuk vind :D Maar vind het wel jammer dat dat doel eigenlijk een beetje verdwijnt, veel pennymeisjes hebben toch de droom Z te worden. Op die manier bedoelde ik het.
Om je paard goed voor elkaar te hebben heb je geen wedstrijden nodig natuurlijk, het is niet zo dat als je geen startkaart hebt het nooit wat kan worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:00

Waarom verdwijnt je doel? Z is toch nog steeds Z?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:01

KarinvdM schreef:
Waarom verdwijnt je doel? Z is toch nog steeds Z?

Wij zijn daar denk ik wat nuchterder in Karin ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:04

Mijn doel verdwijnt ook niet, maar kan me voorstellen dat dat voor anderen wel zo is als je er in de toekomst aan gaat beginnen. En inderdaad, Z blijft Z, maar denk dat dat gewoon met het gevoel te maken heeft. Voor velen is het een droom om met hoedje te mogen rijden en als dat dan pas toegestaan wordt in een klasse die je toch nooit haalt, waarom zou dat dan nog je doel zijn? Heeft verder weinig te maken met het wel of niet goed voor elkaar hebben van je paard, wat op zich ook wel een nadeel is nu ik erover na denk. :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:13

Wat is nu eigenlijk je doel? Dat stomme hoedje of een goed geschoold en fijn afgericht paard?!? :?
En dat hoedje is over 5 jaar vergeten..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:19

Wat mijn doel is heb ik volgensmij al meerder keren verteld.. Zeg ook niet dat ik het een gigantisch drama vind dat die hoedjes niet meer mogen, alleen dat het jammer is, dat is alles. Dat beetje extra (oubollige) is gewoon weg. Denk niet dat het over 5 jaar vergeten is, maar dat zullen we dan wel merken he.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:56

Ik zag en zie een hoedje als beloning.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:42

KarinvdM schreef:
En dat hoedje is over 5 jaar vergeten..

Denk het niet, ik zie ook nog steeds liever die oude nietzoveilige smalle caps. En hoe lang is het nou geleden dat de veiligheidscap is ingevoerd :+ ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:45

vonneke schreef:
Wij zijn daar denk ik wat nuchterder in Karin ;)

Ik denk eerder: jullie hebben de kans al gehad om ermee te rijden.
Ik heb er drie keer tegenaan gezeten (1e keer was ik M bij de NBVR en toen kwam de fusie, 2e keer is het paard verkocht voor ik Z kon starten en nu de derde keer weet ik dat het hoedje dus voor mij niet meer zal komen).

Citaat:
Ik zag en zie een hoedje als beloning.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:09

Volgens mij mocht je bij de NBVR in de B zelfs met een hoed starten als je dat wilde

Ik ben een NKBer dus dat weet ik niet zeker.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:38

Klopt hoor Vonneke. Hoedje mocht in alle klassen bij de NBVR.
Ik heb al heel vaak met hoedje gereden, maar dat neemt niet weg dat ik het echt enorm spijtig vind dat het hoedje eruit gaat vanaf Z. ZZ-Zwaar zal ik ook nooit halen, daar heb ik veel te weinig talent voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:37

Ik weet nog goed dat toen ik begon met wedstrijden rijden in de B, 'het Z' echt gewoon echt het helemaal was. Als je iemand zag die Z reed... wauw die kon echt goed rijden. En mensen met slipjassen.... jee die zag je alleen maar op tv of in shows in de Brabanthallen/Jaarbeurshallen ofzo. Echt iemand met een slipjas ontmoeten?? Nee die kende je niet en mocht je zo iemand tegenkomen dan wilde je meteen een handtekening. En als je er les van zou krijgen dan viel je bijna flauw.

Dit typeert hoe ik er als 12 jarig meisje tegenaan keek. :')

En inmiddels ben ik ietsje ouder en weet ik dit prima te relativeren. Maar nog steeds hecht ik wel waarde aan dat hoedje en die slipjas en ik ben blij dat die toch blijven. Nu vanaf ZZZ een hoedje en daarna mag je de slipjas gelukkig gewoon nog dragen. En ja het is een statussymbool. Nou en? Het hoort bij de traditie van de sport en die moet wel bewaard blijven vind ik. Ik vind dat cap een vrije keuze moet zijn. Zo van: Het mag in alle klassen dus t/m GP. Wie een cap wil dragen, prima. Dus eigenlijk kan ik me wel vinden in de huidige regels. ZZL hoort nu ook bij de basis en vanaf nationaal nivo dus ZZZ mag je een hoedje. Ja kan er wel mee leven.
Het nivo van de sport is in 20 jaar ook vooruit gegaan dus de eisen voor de hoedje mogen ook wel omhoog. Sommige mensen grijpen dan net naast dat hoedje en dat is pech. Ik had bijna de ruiterster, nog een paar wp en dan had ik hem. En toen veranderden de regels ook.
Vroeger had die ruiterster ook waarde, tegenwoordig hoor je er niemand meer over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:27

Inderdaad Suzanne, ik keek vroeger ook erg op tegen Z-ruiters en toen ik een paar jaar later er zelf reed was ik best trots, want ik had toen best een heel gewoon paard. Mensen die hoger reden kende ik niet, ja, inderdaad van TV.
De ruiterster is mij ook niet gelukt, steeds als ik er dichtbij was werden de regels aangepast en nu is het voor mij niet meer haalbaar. En het ZZZ ook niet. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:50

vonneke schreef:
Volgens mij mocht je bij de NBVR in de B zelfs met een hoed starten als je dat wilde

Ik ben een NKBer dus dat weet ik niet zeker.

Ja klopt, maar iig in mijn regio (Zuid) was het eigenlijk not done om in de B en de L dat hoedje op te zetten. Dus toen ik M werd ben ik driftig gaan sparen voor een mooi zijden hoedje. Helaas is het er dus niet gekomen.

De ruiterster was toch dat je allround presteerde, in dressuur EN springen Z worden ofzoiets?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 13:03

Dat is nu zo, vroeger kon je hem ook krijgen als je alleen dressuur reed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:05

KarinvdM schreef:
Dat is nu zo, vroeger kon je hem ook krijgen als je alleen dressuur reed.

Precies. En ik had hem bijna. Had nog 1 punt nodig ofzo. Ik baalde wel toen ze de regels aanpasten. Nu haal ik hem nooit meer. :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:37

Bestaat dat ding eigenlijk nog wel?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:47

Fitzroy schreef:
Bestaat dat ding eigenlijk nog wel?

Geen idee, je hoort er nooit meer iets over. Vroeger had dat ding echt status. Als je iemand zag rijden met zo'n ster op het jasje... wauw dat was wat hoor.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:08

Vandaag reed meer dan de helft in de Z met cap... Jammer hoor!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:36

Ja, de ruiterster bestaat nog wel maar ik denk dat ze nog maar weinig uitgedeeld worden...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:25

En wat heb je eraan....

Michelle; ik denk dat mensen die nu nog over mogen naar het Z het hoedje niet meer zullen kopen. Dus het aantal caps zal naar verhouding steeds groter worden.
Ben bang dat voor ons het hoedje ook afgelopen is. Even een wedstrijdstop omdat de vliegende wissels er goed in moeten. En tegen die tijd zal het wel alweer april zijn, en daarna mag het niet meer :(
Dus zal het hoedje maar in de doos opbergen.