Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:44

Ook ik rij met een kleine Haflinger van 1.41 in de dressuur tussen de paarden, ben zelf 1.67 en normaal postuur.

Afbeelding

Zijn nu M1 startgerechtigd en we gaan vaker mét prijzen naar huis dan zonder. Springen of crossen tussen de paarden lijkt me wel enorm lastig qua afstanden en vermogen.

Dus voor dressuur; doen! Springen/crossen? Recreatief helemaal leuk, maar wedstrijdmatig dan moet je een bijzonder getalenteerde pony hebben..

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:58

Ahhh ik heb zelf vroeger ook jarenlang gereden en reed toen heel vaak op een Haflinger.
Die zijn fantastisch

Nee gaat echt om wedstrijd dressuur.
Crossen is op het eigen crossterrein van de manege.
Erg mooi terrein maar niet met supergrote afstanden

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:06

Laurahh schreef:
Ook ik rij met een kleine Haflinger van 1.41 in de dressuur tussen de paarden, ben zelf 1.67 en normaal postuur.

[ [url=m/fr3C2B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn nu M1 startgerechtigd en we gaan vaker mét prijzen naar huis dan zonder. Springen of crossen tussen de paarden lijkt me wel enorm lastig qua afstanden en vermogen.

Dus voor dressuur; doen! Springen/crossen? Recreatief helemaal leuk, maar wedstrijdmatig dan moet je een bijzonder getalenteerde pony hebben..

Haha leuk hier vergelijkbaar scheermotief :j

Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:45

Nadeel ga je pas hebben op bijvoorbeeld de kampioenschappen waar alle ‘betere’ ruiters met ‘betere’ paarden tevoorschijn komen. Tenminste dat is nu mijn ervaring. Op de normale wedstrijden staan we er eigenlijk altijd wel bovenin bij, loopt nu L2 inmiddels.

Ik ben vorig jaar begonnen met een E pony tussen de paarden. Ook nog een bonte trouwens. Maar ik heb in het 1,5 jaar dat ik nu start mij pas 2 keer echt benadeeld gevoeld om het paard waar ik op zat ipv de proef die ik reed.

Voor mij was het ook een gevoelskwestie, ik ben zelf maar 1,58 en mijn gezondheid laat het niet toe om op zo’n reus te gaan zitten. Fysiek te zwaar om uit te zitten en bij elkaar te rijden.

Maar mijn advies als jullie een pony kopen voor bij de paarden: koop op karakter! Rijd een stuk relaxter dan zo’n bloederig dier. (En evt een leuk kleurtje want zwarte paarden zijn er al genoeg :') _O- )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 02-10-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendeltje

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:48

Ik rij met mijn Dpony wel subtop. Ik ben 44 en 1.69m. Het is keihard werken, maar het kan echt!
Als het klikt, zou ik het gewoon doen!Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:50

Laurahh schreef:

DiscoDipp schreef:
Nadeel ga je pas hebben op bijvoorbeeld de kampioenschappen waar alle ‘betere’ ruiters met ‘betere’ paarden tevoorschijn komen. Tenminste dat is nu mijn ervaring. Op de normale wedstrijden staan we er eigenlijk altijd wel bovenin bij.

Helemaal mee eens!

Hier 1m74 en niet de slankste op een haflinger van 1m54. Ik heb zelf bewust een pony gekozen (deze gekocht op mn 28e) want ik ben gek op haflingers en een volgende zou ook zeker weer een pony worden.

marieke_483

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:10

Wij hebben zaterdag onze laatste cross van het seizoen gereden. Omdat ik niet goed oplette tijdens het verkennen hebben we helaas een hindernis uit het L gesprongen en zijn dus uitgesloten.. Jammer, want anders hadden we nog een winstpuntje mee kunnen pakken.
Wel een paar hele gave foto's van ontvangen tot nu toe :o

