Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:07

Zo. Goedemorgen zeg. Wat weer een discussie (en dat in DIT topic)...
Irritaties staken de kop op en zelfs de scheiding wij versus zij (Z versus niet Z)?!

.. Had een heel verhaal getypt over meningen respecteren en het onbegrip voor deze actie, maar heb het weg gehaald. Lokt toch weer discussie uit en daar is dit topic niet voor.

Maar vind het wel jammer om te zien dat veel mensen de weg van de minste weerstand kiezen en maar klakkeloos nieuwe regelingen accepteren zonder daarbij stil te staan of het beoogde doel van die regeling ook niet anders bereikt kan worden.

Een beetje meedenken kan nooit kwaad, wie weet wat voor mooie veranderingen daaruit kunnen ontstaan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:57

Kitty schreef:
- ik denk trouwens dat die scheiding M2/Z gekozen is vanuit het oude KNF waar je pas in de Z met hoedje mocht starten.

Dat is dus voor mij het meest belachelijke argument wat er bestaat.

Net zo goed als dat de sport ineens wel veilig is als je Z bent, net zo stompzinnig namelijk Lachen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:00

Maar je moet toegeven dat je wanneer je Z rijdt wel de nodige ervaring hebt met paarden en paardrijden. Iedere Z ruiter heeft een keer in de B moeten beginnen. En wanneer je veel ervaring hebt, kun je beter zelfd oordelen of een cap nuttig of minder belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:14

Dat lijkt me niet iets voor een verzekeringsmaatschappij om op te vertrouwen Lachen. Het is verzekeringstechnisch ook niet verdedigbaar en daarom is deze eerste regeling (cap tot Z) zo absurd.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:58

Kitty schreef:
http://83.149.84.140/~he6877/index2.php

Voor de nieuwsgierigen onder ons...

Zo super Kitty!!!!

Ik had hem al stiekum bekeken dmv een preview van WWWiske. Heel mooi gedaan, het ziet er echt keurig uit. Mijn complimenten

En nu maar hopen dat de domeinnaam maar snel wordt vrijgegegeven. Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:01

patos schreef:
Uit naam van een paar bokkers stel ik even dit topic samen.

Het doel is dus om te protesteren bij het KNHS tegen de verplichting van de veiligheidshelm.

Bokker Suel heeft zich aangeboden om de handtekeningen, combinatienummers ed te verzamelen en vervolgens een brief samen te stellen om samen met de handtekeningen aan de KNHS te overhandigen.

Dus wie wil helpen bij deze actie: laat even een berichtje achter in dit topic. Dan weten we in ieder geval hoeveel mensen zin hebben om mee te doen. Geef ook even aan of je tegen:

1 De verplichting van de veiligheids helm in B t/m M2 bent,
of
2 De verplichting van de veiligheidshelm in Z1 t/m ZZ-zwaar
of
3 De verplichting van de veiligheidshelm in alle klasses

Ik lees hier toch echt, dat het doel is: protesteren tegen de verplichting van het dragen van een veiligheidshelm bij DE (leer schrijven) KNHS.
Volgens mij heb ik het prima gelezen. Als ik het misschien niet goed begrijp, wil je je dan wat aardiger uitdrukken?
(ik ben nogal goed in lezen, heb daar ook veel ervaring mee!)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:30

Het gaat niet om het lezen van het eerste bericht in dit enorme topic, het gaat om het lezen van het gehele topic. En als je dat gedaan had, had je kunnen lezen dat er al meerdere keren DUIDELIJK is gemeld dat dit topic bedoeld is voor de mensen die pro-hoedjes zijn en dat er een ander topic is om te discussieren over hersenletsel ed voor mensen die tegen hoedjes zijn. Daarnaast is er al meerder keren door de moderators ingegrepen en zijn berichten verwijderd.
Na de 100e waarschuwing zijn we dit soort loze reactie's in dit topic zat.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:33

Jetta schreef:
Ik lees hier toch echt, dat het doel is: protesteren tegen de verplichting van het dragen van een veiligheidshelm bij DE (leer schrijven) KNHS.Volgens mij heb ik het prima gelezen. Als ik het misschien niet goed begrijp, wil je je dan wat aardiger uitdrukken?
(ik ben nogal goed in lezen, heb daar ook veel ervaring mee!)

Als je zo goed bent in lezen dat had je vast ook gelezen in het door jouw ge-quote bericht dat ik een regel onder de desbetreffende zin wel DE knhs schrijf, iedereen maakt wel eens een foutje. Maar zo begint dit topic wel erg kinderachtig te worden dus voortaan negeer ik dit soort flauwe opmerkingen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:32

YvonneS schreef:
Wat een onzin zeg! Zeg gewoon een helm op je kop en klaar! Snap niet waarom hier zo moeilijk over wordt gedaan! Als iedereen toch een helm op heeft maakt het toch nik smeer uit! Boos!

grooooooooot gelijk zou ik zo zeggen !

