Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blacklight

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:34

Wat voor vrachtwagen ze bij hebben ect boeit me dan nog niet zo. Als iemand veel geld heeft moet hij dat lekker zelf weten wat hij ermee doet.
Maar ik vind het wel belachelijk dat ze er andere mensen op aan gaan kijken als die dat toevallig niet kunnen betalen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:37

Dat is wat ik bedoel blacklight, als je met een trailertje aankomt hoor je er niet meer bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:38

Maar die vrachtwagen heeft veel gekost, dus kindlief moet ook wel presteren. Moet je investering er wel uithalen natuurlijk.

Verder ben ik het helemaal eens met de eerdere post van echwel.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:43

Paardenrijden gaat vaak (zeg niet altijd) erom wie het meeste geld heeft en wie het allemaal kan betalen.
Maar er zijn ook genoeg mensen die het voor de lol doen en die nog eens een prijsje weg pakken (en dat vindt ik echt leuk voor hen).

Nu ook hoorde ik vorige week dat een 'vriendin' van mij (je kunt het niet helemaal een vriendin noemen) haar zusje Hertenhof's Sunlight heeft gekregen. Terwijl zij zelf al Hoby heeft en een topper van een 5 jarige, dan denk ik oke als je naam wil hebben en wil opvallen moet je het vooral zo aanpakken.

Vroeger ging het eigenlijk gewoon voor de lol. Ongeveer 4/5 jaar geleden begon ik ook met wedstrijden in de B, ik reed niet eens aan de teugel o.d. maar ik reed verder wel netjes (naar mijn doen) en kreeg ook een 2e en 5e prijs, wat ik erg leuk vondt.
Tegenwoordig gaat het heel anders, je moet je pony in de krul rijden en dan kun je waarschijnlijk er nog iets van verwachten dat je een winstpunt hebt, niet elke jury geeft hier direct een winstpunt voor of juist wel.

Maar dit is mijn mening Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:45

runningkawa schreef:
Maar die vrachtwagen heeft veel gekost, dus kindlief moet ook wel presteren. Moet je investering er wel uithalen natuurlijk.

Verder ben ik het helemaal eens met de eerdere post van echwel.

Dat is dus het verwachtingspatroon van meeste ouders
Wij investeren dus kind moet presteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:50

idd echwel...

Ben eigenlijk blij dat mijn moeder geen paard kon betalen...al die prestatie dwang ook niet gehad Lachen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:54

onze vereniging organiseerde als een van de eerste in de wintermaanden Bixie-wedstrijden;
de eerste jaren was het schattigheidsgehalte heel hoog, maar nu een jaar of zeven/acht later,
weet je niet wat je zien. Ouders zijn bloedfanatiek staan met het losrijden midden in de kleine
bak gewoon les te geven of dwingen inderdaad de pony met hun handen in de krul

waar gaat het over Ach gut

Op onze vereniging komt af en toe ook een bloedfanatieke familie met een grote vrachtwagen
en eerste klas pony's, die kinderen hebben allemaal van die bleke bekkies van het altijd veel
te laat naar bed gaan, want iedere avond lessen bij de een of andere 'grootheid'

als er iets fout gaat in de proef dan krijgen ze er verbaal van langs, daar lusten de honden
geen brood van, zielig !

mijn kinderen hebben allemaal gereden, maar ik vond dat naast dressuur, springen en samengesteld
rijden zeker deel uitmaakten van de rijkunstige ontwikkeling. Dus niet alleen maar van die mooi
aangeklede popjes die vanaf hun tiende alleen nog maar in een dressuurzadel zitten!

wat voor mij de vraag is; vinden kinderen het echt leuk of is het voor een groot gedeelte de 'will to please' die nu eenmaal veel jonge kinderen ten opzichte van hun ouders hebben.

Heb mijn kinderen alle kansen gegeven en gezorgde voor goede, anti-pluk-begeleiding en voor
de rest heb ik vanaf de zijlijn er zelden mee bemoeid. En gelukkig zijn het geen 'plukkers' geworden !

