sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:27

Even vooropgesteld: ik ben voor minimum 8 uur weidegang, en mijn beide paarden staan 24/7 buiten met inloopstallen.

Mijn 9-jarige ruin staat al heel zijn leven buiten, en kan goed om met 24/7 weidegang. Hij is zelfs meestal mooi proper, geen ziektes, wondes etc.

Mijn 20-jarige is tot een maand geleden manegepaard geweest en kwam (op enkele weken per jaar na) nooit op de weide en stond altijd op de stal. Sinds een maand staat hij 24/7 buiten. Zonder overdrijven, heeft hij élke dag een nieuw wondje erbij, of een schram, een pluk haar weg, ... noem maar op. Het is bijna of hij weet zich niet te gedragen op een weide en hij verwond zich aan elk grassprietje :') Voor mij geen reden om hem dan maar weer gedeeltelijk op stal te gaan zetten, maar ik zou bijna gaan begrijpen dat de fanatieke (!) wedstrijdruiters hun paard op stal zetten om hem 'gaaf' te houden. Toch als ze zo'n lomperik als de mijne hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:31

Solleke_Noah schreef:
Even vooropgesteld: ik ben voor minimum 8 uur weidegang, en mijn beide paarden staan 24/7 buiten met inloopstallen.

Mijn 9-jarige ruin staat al heel zijn leven buiten, en kan goed om met 24/7 weidegang. Hij is zelfs meestal mooi proper, geen ziektes, wondes etc.

Mijn 20-jarige is tot een maand geleden manegepaard geweest en kwam (op enkele weken per jaar na) nooit op de weide en stond altijd op de stal. Sinds een maand staat hij 24/7 buiten. Zonder overdrijven, heeft hij élke dag een nieuw wondje erbij, of een schram, een pluk haar weg, ... noem maar op. Het is bijna of hij weet zich niet te gedragen op een weide en hij verwond zich aan elk grassprietje :') Voor mij geen reden om hem dan maar weer gedeeltelijk op stal te gaan zetten, maar ik zou bijna gaan begrijpen dat de fanatieke (!) wedstrijdruiters hun paard op stal zetten om hem 'gaaf' te houden. Toch als ze zo'n lomperik als de mijne hebben ;)

Dat bedoel ik, een paard dat niet gewend is op de weide gaat zich 'mis' dragen of vind het misschien eng. Maar vaak zijn ze zo gemaakt door ze nooit op de weide te zetten en dat vind ik kwalijk. Vaak hebben mensen dat gedrag van het paard zelf in de hand gehad en vermeld men later: "tja, mijn paard vind het niet leuk". Nee logisch, het is ze nooit geleerd en dat vind ik onacceptabel en het dan bij het paard leggen vind ik helemaal te zot.

Nachtlampje

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:36

Een paard moet in de weide ook gewoon gedragscodes kennen, en die leren ze niet anders door het te ervaren.

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:58

wat een onzin een paard hoort ook lekker op de wei te kunnen lopen
al is het maar een paar uur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JuluMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:47

Ik vind het beetje onzin! Als mijn pony de hele dag op stal staat word 'ie gek! Een paard heeft toch recht op weidegang? Wel of geen wedstrijdpaard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:08

Ik vind het in- en intriest als een paard niet eens meer weet hoe zich als paard buiten te gedragen. Of uit gewoonte na 3 uurtjes al naar binnen wil. Wij hebben bij ons op stal 24/7 buitenpaarden (waaronder die van mezelf), lespaarden (die alleen in de wintermaanden binnen staan), een aantal particuliere paarden (waarvan de meeste 24/7 buiten staan en een enkeling in de winter binnen staat) en sportpaarden (die overdag buiten staan nu, in de winter staan ze binnen). Daarnaast hebben we nog vele paarden die nu in de zomermaanden bij ons op het land staan, om diverse redenen van de eigenaren (vanwege vakantie, vanwege blessures, vanwege dat ze vinden dat hun paard ook een paar maandjes naar buiten mag). Ik zie dus jaar-in-jaar-uit van alles gebeuren met allerlei soorten paarden. Het gros vindt het heerlijk buiten. Ze bloeien ook over het algemeen allemaal op buiten. Af en toe is er eentje die gewoon niet meer weet hoe paard te zijn. Daar zoeken we dan oplossingen voor, in de zin van bv naar een andere groep, waar bv minder dominante paarden staan e.d. Paarden miepen niet bij het hek, hoor, dat ze op stal willen. Nog nooit gezien. Ze hebben genoeg te eten, genoeg afleiding, genoeg ruimte en bouwen vaak echt een band op met hun weidegenoten.