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:33

patos schreef:
Maar je moet toegeven dat je wanneer je Z rijdt wel de nodige ervaring hebt met paarden en paardrijden. Iedere Z ruiter heeft een keer in de B moeten beginnen. En wanneer je veel ervaring hebt, kun je beter zelfd oordelen of een cap nuttig of minder belangrijk is.

elk paard kan uitglijden, schrikken ,.... en je mag dan nog zo goed kunnen rijden maar als je paard op de grond ligt, lig jij er ook !

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:34

Paljassofie schreef:
grooooooooot gelijk zou ik zo zeggen !

De anal probe icon waar ik het eerder in dit topic over had.....misschien zou ik hem wel voor jou erop kunnen zetten. Je verdiend het anders wel. Eerst lezen maar zal ik zeggen! Boos!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:39

Paljassofie schreef:
elk paard kan uitglijden, schrikken ,.... en je mag dan nog zo goed kunnen rijden maar als je paard op de grond ligt, lig jij er ook !

Ik heb het niet over het TOEVAL, maar over de ervaring en het inschattingsvermogen om te oordelen of het nodig is om wel dan niet een helm op te zitten, voor jou geld dus ook: BETER LEZEN.
Bij de volgende loze reactie hang ik op de Tem knop!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:40

Fitzroy schreef:
0,45 % van alle paardrijongevallen bestaat maar uit hoofdletsel en daarvan is nog niet eens te zeggen dat die allemaal in de dressuurring gebeurd zijn.

Ok dus iets minder dan 1 op de 200 ongevallen bij paardrijden geeft hoofdletsel.....hoeveel procent daarvan gebeurt op (dressuur-)wedstrijden?

Waar heb je deze gegevens vandaan Fitz?
Ik vraag me bijvoorbeeld af, of dit niet ook nog een vertekend beeld is.
(Nu kan je natuurlijk zeggen dat ieder geval er een te veel is, maar je kan veiligheidsmaatregelen ook ernstig overdrijven. Niet iedereen huurt een bodyguard in omdat de kans bestaat dat je aangevallen wordt! Dat doe je alleen als die kans zeer aanzienlijk is geworden!)

Ook MET veiligheidshelm kan je nog flink hersenletsel oplopen, want de klap komt in je hersenen net zo hard aan. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Het enige wat MISSCHIEN heel blijft is dan je schedel zelf.

Voor mij blijft het onduidelijk of het dragen van die veiligheidshelm niet gewoon een verkapt idee van veiligheid geeft!!!!! Ik denk namelijk dat de bescherming van zo'n ding maar heel betrekkelijk is!!!

Persoonlijk denk ik dat er minder ongelukken op wedstrijden gebeuren dan thuis bij de training en in de omgang met paarden.
En zoals iemand anders hier ook al zei, het is nog steeds niet gebruikelijk om thuis met een veiligheidshelm op de paarden te verzorgen.

Vandaar dat een van mijn pensionklanten ook hersenletsel opliep toen een van de jonge K-welsh hengsten over hem heenwalste, en hem bewusteloos achterliet. Gelukkig was zijn schedel heel gebleven, maar hij heeft ernstige concentratie- en geheugenstoornissen!!!!!!

Vraag eens aan Wjerdo hier op Bokt hoe goed de helm haar beschermd heeft tegen hoofdletsel bij het ongeluk wat ze toendertijd met haar brommer had!

Dit zijn zomaar twee voorbeelden die voor mij de betrekkelijkheid van de veiligheid van die helm (tijdens wedstrijden) aantonen!!!!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:53

Citaat:
fabienne schreef:
Hmmm ik blijf toch zo'n helm een dom en lomp gezicht vinden.

Citaat:
Pipo schreef:
Dom vind ik een zeer vreemde woordkeuze in dit verhaal. Slim en Lomp zou volgens mij een betere keuze zijn

LOL ....... als ik mij het Willempie-idee van een lompe helm op iemands hoofd voor de geest haal, is slim niet het eerste woord wat bij mij opkomt.
Haha!:D:D

Ik heb het in dit verband over uiterlijke verschijning, niet over intelligentiequotienten. Hoewel, zoals je uit mijn bovenstaande verhaal zou kunnen concluderen is het voor mij nog steeds de vraag, of het inderdaad wel zo slim is om te vertrouwen op de discutabele veiligheid van de veiligheidshelm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:07

@ Fitz: Vanaf april ja, maar dat is het nog niet. En ik zei op dit moment maakt het niets uit want mogen we beiden met hoedje...........die ik overigens niet gebruik en niet heb want ik rijd al jaren met die cap op!

Voor de rest van iedereen die zo graag met een hoedje wil rijden:
Als jullie allemaal zo graag met hoedje willen blijven rijden prima, maar graag geen gejank en gegil als er iemand een keer met een fris jong dier de losrijbaan in komt die wat hard gaat. Wat de gemiddelde dressuurruiter is een megaschijtbak wat dat betreft. Als jullie nou dat helmpje op doen, hoeven jullie ook niet meer zo bang te zijn om er eens naast te zitten!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:08

fabienne schreef:

Voor mij blijft het onduidelijk of het dragen van die veiligheidshelm niet gewoon een verkapt idee van veiligheid geeft!!!!!

het geeft te denken als je leest wat de KNHS je als "advies" geeft....

