Indoor Brabant, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: INDOOR BRABANT, HOE KAN DIT??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:48

anneve schreef:
Ik herinner me dat Coby van Baalen claimde niet aan een pony van een leerling te mogen komen tijdens een meerdaagse wedstrijd (of gelden bij de pony's weer andere regels).
OT: P&P zou vast willen dat dat waar is... Clown

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:50

Dit heeft ze zelf als verdediging aangevoerd tijdens de tuchtzaak. Maar we gaan off-topic.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:50

een hoedje vind ik ook lang niet zo veilig als een cap haha snap niet dat ze dat nog toestaan..bedoel je ziet ook wel aan de stang en trens dat iemand z is:P hoef je niet speciaal een hoedje voor op toch? Clown
en bij ons op stal hebben ze ook dat certificaat zodat er staigaires mogen werken..maar de helft rijdt nog zonder cap?! nouja is dan hun eigen verantwoording toch!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:53

cinny1 schreef:
Sorry hoor maar een cap is echt geen garantie dat je geen hoofdletsel op kunt lopen. En nee, ik vind niet dat een cap het risico verkleint op letsel. Ik heb helaas al meerdere praktijk gevallen gezien van mensen die braaf met cap reden en ernstige nekletsel hebben opgelopen door de cap. Is niet mijn conclusie, maar van de behandelende artsen in het ziekenhuis.

Ik persoonlijk vind dat het als volwassene je eigen verantwoordelijkheid is of je een cap draagt of niet. Ik zie niet in hoe een ander voor mij zou moeten betalen als ik een ongelukkige val met mijn paard maak. Betaal jij dan ook voor al die duizenden verkeersslachtoffers per jaar? Ik denk het niet namelijk.

Liever nekletsel van moes van je hersenen....

Maar natuurlijk betalen we allemaal mee aan alle verkeersslachtoffers! Hoe meer we met z'n allen kosten per jaar, hoe hoger de premie wordt het jaar daarop!
Of denk je dat verzekeraars liefdadigheidswerk doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:57

am13 schreef:
Liever nekletsel van moes van je hersenen....

Liever met 1 goeie klap op mijn hoofd dood, dan nog 30 jaar van nek tot tenen niet meer kunenn bewegen.
Citaat:
Maar natuurlijk betalen we allemaal mee aan alle verkeersslachtoffers! Hoe meer we met z'n allen kosten per jaar, hoe hoger de premie wordt het jaar daarop!
Of denk je dat verzekeraars liefdadigheidswerk doen?

De meeste ongelukken gebeuren binnenshuis...... Laten we dus eerst de huizen maar afschaffen dan.

Ik neem trouwens aan dat veel mensen hier zo'n leuke Casco helm hebben met een hard klepje. Weet je hoe ongelooflijk blind je kunt raken van een val op dat klepje. Moet je eens voor de gein zoeken hier op bokt hoeveel mensen al gewond zijn geraakt door het breken van het klepje of nog leuker, een flinke snee in hun achterhoofd oplopen door het verstelmechanisme. ALs er goeie caps op de markt zijn voor minder dan 600 euro wordt het al weer een heel ander verhaal.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:03

Ja hehe.... Dat bedoel ik niet, het ging mij erom aan te geven dat wij allemaal de kosten dragen van alle ziektekosten van IEDEREEN, zo werkt de premieberekening nou eenmaal!
Maar nou genoeg ge-OH-d over die verzekeringen: Indoor Brabant, waar hadden we het ook alweer over?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:03

Grappig, was nl het eerste dat mij opviel toen ik gister het voorterrein opliep Clown

Ik heb een jar of 3/4 geleden een brief geschreven naar NRPS en KNHS hoe het mogelijk was dat er diverse grote stallen tijdens hun presentatie op de hengsenshow van het NRPS op het KNHS-centrum geen cap/hoedje ophadden.
Het KNHS-centrum had toen het veiligheidscertificaat al en dus zouden de ruiters een cap daarom al een cap op gehad moeten hebben, maar het lijkt me los daarvan ook niet onverstandig als je op jonge paarden(vaak hengsten) zit op vreemd terrein met een hoop publiek en nieuwe indrukken.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:04

Sorry maar dat ben ik dus niet met je eens.
Ik zit er echt niet op te wacht om vanaf mijn nek verlamd in een rolstoel te zitten, maar ik had wel mijn cap op. Nou dan heb ik liever mn hersenen tot moes, dan weet ik er in ieder geval niks meer van.

