Oneerlijke uitslag dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Oneerlijke uitslag dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:37

Waarom rijd je überhaupt wedstrijden als je het sowieso beter weet dat de jury? Je wilt toch juist leren van je fouten, om zodoende je rijden te kunnen verbeteren?

Ik verbaas me er eigenlijk over dat zulke topics open gehouden worden. Iedereen weet dat je over het algemeen goed gejureerd wordt, met af en toe een uitschieter. Nou en! Leg je daarbij neer en probeer toch wat met het commentaar en de ervaring te doen.

Als ik slecht reed met de Fjord lag het volgens omstanders aan de jury, want die hield niet van koudbloeden, en dan ook nog eens een manegepony tussen de paarden.
Als de proef goed ging en ik winst reed had de jury medelijden met mij. Er wordt gewoon gekeken naar je rijden, en natuurlijk heeft een jury een voorkeur voor een bepaald type paard. Maar wat belangrijker is, en waar ze ongetwijfeld veel meer oog voor hebben is het rijden an sich.

Iedereen heeft altijd wat te zeuren, ik snap dat écht niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:37

Lizzle schreef:
Als ik slecht reed met de Fjord lag het volgens omstanders aan de jury, want die hield niet van koudbloeden, en dan ook nog eens een manegepony tussen de paarden.
Als de proef goed ging en ik winst reed had de jury medelijden met mij. Er wordt gewoon gekeken naar je rijden, en natuurlijk heeft een jury een voorkeur voor een bepaald type paard. Maar wat belangrijker is, en waar ze ongetwijfeld veel meer oog voor hebben is het rijden an sich.

Iedereen heeft altijd wat te zeuren, ik snap dat écht niet.

Klopt neeeee bij de sport van tegenwoordig ligt het altijd aan een anders niet aan jezelf.
Ik rij voor me lol en als ik tevreden de proef uitkomt ben ik blij een punt erbij zou super zijn. Maar mijn tevredenheid is toch belangrijker lijkt mij.

Ik heb nu wel qua bouw en uiterlijk een idealer paard gekocht dan mijn vorige. Dit merk je toch in de ring. Je krijgt makkelijker de punten maar het rijden ervan is voor mij ook makkelijker geworden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:47

Ik heb het ook een keer gehad dat mn paard vanuit de middendraf vol op de rem ging omdat er een meisje de kantiene uit kwam rennen. echter was de rest van de proef netjes.
Ondanks die slindingstop werd ik wel 1e met 188 punten.
Dus het is niet zo dat je door zoiets slechte punten hoeft te halen.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat mensen werden voorgetrokken, ik ben van mening dat als je goed rijdt de jury toch niet om je heen kan.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:05

dresuur is en blijft een jury sport groejt seef

Calliimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 03:03

Ik ben blij dat er juryleden zijn die ondanks al het gezeur van ruiters en amazones nog steeds op hun vrije zondag willen jureren! OK dan!

En ik geloof nooit dat juryleden zo oneerlijk zijn als hier in het begin beschreven is! Bestaat niet!

Ik heb zelf een tuigpaard en het gaat niet altijd van een leie dakje maar elke keer als ik een punt haal ben ik erg blij. en als het niet zo is, dan weet ik dat ik de volgende keer beter mijn best moet doen! En soms denk je dat je een wereld proef neerzet en dan zie je het terug op de film en vergelijk je het met het commentaar, en vaak klopt dat wel Bloos

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 05:10

Ik denk dat we moeten stoppen met het reageren zo'n onderwerp.
Een aantal 13 jarige meisjes gaat 'leuk' zitten typen ¿ ¿
Juryleden: petje af voor jullie; want jullie doen het toch nooit goed in de ogen van de leken!!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:53

Daar ben ik het mee eens, want ik rijd ggk groningersdekhengsten en friese paarden en heb nooit het idee gehad bij een jury dat hij/zij partijdig was omdat ik zo nodig een ander ras wilde rijden.
En nu ben ik ook in de Z dressuur terecht gekomen met zo een ras dus als je goed rijd dan krijg je je punten en anders gewoon nog even dooroefenen Bloos , want het is niet makkelijk. Anders waren we allemaal Anky en daar is er echt maar 1 van.
Anders zou je een moeten vragen aan je vereniging of je een keer bij een jury mag schrijven moet je eens kijken hoeveel je daarvan leert.
En ik ben echt geen jury alleen iemand die voor zijn plezier wedstijden rijd om ons ras te promoten.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:19

Bij ons op de vereniging was ook een jury die een paar eigen lesklanten beoordeelde. (Ik heb verhalen gehoord dat dit ook niet toegestaan is, maar hier wil ik verder geen uitspraak over doen.) Heel opmerkelijk was dat deze bij haar vaak 20 punten of hoger reden dan bij de andere jury.