Ik heb een paar jaar geleden een KWPNer merrie in onze buitenkudde gehad, die de eerste dagen maar bij het hek bleef staan. Ze werd drie maanden op het land gezet vanwege een blessure en je zag dat ze niet wist wat ze met haar vrijheid aan moest. Zo'n prototype stalpaard, eigenlijk gewoon heel zielig, dat ze niet meer wist wat te doen. Ze maakte geen contact met de andere paarden en ze werd ook verrot gestoken door de muggen e.d. Die eigenaar hebben we nooit gezien, hoor, die deed er niets aan. En mijn stalbazin doet daar helaas ook weinig aan :\ , ondanks onze opmerkingen daarover. Op een gegeven moment heeft mijn paard contact gezocht (hij is ook dol op merries :D ) en haar langzaam geintroduceerd in de kudde. Gelukkig bleek haar lijf ook te gaan wennen aan de insecten toen, de bulten verdwenen gelukkig. Maar ze heeft een heel zwaar begin gehad, zowel fysiek als mentaal. Vervolgens is ze enorm opgebloeid en hoorde er helemaal bij in de groep. Ze bleef 'bescheiden' en op de achtergrond, maar werd door alle pony's goed geaccepteerd. Was echt gaaf om te zien! Ik was ook echt verdrietig de dag dat ze weer opgehaald bleek te zijn. Weer terug naar dat leven op stal. Zo zonde, van zo'n paard die eindelijk na misschien wel jaren weer had geleerd hoe fijn en veilig het leven kan zijn in een hechte kudde.

Ik heb geen problemen met het feit dat veel paarden de nacht op stal gaan. Zeker in de winter niet. Zolang ze overdag maar lekker 'paard' kunnen zijn met soortgenoten buiten. Naast hun training. Maar ik heb echt geen begrip voor mensen die hun paarden voornamelijk opsluiten. Je haalt de natuur gewoon uit zo'n dier. En ik zie dat toch wel regelmatig bij diverse paarden bij ons. En dat is echt erg triest om te zien. Maar goed, veel mensen hebben daar geen eens oog voor. Ze zijn gewoon blind en weten vermoedelijk ook weinig over het wezen paard. ;(
Wat je dan precies met een paard moet, als je daar blijkbaar geen oog voor hebt, ik snap het niet..... :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:15

Die van mij heeft haar hele leven 24/7 buiten gestaan. En ook die stond na 3 uur aan de deur... :+ Ze heeft dagen dat ze heel de dag buiten blijft en dat mag dan ook, maar ze heeft ook dagen dat ze het er na 3 uur wel mee gehad heeft. Wat is dat dan? :D

De andere 3 doen het niet overigens, alleen zij heeft van die dagen :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:18

Ik heb geen idee hoe jouw paard er bij staat. Staat ze met paarden waar ze een hechte band mee heeft bv? Of staat ze continu met anderen? En hoe ziet haar weiland er uit? Groot, ruim, afgewisseld landschap of zo'n postzegellandje? Er staan bij ons zoveel soorten paarden en niet een staat er bij het hek, hoor, 's avonds. Wel als er vriendjes/vriendinnetjes weggehaald worden en ze alleen staan. Maar dat heeft dan meer met het gemis aan gezelschap te maken. Dan staat die van mij ook bij het hek om zijn maatje te hinniken. Een stal kent 'ie amper en als hij daar al instaat, wil hij er zo snel mogelijk toch weer uit. ;)

