Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:14

Maar die medicijnen worden neem ik aan voorgeschreven?
aangezien bijv. antidepressiva niet echt lichte middelen zijn.
Dus dan zou het ook makkelijk te controleren zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:45

Maar dat moest dan toch niet uitmaken, de veearts schrijft toch ook medicatie voor? Das dan toch hetzelfde?
Wat ik die dag ingenomen had was ook voorgeschreven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

medicadie vind ik ook iets anders dan bijvoorbeeld de mokzalf. ook een aantal daarvan (niet alle) valt onder doping en het hoeft voor het paard echt niet beter te zijn in de zin van mentaal etc. Maar ook dan valt het er nog onder. Bij de ruiters bedoelt men denk ik die druppels die je neemt om te kalmeren, Toch?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:58

waarschijnlijk wel, maar dan ben je toch ook bevoordeelt van de rest?

Wat betreft medicatie ruiter lijkt het me wel makkelijker te controleren
zijn of de ruiter ze neemt om tijdens de wedstrijd rustig te zijn,
of dat het wegens gezondheid echt nodig is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:04

Hoe controleer je dat? Het gaat de privacy te buiten als je mensen moet gaan laten vertellen wat voor medicatie ze slikken lijkt mij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:03

Er zit een heel groot verschil tussen medicijngebruik bij jezelf of bij je paard.
Jij beslist zelf wat je slikt en of je je goed genoeg voelt om te starten (of dat je ondanks pijn toch gaat rijden). Bij je paard ligt dat heel anders...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:30

doping middelen heeft niks met pijn te maken of het voorkomen ervan. het meeste geld als medicatie maar een hoop dingen niet eens

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:14

Toen ik bij het voorpagina-nieuws van vandaag het artikel over de schorsing van Courtney King las, moest ik direct denken aan dit topic.

De FEI heeft een zero-tolerance-beleid, wat betekend dat er géén stoffen in het paardenlichaam mogen worden aangetroffen die niet-lichaamseigen zijn.

Op zich duidelijk en te ondersteunen. Maar...ik schrok van een opmerking van collega's (die helemaal niets met paarden hebben), waar de 'dopingschandalen' in de paardensport werden vergeleken met de schandalen in de wielersport!!

De 'goede naam' van onze sport is in het geding! Een verantwoordelijkheid voor ruiters: zorgvuldig omgaan met medicatie en bewust omgaan met dopinglijsten.

Maar ook de FEI/KNHS zal moeten waken voor het in de wereld helpen van 'schandalen'. Dopingcontrole is goed, maar er moet wel zorgvuldig en bewust worden gekozen voor maatregelen en bijbehorende publiciteit!