Er zijn vaste regels bij de dressuur maar het blijft een jurysport, hoe oneerlijk het ook is. Maar als je gewoon écht een goeie proef laat zien zullen je punten ook echt niet zomaar laag zijn.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:03

Ik ken ook iemand die bij een bepaalde jury altijd winst heeft en bij andere jury's bijna verlies.... Ik weet ook niet hoe het kan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:07

AmonRe schreef:
Ik ken ook iemand die bij een bepaalde jury altijd winst heeft en bij andere jury's bijna verlies.... Ik weet ook niet hoe het kan.

Het zal ook een kwestie van smaak zijn. De een vind houding belangrijk en de ander let meer op de gang van het paard. Denk ik

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:14

MandyR schreef:
AmonRe schreef:

Het zal ook een kwestie van smaak zijn. De een vind houding belangrijk en de ander let meer op de gang van het paard. Denk ik

tja iedere jury let ergens anders op, ook wel eens 20 punten verschil in ongeveer gelijke proeven gehad.. maar als ik dan mn coupons bekijk kan ik t 9 van de 10 keer wel erin vinden...

en ach iedereen krijgt wel eens een wp terwijl je m niet verdient en geen terwijl t wel goed ging...

Mijn eigen ervaring is wel dat als je goed rijdt je je punten ook wel krijgt.. sommige mensen schatten zichzelf ook beter in dan ze daadwerkelijk rijden...

verder als je echt denkt steeds ondergewaardeerd te worden film je proeven dan en kijk kritisch terug met je protocol ernaast..

en als je niet tegen commentaar kan, ga springen een balk is een balk en een weigering een weigering...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:23

is bij mij op de manege ook wel eens, bij de onderlinge dressuur wedstrijden..
dan is er in de ochtend een jury die heel losjes rekent, en bijna alleen maar 7s en 8en geeft, en dan komt er 's middags een jury die heel erg streng rekent, waardoor je lang niet genoeg winst punten haalt... heeft degene die in de ochtend reed 220 punten, en de ander in de middag rond de 190 punten! dat is oneerlijk, vind dat ze dan dezelfde jury zouden moeten doen..
maarjaa... het zijn (gelukkig) maar onderlinge wedstrijden!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:22

Missblondie, wat heb je nu liever?
Een jurylid dat je jureerd op je kunnen en je een reëel beeld geeft op welk niveau je rijd en je strenger jureerd maar wel met goede verbeterpunten, of een jury die je hoge punten geeft, jouw een meerderwaardigheidcomplex geeft, je vervolgens vol goede moed KNHS gaat starten waarin je jezelf compleet voor aap zet?

irisamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:26

heeeey
het valt mij een beetje op. Soms denk je wel is van hoe kan dat? maarja.. elke jury heeft ook een andere smaak.
en of je er ehct iets aan kan doen?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:54

Dressuur is en blijft een jurysport.
De ene let op andere dingen dan de ander. Daar leer je alleen maar van.
Maar meid, wat wil je dan? Dat elke jurylid iedereen alles op alles geeft? Dan is er toch niks meer aan?
Het is natuurlijk jammer dat je punten soms niet kloppen met je gevoel, maar dat is nu eenmaal zo. En anders moet je idd maar gaan springen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:49

DE oplossing: Ga dan maar springen. Balk af = 4 strp

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:51

Lies_Beuker schreef:
DE oplossing: Ga dan maar springen. Balk af = 4 strp

Lies, dat zie jij helemaal verkeerd. Dan kunnen ze je weer een oor aan naaien met de tijd en moet je allerlei mensen met een stopwatchlangs de kant zetten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:56

ik heb wel eens geschreven bij een jury en toen waren er 2 met het zelfde aantal punten...
en toen zei de jury ja geef die (voor en achternaam) maar 1 punt erbij voor een bepaald onderdeel Clown voor mij een reden dat het een bekende was want van die ander wist ie geen naam... maar goed die ander stond wel op 2 met zeer nette punten! verder word er naar mijn idee aardig gepunt alleen is het per jury verschillend wat ze graag zien Haha!

heerlijk toch jurysport Cool

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:58

Ja het is een jury sport. Heb zelf ook al een aantal keer geroepen: IK GA SPRINGEN!! Tong uitsteken

Het ligt er ook aan wat de jury's willen zien, de een houd van strak in de houding, de ander weer van meer ontspannen paarden. De een vind beweging erg belangrijk, de ander de manier van rijden etc. etc.

