Mag een martingaal aan de neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Mag een martingaal aan de neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:51

lielle, ik sluit me bij je aan.
Ik weet dat ik ook veroordelend stond, maar dat kwam door mijn eigen (negatieve) ervaring met een hulpteugel. Heb eens navraag gedaan bij mijn (dressuur) instructrice en ondanks dat zij totaal anti-hulpteugel is, kon ze zich goed in de situatie van de TS verplaatsen en de daarbij horende 'noodzaak' van de martingaal. wel blijf ik mijn kanttekeningen plaatsen bij het verwijderen van de martingaal; wat dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:19

dat vind ik sportief OK dan!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:16

ach ja, je bent nooit te oud om te leren toch?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:27

En ik vind ook dat er niet voor niets HULPteugels ontwikkeld zijn.
Als je er elke dag mee rijd en ze op een foute manier gebruikt, oke, begrijpelijk.
Maar zolang je dat niet doet zijn ze er alleen maar om je te helpen, en ookal is het anky die je les geeft, dan is het nog niet fout van die instructeur om je daarmee te helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:50

Lielle schreef:
Dat laatste vind ik een zeldzaam grove reactie, je moet je schamen.

Waarom zou ik me moeten schamen, ik verwens haar niets, ik schrijf alleen wat er imo om de hoek staat te gebeuren.
Grof is het, maar het is een onderstreping van mijn eigen mening en daarbij is het een kwestie van tijd voor er ongelukken gaan gebeuren!
Zou ik dit tegen iemand zeggen die zijn paard zonder enige foute hulpteugels zou rijden zou dit inderdaad erg onbeleefd zijn maar in dit geval vind ik het niet onbeleefd, aangezien de keuzes die gemaakt worden voor het paard...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:19

Lara_Silver schreef:
Marloes, een slof laat de neus zo ver als correct is, dit is in ieder individueel geval anders. Inwerking op de lagen is idd sterker, maar blijkbaar onderschat jij ook zwaar de gevoeligheid van de neusrug, want als hij begrenst wordt door een vaste hulpteugel óp de neus, voelt hij dit heel zeker, en het zal niet aangenaam voelen.

Maar wat is nu eigenlijk jullie punt? Al hebben jullie Anky als instructrice! Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden! Heel simpel en duidelijk. Een instructeur hoort ten alle tijden zijn ruiters te kunnen helpen zonder enige vorm van hulpteugel. Gooi de namen van jullie instructie gerust op tafel, ik geef er niks om.

Een probleem met een paard los je op dmv van kunde, en waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels! Dit is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven, en die houding is nog sterker tegenover instructeurs, want die horen hun leerlingen imo góede dingen aan te leren, en geen quick and dirty maniertjes om snel hun zin te krijgen. Maar het is toch lekker jullie keuze, blijf je paard maar bijzetten onder het springen, ik zal mijn berichtje bij [IM] neerzetten tegen de tijd dat het paard is ingeslapen ten gevolgen van een gebroken been of ander letsel toegebracht door zulke idiote praktijken.

Gr. Lara_Silver

Heb jij je al eens verdiept in: hoe lang die vaste martingaal gegespt wordt, voordat je je er zo ontzettend negatief over uitlaat?
Quote:"Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden!" . Zou het nu niet kunnen zijn dat er mensen zijn die staat zijn om de vaste martingaal op "de goede lengte" te gebruiken?
Ik begrijp echt niet waar die bijna agressieve toon van jou voor nodig is. Als je de v. martingaal, net zoals de slof, goed gebruikt zijn het eerlijke hulpteugels.
Over je opmerking:"Waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels!" het volgende. Hulpteugels zijn teugels om je te helpen goed te gaan rijden; het zijn geen van beide teugels om je paard/pony bij voorbaat al in de krul te trekken, dan gebruik je ze niet op de manier waarvoor ze bedoeld zijn.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:31

Lara_Silver schreef:
Lielle schreef:
Dat laatste vind ik een zeldzaam grove reactie, je moet je schamen.

Waarom zou ik me moeten schamen, ik verwens haar niets, ik schrijf alleen wat er imo om de hoek staat te gebeuren.
Grof is het, maar het is een onderstreping van mijn eigen mening en daarbij is het een kwestie van tijd voor er ongelukken gaan gebeuren!
Zou ik dit tegen iemand zeggen die zijn paard zonder enige foute hulpteugels zou rijden zou dit inderdaad erg onbeleefd zijn maar in dit geval vind ik het niet onbeleefd, aangezien de keuzes die gemaakt worden voor het paard...

Dit slaat natuurlijk nergens op, ik ben mijn paard verloren aan een gebroken been en dan moet dan komen omdat ik ook wel eens met een hulpteugel rij? kom op zeg!! Boos!

Bovendien gaat dit topic over dat je wel of niet met een martingaal aan de neusriem mag rijden, dat mag dus niet omdat het niet een officiele optoming is.
Over het wel of niet toepassen van zo'n optoming: ik denk niet dat je dat zo via bokt kan bepalen, dan zul je TS + paard, volgens mij, toch echt 'live' moeten zien...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:39

Merlijn schreef:
Lara_Silver schreef:
Marloes, een slof laat de neus zo ver als correct is, dit is in ieder individueel geval anders. Inwerking op de lagen is idd sterker, maar blijkbaar onderschat jij ook zwaar de gevoeligheid van de neusrug, want als hij begrenst wordt door een vaste hulpteugel óp de neus, voelt hij dit heel zeker, en het zal niet aangenaam voelen.

Maar wat is nu eigenlijk jullie punt? Al hebben jullie Anky als instructrice! Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden! Heel simpel en duidelijk. Een instructeur hoort ten alle tijden zijn ruiters te kunnen helpen zonder enige vorm van hulpteugel. Gooi de namen van jullie instructie gerust op tafel, ik geef er niks om.

Een probleem met een paard los je op dmv van kunde, en waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels! Dit is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven, en die houding is nog sterker tegenover instructeurs, want die horen hun leerlingen imo góede dingen aan te leren, en geen quick and dirty maniertjes om snel hun zin te krijgen. Maar het is toch lekker jullie keuze, blijf je paard maar bijzetten onder het springen, ik zal mijn berichtje bij [IM] neerzetten tegen de tijd dat het paard is ingeslapen ten gevolgen van een gebroken been of ander letsel toegebracht door zulke idiote praktijken.

Gr. Lara_Silver

Heb jij je al eens verdiept in: hoe lang die vaste martingaal gegespt wordt, voordat je je er zo ontzettend negatief over uitlaat?
Quote:"Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden!" Gezien je eigen berichten heb je zelf wel eens gebruik gemaakt van een slof, op de goede lengte ongetwijfeld. Zou het nu niet kunnen zijn dat ook anderen in staat zijn om de vaste martingaal op "de goede lengte" te gebruiken?
Ik begrijp echt niet waar die bijna agressieve toon van jou voor nodig is. Als je de v. martingaal, net zoals de slof, goed gebruikt zijn het eerlijke hulpteugels.
Over je opmerking:"Waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels!" het volgende. Hulpteugels zijn teugels om je te helpen goed te gaan rijden; het zijn geen van beide teugels om je paard/pony bij voorbaat al in de krul te trekken, dan gebruik je ze niet op de manier waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik heb zelf nog nooit van een slof gebruik gemaakt, dit is in een van mijn eerdere berichten ook al aangehaald. Ik kan gerust geloven dat een vaste martingaal op een normale lengte bevestigd kan worden, natuurlijk, alles kan. Maar het feit wat mij afschrikt is dat die martingaal vast zit, en een vaste hulpteugel vind ik uit veiligheidsredenen uit den boze bij springen. (dit was eigenlijk mijn hele punt in deze discussie)
De nek kan nog zo vrij zijn, als een paard struikeld over een hindernis, of valt, zal het nog vrijheid te kort komen en zal een dergelijke situatie veel erger uitpakken dan wanneer een paard zijn volle lichaam zou kunnen gebruiken.
En los van de situatie van de ts; een slecht gebruikte hulpteugel trekt het paard niet noodzakelijk in de krul maar veroorzaakt zelfs slechtere dingen vb. stijfheid in de rug door spierverkramping.
En zoals ik aangaf, ik zal altijd blijven vinden dat kunde ophoudt bij het gebruik van hulpteugels, hoe goed gebruikt ook. Het zal gerust uitkomst bieden maar ik houdt toch liever van een uitdaging en los het rijtechnisch op. Lachen