Citaat:
Verder heeft u het over de kosten. Wij kunnen natuurlijk niet in de portemonnaie
van een ander kijken. Maar u kunt uw cap al voor EUR 7,69 omtoveren tot een
veiligheidscap door een captuigje aan te schaffen die u over uw huidige cap heen
kunt doen. Dan heeft u ook een driepuntsveiligheidssluiting. Een helm met de
norm EN1384 kunt u volgens onze bronnen al vanaf 39,95 euro aanschaffen.

Wij denken u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Linda Peeters
KNHS

nog vreemder wordt het als een vraagprogramma teruggestuurd/ veranderd wordt zonder de vermelding cap met veiligheidsnorm Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:10

Fitzroy schreef:
Nee, maar wij vinden het wel prima dat iedereen met hoedje rijdt en dringen de niet Z-ruiters geen helm op, zoals jullie dat omgekeerd wel willen.
Argumenten zijn er genoeg, moet je het andere topic ook maar eens lezen.

0,45 % van alle paardrijongevallen bestaat maar uit hoofdletsel en daarvan is nog niet eens te zeggen dat die allemaal in de dressuurring gebeurd zijn.
Lijkt me reden genoeg dus om dit niet te verplichten, het is bijna een te verwaarlozen risico.

Wij dringen dat niet op, ik vind dat er geen grens mag zijn tussen wel of niet met hoedje rijden. Dus of iedereen verplicht de helm op ( tm GP) of niemand. En dan ben ik persoonlijk inderdaad voor het iedereen een helm op!

En ik ben zeer benieuwd waar jij die cijfers vandaan haalt want ik heb toch hele andere cijfers gezien!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:20

Lovely schreef:
Dat is dus voor mij het meest belachelijke argument wat er bestaat.

Net zo goed als dat de sport ineens wel veilig is als je Z bent, net zo stompzinnig namelijk Lachen.

Dit bedoelde ik niet als argument mijnerzijds, maar het zou een reden kunnen zijn waarom voor deze scheiding gekozen is.

Vandaag was ik op wedstrijd en toen zag ik hoe het ook kan. Het merendeel reed met hoedje maar er waren drie amazones die met helm (en stang en trens) reden. Die paarden waren af en toe ook gemeen aan het steigeren of bokken.
Die amazones wisten dat hun paarden niet altijd even braaf zijn en zetten daarom een helm op.
Vrije keuze, helm of hoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:27

patos schreef:
Maar je moet toegeven dat je wanneer je Z rijdt wel de nodige ervaring hebt met paarden en paardrijden. .

Dat is dus gelul. Ik heb nooit Z gereden maar meer zadelmak gemaakt en gereden dan de meeste mensen hier vermoedelijk. Misschien ben ik daarom wel wat beter bewust van de gevaarlijke dingen die kunnen gebeuren dan die ruiter met dat ene paard waar ze al 10 jaar op rijden en met iedere week op concours uiteindelijk een keertje in het Z zijn beland.

Z betekent niet dat je kan paardrijden. Niet Z rijden betekent ook niet dat je niet kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:03

Overigens..............het enige wat ik van deze regel vind is dat of verplichten voor iedereen, of niet verplichten. Maar niet half half.

Die Grand Prix ruiters vallen net zo hard als de B ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:18

Kitty schreef:
Dit bedoelde ik niet als argument mijnerzijds, maar het zou een reden kunnen zijn waarom voor deze scheiding gekozen is.

Ik bedoelde ook de KNHS Lachen.

Fabienne OK dan!,
Eindelijk iemand die nadenkt en begrijpt dat de veiligheid van de helm maar een hele smalle bandbreedte heeft.
En oh ja, vergeet niet dat de KNHS waarschijnlijk niet eens een gekeurde veiligheidshelm gaat verplichten, maar gewoon een capje, de regels zijn nog niet klaar.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:26

Paljassofie schreef:

Oow men, sommige mensen zijn echt hardleers
Dit topic is bedoeld om aan te geven of je ook meedoet aan de protestactie.T is geen discussietopic over waarom jij hem wel wilt dragen en zo...........
daar is een ander topic voor BTW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:27

Lovely schreef:
Eindelijk iemand die nadenkt en begrijpt dat de veiligheid van de helm maar een hele smalle bandbreedte heeft.
.

Dus omdat iemand hier een voorbeeld geeft van 2 mensen waarbij de cap ( geen veiligheidshelm toch?) niet heeft geholpen vergeten we alle ongelukken waarbij deze wel heeft geholpen?

Er zijn ook ongelukken gebeurd waarbij de persoon beter af was geweest zonder gordel. Alleen zijn er veel meer ongelukken waarbij mensen beter af waren geweest MET gordel.

Overigens wat is nou het werkelijke probleem om met een helm te rijden Verward Waarom niet met helm rijden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:32

dat is het hele punt nu net.

Het gaat er niet om wat men veiliger vind, het gaat erom dat de ruiter de keuzevrijheid afgenomen word op grond van een redenatie die technisch gezien niet klopt.