Zoraida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 01:26

jury sport... vind het vrij overdreven. Als er geklaagd wordt, is het 9 van 10 keer door mensen die denken dat ze het goed doen.. Maar helaas gewoon nog niet goed genoeg presteren. En dan wordt het maar op de jury gegooid dat die niet bekwaam genoeg is of het paard niet mooi vindt of het ras niet kan waarderen. Dromen doe je ’s nachts. Inplaats van al dat geklaag kijk eens goed naar je zelf. En waarschijnlijk als men dan heel eerlijk is zien ze het zelf ook.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 05:18

Rianneke schreef:
ik heb wel eens geschreven bij een jury en toen waren er 2 met het zelfde aantal punten...
en toen zei de jury ja geef die (voor en achternaam) maar 1 punt erbij voor een bepaald onderdeel Clown voor mij een reden dat het een bekende was want van die ander wist ie geen naam... maar goed die ander stond wel op 2 met zeer nette punten! verder word er naar mijn idee aardig gepunt alleen is het per jury verschillend wat ze graag zien Haha!

heerlijk toch jurysport Cool

Weleens aangedacht dat een e.e.-uitslag niet handig is en dat wellicht degene die 1 werd een beter beeld gaf over het geheel genomen??????

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:12

Je kan ook eens vragen of je een keer bij een jury mag schrijven zul je zien dat het vanuit het jury hokje heel anders bekijkt Slapen

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:07

Voor de 100ste keer!! het gaat niet over mij!!! lees toch eens wat beter... En ik vroeg wie dit ook gezien heeft! Met andere reacties kunnen jullie opzouten! Het gaat erom dat ik het gezien heb bij een ander meisje en dat ik dat sneu vind!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:30

Snap ik, klopt ook niet Knipoog maar heb het zelf ook vaak genoeg gezien! komt volgens mij wel vaker voor! is ook oneerlijk, wat je ook erop te zeggen hebt, het is niet eerlijk!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:36

Zelf heb ik zo'n maand geleden een B-proef gereden..
Voor mijn gevoel ging het goed, had ik de oefeningen
netjes op letter gereden, paard liep lekker nageeflijk,
maar had toch 170 punten, terwijl ik wel wat hoger
verwacht had. Een paar meisjes met niet-nageeflijk lopende
paarden haalden weer wél een winstpunt.
Tja, het is maar net wat een jury wilt zien Haha!
Als ik (en de jury) nog tijd heb, probeer ik eigenlijk altijd
na de proef wel commentaar te vragen,
waarom diegene me zo beoordeeld heeft,
en wat diegene het liefst wil zien tijdens een proef,
en wat er nog verbeterd kan worden.
Daarom ga ik op wedstrijd, om mezelf constant te kunnen
verbeteren.
En meestal als je commentaar vraagt, zijn een hoop misverstanden
zowiezo de wereld uitgeholpen, want dan wordt ineens een
hoop duidelijk. Knipoog Bij mij is eigenlijk nog nooit voorgekomen
dat een commentaar achteraf van de jury niet klopte,
bij hoe mijn proef ging.

en tja, héél af en toe bestaat er wel zoiets als vriendjespolitiek,
maar ik vraag me af in hoeveel van de gevallen dat het gebeurt,
of dat je dénkt dat het gebeurt. Want daar zit ook
een heel verschil in, en meestal heeft de jury je gewoon
lager beoordeeld omdat hij/zij op andere punten let,
die je misschien wat minder voor elkaar hebt.
Denk er ook nog even aan, dat jury's eigenlijk vrijwilligers zijn,
die uren van huis weg zijn, zodat jíj wedstrijd kunt rijden.
Zonder hun zou dat niet mogelijk zijn..
En ik denk ook dat veel meer mensen daar overna moeten denken,
voordat ze roepen dat een jury aan vriendjespolitiek doet,
of niet eerlijk jureert. Lachen