[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:26

Hoe ik de overstap van l1 naar l2 heb ervaren?
in de l1 kon ik aardige punten rijden, met een beetje goed humeur hoge 180, op leuke dagen wel veel hoger.
toen de l2, toch weer iets andere proeven er wordt anders gekeken. eerste wedstrijd, (liep ook wel erg uit + heet) geen winst. Wel in de buurt, maar gewoon nog niet de routine waardoor er dan een foutje te veel insluipt.
Dan train je door en start je nog een paar keer, en aan de hand van de punten begin je het te begrijpen. Zodat je weer 'mooie' punten kunt scoren ipv krappe 180'ers.
Mijn trainers zijn ook wel van mening, eerst boven de 185 scoren dan pas denken aan overstappen. (en daarmee bedoelen ze niet, 1x een ruime winstpunt en dan over.. nee gemiddeld gezien, boven de 185 kunnen scoren op verschillende wedstrijden)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:50

Toch maar mooi weer puntjes gepakt Sjol!En dat is altijd wel lastig als ze 24/7 buiten staan.
Vergeet je ook zo snel als het een tijd droog is, dat het ook anders kan.

Ik vind 185 nog niet echt een grens om te promoveren.In de lagere klasses vind ik dat je toch wel makkelijk 195 moet kunnen scoren.
Ook met een minder getalenteerd dier.Aanleuning stil en een nette proef met buiging en je rijdt zo dikke punten.

Mijn verkochte Welsh doet het zo goed, ik ben er gewoon trots op!
Loopt nu Z1 tussen de paarden en dikke dubbele winst en in de prijs.
Toch ook een compliment voor mij, niet voor niets zo hard op gestudeerd!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:00

Je hebt toch allemaal wel eens een pruts dag? of dat je pony er even anders over denkt?
dat je dan geen dikke 190 rijdt, maar een keer 185 is dat voor mij geen reden om te denken, nou dan hoef ik niet over te stappen. Terwijl je de volgende keer wel weer mooie punten scoort. Het gaat niet om 1x wel of niet de punten. het gevoel, de africhting de oefeningen moeten gewoon lekker gaan..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:38

Dat is een ander verhaal.Maar als je voor jezelf een goeie proef rijdt en je scoort altijd rond de 185 punten dan zou dat voor mij te weinig zijn om over te stappen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:55

Pruts dag, check, ja hoor heel vaak helaas, die probeer ik eruit te krijgen, dingetje me dat ik op wedstrijd niet anders moet rijden als thuis.

Ambre, wat leuk van je Welsh!

En overgang L1 naar L2, dat is te lang geleden zwart gat...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:12

anoniempje1 schreef:
Hoe vinden jullie de overstap van de L1 naar de L2?

Wij hebben net met de valk pony overstap gemaakt maar zitten na 2 wedstrijden al weer op 7 winstpunten.
Wel komen de onderdelen soms stevig snel achter elkaar, dus wel even goed je lijntjes vooral doorrijden.
Maar verder weinig echt verschil. AW komt erbij, verruimen draf over hele diagonaal en wijk hele 10 meter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:53

Iedereen maakt zijn eigen afweging voor het overstappen. Voor een hele goede en ervaren wedstrijdruiter met een goed paard zal de lat (en verwachtingen!) hoger liggen dan voor een recreant met zijn eenvoudige beestje. Die begrijpt heus ook wel dat een volgende klasse moeilijk is als de punten nog niet zo hoog zijn.
Persoonlijk zou ik wel overstappen bij een gemiddelde van 185. Als ik in de volgende klasse dan nog geen winst kan rijden, trainen we thuis nog lekker even door.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:14

Toobsie is Z startgerechtigd, vandaag 194 en 180.
En hij kan thuis veel beter lopen, als ik dat op wedstrijd ooit voor elkaar krijg, dan hebben we veel meer punten te pakken, maar tja.. dingetje...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:24

Trotse ponystarter hier.

Na een tijdje zelf niet meer gestart te hebben vandaag toch weer eens een wedstrijd meegepakt (L2). Erg fijn gereden, was zelf vooral heel tevreden over mijn eerste proef. Pony heel fijn aan het been, fijne aanleuning en behoudens een programma foutje voor mijn gevoel verder echt netjes gereden.
Tweede proef was voor mijn gevoel minder: minder impuls, rommeliger, gewoon nét niet.

Jury dacht er iets anders over:
Eerste proef 185-2, dus 183 en in de tweede proef met 188 punten tweede geworden.

