Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:03

Gulpje schreef:
Ik vind een cap best mooi staan bij Charlotte eigenlijk. Verder vind ik het persoonlijk wel jammer dat ik niet meer met hoedje kan starten met mijn eigen paard. Die is nu 2 jaar geblesseerd geweest en ik mag als de allerlaatste scan goed is weer alles oppakken. Maar met nog 5 punten in de M2 ga ik dat niet meer redden. Ach ja, er zijn ergere dingen, helemaal niet meer kunnen rijden bijvoorbeeld :)

Hier precies hetzelfde. Paard per 1 april jl geblesseerd en planning was dat die afgelopen zomer naar het Z1 zou gaan. Vind het jammer maar ook niet meer dan dat. Heb mezelf alvast maar getrakteerd op een nieuwe cap van KEP Italia :D.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:07

Kingie schreef:
Aan de ene kant snap ik het wel qua veiligheid, maar vind het toch zonde, want het hoedje staat toch leuker!

Echt? Kijk nou nog eens goed... Is zo'n hoedje nu eigenlijk niet een vreselijk ouderwets en oubollig ding??? Zet je hem op tijdens het winkelen? Of bij een trouwerij?!?
Volgens mij is het niks meer of minder dan een hippisch statussymbool...

xSlvna

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:14

Ja maar paardensport, althans de dressuur, vind ik sws oubollig uit zien. Alles netjes in zwart/wit, misschien in een ander kleurtje afgewerkt maar alles zwart wit.
Zet je een cap dan wel op tijdens het winkelen?

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:14

KarinvdM schreef:
Kingie schreef:
Aan de ene kant snap ik het wel qua veiligheid, maar vind het toch zonde, want het hoedje staat toch leuker!

Echt? Kijk nou nog eens goed... Is zo'n hoedje nu eigenlijk niet een vreselijk ouderwets en oubollig ding??? Zet je hem op tijdens het winkelen? Of bij een trouwerij?!?

Misschien is het ook wel omdat ik het gewend ben, maar ik vind het gewoon wel leuk staan, het heeft iets ''deftigs'' ofzo, kan het niet echt uitleggen.

Ik zet mijn cap ook niet op naar een trouwerij of met het winkelen hoor, haha! Hoewel, er kan altijd wat uit de lucht komen vallen.. :j
Dressuur is gewoon een beetje oubollig, ik vind het hoedje er gewoon bij passen denk ik. Maar goed, het went vanzelf wel.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:18

KarinvdM schreef:
Kingie schreef:

Draag jij je cap met winkelen? Of met een trouwerij dan? :')
Of loop jij met je rijkleding op een trouwerij?
Wat een vragen :')
Geweldig :')

Met winkelen zet ik niets op mijn hoofd, maar in de dressuur ring mag dat nou eenmaal niet,
beetje hele rare vergelijking als je het mij vraagt...

Paardrijden is een sport, je ziet mensen die aan schermen doen toch ook niet met hun outfit over straat lopen, of zwemmers in hun bikini op een trouwerij?
Hele kromme vergelijking.
Maargoed, dat terzijde...

Ik vind een hoedje ook vele malen chiquer tonen dan een cap.

Ik vind ook dat je je paard moet kennen ondertussen in t Z, is het dier betrouwbaar? Dan kun je een hoedje over wegen, is hij wel eens onvoorspelbaar? Cap!
Maargoed, das erg kort door de bocht.

Dez discussies zijn toch onzin, hoedan ook. de beslissing is al gemaakt, dus we moeten het gewoon accepteren dames.
Of we het er nu meeens zijn of niet, of je het zonde vind of niet..

Op naar t ZZ-Z dan maar :') (ik droom wel verder hoor :') )

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:38

Ik snap dat de mensen er hard na toe werken en die net buiten de boot vallen, heel erg balen! Terecht ook!

