[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:36

Hoe ging het Nikkie?
Ik was super trots op mijn paard. Geen foutloze proef maar wel fijn gereden en hij deed super zijn best. Met iets meer dan 65% 3e geworden in mijn ring dus morgen mogen we starten in de kür.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:07

Wat goed Katja! Gefeliciteerd! :D succes vandaag in de kur

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:46

Ook vandaag teveel fouten maar toch nog een 5e plaats!! Ik kan het nog niet helemaal bevatten maar ben onwijs trots om zo te eindigen in zo'n sterk deelnemersveld.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:29

Gefeliciteerd!! Dat is wel echt een heel mooi resultaat!!

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:46

Wat gaaf Katja! Super goed gedaan en gefeliciteerd. *\o/*

Ik heb echt genoten van het hele fenomeen. Mijn paard liep heerlijk en heb een constante foutloze proef gereden dus ik was super blij. Uiteindelijk een 12e plek met 64,8% dus helaas geen kür. 1 jury vond het allemaal te simpel dat was jammer. Des al niet te min vind ik dat we ons kranig geweerd hebben tussen al die toppers en profs!

Nu op naar het zzlicht :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:23

Nette punten hoor!! Gefeliciteerd!!

Ik vond het ook echt super gaaf om mee te rijden maar vond het allemaal wel een beetje knullig georganiseerd. Soundcheck was een uur later dan aangegeven en ze hebben mij bij het secretariaat wijsgemaakt dat er voor de finales alleen prijzen waren voor de eerste drie deelnemers terwijl ik nu op Facebook zie dat mensen zelfs voor een 7e plaats nog een prijs hebben gekregen. Dus daar ga ik morgen maar even over bellen. Geld zal ik wel naar kunnen fluiten maar ik zou het lint wel heel erg tof vinden.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:39

Oh dat is inderdaad niet netjes!! Slechte zaak. Alleen de eerste 3 kregen prijs te paard. De rest inderdaad afhalen bij secretariaat. Volgens mij had iedereen in de finale sowieso prijs want er was geen prijsuitreiking Van de vrijdag. Hopelijk krijg je nog wat geregeld.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:44

Dat had ik ook zo begrepen en ik heb het ook nog extra nagevraagd maar ze wist zeker dat er alleen 3 prijzen waren in het ZZL en het afhalen was weer een uur later dus ik heb daar niet op gewacht omdat me verteld was dat ik toch geen prijs had. Heb de KNHS maar een mailtje gestuurd of ze dit nog kunnen oplossen. Vind het wel een beetje zonde van het geld want zo'n weekend is altijd duur genoeg en daarnaast zou ik heel graag het lint hebben als aandenken.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:53

Ja dat snap ik! Dat zou ik ook willen. Wellicht kunnen ze de roset opsturen en het geld storten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:10

Wauw mooie uitslagen, gefeliciteerd!

Katja dat lijkt me zuur zeg, hoop dat er wat voor je geregeld kan worden. Kan me goed voorstellen dat je toch wel trots bent op een lintje. :)

Wij komen ons hier ook melden. Dit weekend op Z1+12 uitgekomen dus nu thuis de wissels erop zien te krijgen en dan gaan we weer van start. :)

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:40

Welkom absque_dubio. Is het goed als ik dat afkort naar AD? :o
Wat voor paard heb je? Ben je al begonnen met de wissels? Zal vast goedkomen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:59

nikkietjuh natuurlijk. :D
Ik heb een Welsh NWR pony van 10 jaar, genaamd Passion. Vanaf september 2014 rijd ik haar en gelijk wedstrijden gestart. We zijn toen in een jaar van de B naar het Z gegaan. Maart 2016 (toen ze met zwangerschapsverlof stond) heb ik haar gekocht. In 2016 heeft ze een veulen gehad, in 2017 een blessure (waarbij ze maanden boxrust heeft gehad en we 2x per dag een rondje over het erf stapte), dit jaar weer een veulen. Dus eigenlijk sinds ik haar heb gekocht hebben we nog maar weinig kunnen rijden. := In mei dit jaar weer begonnen met opbouwen vanaf nul. 2 weken terug heeft ze nog het predikaat Keur ontvangen op de keuring, en daarna hebben we onze laatste punten in het Z1 gehaald. Ik ben dus onwijs blij dat ze weer lekker op dreef is. Een deze dagen wordt haar veulentje opgehaald, en ze is ook weer drachtig uitgerekend voor maart 2019.