Had ik zelf zo niet gedacht, voor mijn gevoel is de tweede proef echt overgewaardeerd, en de eerste proef had ik wel iets hoger mogen scoren.

Maar maakt ook niet uit: Heel blij met mijn winstpuntjes, nog blijer met het feit dat ik het gevoel krijg dat ik stapje voor stapje écht iets beter ga rijden, dat ik er beetje bij beetje simpelweg iets meer gevoel voor krijg ,en beter weet wat ik waarom wanneer doe..

Kortom: tevreden mens hier!

Afbeelding

Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:27

Gefeliciteerd Sjol!Toch niet voor niets weer aan het starten gegaan!

Ziet er goed uit punz.Pootje over doet hij mooi.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:44

Punz, lekker hoor! gefeliciteerd met je puntjes.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:16

Leuk Sjolvir! Gefeliciteerd! Ik bedenk me nu dat ik jou helemaal niet geantwoord heb op je vraag over districtkampioenschappen :x Ik ben helemaal niet zo thuis in het mennen..

De valk pony van Punz ziet er ook leuk uit! Ook gefeliciteerd met de punten!

Overstap L1-L2 zag ik nog staan, die heb ik niet als heel groots ervaren :)

Ik had me een week of 6 terug opgegeven voor de wedstrijd hier op stal met het idee een stok achter de deur te hebben op de pony nu echt weer serieus op te pakken. Maargoed dat ik vorige week de proeven eens doorkeek, deze heb ik nog helemaal niet gereden, haha! Ik begin wel al wat zenuwachtig te worden 8)7

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:25

Hallo,

Ik zou me hier ook graag willen melden. Ik ga binnenkort mijn startpas aanvragen met mijn pony, wilde dat eigenlijk morgen doen nadat ik nogmaals een proefje had geoefend, maar pony besloot vandaag over de longeerbak heen te springen wat zijn achterbenen niet helemaal haalde en waardoor hij even een paar daagjes licht werk mag doen.

Mijn pony heet Kentucky, we noemen hem vaak Tuck. Hij is vier jaar, een anderhalve maand onder het zadel (en een maand in training ivm veel vrije tijd die hij krijgt om alles te verwerken en uit te groeien) en doet het erg leuk. Het is een NRPS.
Oh en we gaan in de B starten ;)

Afbeelding
Afbeelding

Ik was ook benieuwd of er ook combinaties waren die zich in de springring van hun beste kant lieten zien?

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:42

@LuffB Wat een gave pony! Komt vast helemaal goed met jullie!

Ik spring zelf met mijn pony BB tussen de paarden. Eigenlijk gaat dat supergoed ,maar zie de overstap naar de B nog niet helemaal zitten. Ben dan toch bang dat hij in de knoei komt met de dubbel.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:56

Welkom!

Goede resultaten iedereen hier!

Ik heb vrijdagavond mijn laatste punten in het L2 gehaald en zondag zonder al te goede voorbereiding( proeven nog nooit gereden ed) de stoute schoenen aangetrokken en M1 gestart.... 1 site proef 181 en 2 de proef 179..... Ik ben zeer tevreden! Nu eerst 2 maandjes rustig doortrainen, buitenrijden, beetje spelen en vakantie vieren en dan zien we het in september wel weer. heb weleens gekscherend geroepen, straks ze ze 6 en al Z, maar dat komt nu wel heel hard dichtbij :oo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:35

SJ gefeliciteerd! Gaat echt lekker he?!

LuffB, leuke pony, maar zo te lezen heb je nog alle tijd, net onder het zadel.

Toobs heeft zich dit weekeind alternatief geamuseerd Heps ook.
Heps niets gewonnen, maar deed het beter dan vorige keer en Toobs 1e in de WE2.
Voor mijn gevoel ging dressuur bocht, maar later terug gezien op film en was best aardig.
Was 1e met dressuur, 1e met stijltrail en 3e met speed, met paard dat bij onderdeel 2 al met tong tussen zijn hoeven hing wegens missende conditie omdat ik hem maar half uurtje rij 2 x per week en hij nog 1 x half uurtje door instructive wordt gereden, dan heb je natuurlijk geen dijk van conditie voor zo veel doen achter elkaar (ik ook niet).

Dresuur
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

stijltrail
AfbeeldingAfbeelding

En Hepsie fun, die had ook een mening, maar deed het goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:57

Anoniempje; bedankt voor het compliment. Leuk om te lezen dat jij ook springt, mag ik vragen hoe groot jouw paard is?

In mijn herinnering veranderen ze de afstanden in een dubbel niet tussen de springklasses, dus de dubbel staat op dezelfde afstand in de bb als in de B toch? Dan zou hij die afstand toch moeten halen als dat in de bb ook lukt?
Of thuis dubbels oefenen op een grotere afstand en veel spelen met afstanden?

Saskia, wat goed van je punten!! En gewoon M1 starten en met een winstpunt thuiskomen, super!
En bedankt voor het compliment, hij is ook erg gaaf :)

Sjolvir, wat een leuke foto's, toch heerlijk dat je paarden zo veelzijdig en welwillend zijn!

Tuck heeft gisteren dus wat schaafwonden opgelopen door zijn avontuur in de longeerbak, maar hij heeft geen pas kreupel gelopen, dus das erg fijn. Zag er vandaag al weer een heel stuk rustiger uit, niet heel dik en alleen in het begin wat stijf. Morgen een lekker stapritje buiten maken als hij nog steeds goed loopt.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:46

Die van mij is een krappe 1.50m en echt pony gefokt. De BB gaat meestal prima hoor soms als het wat ruim gebouwt staat een krappe 3 galopsprongen in de dubbel maar meestal rij ik best door. Alleen dan springt hij ook wat vlakker (waar hij met 80/90 cm nog goed mee weg komt), ben bang dat hij in de B niet meer zomakkelijk "groot" landt en dus middenin de meestal oxer landt. Hij heeft een supermentaliteit... springt altijd ,alleen ook als het niet zo heel goed uitkomt.. wat spring jij? Of ben je van plan met deze te gaan starten?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:30

als je de combinatie altijd voorwaarts oplost kan idd de hoogte in de b lastig worden ivm hoe vlak je pony wordt. misschien kan je oefenen om hem wat meer te sluiten tussen de hindernissen en hem dan juist een pas extra te laten doen? afhankelijk van hoe groot je paard galoppeerd zou dat een goede oplossing kunnen zijn. natuurlijk met risico dat je wat dicht/ diep uitkomt op de tweede van de combinatie, maar dan heb je enkel een balk en geen midden in de hindernis probleem.

gain september B dressuur starten.

edit: wil dus ook gaan springen met hem, maar wegens zijn leeftijd gaat dit sowieso pas in 2018 officieel gebeuren. in de tussentijd lekker thuis trainen, naar oefenparcoursen en meedoen aan onderlinge wedstrijden met een hoogte naar keuze. we proberen een keer in de week te springen, soms iets minder vaak dan dat, en bouwen de hoogte elke training een klein beetje op. laatst een parcourtje van 60 cm met een enkele sprong van 70 cm gedaan en dat gaat hem goed af. zijn vooral bezig met vertrouwen en controle.

het hek waar hij gisteren overheen ging blijkt 1.30 te zijn en dat haalde hij met de voorkant prima, haha.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:39

Nu de kampioenschappen er weer aankomen ben ik me een beetje aan het verdiepen in iets wat voor mij totaal nieuw is : afdelingsdressuur

Mag je met je pony tussen de paarden in een 4 tal starten? Of mag je dan ook bij de pony's (denk t niet). Zijn er van jullie die dat al eens hebben gedaan ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:55

Je kan gewoon tussen de paarden in het 4 tal (zal ook moeten, want je bent ouder dan 18) vraag is natuurlijk alleen is er een 4 tal te vinden waar je leuk tussen past qua beweging en maat?
Hier ooit geprobeert voor Fjorden Z 4 tal voor afdelings dressuur, maar zit je weer met de regel dat het maar van 2 verenigingen mocht zijn en dat gingen we natuurlijk niet halen.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:09

Ja jammer.. hier zijn er bijna geen ponys die tussen de paarden worden gestart... en van mijn vereniging ben ik sws de enige. Ach het idee was even leuk...

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:06

Dat heb ik ook, ga in september de onderlinge meerijden en dan zien we wel weer. Is wel iemand die Z rijdt met haar Fjord, maar mijn schimmeltje is wel echt pony pony

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:20

Myrth97 schreef:
Dat heb ik ook, ga in september de onderlinge meerijden en dan zien we wel weer. Is wel iemand die Z rijdt met haar Fjord, maar mijn schimmeltje is wel echt pony pony

Geloof me als ik op mijn fjordJE zit van 1.415 met mijn 1.87.... dan lijkt het ook echt een pony pony.. :+

Afbeelding

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:02

Mag ik mij hier ook melden? :D
Ik ben lisa-jo, 21 jaar en start met mijn pinto ruin tussen de paarden.
Hij is 1.55/1.56.
We hebben nu 3 wedstrijden erop zitten en zijn B+5.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding