Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:29

Dan zou ik ook snel stoppen met wedstrijden. Ik wil in potentie bovenaan mee kunnen rijden anders ga ik niet weg. Wil niet zeggen dat dat altijd lukt. Paarden (en ook amazones) zijn geen machines dus het gaat ook wel eens mis. Ik ben alleen blij met de mogelijkheid om eeuwig Z1 te blijven rijden. Z2 zit er gewoon echt niet in.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:32

Zonnetje81 schreef:
Ja is ook misschien wel zo! Maar goed we zullen zien. Bij ons in de kring rijden er al 2 jaar mensen in het Z1 mee die amper tot nooit een wp halen...is toch demotiverend?

Dan zou ik ook stoppen :o wedstrijd rijden moet wel een competitiegevoel opleveren,
anders kun je net zo goed fijn thuis rijden.....wedstrijd rijden kost al genoeg geld, tijd en energie en als het dan niets oplevert....

Maar goed de verblijfsklasse Z1 is misschien erg gezellig voor de wekelijkse sociale contacten
voor die ruiters die nooit een wp rijden, wellicht is het voor hun een uitje :P

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:37

maar voor die mensen die nooit een winstpunt scoren in het Z (of bijna nooit) is het Z1 sowieso al een verblijfsklasse. Aan die 10 om te mogen promoveren zullen ze misschien wel een keer geraken, maar aan de 30 om te moeten promoveren, dat zal dan wel een behoorlijke tijd duren.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:43

Zonnetje81 schreef:
Hoeveel mensen rijden nou de sterren vd hemel en krijgen de wissels er niet op???

Paard van mn instructrice kan het ook gewoon niet maar zonder ook maar 1 wissel goed te springen wel de punten bij elkaar heeft voor het ZZ-L.
Vind nu weer die proeven veranderen ook onzin het 'probleem' ligt bij de juryleden ken nl zat sinterklazen. Die moet de KNHS aanpakken en niet de proeven veranderen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:27

Fitzroy schreef:
Of als je een paard hebt, die de wissels naspringt, probeer het dan maar eens af te leren.

Bij de meeste paarden die de wissels naspringen heeft de galop niet voldoende sprong. Je ziet het vaak al van tevoren aankomen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:51

bertie schreef:
Fitzroy schreef:
Of als je een paard hebt, die de wissels naspringt, probeer het dan maar eens af te leren.

Bij de meeste paarden die de wissels naspringen heeft de galop niet voldoende sprong. Je ziet het vaak al van tevoren aankomen.

Klopt! Weinig sprong en activiteit van achter uit geeft nagenoeg altijd nagesprongen wissels ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:05

listiglistje schreef:
Maar goed de verblijfsklasse Z1 is misschien erg gezellig voor de wekelijkse sociale contacten
voor die ruiters die nooit een wp rijden, wellicht is het voor hun een uitje :P
[/quote]

_O-

Maar goed mensen roepen ook meteen van je zal wel Z2 gaan starten omdat ik dat mag. Maar daar heb ik totaal geen behoefte aan, ik kan nog lang genoeg Z2 rijden.... Dus ieder zijn ding :D Ik was eerste instantie van plan om tot de 30 mee te rijden. Nu kan ik gewoon zien wat ik wil.

Er zin inderdaad mensen die zonder fatsoenlijke wissels WP rijden, maar er zijn meer onderdelen dan die 4 a 6 wissels :+ Als je maar genoeg compenseert :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:14

Ik heb ook Z1 gereden totdat ik over moest, maar was er toen ook wel klaar voor bleek achteraf.

Ben geen voorstander van Z1 als verblijfsklasse, helemaal niet als straks ook alleen wp tellen die gereden zijn in 20x60 bak, moet je nagaan hoeveel ervaring iemand dan op kan doen in het Z1!
Dat paard/ruiter geen wissel kan springen, is jammer, maar zou in mijn ogen dan betekenen dat op gegeven moment klaar is voor die combinatie. Ken ook combinaties die in het L blijven hangen omdat sb niet aangeleerd krijgen, zou dit dan ook verblijfsklasse moeten worden? Net als M2, voor ruiters die geen appuyementen kunnen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:16

Ja ik vind het ook een rare regeling.