@ kaatjemus, het gaat hier over een specefieke hulpteugel, niet over het algemeen. Met 'foute hulpteugels' bedoel ik vaste hulpteugels gebruikt bij het springen. Daarbij vind ik het gebruik van deze hulpteugel uit den boze, op welke manier dan ook gebruikt. Ik ben er gerust van overtuigd dat ze hem niet slecht gebruikt hoor, maar mijn punt is dát ze hem gebruikt, en dat vind ik slecht. Lachen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:03

Quote:Ik heb zelf nog nooit van een slof gebruik gemaakt, dit is in een van mijn eerdere berichten ook al aangehaald. Ik kan gerust geloven dat een vaste martingaal op een normale lengte bevestigd kan worden, natuurlijk, alles kan. Maar het feit wat mij afschrikt is dat die martingaal vast zit, en een vaste hulpteugel vind ik uit veiligheidsredenen uit den boze bij springen. (dit was eigenlijk mijn hele punt in deze discussie)
De nek kan nog zo vrij zijn, als een paard struikeld over een hindernis, of valt, zal het nog vrijheid te kort komen en zal een dergelijke situatie veel erger uitpakken dan wanneer een paard zijn volle lichaam zou kunnen gebruiken.
En los van de situatie van de ts; een slecht gebruikte hulpteugel trekt het paard niet noodzakelijk in de krul maar veroorzaakt zelfs slechtere dingen vb. stijfheid in de rug door spierverkramping.
En zoals ik aangaf, ik zal altijd blijven vinden dat kunde ophoudt bij het gebruik van hulpteugels, hoe goed gebruikt ook. Het zal gerust uitkomst bieden maar ik houdt toch liever van een uitdaging en los het rijtechnisch op. Lachen

Wat betreft je eerste opmerking, dat heb ik gezien Bloos en mijn opmerking daarom ook verwijderd.
En over de tweede, vlgs mij kan een hulpteugel alleen een paard laten verkrampen als hij constant inwerkt, als dat het geval is zit hij dus te kort en dus niet juist.
Dat een paard met springen kan struikelen en vallen ben ik met je eens. Maar ik denk dat in het onderhavige geval met beleid gewerkt wordt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:11

Merlijn schreef:
Quote:Ik heb zelf nog nooit van een slof gebruik gemaakt, dit is in een van mijn eerdere berichten ook al aangehaald. Ik kan gerust geloven dat een vaste martingaal op een normale lengte bevestigd kan worden, natuurlijk, alles kan. Maar het feit wat mij afschrikt is dat die martingaal vast zit, en een vaste hulpteugel vind ik uit veiligheidsredenen uit den boze bij springen. (dit was eigenlijk mijn hele punt in deze discussie)

Wat betreft je eerste opmerking, dat heb ik gezien Bloos en mijn opmerking daarom ook verwijderd.
En over de tweede, vlgs mij kan een hulpteugel alleen een paard laten verkrampen als hij constant inwerkt, als dat het geval is zit hij dus te kort en dus niet juist.
Dat een paard met springen kan struikelen en vallen ben ik met je eens. Maar ik denk dat in het onderhavige geval met beleid gewerkt wordt.

Dan begrijpen we elkaar, over het verkrampen had ik het ook over slecht gebruikte hulpteugels, een zeer strak elastiek bijv. Een goed aangelegde/gebruikte hulpteugel mag idd nooit voor verkrampingen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:35

Merlijn schreef:

& dat is zeker niet. hij werkt alleen wanneer ze iets doet wat ze niet mag doen.

Verder vind ik het onzin om te zeggen dat een hulpteugel altijd onkunde van de ruiter EN instructeur/ice zijn. Dat vind ik niet. Als jonge ruiter moet je gewoon het gevoel leren ontwikkelen van het gevoel of een paard achter, op of voor de loodlijn zit. En dit gevoel leer je alleen maar op een pony die M of Z of hoger heeft gelopen of als je af en toe met hulpteugel op de knol wordt gezet. Ik heb zelf toen ik begon met rijden altijd een pony gehad die bijna niets kon. Mijn 1e pony was zadelmak, that's all. Ik heb der in 3 jaar tijd tot de L2 gebracht en ik heb het gevoel pas geleert toen ik mijn volgende pony ging rijden, Vinet dan. En ik rijdt nu ongeveer 6 jaar paard en heb het gevoel nu pas doordat ik een paar keer gewoon een stiekje eraan had hangen. En dan zelf door zeggen van instructeur/ice.

Ik had vandaag gereden met de martingaal normaal. Ik moet zeggen, ze kwam echt heel snel terug. Toch heeft het wel wat geholpen voor de pony en was het maar eenmalig. Iig niet zo dat het heel vaak achter elkaar moet worden gebruikt.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:54

Zo, bokt weet het weer allemaal beter. Niet dat ik het zelf weet, maar ik vindt Vinet erg netjes springen (En jij dus ook, Marloes! ) Ik weet er zelf niks vanaf Clown .

saskia_trec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:58

Nou je brengt jezelf denk ik dan ook in een gevaarlijke situatie, je paard zit van singel tot neusriem vast als er wat gebeurd dan is het niet meer 'handig' en in een pacour mag je je martingaal alleen gebruiken bij de juiste gebruiksaanwijzing, dus aan de teugels.
Hoe komt je instructeur er eigenlijk bij om dat zo vast te maken? Vind het erg onveilig en geen juiste keuze van je instructeur.
Groetjes.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:02

Toch ook maar even mijn reactie. Ik weet wat de ts bedoeld. Dit is de normaalste zaak van de wereld om zo met jonge paarden te springen in landen als frankrijk. Daar is het ook toegestaan op concours. Hier in Nederland mag het niet op concours.
Ik begrijp ook de vijandelijkheid van alle boze pm's, er zijn inderdaad een stuk betere en veiligere oplossingen om een paard terug te laten komen.

En nee, ik spring zelf nooit op deze manier. Om een paard terug te laten komen tussen de sprongen in leg ik balkjes neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:15

saskia_trec schreef:
Nou je brengt jezelf denk ik dan ook in een gevaarlijke situatie, je paard zit van singel tot neusriem vast als er wat gebeurd dan is het niet meer 'handig' en in een pacour mag je je martingaal alleen gebruiken bij de juiste gebruiksaanwijzing, dus aan de teugels.
Hoe komt je instructeur er eigenlijk bij om dat zo vast te maken? Vind het erg onveilig en geen juiste keuze van je instructeur.
Groetjes.

Je kan ook even pagina 1 lezen, staat het zo'n 5x gezegt Vork
zodat de pony de neus niet te ver naar voren steekt en daardoor niet het bit vast kan gaan pakken. Ze steekt hem zo naar voren dat de martingaal aan de teugels niet werkt Knipoog

Maar het is idd gevaarlijk, maar een normale martingaal ook als je het zo gaat bekijken Knipoog Daar kunnen ze toch net zogoed in gaan stappen oid Clown