M2 is de moeilijkste klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: M2 is de moeilijkste klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:33

Dat valt toch wel mee? Ik lees meerdere mensen die gewoon doorrijden en pas later overgaan. Ik zelf heb doorgereden tot ergens rond de 15 ofzo en toen een wedstrijdstop van bijna een jaar ingelast. Pas daarna ben ik M2 gestart.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:37

Ik zie veel onderschriften voorbij komen waarbij je alle klasses incl winstpunten ziet. En heel vaak is het dan B + 11, L1+ 12... M1 + 10 en gaan dan over. Ben benieuwd wat de reden daar van is? Ik ben echt sterk voor langer een klasse uitrijden, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verder zie ik zoveel topics van: Yes, M1 startgerechtigd ofzoiets... Ik heb dat ook nooit gehad eigenlijk Clown

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:40

Ik ben alleen in de L2 meteen overgegaan met 10 winstpunten, dat vond ik echt een rotklasse Nagelbijten / Gniffelen .
Voor de rest B+13, L1+16, L2+10 en nu dus M1+5, maar ik ga ook niet meteen over als ik 10 winstpunten heb . Ik heb me voorgenomen dat wanneer ik van de 11 geplande outdoorwedstrijden 7 winstpunten of meer rijd, ik dan de volgende wedstrijd, indoor (op eigen manege) een keer M2 ga starten Lachen .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:40

Bij mij heeft het een bepaalde rede: pony is nu 20, ik ben 17.
Voor de overstap L1/L2 waren we zeker klaar, M1 iets te vroeg maar kon redelijk meerijden. Heb nu 6 weken tussenpauze gehad om door te trainen voor de M2 en heb voor de routine eerst nog een M1 wedstrijd ingeschreven.

Als mijn pony nog wat jonger was, als ik nog wat jonger was had ik zeker lekker doorgereden maar ik wil nu graag met mijn pony zo hoog mogelijk te komen. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:42

Ben het wel met je eens Rowo.
Ik rij ook altijd alle klasses helemaal uit, maar dat moet ook wel, anders gaat het echt veel te hard. Maar ik ga ook redelijk vaak op wedstrijd.
Maar ik denk dat het voor degene bij wie het niet zo hard gaat, of bijna geen wedstrijden rijden, het makkelijker is om veel eerder over te gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:44

Nou in de wat lagere klasses kan ik me wel voorstellen dat je gewoon meteen overgaat hoor, want verschil tussen de B, L1 en L2 zit er bijna niet.....ik adviseer lesklanten ook meestal om gewoon maar over te gaan. Eigenlijk vind ik zelfs de overgang naar de M1 niet iets om lang op te hoeven wachten, als je je dier fijn hebt lopen, is het verschil met de L2 niet groot.

Ik ben een mooi voorbeeld van iemand die én langer doorrijd in de M1 én een trainingsstop inlast én daarna er nog geen hout van bakt! Maar ach, het komt vast een keer goed. Het is alleen wat zuur, ik heb Alfons nu drie jaar, rij in het eerste jaar de L door en stukje M1 en tweede jaar de M1 ruim uit en nu blijf ik dus al geruime tijd hangen.

Heb ook regelmatig enorme drempelvrees om te starten. Nu dus ook weer, ik heb na een lange stop sinds zomer vorig jaar maart en april weer flink gestart. Nu niks meer opgegeven en ja dan stagneert het weer......de eerste wedstrijd staat voor half juli! Misschien moet ik gewoon lukraak wat inschrijven, dan moet ik Haha! Haha!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:45

Ik ben het inderdaad met rowo eens dat je niet te vroeg over moet gaan, je moet wel lekker mee kunnen rijden in de huidige klasse.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:47

daffodil schreef:
Misschien moet ik gewoon lukraak wat inschrijven, dan moet ik Haha! Haha!

Heb ik ook gedaan met het debuut M2 couponnetje, invullen en snel op de bus. Clown
Week erna weer 3 wedstrijden op de bus gedaan en nu wil ik iedereen bellen en ze terug zetten naar de M1 maar ik hou niet van bellen. Koe

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:49

@rowo: Ik geef mijn geld liever uit aan lessen dan aan meer winstpunten in een klasse Knipoog, dat is de reden om voor mij verder te gaan. Normaal startte ik gelijk door in de volgende klasse (en bij iedere overstap gelijk winst gereden), nu bij het Z1 doe ik dat niet. Ik heb 1x HC gestart, start eind v/d maand nog een keer als ze niet bij de hengstenhouder staat en daarna pas in juli. Voor het Z1 wil ik toch wat beter voorbereid zijn Lachen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:53

ik ga eigenlijk ook altijd meteen over. Dit omdat ik pas redelijk laat begon met de ponywedstrijden (was bijna 16) en omdat ik liever gewoon een klasse hoger ga rijden en dan zie waar ik tegen aan loop op wedstrijd. Thuis doet ze het allemaal wel super, maar op wedstrijd is het toch even spannend Tong uitsteken Dus ging ik liever meteen over met commentaar waar ik dan op kon oefenen, zodat het de volgende keer op wedstrijd beter zou gaan.. Ik heb eigenlijk altijd meteen de 1e proef in de nieuwe klasse winst gereden, behalve in het M2.. En net als Ziolette, vind ik het belangrijker om les te hebben als om 25 winstpunten in dezelfde klasse te rijden. Ik bedoel wat schiet je ermee op om 25 punten te rijden en telkens 1e te worden? Dan ga ik liever over.. Maar goed, iedereen doet wat hij/zij het fijnst vind natuurlijk!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:06

Tot nu toe vind ik de M2 ook nog de lastigste klasse. Door de B, L en M1 zijn we erg makkelijk heen gegaan, maar de M2 duurt een stuk langer. Nu ligt dat waarschijnlijk niet helemaal aan het feit dat de M2 lastiger is, maar ook dat dit voor mij de eerste kere M2 is en mijn pony een lange tijd ook niet erg lekker liep. Ik ben pas M2 gaan starten met 30 winstpunten in de M1. Ik heb nu 15 winstpunten in de M2 en ik ga in juni voor het eerst Z starten.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:18

Bij mij is de rede als volgt. Ik betaal het startgeld van dat paard (paard is niet van mij) en t beestje heeft geen wedstrijdritme nodig. Ik vind het een té duur grapje om door te rijden tot de 30 punten als mn beestje thuis doorgetraind kan worden tot ik er klaar voor ben en ik m daarna 'gewoon' weer kan starten.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:35

rowo schreef:
Het valt me hier wel op dat er heel erg veel direct bij M1+10 over gaan. Dat heb ik nooit gesnapt?

Ik denk dat tegenwoordig veel mensen zo snel mogelijk het Z in willen. Ik ken ook mensen die met 10 of net iets meer wp over gaan. Ik zelf had in de B 25 wp, in de L1 24, L2 16 en nu in de M1 7. Ik ga de M1 sowieso tot 15 doorrijden Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:39

Ashley__ schreef:
rowo schreef:
Het valt me hier wel op dat er heel erg veel direct bij M1+10 over gaan. Dat heb ik nooit gesnapt?

Ik denk dat tegenwoordig veel mensen zo snel mogelijk het Z in willen.

Of mensen trainen door zonder te starten (of minder te starten in de doortrain tijd).
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat mensen persee snel in het Z willen komen, er zijn meerdere redenen voor.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:41

Ik spreek ook niet over alle mensen, maar heb zelf genoeg ervaring met mensen die dat wel willen/wilde.

Dat door trainen zonder te starten kan idd ook Ja

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:45

ik heb de m1 tot 30 wp gereden,
ik vind de m2 nu wel meevallen.. zeker niet makkelijk maar ook niet zo moeilijk als ik dacht !

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:00

ik heb in de M2 geen problemen gehad Lachen ik heb in 10 proefjes 13 winstpunten gereden, en was binnen 2 maanden Z1 startgerecht. Ik ging in de M2 sneller als in de andere klasses geloof ik

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:03

Julia-Romeo dat heb ik ook zo ervaren, M1 tot 30 uitgereden en de M2 tot 15 ofzo ( moet zeggen dat ik ze niet heb geteld )
Heb nu 3x Z1 gestart ook geen problemen, daar zag ik wel erg tegenop ( omdat ik zelf echt geen ervaring heb in het Z )

Vind sommige wel erg negatief over de M2, misschien waren jullie er dan toch nog niet helemaal klaar voor.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:47

rowo schreef:

Ik geloof niet dat je meteen heilig bent of er altijd verstandig aan doet wanneer je een klasse helemaal uit hebt gereden. Natuurlijk moet je je paard er wel redelijk bevestigd hebben voordat je een poging doet in een nieuwe klasse. Maar naar mijn mening is het helemaal niet erg om een keer flink commentaar te krijgen (met bijbehorende punten). Ik denk dat je er meer van leert dan telkens in het M1 winst te rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:56

Pion schreef:
Ashley__ schreef:
Ik denk dat tegenwoordig veel mensen zo snel mogelijk het Z in willen.

Of mensen trainen door zonder te starten (of minder te starten in de doortrain tijd).
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat mensen persee snel in het Z willen komen, er zijn meerdere redenen voor.

Ik weet ook mensen die alleen het outdoorseizoen starten. 's Winters wordt er gewoon doorgetraind, 's zomers zover komen als je kunt dat jaar.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:10

Kit_for_ever schreef:
Bij mij is de rede als volgt. Ik betaal het startgeld van dat paard (paard is niet van mij) en t beestje heeft geen wedstrijdritme nodig. Ik vind het een té duur grapje om door te rijden tot de 30 punten als mn beestje thuis doorgetraind kan worden tot ik er klaar voor ben en ik m daarna 'gewoon' weer kan starten.

Mee eens Ja . Ik vind de klassen echt uitrijden te ver gaan, dan is het toch wel duidelijk dat je toe bent aan een volgende klasse..
Met 12-16 punten overgaan vind ik prima Lachen

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:18

Ik heb bijna alle klasse's uitgereden tot 30 omdat ik ze wel heel gemakkelijk haalden en mijn paard vrij moeilijk is.
Regelmatig zaten mensen te genieten van mijn stoute paard tijdens het losrijden en dachten dat ze aan mij geen concurrentie zouden hebben, dat hadden ze dan vaak mis omdat ik in de M1 bijna alle starts die ik heb gemaakt heb gewonnen ( en dat was niet alleen in de M zo )
Ik moet mijn paard in wedstrijdritmme houden, maar ik ga wel met een bepaalde verwachting heen.
Soms om losrijden te oefenen soms voor iets in de proef.
ik rijd mijn wedstrijden puur om te oefenen en daarom rijd ik ze ook bijna helemaal uit.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:10

Dat is volkomen te begrijpen Ullaatje omdat je beestje best stout is. Dan ga je nog met een doel op wedstijd, ook nadat je startgerechtigd bent in een klasse hoger. Ik besteed mn geld dan ook liever aan lessen. Van het B t/m het M1 ben ik zo overgegaan, gelijk bij 10 punten. Hij was elke keer nog gelijk klaar voor de volgende klasse alleen nu bij de overgang naar het M2 niet. Daarom heb ik een wedstrijdstop gehad. Nu ga ik weer rustig aan starten en kijken hoe het getrainde op wedstrijd uit de verf komt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:24

UnitedO schreef:
rowo schreef:

Ik geloof niet dat je meteen heilig bent of er altijd verstandig aan doet wanneer je een klasse helemaal uit hebt gereden. Natuurlijk moet je je paard er wel redelijk bevestigd hebben voordat je een poging doet in een nieuwe klasse. Maar naar mijn mening is het helemaal niet erg om een keer flink commentaar te krijgen (met bijbehorende punten). Ik denk dat je er meer van leert dan telkens in het M1 winst te rijden.

Nee, maar zo bedoel ik het ook niet. Het was meer een vraag van mijn kant uit. Maar ik ken genoeg mensen die echt met moeite de 10 puntjes bij elkaar sprokkelen en totaal niet klar zijn voor de volgende klasse en dus gewoon over gaan.
Ik zelf heb alles uitgereden, anders was ik nu al ZZ - L geweest.. Nee gekheid! De B t/m M1 gingen veel te snel, daarom ging ik sowieso ook nooit over.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:32

Pfoeh, als ik de verhalen hier lees, denk ik dat ik maar altijd M1 blijf rijden Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb nu pas 1x M1 gestart, en we hebben nu al een paar maanden een wedstrijdstop vanwege rugproblemen. Op aanraden van mijn instructrice zijn we wel iedere klasse na ongeveer 10 punten overgegaan. Als ik weer ga starten en de punten voor de M2 heb, blijf ik dit keer wel echt doorrijden totdat ik het gevoel heb dat we er klaar voor zijn, en ik laat me niet ompraten door mijn instructrice.