3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:08

'Zweverige paardensport'???? Haha!

Echt serieus grondwerk gaat wel een stuk verder dan de dagelijkse omgang, hoor, RK.
En je kunt er schrikachtige hittepetitjes enorm mee veranderen. Ja
Zelfvertrouwen EN pit zijn een fijne combinatie. Lachen
Lijkt mij beter om eerst die basis aan te pakken, voordat je uberhaupt op wedstrijd gaat, maar goed....

Ik snap in elk geval wel wat Joepju bedoelt. Knipoog
Zag vanmorgen ook nog wat leuke momenten op het wedstrijdterrein hier in het dorp. Clown
Dat waren niet eens 3-jarigen..... Nagelbijten / Gniffelen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:09

sjorsie schreef:
Idd die paarden die je meestal in de zweverige paardensport ziet zijn meestal paarden die kansloos zouden zijn in de ring omdat ze daar gewoon te braaf voor zijn, voor de sport heb je gewoon wat meer pit en actie nodig om goed te kunnen rijden en verder te komen.
Mijn paard vertrouwt me echt wel.

Ik snap het best hoor; jullie reacties.... Ach gut
Je zal toch in de verdediging moeten schieten om jullie wedstrijddrang te moeten verdedigen, en dat het paardje dit allemaal geweldig vind...
Ik zou zeggen; veel plezier met het behalen van al die belangrijke puntjes, en dan ga ik ondertussen lekker "zweverig" met mijn paardje aanklooien.... ROFL Hyper!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:10

succes Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:14

Wat een gezeur weer zeg Boos! , ik kom toch ook geen NH topic binnenvallen om jullie nu eens flink te vertellen dat vrijheidsdressuur maar schadelijk is voor de psyche van het paard?. Laat een ieder toch in zijn waarde en doe niet alsof je alle wijshaid in pacht hebt en 'het licht' gezien hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:14

Pardon, wedstrijddrang?
Er is niks mis mee om een driejarige alvast te laten wennen aan een dressuurwedstrijdje. Een proefje duurt niet zolang dat je je paard meteen een burn-out laat oplopen.
Verder denk ik, dat de meesten die een jong dier zelf inrijden en er vervolgens B mee gaan starten, echt wel weten waar ze mee bezig zijn.
Ik vind wedstrijddrang maar een belachelijke opmerking.

En dan is het nog eens zo, dat er ook nog een categorie mensen rondloopt, die paarden rijden, en verkopen als ze een paar puntjes hebben. Deel van hun inkomen, snappie?
Ook daar is niets mis mee, want er is nog altijd behoefte aan jonge paarden, die concoursklaar zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:15

Idd Sizzle en zelf kunnen ze vaak geeneens een B proef rondsturen maar wel overal commentaar op hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:16

sjorsie schreef:
Idd Sizzle en zelf kunnen ze vaak geeneens een B proef rondsturen maar wel overal commentaar op hebben.

Precies, vaak genoeg foto's gezien van mensen die onder andere op het verkeerde been lichtrijden, structureel in de contragalop zitten, en ga zo maar door. Ook een kunst op zich, daar niet van, maar niet correct.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:20

Ik voel helemaal geen behoefte om ruzie te maken, ik ga zo toch lekker de deur weer uit. Maar wil nog wel even kwijt dat NH geen vrijheidsdressuur is. Het is jammer dat mensen van alles roepen, terwijl ze er blijkbaar niet zoveel verstand van hebben. Clown

Verder denk ik dat iedereen recht heeft op zijn of haar mening in zo'n topic als deze. Ook als het anderen niet bevalt of als ze denken dat NH niet kan samen gaan met bv. dressuur (wat juist wel prima kan). Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:23

suleilitha schreef:
Precies, vaak genoeg foto's gezien van mensen die onder andere op het verkeerde been lichtrijden, structureel in de contragalop zitten, en ga zo maar door. Ook een kunst op zich, daar niet van, maar niet correct.

Haha... Huilen van het lachen sorry hoor; moet erg lachen om jullie reacties. Ik geef alleen mijn mening wat betreft de wedstrijdsport, en jonge paarden. Ik zie er iig de lol niet meer van in; jullie schijnbaar wel...prima toch? OK dan! Wat ik al zei; veel plezier allemaal met jullie wedstrijden, je hoeft wat mij betreft niet te verdedigen hoor....je kunt me maar beter negeren joh; die zweverige typjes sporen niet... ROFL Schijnheilig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:24

Nadya schreef:
Ik voel helemaal geen behoefte om ruzie te maken, ik ga zo toch lekker de deur weer uit. Maar wil nog wel even kwijt dat NH geen vrijheidsdressuur is. Het is jammer dat mensen van alles roepen, terwijl ze er blijkbaar niet zoveel verstand van hebben. Clown

Verder denk ik dat iedereen recht heeft op zijn of haar mening in zo'n topic als deze. Ook als het anderen niet bevalt of als ze denken dat NH niet kan samen gaan met bv. dressuur (wat juist wel prima kan). Knipoog

Om precies die reden bemoei ik me dus niet met anderen, want ik heb idd de ballen verstand van NH, VD, Parelli, bitloos, NA en weet ik veel wat. Dat mensen (mn Joepyu) dan weer eens een topic moeten gaan binnenvallen om vervolgens vreselij off-topic te gaan om een onderwerp waar ze zelf niet zo veel mee te maken hebben, maar wel even de mensen die daar wel meer ervaring in hebben te vertellen dat ze het heeeeeelemaaal verkeerd doen is uitermate hinderlijk. Kom dan of uit intresse en stel een vraag, of hou je erbuiten. Maar betwetertje spelen is erg flauw.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-04-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:25

Citaat:
Echt serieus grondwerk gaat wel een stuk verder dan de dagelijkse omgang, hoor, RK.
En je kunt er schrikachtige hittepetitjes enorm mee veranderen.
Zelfvertrouwen EN pit zijn een fijne combinatie.
Lijkt mij beter om eerst die basis aan te pakken, voordat je uberhaupt op wedstrijd gaat, maar goed....

Maar jij weet totaal niet wat ik (en andere) dagelijks omgang doe... alleen noem ik het geen voest of parelli of welke dure naam ook...
Jij hebt ervaring met slechte stallen in het verleden...dat hebben we niet allemaal.
vergelijk daar dan ook niet alles aan.
Boerenfluitjes werkt vaak heel goed Ja

Ik hoef geen cursus trailer laden en die onzin te doen... simpelweg omdat me gewoon geleerd is hoe je dat doet met lichaamstaal...zonder goeroe gedoe...

Maar sommige paarden vervelen zich door doelloos door het bos te slenteren...zet je ze aan het werk zien er ook geen boskabouters... maar is dat de bedoeling?
heeft niks met grondwerk te maken, maar met paarden die graag werken...maar goed...die heeft niet iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:28

Ja Joepju, moet je lachen? Ik ook, hoor. Vooral omdat je al drie jaar ervaring hebt.

Ik erger me af en toe ook mateloos aan mensen die amper kaas hebben gegeten van de paardensport, maar wel het lef hebben om even heel prekend mensen toe te spreken die zowat met paarden zijn grootgebracht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:29

En dan weet hij het allemaal al...vooral met de wedstrijden en jonge paarden...knap die talenten op bokt Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:29

hahaha bokt toppers Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:34

Om het maar weer on-topic te maken quote ik even een on-topic stukje zodat we weer verder kunnen ipv zeuren.

Citaat:
Als ik zelfs in het proevenboekje lees dat een paard B klaar is als hij thuis BIJNA altijd in de juiste galop aanspringt dan suggereert het dat juist de B er is om ervaring op te doen en het totaal nog niet hinderlijk is dat de balans niet optimaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:34

De letter B staat ook voor beginners, je moet toch ergens beginnen?
Verder gaat een paard niet dood van een proefje lopen.
Ik ken ook mensen die het normaal vinden om met een jonkie een buitenrit van twee uren te maken, veel te lang. Dan liever dressuur trainen en af en toe een keer starten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:35

idd
en er staat niet of het paard of de ruiter een beginner is
Dus het paard mag ook gerust de beginner zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:37

Ja, dat is waar!
Ach, als ik er bij een volgend jong paard niet uitkom wanneer ik zal gaan starten, dan plaats ik hier wel een oproep, of het toegestaan is Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:52

laatst op stal hele discussie gehad, een aantal mensen beweerden dat de B niet voor beginner maar voor basis staat maar B t/m Z is toch de basis?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:53

Klopt.
B staat voor Beginners, en de B tm Z2 is de Basis.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:59

oke mooi, ik ging al twijfelen, grootste argument van ze was dat een paard niet kan nageven als ie niet recht is en aangezien ze in de B een nagevelijk paard willen zien dat dus de basis zou zijn. Nagevelijk zijn is volgens mij het begin en dat ga je verder uitwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:00

dus hun kunnen een paad dat steeds tegen de hand of been is verder opleiden?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:02

hmm RK hoe bedoel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:03

zoals jij het ook zegt
zonder nageven kun je toch niet verder, of hun wel?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:05

nee idd dat bedoel ik, vond het ook een vreemde stelling maar soms gaan mensen meepraten en dan ga je twijfelen of er geen waarheid inzit

edit: ik moet me ook aan mijn eigen ding houden, rijden gaat prima, ik twijfel te snel of het wel goed gaat
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 30-04-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt