Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:59

Even wat kritische vragen:

Jovarna schreef:
Bovendien, in de praktijk blijkt:
Wie zijn praktijk? Welke praktijk?
1. Niet ieder paard uit zich meteen in de vorm van verzet. Hoeveel ruiters zitten te trekken, te rukken en te zagen. Het paard spant zich wel, maar loopt braaf door en doet z'n uiterste best voor z'n ruiter. Iemand die continu loopt te rukkeplukken kan nooit een knappe proef rijden, en een paard dat zo gereden wordt zal vroeg of laat in verzet gaan.
2. Er zijn maar erg weinig juryleden die hier op letten, laat staan dat hier streng op gejureerd wordt en dat er op bestraft wordt (helaas...). Te slap: waarop gebaseerd? Van horen zeggen? Wie constateert dit? Wat, waar en hoe hoog rijdt diegene zelf?
3. Wat is een zachte hand en hoe kun je dit zien en dus jureren? Volg een jurycursus?
In mijn beleving is een zachte hand:
* een stille hand waar nauwelijks de hulpen zichtbaar zijn (de hulpen worden a.h.w. met de ringvinger gegeven en niet met de gehele hand of arm);
* een hand die ontspannen is (dus geen vuisten maar losse en enigszins 'open' handen) waar de teugels 'losjes' in liggen (dus niet vastgeknepen worden).

Jovarna schreef:
Het bit is ook niet nòdig. Dat is gebleken (en niet alleen in de B en L maar ook in de M en Z).

Waaruit is dat gebleken? Wie heeft dat bewezen? Nogmaals: de foto's die op de website staan en die je hier op bokt tegenkomt van bitloosrijdende ruiters zijn rijtechnisch/dressuurmatig gezien vaak verre van correct (niet l*llig bedoeld)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:00

Voor discussies over wel of niet bitloos kunnen jullie misschien beter hier verder gaan
viewtopic.php?f=29&t=614398

Dan kunnen we hier weer verder brainstormen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:11

Ik denk dat het alleen maar goed is dat er hier een aantal advocaten van de duivel rondlopen. Als je de bitrijdende dressuurruiters niet kan overtuigen, hoeveel kans denk je dan te hebben om hun vertegenwoordiging, namelijk de dressuurcommissie van de KNHS te overtuigen?

Hou er ook rekening mee dat als een dressuurruiter/jurylid zegt dat de paarden op de foto's die ze ziet dressuurmatig/rijtechnisch niet correct lopen, dat je bij een wedstrijd ook nog eens extra spanning hebt en dat de oefeningen op de letter en in de lagere klassen tussen de letter uitgevoerd moeten worden. Er een grote kans is dat de KNHS alleen maar extra munitie krijgt om het niet toe te gaan staan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:12

Dat ben ik met je eens.
Maar hou het dan een beetje vriendelijk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:17

Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of op de foto's een dressuurmatig correct plaatje te zien is. Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit, dan is dat toch nog geen reden om bitloos niet toe te staan? De ruiters die zonder bit rijden zouden in dat geval toch alleen zichzelf benadelen? Minder concurrentie voor de bitruiters zou ik zeggen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:20

meld me ook!!
k rij nu ong. 1 jaar bitloos Bloos

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:21

Lenneke, ik heb het hele topic tot nu toe meegelezen en krijg regelmatig toch het gevoel dat een aantal mensen last hebben van "tunnelvisie" onder het motto bitloos is zo geweldig ik snap niet dat de rest dat niet begrijpt.

De meeste dressuurruiters en ook de KNHS zien dat niet zo en als je de argumenten weg blijft wuiven, dan deze actie heel weinig effect hebben. Dat is denk ik ook de reden van irritatie bij mensen, zij zien die problemen wel en zien dat er weinig mee gedaan wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:43

Speedster schreef:
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of op de foto's een dressuurmatig correct plaatje te zien is. Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit, dan is dat toch nog geen reden om bitloos niet toe te staan? De ruiters die zonder bit rijden zouden in dat geval toch alleen zichzelf benadelen? Minder concurrentie voor de bitruiters zou ik zeggen.

Niet als de bond het doel heeft de rijtechnische kwaliteit te verhogen. Ga er maar vanuit dat je in dat geval te horen krijgt dat je vooral gezellig onderlinge wedstrijden moet blijven organiseren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:47

Speedster schreef:
Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of op de foto's een dressuurmatig correct plaatje te zien is.

Natuurlijk wel! Die website is toch jullie visitekaartje! Je komt dan niet erg sterk over als je zegt dat het hoogste doel van dressuur bitloos haalbaar is en vervolgens foto's laat zien van bitloze combinaties die nog mijlenver daarvan verwijderd zijn.

Speedster schreef:
Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit, dan is dat toch nog geen reden om bitloos niet toe te staan? De ruiters die zonder bit rijden zouden in dat geval toch alleen zichzelf benadelen? Minder concurrentie voor de bitruiters zou ik zeggen.

Dat slaat natuurlijk nergens op! Doel van de KNHS en haar reglementen is o.a. ervoor te zorgen dat iedereen op wedstrijden zoveel mogelijk gelijke kansen heeft. Bij wedstrijden gaat het er nog altijd om wie de beste is en een van de speerpunten van de KNHS is nog altijd het niveau op de wedstrijden verhogen. Daarom zijn ook de nieuwe proeven gekomen. Waarom dan iets toestaan als het hoogste doel van dressuur daarmee niet haalbaar is?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:57

jasmijn78 schreef:
Dat slaat natuurlijk nergens op! Doel van de KNHS en haar reglementen is o.a. ervoor te zorgen dat iedereen op wedstrijden zoveel mogelijk gelijke kansen heeft. Bij wedstrijden gaat het er nog altijd om wie de beste is en een van de speerpunten van de KNHS is nog altijd het niveau op de wedstrijden verhogen. Daarom zijn ook de nieuwe proeven gekomen. Waarom dan iets toestaan als het hoogste doel van dressuur daarmee niet haalbaar is?

Hoe kun je aantonen of je dat wel of niet kunt bereiken als het niet mag? Dit kan dus ook de KNHS niet met zekerheid zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:02

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de KNHS een sportbond is en daardoor vanuit een andere insteek denkt dan de veel van de voorstanders die vanuit recreatief oogpunt kijken.

Hun doel is niet lol met je knol, maar op een hoger niveau gaan presteren. weliswaar met een happy athlete, maar wel prestatiegericht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:08

Speedster schreef:
Hoe kun je aantonen of je dat wel of niet kunt bereiken als het niet mag?

Jij zegt:
jasmijn78 schreef:
Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit,

Mijn antwoordt is dus: in dat geval

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:09

Speedster, dan is het wel belangrijk om het op die wedstrijd te laten zien dat je dat niveau bitloos kan bereiken. Anders is het resultaat waarschijnlijk juist negatiever omdat je dan de KNHS een argument in handen geeft bitloos rijden af te houden.

Als je de KNHS wilt overtuigen zou ik als organisatie juist hele scherpe selectiecriteria instellen om te zorgen dat de goedwillende recreatieruiters die hun paard rijtechnisch niet voor elkaar hebben juist het tegenovergestelde bereiken van wat je bedoeld hebt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:10

Karl66 schreef:
Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de KNHS een sportbond is en daardoor vanuit een andere insteek denkt dan de veel van de voorstanders die vanuit recreatief oogpunt kijken.

Hun doel is niet lol met je knol, maar op een hoger niveau gaan presteren. weliswaar met een happy athlete, maar wel prestatiegericht.

Ja dat klopt, maar bitloos hoeft niet altijd te betekenen "doe maar wat". Dit neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat de bitloze ruiters zich gewoon zouden moeten kunnen meten met de bitruiters. Ze beweren immers zelf dat ze dressuurmatig geen nadeel ondervinden van het feit dat ze geen bit gebruiken. En als je dit niet objectief (dus gejureerd) laat aantonen, kan je hier dus nooit een oordeel over op tafel gooien als zijnde waarheid.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:14

Karl66 schreef:
Speedster, dan is het wel belangrijk om het op die wedstrijd te laten zien dat je dat niveau bitloos kan bereiken. Anders is het resultaat waarschijnlijk juist negatiever omdat je dan de KNHS een argument in handen geeft bitloos rijden af te houden.

Als je de KNHS wilt overtuigen zou ik als organisatie juist hele scherpe selectiecriteria instellen om te zorgen dat de goedwillende recreatieruiters die hun paard rijtechnisch niet voor elkaar hebben juist het tegenovergestelde bereiken van wat je bedoeld hebt.

Daar heb je gelijk in. We proberen niet voor niets ook Z-ruiters in te schakelen. Alleen heb je dan een kip-en-het-ei-probleem, omdat wedstrijdruiters juist (enkele uitzonderingen daargelaten) niet bitloos rijden, omdat het niet mag. Degene die dus wel bitloos rijdt, zal over het algemeen dus op niet zo'n hoog niveau rijden. We zouden dus een ruiter op hoog niveau moeten vinden die normaal gesproken met bit rijdt, en die op de wedstrijddag het bit aan de wilgen wil hangen om te laten zien hoe hij/zij het er dan vanaf brengt. Liefst meerdere natuurlijk.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:14

jasmijn78 schreef:
Speedster schreef:
Hoe kun je aantonen of je dat wel of niet kunt bereiken als het niet mag?

Jij zegt:
jasmijn78 schreef:
Stel we zouden tot de conclusie komen dat je zonder bit nooit dressuurmatig zo goed zou kunnen rijden als met bit,

Mijn antwoordt is dus: in dat geval

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt Blond ...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:32

Dit topic doet me denken aan een LRD-discussie Haha!

