overgaan naar l1 of b blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: overgaan naar l1 of b blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:20

runningkawa schreef:
ja hoor, kan ik gerust zeggen..waarom denk je dat het een Z oefening is?
Omdat het zo makkelijk is? En er niet eerste een opbouw moet zijn van de basis?
Een opbouw van impuls en op de achterhand zijn?

Zulk advies geven aan een paard zonder impuls en die op de voorhand loopt is gevaarlijk advies...dat het bij jou goed is gegaan is geen reden zulk advies aan te dragen Lachen

Helemaal mee eens, bovendien; om een goede overgang stap-galop of galop-stap te maken moet je paard al goed op de achterhand zijn en veel impuls hebben, het is dus meer een manier om te controleren of het er is dan om het te krijgen.
Zomaar eenvoudige galopwissels gaan maken zal je niet aan die impuls helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:23

kinuh schreef:
runningkawa schreef:
ja een soort van ja...
Als je dat verschil niet in (wilt) zien...dan zijn we idd vlug klaar. Knipoog

En een paard dat niet genoeg impuls heeft kan Nooit! een galop stap overgang maken zonder op de voorhand te donderen.
Die overgang kan alleen goed uitgevoerd worden als een paard goed verzameld op de achterhand is...goed verzamelen kan niet zonder impuls..

Blijkbaar wel dus want anders had mijn pony een peesblessure gehad zoals jij beweerd Knipoog

Ga me nu echt afvragen watvoor niveau je rijd. Volgens mij moet je je nog wat meer verdiepen in de basis.

Wt RK zegt is helemaal waar, geen verzameling zonder impuls. En verzameling is niet gewoon heel langzaam gaan, dat kan namelijk wel zonder impuls, wordt ook wel een lui paard genoemd.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:27

ik zou nog even in de B blijven en als je echt het gevoel het dat je het aan kan niet twijfelen en dan gewoon lekker naar de L1 trouwens super lief beesie:P

_Royal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:35

gewoon lekker door trainen en op wedstrijden nog even b rijden en als je dan echt goed op nivo bent l1 starten en dan gelijk verder trainen dan vlieg je er zo doorheen Knipoog

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:18

Haha bedankt voor de laatste twee berichtjes.

En over die eenvoudige wissel enzo. Ik heb vandaag gewoon heel erg veel slangenvoltes in draf geoefent. Met op de lange zijde steeds een overgang naar de stap of het halthouden. En verder ook heel erg veel overgangen. Schijnovergangen heb ik nog niet gedaan die ga ik woensdag oefenen.

Ik heb 1 keer een slangenvolte in contra geprobeert, maar ik was er niet helemaal met mn gedachten bij dus wist ik even niet meer hoe ik moets zitten en sprong hij over. Ook met een wissel met draf er tussen geprobeerd maar daarvoor was de bak nog te klein. Dan zal hij meer moeten verzamelen, terwijl ik hem nu eerst vooruit wil hebben want dat zien ze liever in de b en l1.

Stap - galop heb ik ook gedaan, dat ging ook best wel goed. Alleen halt - galop lukt nog niet, dan zal ik wat strenger moeten zijn en hem goed duidelijk moeten maken dat hij naar galop moet.

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:57

Ik zou gewoon nog even ongeveer 3 wedstrijden in de b doen en als dat super is gegaan dan in de l1 Knipoog
Ben benieuwt wat je doet Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:34

Ik zou wachten tot het nieuwe jaar.
En een goede ervaren instructiese zoeken die je echt kan helpen.
Zelfs all vind je haar streng en heb je daardoor geen zin meer even doorbijten het helpt echt.
Liever een paar maanden geen zin meer om te rijden.
Dan een paard wat word verkocht omdat er word gedacht dat het aan het paard ligt.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:31

Ik blijf nu nog even in de b ja, maar september ga ik wel over. In elk geval het indoorseizoen dat weet ik zeker. Ik heb nu niet zo veel zin meer in de wedstrijden in de b dus ik weet niet hoe de punten dan nog zijn..
Mijn paard verkopen zal ik niet doen. En met wedstrijden stoppen ook niet, ik ga gewoon door tot het goed gaat. En denken dat het aan het paard ligt ook niet.