Gister voor het eerst met de lesjuf aan de wissels gewerkt (ik had ook al 3 jaar geen les meer gehad, dus recent weer opgepakt met een nieuwe lesjuf) en van links naar rechts hadden we een wissel (wel een vlakke, maar toch). Rechts naar links was iets lastiger, zat een soort half drafpasje tussen. We waren al heel blij dat ze ze sprong, want haar contragalop is uitstekend. :=

Jij gaat nu over naar het ZZ Licht? Al een debuut-datum gepland?

Afbeelding
Afbeelding

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:27

Wauw wat een gave pony :~ Heb je zelf ook nog nakomelingen van haar of alles voor de verkoop?
Het begin is in ieder geval gemaakt met de wissels dan. Dat is al heel wat. Nu lekker door oefenen dan komt de rest vanzelf.

Ik ga inderdaad over naar het zzlicht. Nog niks gepland. Morgen komt de osteopaat omdat ik vind dat ie links achter net niet helemaal genoeg wil belasten. Dus even afwachten wat daaruit komt en hoe lang we nodig hebben om te herstellen. Hopelijk kunnen we nog 1 buitenwedstrijdje meepakken want binnen is altijd een heeeeeel ander verhaal :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:43

Dankje! Ben zelf ook erg blij met haar. :D
Ik heb een nu 2 jarige merrie van haar lopen. Deze was eigenlijk bedoelt als opvolger, met het idee dat het wel een grote E zou worden (was echt een mega veulen!). Nu lijkt ze 'veel te klein' te blijven, voor mij tenminste. Denk dat het een mooie D pony wordt.. :+ Bedoeling is wel dat ik er nog lekker mee ga rijden, maar zal tzt waarschijnlijk wel een keer verkocht worden. :)
Helaas geen geldboom in de tuin om alles aan te houden.
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk valt het allemaal mee morgen met de osteo en kan je snel weer lekker verder. :) Zou gaaf zijn als je binnenkort al ZZ Licht kan starten. En dat is met het mooie weer buiten natuurlijk veel leuker dan die binnenwedstrijden. :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:13

Wat leuk! Nog 2 barokkies in dit topic haha.
Gossa, ik bekijk altijd je topics :D
Dat dipje herken ik! Ik ben al 1,5 jaar bezig met de wissels en ze zijn echt nog lang niet bevestigd!
Ik kreeg er enorme frustratie van -O-
Inmiddels begin het kwartje wat te vallen wat ik van hem verlang. Hij raakt ze nog lang niet altijd maar hij snapt dat er wat moet gebeuren om van de ene naar de andere galop te komen.
Dus... ik krijg weer hoop *\o/*

Katja heb je al wat gehoord van de organisatie?

Nikkie dat zijn mooie punten! Gefeliciteerd! Jammer dat je niet door was maar 12de is toch al super!

AD welkom! Wat super dat de wissels zo snel opgepakt worden. Ook een beetje jaloersmakend haha. Ze is prachtig trouwens <3

Nou... mijn Z2 debuut zit erop!
HC dat dan wel maar dat was echt wel nodig voor mijn zenuwen ook.
Tijdens het losrijden heel veel goede wissels en hij voelde fijn aan.
Helaas direct met binnenkomen op de AC lijn in galop spanning.
Hij pakt sowieso makkelijk spanning maar het was nu vooral spanning rondom mijn wissel.
Met binnenkomen op de AC lijn wilde hij al wisselen B-)
In het drafgedeelte kreeg ik de spanning goed afgevloeid maar in galop helaas opnieuw de spanning terug.
Arm ventje wilde zodra we gingen afwenden op de AC lijn voor het appuyement al wisselen :(:)
Hoe erg wil je je eigen benen in de knoop brengen..
We hebben in ieder geval een hoop wissels laten zien, sommige goed, sommige minder goed, sommige vooral heel hoog in de lucht.. maar de meeste niet op mijn hulp haha.
Moet zeggen dat ik verder tevreden over hem was. Hij is niet gaan vluchten en bleef verder wel netjes bij mij en raakte niet in paniek.
We hadden 192/189 dus mag nog niet klagen.
Wel voorlopige nog even een paar keer hc.

Gister met les weer geknutseld aan de wissel.
Ik ben al super blij dat hij iig door krijgt dat hij van de ene naar de andere kant moet.

De wissel hier vraag ik niet aan hem. Wilde eigenlijk weer terug naar de verzameling en stap.

En nog een stukje op zoek naar een draf met wat meer afdruk maar met minder knie (Spanjaard haha) zonder dat hij in een zweefdrafje terecht komt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:31

Kelly_Taco gefeliciteerd met je debuut! Heb je ervan genoten? :D Want dat is toch wel het allerbelangrijkste!
Heel fijn dat hij netjes bij je bleef, ondanks de spanning en paniek. Nog lekker een paar keer oefenen en dan komt het vast helemaal goed.
Filmpjes zijn heel leuk om te zien. Je rijdt echt heel vriendelijk. Hoe is het je nu na 1,5 jaar gelukt het kwartje te laten vallen? Welke oefeningen/manieren gaven resultaat zegmaar?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:36

Balen Katja, snap ook goed dat je daar van baalt! :( Ook hier benieuwd of je nog wat van de KNHS gehoord hebt...
Gefeliciteerd Nikkie goed gedaan zeg :D Leuk ook zz-licht starten, hopelijk komt er niets geks uit bij de osteo. Zijn er dingen die je extra moeilijk vindt in het zzlicht ten opzichte van het z2?

Welkom A_B *\o/* gezellig!

Kelly dat is helemaal geen slechte start! Je wissels op je filmpje zien er ook goed uit! Ik snap je frustratie inderdaad... 1,5 jaar is ook wel lang. Ik herken dat heel goed inderdaad dat je paard in de knoop raakt met zn benen nu zodra je iets vraagt in de galop, mijn merrie heeft dat nu ook die denkt bij alles volgens mij; wissel wissel wissel! Gingen je drafonderdelen wel zo als je voor ogen had?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:57

AD
Dank je wel! Galanto is een erg sensibel paard (ook al toont dit niet zo haha) dus toen ik hem kocht heb ik echt alles wat ik ooit geleerd heb over boord moet gooien.
Alles werkt bij hem anders zowat als bij mijn vorige paard.
Van mezelf ben ik echt een teut en denk ik altijd dat ik al veel te veel doe. Als ik filmpjes terugkijk zie ik dat het altijd reuze meevalt.
Ik kan mega kritisch op mezelf zijn over de mate van vriendelijkheid waarop ik mijn paard rij.
Overigens wel constant een strijd in mijn hoofd want hoe vaak ik wel niet hoor... nou het duurt allemaal wel lang.. wat doet hij als je hem een schop of een tik bijgeeft...
Doe liever ergens heel lang over maar dat het voor hem leuk blijft dan dat hij sneller iets aanleert maar dat ik hem dwing. Zeker met zijn verleden van totale angst voor de ruiter vind ik dat niet fair.
Kwartje is toch gewoon gevallen omdat hij sterker wordt en steeds belonen na een goede poging. Hij sprong wel vaker iets maar doordat hij dan de controle over zijn lijf kwijt was ging hij keihard aan de kletter daarna van angst.
Hij heeft dus vooral zelf eerst moeten leren dat er niets gebeurd als hij even de controle kwijt is. Maar dat is in zijn algeheel bij hem een dingetje.

droversrun Over het drafgedeelte mag ik niet klagen maar hij was toch door de spanning niet voldoende gedragen en dan mis ik echt wel wat souplesse.
Het is lastig want zodra hij spanning krijgt kan hij heel spaans worden.. ze zijn natuurlijk snel hectisch dan en dat werkt niet in je voordeel haha.
Het echte hectische bleef wel achterwege en hij was verder prima bereikbaar maar hij kan beter :D
Over het algeheel was ik gewoon tevreden omdat hij wel netjes bij mij bleef, niet is gaan rennen, nergens van schrok verder.
Je leest al dat hij een klein beetje een aparte is haha.
Een wissel duurt al 1,5 jaar.. piaffe schut hij zo uit zijn mouw :+

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:40

Wat leuk dat er weer een beetje bedrijvigheid is in het topic :D

Kelly de kop is er in ieder geval af. Ik snap je frustratie helemaal. Zeker als de rest voor je gevoel er allemaal al opzit.
Wat me opvalt is dat hij erg met de kont omhoog springt waardoor hij achter niet door kan komen. Daar begint ie al mee op het moment dat jij hem wat terug wil zetten voor de wissel. Ipv naar het achterbeen te komen gaat ie dan achter korter galopperen. Heb je wel eens geprobeerd om voor de wissel juist iets op te rijden? In draf komt hij wel meer naar het achterbeen dus het zit er zeker in!
Het blijft een pittige oefening dat sowieso.
Super knap hoe dat je alles bij jezelf blijft zoeken en je aanpast aan je paard. Dat is bewonderenswaardig! :j

AD zo'n boompje ben ik ook nog naar op zoek maar helaas zijn ze niet te krijgen! :') :+

Droversrun ik vind de kwartpirouette in galop echt een k'' oefening. Die moet je vanaf de hoefslag rijden en op de een of andere manier krijg ik m dan net niet genoeg gezet. De tijd is ook zo kort dat als ie eenmaal de draai inzet je ook weinig meer kunt doen omdat je er eigenlijk meteen weer uit moet.
De halve op de diagonaal gaan wat dat betreft beter. Daarin kun je nog een keer doorremmen als het nodig is. Voor de rest valt het me nog mee tot nu toe. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik alle onderdelen alleen nog maar los gereden heb. Het hele proefje moet ik nog rijden wellicht dat ik er daarna anders over denk. :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:55

Nikkietjuh, wat jij zegt is zeker waar. Zijn galop is sowieso niet zijn allersterkste gang.
Het meer naar voren rijden hebben we zeker geprobeerd maar dan valt hij eigenlijk alleen maar meer op voor en kan hij het in zijn hoofd niet kwijt dat hij naar de andere galop moet.
De galop die je nu ziet is al meer voorwaarts dan hoe we uiteindelijk een begin hebben kunnen maken met de wissel.
Ik hoop dat als hij hier meer comfort in krijgt dat we dan ook wat meer naar voren kunnen rijden zodat hij echt van achteruit gaat springen. Nu springt hij nog teveel na. Maar na 1,5 jaar ben ik al blij dat ik gewoon van de ene in de andere galop kom haha.
Balkjes is ook niet echt een optie want die bijten :+
Wedstrijd is niet mijn voornaamste doel en ik denk dat dat mijn redding is met dit paard haha.

Als je licht schoudervoor galoppeert en jezelf echt visualiseert met je zit alsof je op een bal zit is mijn ervaring dat ze makkelijker verzamelen.
Nu heb ik wel het voordeel dat de mijne heel erg op zit reageert en een ophouding aan mijn hand eerder averechts werkt dan terugkomen.
Voordeel van de schoudervoor is wel dat je ze meteen mooi om je binnenbeen hebt waardoor ze niet meteen naar binnen springen.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:03

Een balkje zou ik met die van jou ook niet snel doen. Hij zet nu al echt af dat wordt met een balk alleen maar erger. Gewoon lekker doorpuzzelen en doen wat goed voelt.

Klopt helemaal wat je zegt. Het is echt iets wat bij mij zit. Ik heb ook nooit keertwendingen op de hoefslag kunnen rijden terwijl ik daar op geen enkele andere plek moeite mee heb. Op de een of andere manier voel ik het gewoon beter zonder kant en ben ik consequenter met rechthouden waardoor de balans beter is. Ach ja zo heeft iedereen zijn gebrek denk ik :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:27

Kelly_Taco als ik het zo lees heb jij eigenlijk maar een mega stoer paard, dat hij het toch maar doet. En heel knap ook van jou, dat jij hem op een vriendelijke manier zo ver krijgt.
Die piaffe is dan ook weer retegaaf he. :+

nikkietjuh heb jij toevallig ook filmpjes van je paard? Vind het wel erg leuk om eens mee te kijken.
Een kwartpirouette klinkt me nog even veeel te ingewikkeld. :')

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:40

Haha het klinkt inderdaad als een mega sensibel paard! Nou toch maar stoer dat je het dan allemaal voor elkaar krijgt met veel geduld :D die piaffe is wel echt gaaf, bijzonder gevoel moet dat zijn op je eigen paard!

Nikkie wat jij zegt met die kwart pirouette kan ik me goed voorstellen, dat als je net ingezet hebt dat die alweer eruit moet rijden.

Hoe vonden jullie de overgang van het Z1 naar het Z2 qua echt de proef rijden? Ik dacht gisteravond na mn les; als ze die oefeningen zo blijft doen dan kan ik misschien over 2 maanden wel een keertje Z2 starten. Toen ging ik de proeven doorlezen en dacht ik; oliebol dat zijn wel een hoop pittige dingen achter elkaar :+

Ook ik ben benieuwd naar filmpjes (als jullie die willen delen natuurlijk). Altijd super leerzaam :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:44

Oh serieus? Ik las van de week de Z2 proeven en dacht; die zijn bijna hetzelfde als de Z1 proeven, maar dan met wat wisseltjes erin. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:49

Kelly, er zit nog wel wat werk in je wissel maar eigenlijk geen enkel paard leert het foutloos in een korte tijd! Sommige doen er nu eenmaal lang over voor het kwartje valt.

Wanneer je paard meer uit de schoft en op het achterbeen komt zal het vast eenvoudiger gaan.

Ik vond de Z2 proeven niet perse moeilijker maar het zit korter op elkaar waardoor je met een foutje meteen 2 onderdelen mis hebt. Bijvoorbeeld bij de oefening
MXK van hand veranderen uitgestrekte galop
Voor K wissel
A afwenden appuyeren.

Ik zie in de ring regelmatig dat de wissel bij K niet lukt en dan krijg je dat niet meer gemaakt als je 10 meter later af moet wenden voor het appuyement.
Als je dan en een mislukte wissel en een -2 te pakken hebt is dat natuurlijk wel zonde.