Maar denk je ook dat mensen veel 20x40 zouden gaan rijden om zogenaamd ervaring op te doen?? Anderen roepen weer dat ze denken dat niemand 20x40 zou gaan starten. Ik wel maar volgens mij heb ik een afwijkende gedachte daarover.. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:40

judithh schreef:
bertie schreef:
Klopt! Weinig sprong en activiteit van achter uit geeft nagenoeg altijd nagesprongen wissels ;)

Waarom weten maar zo weinig mensen dat? #)
Met andere woorden: waarom zien we het zo vaak? Waarom weten die ruiters niet dat het een basisprobleem is? %)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:02

Omdat het niet altijd simpel op te lossen is...? Mijn paard kent de wissels maar ik ben zwak in mijn linkerbeen waardoor 1 kant de wissels niet altijd tof gaan...maar ik kan nog zo bewust actief rijden dan is he tnog niet meteen opgelost :+ ook al weet ik waar het hem in zit :D

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 08:14

bertie schreef:

bertie schreef:
judithh schreef:

Waarom weten maar zo weinig mensen dat? #)
Met andere woorden: waarom zien we het zo vaak? Waarom weten die ruiters niet dat het een basisprobleem is? %)

Zou wel heel makkelijk worden he, dat als je weet waar het probleem zit, dat je het dan ook nooit meer fout doet. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:35

Al naar Rutten geweest?? Dat is echt de wisselkoning hoor. Die krijgt ze er bij elk paard in. :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:49

bertie schreef:

Ik ben het echt niet met jullie eens. Ik heb zelf een voorbeeld gehad, die zelfs door profs gereden niet goed te krijgen was. Dat was dus geen basisprobleem, want verder liep ie de sterren van de hemel. Alleen de wissels waren niet goed te krijgen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:13

Fitzroy schreef:
bertie schreef:

Ik ben het echt niet met jullie eens. Ik heb zelf een voorbeeld gehad, die zelfs door profs gereden niet goed te krijgen was. Dat was dus geen basisprobleem, want verder liep ie de sterren van de hemel. Alleen de wissels waren niet goed te krijgen.

Tjah je hebt profs en profs natuurlijk al weet ik niet om wie het hier gaat :Y)

Ik ben van mening dat als het paard gezond is je ze altijd een wissel kan leren. Niet voor een 8 of een 9 maar een wissel voor een 6 je moet te doen zijn.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:18

nou ik wacht rustig af tot de nieuwe dressuur proeven ben erg benieuwd voor de klasse L1 want dit is toch heel verwarrend voor jonge paarden.. dat lichtrijden doorzitten..

maar ik ben van mening al haal je een 4 voor je wissel dat je dan nog makkelijk wp kunt halen!
als je de rest gewoon wel super uitvoerd..
was laast op subtopwedstrijd en zag ik ze in zware tour zelfs nog niet eens echte mooie of perfecte wissels springen.. dan zou je toch zegge zei moeten het toch voor elkaar krijgen?? maar die gene had ok gene 60% maar toch als de rest gewoon goed is.. waarom zou je dan wachten?

Aamandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:29

Veranderingen per klasse
In de dressuurproeven zelf worden slechts kleine veranderingen gemaakt. In de klassen B tot en met M1 worden wat minder voltes gereden. In de klasse L1 komt er wat meer rust in de wisseling tussen doorzitten en lichtrijden. In de klasse M2 worden de keertwendingen minder snel na elkaar gevraagd. Voor de Z1 ruiters zijn er geen specifieke veranderingen. In de Z2 gaat het aantal galopwissels naar maximaal vier per proef.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:11

Aamandaaa schreef:
Veranderingen per klasse
In de dressuurproeven zelf worden slechts kleine veranderingen gemaakt. In de klassen B tot en met M1 worden wat minder voltes gereden. In de klasse L1 komt er wat meer rust in de wisseling tussen doorzitten en lichtrijden. In de klasse M2 worden de keertwendingen minder snel na elkaar gevraagd. Voor de Z1 ruiters zijn er geen specifieke veranderingen. In de Z2 gaat het aantal galopwissels naar maximaal vier per proef.

Weet iemand ook iets wat in de L2 gaat veranderen?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:28

In de L2 niet veel behalve dan dat er minder voltes in komen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:47

femskie schreef:

Dan verandert er weinig want in de L2 zitten al weinig voltes...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:36

Ja, maar goed. Zo stond het in de P&S. Er verandert inderdaad erg weinig in de L2.

StWaldrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:14

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:38

StWaldrik, goed initiatief, alleen snap ik niet wat het niet meer afgeven van winstpunten in negatieve zin invloed heeft op het welzijn van het paard?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:11

Fitzroy schreef:
bertie schreef:

Ik ken er toch ook wel een paar.
Die van nature ook geen goede galop hebben en waar de wissels negen van de tien keer in tweeën gesprongen werden.
Dan kan je basis nog zo goed zijn, als de galop ( door bouw) niet goed genoeg is, uit dit zich in de wissels die niet correct gesprongen worden.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:21

pearlie schreef:
femskie schreef:

Dan verandert er weinig want in de L2 zitten al weinig voltes...

volgens mij was dat B en in ieder geval L1, want daarin zitten wel heel veel voltes, :Z slaapverwekkend zijn die gewoon...