Ik krijg morgen les, en ik ga dan vragen of we alleen aan de impuls kunnen werken. Als het goed is heb ik dan do/vr/za ook nog een keer les en dan gaan we er weer aan werken.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:42

Goede keus! Misschien keertje HC starten in de L1!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:44

Wat is HC? Ik doe nu gewoon onderling.. Is dat officieel zonder afgroeten? Dat lijkt me niet echt logisch. als ik 140 haal (wat ik niet zo gebeuren eigenlijk maar het kan gebeuren bij een hele strenge jury die een vlotte proef wil zien) gebeurt er eigenlijk niets en als ik toch 180 punten haal dan heb ik het ook voor niets gedaan. Want dat telt dan niet mee en ik krijg ook geen prijs..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:57

HC is buiten mededinging, je doet dan niet officieel voor puntentelling mee. Is een goede manier om eens te kijken hoe je het zou doen in een hogere klasse.

_Caroline93_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:21

ik ben het met runningkawa eens. wat je ook kan proberen is 5 passen stap, 5 passen draf, 5 passen stap, 5 passen draf enz enz. als je gewoon overgangen rijd dat ga je vaak toch weer draven als hij in stap aan de teugel is terwijl hij toch niet aan de teugel word als hij niet voor je been is. deze oefening werkt voor mij altijd heel goed. (heb een hele slome fries:P)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:05

_Caroline93_ schreef:
ik ben het met runningkawa eens. wat je ook kan proberen is 5 passen stap, 5 passen draf, 5 passen stap, 5 passen draf enz enz. als je gewoon overgangen rijd dat ga je vaak toch weer draven als hij in stap aan de teugel is terwijl hij toch niet aan de teugel word als hij niet voor je been is. deze oefening werkt voor mij altijd heel goed. (heb een hele slome fries:P)

Ik heb vandaag les gehad. En dan rij ik ook toch weer veel lange stukken in dezelfde gang. Morgen zal ik weer alleen maar overgangen proberen te rijden. en niet meer dan een half rondje in draf te gaan zonder overgang.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:13

Krijg je geen rpive les?
Zo nee neem prive les en vraag het aan je instructise.
En ga niet rijden zonder begeleiding.
Neem minstens 5 keer per week prive les.
En mocht je 7 keer rijden rij dan die 2 keer of prive les of in een groepsles.
Maar ga niet zelf rijden.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:53

Ik krijg 1 keer in de week groepsles (max 4) en 1 keer in de week prive. 5 keer in de week priveles vind ik wel heel erg veel. Dat willen mn ouders echt niet betalen. En wie moet me dan les geven? Elke dag een andere instructrise? Dat is ook nogal verwarrend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:42

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zich vijf keer in de week priveles van een goede instructeur kunnen veroorloven Moorke, dat is geen schande. Een goede instructeur zorgt dat jij weer een week (of langer!) verder kunt, dat je voelt wat er fout gaat en weet hoe je dat op moet lossen. Zelfstandig rijden heeft ook best grote waarde, want dan ben je op jezelf aangewezen, moet je zelf oplossingen zoeken en kun je in alle rust uitproberen wat er werkt voor jou en je paard.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:09

Ik zou nog even in de B blijven als ik jou was, het is een stuk leuker als je in de B nog een paar dikke wpen haalt en mischien ook nog wat prijsjes dan dat je in de L iedere keer maar 160 punten

Maar als je toch graag L wilt starten gewoon doen, je lunt toch niet lager dan L1 + 0 kommen Tong uitsteken

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Ja maar doen moet je wel wat jij alls je zelfstandig rijdt doet ook tijdens je priveles doen.
Want anders kan je instructeur je ook geen advies geven over hoe je normaal gesproken rijdt.
Je moet het er gewoon een keer over hebben over wat jij wilt enz.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Ramona_T schreef:
Ja maar doen moet je wel wat jij alls je zelfstandig rijdt doet ook tijdens je priveles doen.
Want anders kan je instructeur je ook geen advies geven over hoe je normaal gesproken rijdt.
Je moet het er gewoon een keer over hebben over wat jij wilt enz.

Maar als jij minstens 5 keer in de week les neemt dan word het moeilijk om voor jezelf te gaan rijden. en op wedstrijd moet je dat toch echt doen Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:38

Zo bedoelde ik het ook niet heelemaal.
Ik bedoelde.
Dat alls zij niet in haar priveles aangeeft wat ze wilt en waar problemen zitten en hoe zijn normaal gesproken rijd alls ze zelfstandig rijd en wat zij denkt dat oplossingen zijn voor haar problemen ze ook niet zelfstandig moet gaan rijden.
Maar alls zij dit allemaal wel doet en ze rijdt op dezelfde manier priveles alls wanneer ze zelfstandig rijdt kan het.
Maar alls haar instructeur niet weet wat ze doet alls ze zelfstanig rijdt en wat de probleemen zijn enz kan hij haar ook niet helpen.
Priveles is juistem om probleemen aan te kaarten en oplossingen te zoeken die je ook hoort uit te voeren alls je zelfstandig rijdt.
Priveles en zelfstandig rijden moet op elkaar aansluiten.
Doet dit dat niet kun je beter stoppen met zelfstandig rijden dan met priveles.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:59

Ramona_T schreef:
Zo bedoelde ik het ook niet heelemaal.
Ik bedoelde.
Dat alls zij niet in haar priveles aangeeft wat ze wilt en waar problemen zitten en hoe zijn normaal gesproken rijd alls ze zelfstandig rijd en wat zij denkt dat oplossingen zijn voor haar problemen ze ook niet zelfstandig moet gaan rijden.
Maar alls zij dit allemaal wel doet en ze rijdt op dezelfde manier priveles alls wanneer ze zelfstandig rijdt kan het.
Maar alls haar instructeur niet weet wat ze doet alls ze zelfstanig rijdt en wat de probleemen zijn enz kan hij haar ook niet helpen.
Priveles is juistem om probleemen aan te kaarten en oplossingen te zoeken die je ook hoort uit te voeren alls je zelfstandig rijdt.
Priveles en zelfstandig rijden moet op elkaar aansluiten.
Doet dit dat niet kun je beter stoppen met zelfstandig rijden dan met priveles.

Ik snap wat je bedoelt. Maar 5 keer in de week priveles zal niet lukken, en zal ik ook niet willen.

Gister heb ik les gehad toen heb ik gezegd dat ik aan de impuls wou werken. Toen hebben we een oefening gedaan met kleine volte's waardoor het paard zn achterhand er meer onder doet. En in de galop steeds een grote volte bij a of c en dan de rechte zijde middengalop.
Ik heb nu gemerkt dat dat niet is wat ik wil. Want vlotter ging het niet echt. We hebben na de tijd twee proefjes geoefent. De eerste ging wel aardig goed, vooral het wijken. De tweede wat minder. Bij beide ging de snelheid niet goed.. Ze zei dat ik dan vergat te rijden..

Als ik weer les heb zal ik zeggen dat ik wil oefenen om mn been stil te houden en hem meer voor mn been te krijgen. Ik hoop dat we dan wel gaan trainen op wat ik graag wil. En dan ik dan tijdens de proef gewoon been kan geven en dat hij dan sneller gaat.

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:06

Ik zal nog even in de B blijven als alles goed gaat en je zelf ook eeen goed gevoel heb dan zal ik naar de L gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:47

Eigenlijk vind ik het wel raar dat jij aan je instructrice moet melden waaraan je wilt werken...
Dat hoort zij toch te zien wat het belangrijkste is?

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:52

jaa dat vind ik eigenlijk ook jhaa want dat hoort een instructrice te zien

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:16

Ja maar niet elke instructice ziet dat.
Het is natuurlijk niet goed.
Want je hebt er een om je te begeleiden en problemen die jij niet ziet te consateren.
Maar dat doen ze niet allemaal.
En alls een instructice hebt die je gewoon simpelweg wat rondjes laat hobelen zal je of een ander moeten zoeken of het aan moet geven.