Maar als je éénmaal met hoedje gestart ben, is al snel de leukigheid er af. ( en trouwens, die dingen zitten niet eens lekker :P) maar normaals ik begrijp volkomen dat degene die er na toe werken en buiten de boot vallen flink balen!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:05

Voor mij blijft het iets speciaals, desondanks ik er al mee heb gestart...
Mijne zit wel lekker :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 10:42

Nee Michelle, dat doe ik niet, maar behalve ruiters en fietsers draagt ook niemand een helm in het gewone leven.
Ik reageerde op Kingie die aangaf het hoedje leuk te vinden staan. En een hoedje is nog niet zo vreemd tijdens een trouwerij en op straat zie ik ook nog wel eens iemand met een hoed. Zo raar en krom is het dus niet. Ik hoop niet dat jij mensen die op straat een hoed dragen omdat ze dat leuk vinden staan ook zo gaat uitlachen...
Maar ik ken wel iemand die haar rijjasje ook wel gewoon als colbertje droeg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:46

Ik snap je vergelijking ook niet erg, Karin :?

Dressuur is nu eenmaal een plaatjessport en een hoedje maakt het totaalplaatje af in tegenstelling tot een cap/helm. Zoals je zelf al aangeeft, die dragen mountainbikers ook al, dus niets speciaals aan.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:02

xxStitchxx schreef:
nee, als je schedel in 1000 stukjes ligt wordt je blij.
Eindelijk nemen ze eens verantwoordelijkheid, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Niks niet betuttelend.

helemaal mee eens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:03

De hoed is iets wat bijna niemand meer draagt en ook niet meer dragen wil. Dat is wel duidelijk na de reacties op mijn post. En die reacties had ik dus wel verwacht. :D
Vroeger was het heel normaal dat je een hoofddeksel droeg, ik weet nog wel dat mijn beide oma's nog wel hoeden hadden toen ik een kind was(en die droegen ze als we gingen winkelen), maar tegenwoordig is de hoed bijna uit het straatbeeld verdwenen, alleen met prinsjesdag zie je ze nog voorbij komen, soms bij trouwerijen, bij streng gereformeerden en een enkeling nog gewoon op straat. Ik snap dan niet waarom iedereen met paardrijden opeens wél zoveel waarde aan het hoedje hecht...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:09

KarinvdM schreef:
Ik snap dan niet waarom iedereen met paardrijden opeens wél zoveel waarde aan het hoedje hecht...

Omdat het beeld van een hoedje elegant is en het beeld van een cap sportief. In de springsport of de cross wil je die sportieve look en in de lagere klassen van de dressuur is het beeld doorgaans toch nog niet zo elegant hahaha. Maar bij de hogere dressuur past die sportieve look niet bij het dansende paard vind ik. What´s next, slipjas eruit wegens te traditioneel (irl draagt echt NIEMAND meer een slipjas, zelfs niet met trouwerijen) en een trainingsjack met bodyprotector? :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:13

Een hoedje is idd vreselijk oubollig en juist daarom vind ik het nou zo goed bij dressuur passen :D Ik vind het wel jammer dat het niet meer mag en het is natuurlijk ook niet zo dat iemand die altijd zonder cap rijdt er ineens een op gaat zetten omdat dat op wedstrijden moet. Vind het gewoon weer zo'n betuttelende regel en het haalt alle verantwoordelijkheid weg, dat vind ik eigenlijk nog wel jammerder dan dat een hoedje beter staat. Nou vind ik een cap nog niet zo'n ramp, maar ik zie het al wel gebeuren dat over 10 jaar de bodyprotector verplicht is en daar zou ik wel echt van balen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:25

Urielle schreef:
What´s next, slipjas eruit wegens te traditioneel (irl draagt echt NIEMAND meer een slipjas, zelfs niet met trouwerijen)
Je vergeet de uitvaartondernemer en een enkele dominee. :D
Eerlijk gezegd vind ik de slipjas ook niet mooi. :n
En er zijn ook genoeg ruiters die graag andere, meer sportieve kleding zouden willen als wedstrijdtenue.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:25

Slipjas vind ik ook neit mooi inderdaad, dat gaat me dan weer iets te ver :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:42

Slipjas, dáár droom ik juist van ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:46

Slipjas is juist ubercool. Jammer dat hij alweer 10 jaar in de kast hangt. -O-
Hoedje hoort gewoon bij de dressuur, net als het rijjasje. Het moet wel een beetje traditioneel blijven vind ik. Dat is dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:43

KarinvdM schreef:

:oo Echt niet?!
Ik vind dat juist het summum van statussymbool.
Men, vroeger bij de NBVR, eerst een hoedje in het M, dan mocht in het Z de stang en trens erin en dan als kroon op al het harde werk komt de slipjas, als de kers op de taart, het voorrecht van de echt goede ruiters! :z
Het markeerde echt zo mooi die overgangen, zonder hoedje is dat al een stuk weg, de stang en trens kan ik ook vergeten want de mijne is bang van het geluid van de kinketting en aangezien het niet meer verplicht is laat maar zitten verder, en de slipjas komt er toch nooit met mijn gebrek aan talent, maar goed, dromen mag! Zonder die 'voorrechten' wordt de weg van B naar GP toch een beetje 1 hele lange weg waar je ergens onderweg wel gaat afhaken en we zien wel waar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:36

Ja, het is een statussymbool, absoluut, maar mooi? Nee, ik vind dat niet mooi. Maar ik zou wel willen dat ik hem zou mogen dragen... :D Maar laat mijn dan maar met m'n helm, m'n trens en een springjasje starten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:47

Urielle schreef:
KarinvdM schreef:

:oo Echt niet?!
Ik vind dat juist het summum van statussymbool.
Men, vroeger bij de NBVR, eerst een hoedje in het M, dan mocht in het Z de stang en trens erin en dan als kroon op al het harde werk komt de slipjas, als de kers op de taart, het voorrecht van de echt goede ruiters! :z
Het markeerde echt zo mooi die overgangen, zonder hoedje is dat al een stuk weg, de stang en trens kan ik ook vergeten want de mijne is bang van het geluid van de kinketting en aangezien het niet meer verplicht is laat maar zitten verder, en de slipjas komt er toch nooit met mijn gebrek aan talent, maar goed, dromen mag! Zonder die 'voorrechten' wordt de weg van B naar GP toch een beetje 1 hele lange weg waar je ergens onderweg wel gaat afhaken en we zien wel waar.

Was de weg met de 'voorrechten' een vele kortere weg dan?
Volgens mij heeft het niets met deze attributen te maken in welke klasse je terecht gaat komen.
Ik denk dat daar andere factoren een belangrijke rol spelen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:53

Nee, maar dan had je nog markeringspunten. Ik zeg eerlijk dat ik er altijd naar heb uitgezien om ooit een hoedje op te mogen en natuurlijk ook de stang en trens. Zonder dat hoedje vind ik het Z1 niet specialer dan het M2. Het is een stapje vooruit natuurlijk en dat is altijd leuk :)) maar je doelen blijven toch verschuiven. Dat bedoel ik met 1 lange weg, de markeringspunten zijn eruit weg. Waarom zou iemand nu nog Z willen worden, geen hoedje, het is zelfs niet meer de hoogste klasse van de basissport!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:55

Dan is je doel toch het ZZL of wat dan ook?

En Z worden voor het hoedje? Lijkt me eerder dat het gaat om je paard steeds beter geschoold te krijgen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:56

Ik heb met meerdere paarden Z gestart, en altijd met cap.
Maar ik voelde me echt niet minder Z daardoor.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:00

Lijkt wel de Z van Zaligmakend...er is nog meer als het Z :D Goed rijden gaat bij mij iig voor, soort hoofddeksel is maar bijzaak!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:02

Van dat hoedje en die stang en trens wordt het echt niet anders hoor. :D je wordt er niet ineens beter van ofzo.
Maar eerlijk is eerlijk, ik keek daar vroeger ook tegen op. Hoewel dat een heel andere tijd was, Z rijden was toen specialer als nu, de gemiddelde kwaliteit van de paarden was toen nog een stuk minder.

Nu ga ik iets zeggen waar veel mensen het waarschijnlijk niet mee eens zijn, maar van mij mag die stang en trens in de basis ook verboden worden. Je ziet veel te veel paarden lopen met een blauwe tong of de mond open en duidelijk unhappy athletes...