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:22

Bij ons lopen ze in principe 24 uur buiten. Ze hebben wel beschutting en kunnen schuilen. Als het erg slecht weer is, veel wind, neerslag en lage temperatuur, gaan ze op stal. Het zijn allemaal paarden die of aan wedstrijden deelnemen, of daarvoor in training zijn, of met pensioen zijn. Ze zijn kerngezond. De jongste is 3 1/2 , de oudste 30 jaar. Ze hebben geen probleem met op stal gezet worden maar zijn even gemakkelijk buiten.
Veulens worden buiten geboren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:25

Ze staat met haar ponymaatje buiten op een weide waar ze gemakkelijk een sprintje kunnen trekken en genoeg te grazen hebben :j En Pret maakt haar hobby van om met de blauwe waterton te spelen die er staat en de jollybal :j Maar soms lijkt ze daar gewoon geen zin in te hebben. :+
Ik persoonlijk vermoed dat het iets te maken heeft met de hitte soms of met dazen oid... De andere 3 zie ik het nl nooit doen maar Pret is een paard dat enorm snel last heeft van de warmte. En in de stal is het koel. Ze mag dan ook binnen van mij, niet omdat ik mijn sportpaard niet op weide wil maar omdat ik het idee heb dat ze binnen op haar gemak is.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:27

ik vind dat ze zeker langer dan 2 uur mogen, maar ik ken maar een dressuuramazone die haar sportpaarden somers dag en nacht buiten wil hebben..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:30

Ayasha schreef:
Ze staat met haar ponymaatje buiten op een weide waar ze gemakkelijk een sprintje kunnen trekken en genoeg te grazen hebben :j En Pret maakt haar hobby van om met de blauwe waterton te spelen die er staat en de jollybal :j Maar soms lijkt ze daar gewoon geen zin in te hebben. :+
Ik persoonlijk vermoed dat het iets te maken heeft met de hitte soms of met dazen oid... De andere 3 zie ik het nl nooit doen maar Pret is een paard dat enorm snel last heeft van de warmte. En in de stal is het koel. Ze mag dan ook binnen van mij, niet omdat ik mijn sportpaard niet op weide wil maar omdat ik het idee heb dat ze binnen op haar gemak is.

Maar hebben ze dan geen schaduw en/of beschutting op jouw land? Last van de dazen, dat is idd een erg vervelend probleem. Wij hebben hier weinig dazen gelukkig. Bij ons zijn de stallen ook erg benauwd overigens en er zitten veel insecten in de stal. Ik poets mijn paard er wel eens, als de zon op het erf staat. Nou, dan kun je beter buiten staan, veel minder beessies. :+

Blijf gewoon naar je paarden kijken en de situatie er omheen. Jij ziet ze toch ook liever buiten, maar ja, als de omstandigheden (insecten, weersomstandigheden) even niet ok zijn, dan pas je het dus aan voor je paard. Maar dat vind ik wat anders dan bewust je (sport)paard een buitenleven onthouden. :)

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:34

Ik heb zelf twee spring (sport) paarden, en vroeger stond ik bij een bekende handelaar waar de paarden nooit op de wei mochten. Sinds ik op een andere stal sta en mijn paarden een 8tal uur per dag op de wei gaan, zijn ze veel kwieker en levendiger.

Ideaal dus voor paard en mens! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:36

Ik lees ook wel eens dat mensen schijnen te denken dat paarden die (veel) buiten staan slomer zouden zijn. Hmmmm, nou, die van mij staat zijn hele leven al 24/7 buiten en is allesbehalve sloom. Heb ik er drie weken niet op gereden, dan kan ik mijn lol op. :D
En hij rent en speelt veel, hoor, bij ons op het land, dus daar ligt het niet aan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:16

Bij ons staan de paarden in de winter in de nachten binnen en overdag in de bak of in de wei, als de grond het toelaat.
Wanneer we overgaan naar volledig weidegang in april, roept mijn merrie de eerste dagen aan het hek, na een bepaalde tijd.
Maar dat komt eerder doordat wanneer ze in de winter naar binnen gehaald worden, een bak voer op ze staat te wachten. Na twee dagen brullen, valt het kwartje en staat ze geen 1 keer meer te brullen.
Ze staan hier in verschillende groepjes, maar ze kunnen ook bij elkaar. De gastpaarden gaan apart in een groep. Verder ruime weides.

Twiggy2008, je zegt precies wat ik bedoel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:21

Twiggy2008 schreef:
Ayasha schreef:

Maar hebben ze dan geen schaduw en/of beschutting op jouw land? Last van de dazen, dat is idd een erg vervelend probleem. Wij hebben hier weinig dazen gelukkig. Bij ons zijn de stallen ook erg benauwd overigens en er zitten veel insecten in de stal. Ik poets mijn paard er wel eens, als de zon op het erf staat. Nou, dan kun je beter buiten staan, veel minder beessies. :+

Blijf gewoon naar je paarden kijken en de situatie er omheen. Jij ziet ze toch ook liever buiten, maar ja, als de omstandigheden (insecten, weersomstandigheden) even niet ok zijn, dan pas je het dus aan voor je paard. Maar dat vind ik wat anders dan bewust je (sport)paard een buitenleven onthouden. :)

Jep, de buren hebben halve bossen geplant dus schaduw zat :j Kzeg het, de andere drie hebben er geen last van, alleen de merrie.
Ik kijk idd naar mijn paard :j Als het aan mij lag, gingen ze allemaal gewoon hele dagen buiten. :j Het is een paard dat ook voor de sport gebruikt wordt. Geen sport artikel dat toevallig ook paard is. En dat laatste lijken sommige mensen wel eens te vergeten.

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:27

Ik vind eigenlijk ook dat alle paarden op de wei moeten.
Lekker benen strekken lekker dollen.

En ja aan ieder paard houden zit een risico kan altijd keer fout gaan.
Maar als een kindje van zijn fiets valt of over een bal valt of iets dergelijks kan het ook fout gaan.

Doender wijs leert men/paard

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:33

Sportpaard moet juist buiten staan vind ik net zoals alle andere paarden! Je wilt toch dat je sportpaard lekker soepel en los loopt? Dat verkrijg je toch makkelijker als je paard kan bewegen en ontspannen in de weide, dan dat hij de hele tijd op stal staat en geforceerd rondjes moet draaien?
Voor een goed bewegingsapparaat is voldoende doorbloeding van het lichaam nodig. Dat verkrijg je enkel door beweging. Wanneer je lang stilstaat op een plek en minimaal beweegt, zakt je bloedsomloop naar beneden. Bewegen in de weide is dus aangewezen!
Bovendien bouwt een jong paard zelf spieren op in de weide door zijn natuurlijke graashouding aan te nemen en door met soortgenoten zijn dagelijkse crosje te nemen. In de stal kan dit niet.

vivianw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:40

mijn oude pony stond soms wel 20 uur buiten, af en toe in de binnenbak, het was een IJslandeer, dus kon wel in de winter buitenstaan overdag. maar ook in de winter stond ze, nouja, ik kwam er om 9 á 10 uur, ging opzadelen en even uurtje rijden vaak, daarna naar de wei en dan stond ze wel vanaf 11 tot 5 uur sowieso in de wei. als ik ging rijden, reed ze soms echt onder me weg, en ze stond zo vaak buiten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:49

Ik geloof niet dat ik het topic al eens gezien had, maar ik word er enorm verdrietig van als ik hier mensen zie die oprecht geloven dat paarden in een stal willen staan...

Die van mij heeft grasjes, zandplekjes om te rollen, ruimte om te rennen, schuilstal met een groot open stuk zodat ze zich niet opgesloten voelt, soortgenootjes en water. Nou en ze vind het wel leuk als er af en toe een mens komt knuffelen. En vooruit, rijden wil ze ook nog voor je doen. Zolang je maar niet denkt dat ze alleen maar slome stapritjes doet hoor. Daar is geen reet aan. :')

Dus als je paard zich verveelt op de wei, bedenk dan of die wei aan de basisbehoeftes voldoet. Water en gras, oké, maar zijn er soortgenootjes? Is er een schuilplek?
Als de wei niet daaraan voldoet, is het niet vreemd dat ze weg willen.

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:17

Onze wei bijvoorbeeld is super ENORM !!! groot (de meeste paarden zijn zelfs nog nooit aan het einde van de wei geweest is te ver ) Gelukkig maar haha anders moet ik daar heen lopen om ze te halen.

2 vele vriendjes

3 veel bomen voor schaduw en enige beschutting

4 veel gras ieder sprietje is groener dan de ander

5 water wel zon weide pomp die sommige paarden te langzaam vinden gaan

6 en het leukste !! er zit een rivier naast waar met goed veeeeel mensen in kanoeen!! de paarden hebben dan echt echt schik !! Hinniken mee rennen uitdagen haha leuk spektakel.

Mijn paard vind eht super om zijn stal in te gaan (tot zijn voer op is )
rijden is prima maar niet te veel hoor is te vermoeiend
Wandelen is prima zolang ze om iedere stap maar een hap gras kan eten.
en mijn komst is perfect !! zolang ik borstel knuffel en snoep bij heb. :)

(het is een verwend kreng) maar toch love ik haar !! Maar vind wel dat IEDER paard hoe dan ook op de wei moet.

Ps wij hebben nooit wondjes bij de paarden omdat wij zo enorm enorm veel ruimte hebben dat ook jagen ze elkaar achterna ze in de buurt komen van prikkeldraad en of hekken.
En dus ook geen korte bochten hoeven maken etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:43

Nee hoor, een sportpaard hoort niet op de wei...
Een sportpaard is namelijk geen paard, maar een volstrekt ander dier met volstrekt andere behoeften.
Er zijn heel erg veel sportpaarden in Nederland, want er zijn heel veel heel erg goede sportruiters die allemaal hun boterham verdienen met paardensport.... en dan is het natuurlijk relevant een 'sportpaard' te kopen, en niet zo'n ander ding... zo'n een euh.... tja, 'paard'.

Voor een sportpaard heb je gelukkig minder ruimte nodig, want die willen en kunnen niet op een weiland staan. Vaak heb je aan 1 stal en een uurtje rijden per dag al genoeg. En dat is mooi meegenomen, want dan hoef je niet te reizen naar een of ander achtergebleven gebied waar je paard 'zo nodig' buiten zou moeten staan. Bovendien kun je de gewoon in je eigen stad een stal regelen, zodat je waar je woont kunt sporten, en shoppen, en werken... en dat alles op een paar vierkante kilometers!
Wat natuurlijk ook wel lekker is, is dat je geen blubberlaarzen krijgt, je paard ergens achter uit een weiland moet vissen, en eigenlijk alles overdekt kan doen.
Natuurlijk is dat bijzaak, want dat jouw sportpaard alleen op stal mag is natuurlijk in zijn belang...
Hij is dan wel een 'sportpaard', maar weet absoluut niet hoe hij functioneel moet bewegen... en daarom heeft hij natuurlijk vrijwel direct een blessure te pakken zodra hij in een weiland zou staan. Los daarvan is het 'sportpaard' veel verder in de evolutie, en is daarom een solitair levend dier geworden dat meer op zijn baas gericht is dan op andere paarden. Kuddedier is iets van 'paarden'... niet van 'sportpaarden'... vanzelfsprekend. Een sportpaard zal snel bang worden, of vechten met andere paarden... wederom een evolutionair bepaald fenomeen.
Een sportpaard wordt ook erg snel lelijk van veel weidegang, hij kan verkleuren door de zon, en ook nog eens teveel gras eten waardoor hij een grasbuik krijgt... en dat oogt erg lelijk.
Dat een paard een grazer is, is ook al zo'n fabel.... door al dat fermenterende gras en hooi krijgen ze zo'n dikke pens... daar kan zo'n dier toch niet gelukkig van worden?
Het is absoluut te prefereren driekwart van het rantsoen te vervangen door biks of muesli.... dat vind een sportpaard lekkerder, heeft hij nodig voor al die prestaties op bloedstollend hoog niveau, en geeft een mooi slank buikje... een beetje zoals bij een hazewindhond... dat zien we graag.

Ook is het erg zielig een sportpaard buiten te zetten, omdat veel mensen blijkbaar onderschatten hoe moe zo'n paard daar wel niet van wordt. En waar moet hij dan de energie vandaan halen om een uur gereden te worden?
Je moet keuzes maken, en dan is dat ene uur rijden vele malen belangrijker.... ook voor het paard! Onderschat het belang van dat ene uur trainen niet, weegt zeker op tegen 8 uur buiten staan of meer.

Tot slot voelt een paard zich veel veiliger in een stal... daar kan hij lekker wegkruipen, er zijn daar immers geen roofdieren. Het liefste doet hij dat zo'n 22 tot 23 uur.... dan kan hij vervolgens heerlijk uitgerust aan het werk. Een stapmolen is als additionele bewegingsvorm nog aan te bevelen.... daar zitten ook tralies omheen en is dus ook een heerlijk veilig gevoel voor het paard. Daarna wel snel weer op stal... voordat paniek ontstaat bij het zien van teveel blauwe lucht, zonlucht op de huid of zuurstof in de longen.

Ter aanvulling moet gezegd worden, en dit is slechts bijzaak, dat nu eenmaal niet iedereen een eigen weiland heeft en dus als enige uitweg een stal heeft. Niet iedereen woont namelijk in Drenthe, en daarbij hebben sommige mensen nu eenmaal een paard voor zichzelf en dat kost geld en het sportpaard moet zich dan maar een beetje voegen he? Wel zo fair van het paard.
Het beste kan het sportpaard gewoon aangeschaft worden, en pas daarna zou men over stalling moeten nadenken... dan kom je automatisch vaak wel uit bij pensionstallingen om de hoek, zonder weide (gelukkig) en een stal waar ze heerlijk veilig en droog altijd binnen mogen staan! En wanneer van die gekke 'natuurtypes' dan gaan zeuren kun je altijd nog de knuppel in het hoenderhok gooien door te vragen of je je paard dan maar moet verkopen of laten slachten.
Met die types valt toch niet te praten.
Ten eerste wonen die allemaal in achtergebleven gebieden, en ten tweede doen zij echt nooit iets indrukwekkends met hun paard.
Gelukkig ben jij een paardenmens en geen mens met paard, en onderken jij de werkelijke behoeften van het sportpaard...

Want neem maar eens de proef op de som: als jij de staldeur open laat staan blijft jouw sportpaard mooi waar het is.... binnen, warm, droog en veilig... en geef hem eens ongelijk!

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:53

Ninx uhm meen je dit serieus?

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:58

Die van mij gaan ook allemaal naar buiten. Zomer en winter het land op! En met een goede zomer ook 24/7. Moet wel zeggen dat er 2 apart staan( meer omdat ze de rest aan het terorriseren zijn en de dekens van de andere ook wel heel lekker vinden) Die andere 2 hebben wel gewoon gezeldschap.

Het is uiteindelijk beter is voor een paard. Ze worden er sterker van, gezonder voor het hele lijf, en psychisch zijn ze er vaak ook een stuk beter aan toe.

Het wordt pas gevaarlijk als je paard nooit buiten komt en dan ineens los gooit dan krijg je meestal een explosie van energie en als de pezen dat niet gewend zijn dat heb je kans dat ze stuk gaan.

Het is idd een risico om je paard buiten te zetten maar als je paard altijd binnen staat heb je kans op stal ontdeugden, koliek, en alles wat erbij komt als je paard niet voldoende vrije beweging heeft.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:00

Ik vind dat niks ''hoort'' , iedereen moet zelf weten waar hij zijn paard wil zetten en moet vooral doen dat wat hij denkt dat goed is.
Ik persoonlijk vind het wel fijn als een paard op de wei komt, maar als ik het voor het kiezen zou hebben stond mijn paard met zijn 2en of 3en overdag in de wei en s'nachts op stal. Dit is hier in de buurt vrij onmogelijk dus komt die van mij in een ''gewone'' groep van rond de 10 merrie's, overdag buiten en s'nachts binnen. Op dit moment staat 'ie nog fulltime op stal en komt alleen in paddock of onder het zadel, heb ook daar vrede mee als het voor een bepaalde periode is.