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:01

Leonora schreef:
onze vereniging organiseerde als een van de eerste in de wintermaanden Bixie-wedstrijden;
de eerste jaren was het schattigheidsgehalte heel hoog, maar nu een jaar of zeven/acht later,
weet je niet wat je zien. Ouders zijn bloedfanatiek staan met het losrijden midden in de kleine
bak gewoon les te geven of dwingen inderdaad de pony met hun handen in de krul

waar gaat het over Ach gut

mijn kinderen hebben allemaal gereden, maar ik vond dat naast dressuur, springen en samengesteld
rijden zeker deel uitmaakten van de rijkunstige ontwikkeling. Dus niet alleen maar van die mooi
aangeklede popjes die vanaf hun tiende alleen nog maar in een dressuurzadel zitten!

wat voor mij de vraag is; vinden kinderen het echt leuk of is het voor een groot gedeelte de 'will to please' die nu eenmaal veel jonge kinderen ten opzichte van hun ouders hebben.

Heb mijn kinderen alle kansen gegeven en gezorgde voor goede, anti-pluk-begeleiding en voor
de rest heb ik vanaf de zijlijn er zelden mee bemoeid. En gelukkig zijn het geen 'plukkers' geworden !

Precies, niet alle ouders over 1 kam scheren graag.
Er zijn er gelukkig ook nog wel die het nuchter bekijken (alhoewel je jezelf dan wel eens een buitenstaander voelt), en ik erger me ook enorm aan dat geschreeuw aan de kant, brrrrrr.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:21

worden bijna voetbal-ouders Haha!

misschien het een idee om springen en eventueel een simpele cross te verplichten voor promotie
naar een volgende dressuurklasse

laat de caprilli-proef maar weer terugkomen Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:28

ik vind ouders die hun kind dwingen op school goed te presteren(terwijl die kinderen het niet kunnen of willen..)net zo erg als die ouders die op sportniveau hun kinderen pushen....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:30

runningkawa schreef:
idd echwel...

Ben eigenlijk blij dat mijn moeder geen paard kon betalen...al die prestatie dwang ook niet gehad Lachen

Mijn kind heeft wel en pony maar hoeft niet te presteren... Als ze iedere dag zonder zadel achterstevoren op haar pony wil zitten vind ik het best Knipoog Als ze het maar leuk vindt en goed voor het dier zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:31

Ik zeg ook niet dat alle ouders zo zijn hoor.
Kun je hoop ik ook uit eerdere berichten van me halen Lachen

maar die wel zo zijn... pff...arme kids

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:34

Hm. Wedstrijden afschaffen hoeft niet, denk ik. Maar ik ben van mening dat ik het Engelse systeem veel beter vind dan het Nederlandse. In Engeland zijn er veel meer Pony Clubs, en dan bedoel ik niet de pony clubs die we hier in Nederland ook hebben. In Engeland zijn de pony clubs ervoor, om kinderen vertrouwd met de pony te maken, en om ze op de eerste plaats plezier te laten hebben met hun pony. Er worden heel veel pony games gespeelt en door de spelletjes die ze spelen, krijgen kinderen een veel onafhankelijkere zit en ruk en pluk werk komt gewoon minder voor. Ik vind respect voor je pony heel erg belangrijk, en dat mis ik vaak bij de wedstrijd ruiter(tjes) in Nederland. Kinderen worden groot, ze hebben nog tijd zat om serieus bezig te zijn. Laat kinderen, lekker kind blijven zolang dat nog kan.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:38

Er worden alleen zo weinig bixie wedstrijden georganiseerd. Dat zou wat meer gepromoot moeten
worden.

Citaat:
maar die wel zo zijn... pff...arme kids

En het kind was liever op tennis gegaan maarja... Tong uitsteken

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:44

Ach zag laatst een kind op een bixbie wedstrijd wat met 3 pony's uitkwam, hummel van 6 wilde dit zo
graag(ahum)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:50

Het is zeker niet zo dat alle kinderen op wedstrijden gepusht worden. Maar kinderen zijn wel heel gevoelig voor uitgesproken of niet-uitgesproken gevoelens bij de ouders. En het lastige is dat kinderen dat niet altijd goed kunnen verwoorden of relativeren.
Het argument 'ze willen het zelf' is dus wel een beetje riskant: veel kinderen 'willen' het omdat ze denken dat hun ouders het willen. Of omdat ze het 'niet mogen' ervaren als een afwijzing.

Er wordt een paar keer genoemd 'sommige kinderen sturen al heel netjes, waarom zou je die tegenhouden' - maar dat vind ik al wel neigen naar een erg fanatieke invulling van de paardensport. Want wat heeft kwaliteit van rijden er nou mee te maken? Ik denk inderdaad dat kinderen onder de 12 niet te veel 'echte' wedstrijden moeten rijden. En dat heeft NIETS te maken met hun rijtechnische kwaliteiten, maar alles met het feit dat het kinderen zijn, en ik van mening ben dat al dat vreselijk prestatiegerichte niet echt goed is. "Jamaar ze willen het zelf" is in elkgeval niet doorslaggevend, als je het vraagt zijn er ook genoeg die 7 keer patat in de week willen, of elke dag laat naar bed... Het zijn kinderen ten slotte Lachen Die nog niet in alles een verstandige beslissing kunnen nemen...
Het zijn de ouders die dat een beetje moeten beperken.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:51

Echwel schreef:
Ach zag laatst een kind op een bixbie wedstrijd wat met 3 pony's uitkwam, hummel van 6 wilde dit zo
graag(ahum)

ja dat kan ik mij dus ook niet voorstellen Clown . Maar goed ik denk dat je in elke sport wel ouders met prestatie-drang hebt. Of dit nou pony-wedstrijden zijn of niet, ik denk dat het geen verschil maakt. Mijn dochter wil zelf starten dus laat ik haar lekker starten Tong uitsteken

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:52

Shadow0 schreef:
Het is zeker niet zo dat alle kinderen op wedstrijden gepusht worden. Maar kinderen zijn wel heel gevoelig voor uitgesproken of niet-uitgesproken gevoelens bij de ouders. En het lastige is dat kinderen dat niet altijd goed kunnen verwoorden of relativeren.
Het argument 'ze willen het zelf' is dus wel een beetje riskant: veel kinderen 'willen' het omdat ze denken dat hun ouders het willen. Of omdat ze het 'niet mogen' ervaren als een afwijzing.

Er wordt een paar keer genoemd 'sommige kinderen sturen al heel netjes, waarom zou je die tegenhouden' - maar dat vind ik al wel neigen naar een erg fanatieke invulling van de paardensport. Want wat heeft kwaliteit van rijden er nou mee te maken? Ik denk inderdaad dat kinderen onder de 12 niet te veel 'echte' wedstrijden moeten rijden. En dat heeft NIETS te maken met hun rijtechnische kwaliteiten, maar alles met het feit dat het kinderen zijn, en ik van mening ben dat al dat vreselijk prestatiegerichte niet echt goed is. "Jamaar ze willen het zelf" is in elkgeval niet doorslaggevend, als je het vraagt zijn er ook genoeg die 7 keer patat in de week willen, of elke dag laat naar bed... Het zijn kinderen ten slotte Lachen Die nog niet in alles een verstandige beslissing kunnen nemen...

OK dan!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:59

Het zal ook een tendens van deze vreselijk prestatiegerichte tijd zijn.
Ouders die minder tijd hebben voor e kinderen en dat op deze manier proberen ""goed" te maken.
Echter deze kinderen zullen toch minder doorzettingsvemogen later hebben dan degene bij wie dit niet
gebeurt is..

Mijn kinderen hebben altijd pony's gehad, geen druk erachter, gewoon boscrossen, spelen noem maar op
Nu is mijn 15jarig zelf heel gedreven, fietst naar stal, doet alles zelf en daarbij gaan we gezellig met het
hele gezin op wedstrijd, waarbij wij altijd 2daagse rijden en dus de caravan alles meenemen.
Meer een soort van minivakantie waarbij ook nog een wedstrijd is..

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:10

[quote="shera"]Er worden alleen zo weinig bixie wedstrijden georganiseerd. Dat zou wat meer gepromoot moeten
worden.[quote]

Ben ik het helemaal mee eens. Heb zelf "zo'n" kind dat wedstrijdrijden helemaal geweldig vindt incl. die witte broek en het jasje. Ook al het voorwerk wat er bij komt kijken zoals invlechten en alles.

Er zijn maar weinig bixies te rijden, vooral in de binnenbak, dus krijg je vlgns mij automatisch dat kinderen al op jonge leeftijd uitwijken naar de B.
En opzich kan dat voor heel veel ruitertjes ook prima. Daar hoeft de pony toch ook niet al aan de teugel te lopen. Dus is er ook geen reden om de pony in een krul te trekken. Sommige juryleden vergeten dat nog wel eens, ook bij de bixie.

Dus verenigingen: organiseer eens iets voor de jongste ruitertjes, maak het wat luchtiger, wat meer spel erin en allemaal een aardigheidje mee naar huis want dat vinden ze ook super.
Niet alleen de nummer 1 met een grote beker en een hand vol prijzen, ze hebben allemaal hun best gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:21

Maar willen de ouders dat luchtiger wel?
Schrijven ze hun kind daarvoor in?
of toch maar leiver als je er tijd instopt gewoon in een dressuurproefje...anders worden ze nooit z natuurlijk....

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:44

Shadow0 schreef:
/knip/
Ik denk inderdaad dat kinderen onder de 12 niet te veel 'echte' wedstrijden moeten rijden. En dat heeft NIETS te maken met hun rijtechnische kwaliteiten, maar alles met het feit dat het kinderen zijn, en ik van mening ben dat al dat vreselijk prestatiegerichte niet echt goed is. "Jamaar ze willen het zelf" is in elkgeval niet doorslaggevend, als je het vraagt zijn er ook genoeg die 7 keer patat in de week willen, of elke dag laat naar bed... Het zijn kinderen ten slotte Lachen Die nog niet in alles een verstandige beslissing kunnen nemen...

Dan zou je dus ook alle voetbal-, handbal-, hockey-, judo- en noem alle sporten maar op wedstrijden onder de 12 jaar ook af moeten schaffen?
Ik denk juist dat het heel goed is voor een kind om van jongs af aan wat competitie te hebben (en dan niet zozeer om te winnen, maar meer om het beste in zichzelf boven te halen, de eigen grenzen te verkennen) maar dat moet je als ouder gewoon goed begeleiden. Niet het kind pushen, niet het winnen 'heilig verklaren', een kind moet ook leren verliezen en leren met teleurstellingen om te gaan, dan is er niks mis mee om op wedstrijd te gaan als jong kind. Je kan als ouder al heel veel sturen met de simpele opmerking 'jammer, volgende keer beter' als er iets misgaat of als het resultaat tegenvalt i.p.v. meteen te gaan afgeven of zelfs schelden op de jury of de pony, zoals je zo vaak ziet.
Belangrijkste is dat kinderen er plezier in hebben, eerlijk zijn tegenover de pony en dat ze goed begeleid worden, dan is wedstrijden rijden ook voor kleine kinderen harstikke leuk, voor hen maakt het dan niet uit of het Bixie is of een 'echte dressuurproef'. Onze dochter reed vroeger bij de ponyclub net zo serieus haar ponyspelproef als dat ze haar dressuurproef reed, ook al kregen ze daar geen prijzen voor maar alle deelnemertjes kregen dan een herinnering, kon een medaille zijn of een zakje brokjes voor de pony, terwijl bij de dressuur wel prijzen waren.
Laten we wel wezen, de ouders die nu de kinderen/pony's/jury's uitfoeteren als het niet goed gaat zijn dezelfde ouders die ook langs de lijn zouden staan te schreeuwen als de kinderen waren gaan voetballen of zo, die zijn in mijn ogen sowieso niet goed wijs, de kinderen zijn daar al genoeg de dupe van, om ze dan ook nog tot hun twaalfde hun wedstrijden 'te ontnemen' vind ik wel erg ver gaan.

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:54

Ik vind dat er echt 2 kanten zijn van kinderen die onder de 12 wedstrijden rijden.
idd zijn er kinderen die gepushed door hun ouders moeten presteren, maar is dat niet in alle sporten zo?
mijn dochtertje van 8 rijd met haar shetlander Bixie wedstrijden. De Bixie is op een speelse manier ontworpen voor kleine kinderen om alvast een beetje een idee te krijgen van de mogelijkheden van wedstrijdrijden voor later.
De KNHS heeft goede regels hiervoor en ook een speciale jury.
Er zullen altijd ouders wezen die het allemaal beter weten en daardoor hun kind dwingen in een bepaalde richting te gaan, maar zoals hier al eerder is gezegd, je kunt niet alle ouders over één kam scheren.
En ook wij rijden niet met een superdeluxe trailer rond en daar kijkt niemand vreemd van op bij onze ruitervereniging.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:08

Hier een Bixie liefhebber.
Toen ik 10 jaar geleden begon met wedstrijd rijden vond ik het toch nog best wel zwaar om meteen een normaal B proef te rijden, ik had wel een A/B pony maar deze moesten toen nog dezelfde proeven rijden als de B paarden. Gelukkig zijn de de gewone B proefjes ook aangepast.
Maar als ik toen bixie had kunnen startten had ik dat zeker gedaan. Als je nu ziet hoe veel plezier die kinderen beleven aan het rijden van die proefjes, de meeste stralen helemaal. Dat is zoals het hoort te zijn vind ik, een gelukkig kind zien rijden zonder de druk om te presteren(dat komt dan later nog wel!) Met dit ik mijn achterhoofd heb ik mij dan ook opgegeven voor de cursus Bixiejurylid.

Het komt idd steeds vaker voor dat kinderen(met rijke ouders vaak) een zeer mooie pony te rijden hebben(of meerdere) deze pony's zijn vaak al met andere kinderen op een hoger niveau geweest. En dan nog niet te spreken van met welk materiaal ze op concour verschijnen..
Tegen deze mensen word vaak op gekeken...en dan helaas vaak ook door de juryleden.Wat resulteerd in hoge punten(niet altijd onterecht)
En dan heb je natuurlijk nog de pushende ouders..Ik heb ooit eens tegen mijn moeder gezegd dat als zij mij zo wou pushen, dat ze maar iemand anders moest zoeken Haha!
Gelukkig hebben mijn ouders me altijd vrij gelaten in wanneer ik wou rijden, van wie ik les wou(of niet), hoeveel wedstrijden ik wilde rijden enz..
Ook heb ik geluk gehad dat mijn oma ervoor heeft gezorgd dat ik een bepaalde pony heb gekregen. Deze pony had mijn vader verkocht toen hij 3 was en toen hij 7 was konden wij hem weer terug kopen. Wij zijn Z2 dressuur geworden!Wij waren echte maatjes voor het leven!

Maar er zijn ook echt wel kinderen onder de 12 die hun pony er netjes kunnen voorstellen!
Dus ik vind ook dat niet alle jonge kinderen over 1 kam gescheerd moeten worden.
Wel zouden ouders eerst eens reeel moeten kijken wat hun kind kan en of hij of zij al echt zo ver is om de wedstrijdsport in te gaan, iemand van 10 heeft nog zn hele leven om verder te komen en om in de Bixie te beginnen is echt geen afgang
Maar er zullen jammer genoeg altijd mensen blijven bestaan die gaan voor mooi,mooier,mooist en goed,beter, de beste!
Ik zou zeggen laat deze mensen hun gang gaan en stoor je er niet teveel aan, zij zullen zo wel erg gelukkig zijn en jij op jou manier!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:24

ThisIsMe schreef:
Dan zou je dus ook alle voetbal-, handbal-, hockey-, judo- en noem alle sporten maar op wedstrijden onder de 12 jaar ook af moeten schaffen?

Nou... persoonlijk ben ik niet van mening dat wedstrijden beneden de twaalf volledig afgeschaft moeten worden, maar wel dat er erg voorzichtig mee omgegaan moet worden. En ja, dat geldt voor alle soorten competitie en wedstrijden, ook voor voetbal en judo, voor muziekuitvoeringen, wiskunde-olympiades of wat dan ook.

Het spelelement, gewoon voor de lol, moet wel belangrijk blijven, en ouders moeten daar ook op blijven letten. Ik denk dat het voor kinderen zinvol is om inderdaad te leren soms goed hun best te doen, hun grenzen te kennen etc. Maar de andere kant: dat je soms gewoon helemaal niets hoeft te bereiken, maar gewoon mag genieten, moet ook niet vergeten worden. En ik denk dat het heel lastig is om die ontspanning te behouden als je (bv) elke 2 weken op wedstrijd gaat. Want dan word je toch steeds zo geconfronteerd met de beoordeling. (En ja, dat geldt wat mij betreft ook voor voetballen en badminton: wedstrijden maken het spel toch anders. Ik kon zelf ook erg genieten van 'partijtjes' waarbij de regels niet zo strict waren en de puntentelling niet bijgehouden werd)

Overigens is er wat mij betreft nog een reden om niet te veel wedstrijden te doen. Wedstrijden zijn leuk, deels omdat het iets heel speciaals is: een aparte sfeer, nette kleding, extra concentratie, het heeft allemaal net wat extra's. Maar als je het te vaak doet, verliest het de glans van dat 'extraatje'.