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:50

Jovarna schreef:
- BELANGRIJK! - - AANMELDEN -

Gedurende het verloop van dit topic hebben diverse mensen laten weten dat ze mee wilden doen aan de bitloos dressuurwedstrijd en/of aan een clinic/workshop.
Samen met belangstellenden per pb en mail kwamen we op een aantal van 52 deelnemers. Dat zag er dus hartstikke positief uit!

Toen we vorige week hier - en per pb en mail - melding maakten dat onze website www.bitloosdressuur.tk klaar en online is, hebben we tevens vermeld dat er op de website het aanmeldingsformulier te vinden is. En dat iedereen zich nu dus daadwerkelijk kan gaan aanmelden, zowel voor de dressuurwedstrijd als voor de clinics/workshops.

Het wachten is nu nog steeds op jullie daadwerkelijk aanmeldingen! Dit zijn er momenteel namelijk veel minder dan 52...!

Wanneer het aantal deelnemers zo laag blijft, zullen we 'straks' moeten besluiten dat de bitloos dressuurdag niet door kan gaan. En dat zou toch jammer zijn!

Dus mensen, ga naar de website www.bitloosdressuur.tk , ga naar het aanmeldingsformulier, vul deze in en verzend 'm!
Voor degene die geen tk-sites kunnen openen, is dit de directe link: http://www.arabel.mysites.nl .

Tevens het verzoek om vooral ook de pagina 'Actief meedoen' te lezen. We hebben - naast deelnemers - ook nog steeds sponsoren, standhouders, juryleden, demogevers en vrijwilligers nodig.

Ik wil me graag aanmelden, maar ik wacht het nog af, omdat ik nú al voor volgend jaar het niveau aan moet geven waarop ik wil starten. Waar ik dan sta, dat weet ik nu gewoon nog niet. Nu kan ik me wel gewoon voor B opgeven, maar julllie wilden juist ook L of meer heb ik begrepen. Ik weet niet of ik daar dan wel klaar voor ben!

Daarnaast vind ik het ook al te vroeg om aan te geven met welke optoming ik wil starten. Ik rij op het moment met touwhalster, maar misschien dat ik ook wel op een bitloos hoofdstel overga, en welke dat weet ik ook nog niet. Dus dat zijn zo mijn overdenkingen. Zeggen jullie mij maar of ik later nog wijzigen aan mag brengen en me nu evengoed al opgeef of in een keer goed, maar dan later......

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:52

Het is ook niet te vermijden dat hier een hele discussie van komt..
Ik denk wel dat we dat moeten doen in het daarvoor bestemde topic. Want nu gaan we hier wel discusieren. En dit topic zou voor ideeen ed zijn..

Toch kan het een goede discussie worden. Ook goed voor de publiciteit. Maar ik vind niet dat er 2 kampen moeten komen, bit en bitloos.

De LDR discussie heeft ook nog een hele medische poespas eromheen, wel of niet schadelijk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:59

Als je een idee wilt, dan zou ik ten behoeve van positieve reclame rondom bitloos die 3 foto's van de frontpage van de website halen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:13

superpepijn, zou je een pb naar Jovarna of Speedster kunnen sturen met ideen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:22

Ik wilde morgen foto's van maken van Anouar en mij bitloos aan het dressuren.
Maar als de foto's op de website 'rijtechnisch' al niet kloppen begin ik er maar helemaal niet aan.
Ik weet ook niet of ik nog mee wil doen aan de wedstrijd. Ik zou mezelf dan alleen maar voor banketstaaf zetten.
Ach ja, ik ben nu eenmaal geen dressuurmiep en het lijkt me beter als ik me ook maar niet meer met dressuur bemoei.

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:26

Ik zou mij graag ergens voor aanmelden, maar ik wil de locatie afwachten. ik ben nl. helaas niet in de gelegenheid om het halve land ervoor door te reizen..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:28

Lenneke_ schreef:
Ik wilde morgen foto's van maken van Anouar en mij bitloos aan het dressuren.
Maar als de foto's op de website 'rijtechnisch' al niet kloppen begin ik er maar helemaal niet aan.
Ik weet ook niet of ik nog mee wil doen aan de wedstrijd. Ik zou mezelf dan alleen maar voor banketstaaf zetten.
Ach ja, ik ben nu eenmaal geen dressuurmiep en het lijkt me beter als ik me ook maar niet meer met dressuur bemoei.

Gezellig dat dit topic deze kant op gegaan is. Ik ga me verder inhoudelijk er niet meer mee bemoeien, had ik waarschijnlijk ook niet aan moeten beginnen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:28

Karona schreef:
Ik zou mij graag ergens voor aanmelden, maar ik wil de locatie afwachten. ik ben nl. helaas niet in de gelegenheid om het halve land ervoor door te reizen..

Bij de aanmelding kun je aangeven tot waar je wilt reizen.