Afbeelding
Afbeelding

@suzanne74 Ik ben zelf 1,63 en ik vind de meeste paarden (ook kleine paarden) al wat te hoog. Ik begrijp je dochters dus heel goed! Mijn pony is 1,53 en dat is perfect :D
We springen nu 90 cm/100 cm en meestal komt ze redelijk uit op de afstanden voor paarden. Zodra afstanden op één galopsprong staan zal het wellicht lastiger worden maar tot nu toe haalt ze de krappe paardenmaten prima met een grote galopsprong en als ze op een ruime paardenmaat staan kunnen we drie galopsprongen maken waar een paard er twee zou maken.
Zolang je geen ambities hebt om M of Z te gaan springen denk ik dat je prima met een pony tussen de paarden kan springen en crossen, bij hogere niveaus moet je wel meer geluk hebben dat je pony de afstanden blijft halen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:24

Afbeelding
Mijn haflinger van 1,50m haalt tot nu toe het springen prima tussen de paarden. Momenteel rijden we in de 80cm. In de dubbel waar een paard 2 galopssprongen doet, doen wij er 3. Eigenlijk komt dat altijd heel mooi uit. Dus laat ook het springen en crossen je niet tegenhouden om met een pony te starten! Ik zeg doen!

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:50

Wauwww zeg!
Ontzettend bedankt allemaal _/-\o_
Durfde er al bijna niet meer aan te beginnen maar dankzij jullie heb ik er weer een heel goed gevoel over!

Nog 6 nachtjes slapen en we weten of het een match is...

Nu al zin in haha :j
Moet wel voor alledrie goed voelen uiteraard

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:21

En daarnaast heb ik ook kampioenschappen gereden met mijn pony tussen de paarden. Op Z niveau waarschijnlijk niet haalbaar, maar zeker in de lagere klasses wel! Gewoon kijken of er een klik is :) veel plezier!

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:52

Hier ook Z1 tussen de paarden met een Welsh pony van 1.48 (ik ben 1.68). Prijsjes lukt tot nu toe alleen op de kleine wedstrijdjes, maar winstpunten rijden we toch wel regelmatig. Na een jaar lang blessureleed zijn we nu weer hard aan het trainen om de overstap naar het Z2 te maken. Een vliegende wissel aanleren is toch niet zo eenvoudig

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:01

Kan iemand mij meer uitleg geven over springen? Paar jaar geleden moest je gelijk 1 meter springen tussen de paarden. Nu schijn je ook lager te kunenn starten? Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies gaat.. mag via pb

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:51

Afbeelding
Met een pony van 1.45 in het M1 tussen de paarden. Was voor deze pony niet per se de max maar hij vond het dressuurwerk gewoon niet zo leuk en was geen mega beweger.

Nu net begonnen met een grote E pony, heel benieuwd hoe ver we gaan komen. Maar is ook geen mega beweger.

Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:56

Hier een haflinger van 1.49 en ben zelf 1.72. Gaat prima :)
Maar zoals ik het lees komen je dochters net van de manege? Want in dat geval zou ik het allermeest op karakter uitzoeken, en niet op de Z ambities van dochter. Dat duurt dan nog wel even.
Plus ik zou heel reëel nadenken of de andere dochter op den duur wedstrijdambities gaat krijgen. Want nu een pony voor recreatief kopen is prima, maar het is jammer als haar ambities veranderen en pony dan niet mee komt.
Ik zou dan wellicht eerder voor een Epony kiezen, dan is de kans dat dat op lange termijn bij beide dochters blijft passen groter.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:17

Afbeelding

Z1 met mijn haflinger van 1,46, zelf ben ik 177. We hebben het sportpredikaat gehaald en nu is ze moet pensioen sinds een aantal maanden, ze is 25 :)

Hele leuke pony's komen er voorbij en wat een knappe prestaties! Ik vind het zo leuk al die pony's tussen de paarden, mijn ervaring is ook echt dat als je goed rijdt dat ze niet om je heen kunnen (uitzonderingen daargelaten...) :D

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:57

Heel bemoedigend al deze reacties *\o/*
We gaan zondag lekker kijken en proefrijden!
Ik zal erna wel even de uitkomst delen.

Superleuk om al jullie foto's te zien en prestaties te lezen!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 19:26

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:00

Leuke combi! Gewoon doen idd! Ik zou niet weten waarom niet.

Leuk om ook andere bokkers met hun verhalen voorbij te zien komen met hun pony's.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:33

Onze pony heeft nu voor het eerst ijzers voor. En nu zitten we eigenlijk een beetje te twijfelen wat we moeten met springschoenen. Doen jullie die om en wanneer dan? Met springen waarschijnlijk sowieso wel verstandig?
En welke maat draagt jullie haflinger? Zijn hier altijd aan het zoeken naar de juiste maat qua bescherming.

Oh en mocht iemand nog tips hebben voor eventing beschermers dan is dat ook top, want daar kunnen we de juiste maat ook niet vinden :+
Qhp M is te lang, S is te smal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:00

Bedoel je peesbeschermers of springschoenen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:14

Lumi schreef:
Onze pony heeft nu voor het eerst ijzers voor. En nu zitten we eigenlijk een beetje te twijfelen wat we moeten met springschoenen. Doen jullie die om en wanneer dan? Met springen waarschijnlijk sowieso wel verstandig?
En welke maat draagt jullie haflinger? Zijn hier altijd aan het zoeken naar de juiste maat qua bescherming.

Oh en mocht iemand nog tips hebben voor eventing beschermers dan is dat ook top, want daar kunnen we de juiste maat ook niet vinden :+

Waarom spring schoenen?

Ik heb nu de Equilibrium Tri-Zone All Sport Beenbeschermers voor mijn kleine Haflinger. Hier zelfde probleem, M vaak te groot en S vaak te smal.

Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:20

rien10 schreef:

Springschoenen.
En de waarom horen we even veel voorstanders als tegenstanders voor. Dus ben op zoek naar meer inzichten waarom wel of niet, en welke dan

Alleen voor eventing zoeken we nog peesbeschermers. Voor normaal hebben wie sowieso altijd om.

Maar snap dat mijn bericht wat verwarrend is :=

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:41

Lumi schreef:
rien10 schreef:

Springschoenen.
En de waarom horen we even veel voorstanders als tegenstanders voor. Dus ben op zoek naar meer inzichten waarom wel of niet, en welke dan

Alleen voor eventing zoeken we nog peesbeschermers. Voor normaal hebben wie sowieso altijd om.

Maar snap dat mijn bericht wat verwarrend is :=

Met springen gebruik ik geen springschoenen, met cross/ eventing wel. Waarom? Nou omdat Mellow niet altijd even goed uitkijkt wat ze doet en het achterbeen erg ver onder kan brengen. Met springschoenen hoop ik de voorbenen nog wat beter te beschermen voor het geval dat. Hier kleine maat, maar heb ook kleine pony, hoefijzer maat 0. Ik heb gewoon goedkope plastic schoenen met klittenband, normaal rond.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:48

Lumi schreef:

Ik heb de Equilibrium Tri-Zone Impact Sports Boots als eventingbeschermers voor een haflinger. Ik heb aan de hand van een maattabel de juiste maat gevonden.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:23

plutolover schreef:
Kan iemand mij meer uitleg geven over springen? Paar jaar geleden moest je gelijk 1 meter springen tussen de paarden. Nu schijn je ook lager te kunenn starten? Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat nou precies gaat.. mag via pb
Klopt! Je kan nu vanaf 40cm starten. echter bieden lang niet alle wedstrijden dit aan.
Ik heb zelf een C-pony die ik zo nu en dan meeneem maar een 60cm parcours vinden is lastig en vaak ook CH dus je kan niet voor punten rijden (dacht ik)