Ik denk je het erg overdrijft. Dan zouden de premies voor de autoverzekeringen inmiddels onbetaalbaar moeten zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:04

kissmeB schreef:
een hoedje vind ik ook lang niet zo veilig als een cap haha snap niet dat ze dat nog toestaan..bedoel je ziet ook wel aan de stang en trens dat iemand z is:P hoef je niet speciaal een hoedje voor op toch? Clown
en bij ons op stal hebben ze ook dat certificaat zodat er staigaires mogen werken..maar de helft rijdt nog zonder cap?! nouja is dan hun eigen verantwoording toch!

En daar komt toch dat stukje traditie om de hoek kijken
Ik vind een helm geen gezicht voor iemand die op het niveau van Anky rijdt.
Denk dat er pas iets aan gedaan wordt als de arbo wet het voor gaat schrijven voor grooms enz

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:07

cinny1 schreef:
Ik denk je het erg overdrijft. Dan zouden de premies voor de autoverzekeringen inmiddels onbetaalbaar moeten zijn.

En ja, OOK de autoverzekeringspremie wordt zo berekend, en dan verdienen de verzekeraars er zelfs ook nog fors op!
De wet vd grote getallen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:09

kissmeB schreef:

Dat is zeker ook de verantwoording van de stagebegeleider. Als een stagiaire zonder helm op zichzelf invalide of dood valt op een paard van het stagebedrijf en het lijkt er ook maar een beetje op dat dat door een helm te voorkomen geweest was dan ben je echt heel erg zuur als stagebedrijf.

Er wordt namelijk van je verwacht dat je als stagebegeleider toeziet op het naleven van de veiligheidseisen en je moet een veilige werk- en leeromgeving creëren.

Tuurlijk hebben stagiaires een eigen verantwoordelijkheid, maar vertrouw er maar op dat iedereen dat vergeten is op het moment dat er iets ernstigs gebeurd...Dan is de stagiaire ineens nog maar in opleiding en was hij/zij zich mogelijk niet bewust van de risico's Clown

Bovendien is 'cap verplicht' heel simpel uit te leggen als cap verplicht en als niemand daar op toeziet onder het motto van 'eigen verantwoording' kunnen we dat veiligheidscertificaat wel weer afschaffen...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:13

anneve schreef:
Het heeft mij ook verbaasd, op zaterdag zaten er talloze, ik neem aan grooms, niet alleen zonder cap maar ook zonder rijbroek, zonder chaps (of laarzen) op paard. Dus gewoon in spijkerbroek met schoenen.
Het probleem is misschien dat de dressuurruiters met hoedje rijden en dus geen cap ophoeven. Daardoor kun je niet voor iedereen dezelfde regels maken op het losrijterrein.

op normale wedstrijden hebben een aantal mensen in de Z-dressuur toch ook een hoedje op ? op die wedstrijden worden dan toch ook niet zomaar op het springterrein ook maar zonder cap gereden ??

grooms zonder goede kleding zie je iig ook wel regelmatig op normale wedstrijden er op zitten dus daar kijk ik niet van op...
maar op zo'n wedstrijd heb je toch ook een ringmeester die hier verantwoordelijk voor is ? bedoel er zou maar iemand vallen zonder cap op in de inrijring dan is IB er toch verantwoordelijk voor en zijn hun fout bezig dus lijkt mij ook dat ze ook voor hun eigen bestwil die regels moeten handhaven ??
Bedoel hier op stal MOET iedereen ook een cap op, zonder cap is het of cap op doen of ze kunnen de rijbaan uit, want wij weten die grappen al, cap is eigen keus eigen verantwoording maar als ze dr eens af vallen dan hebben we hier boze ouders of boze mensen en is de stal ineens aansprakelijk.
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 31-03-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

am13

Re: Indoor Brabant, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:16

Een goed voorbeeld van 'het goede voorbeeld':
de familie Schellekens-Bartels.
Zij worden nooit gespot zonder helm wanneer ze niet in de ring zijn (want dan natuurlijk een hoedje).
En ik moet eerlijk zeggen dat het beeld van een mooi paard en een mooie ruiter steeds minder verstoord wordt door die cap in mijn ogen: toch een kwestie van wennen blijkbaar, want toen de veiligheidscaps hun intrede deden kon ik er gewoon niet naar kijken zo stom en lelijk vond ik ze!
En zo zal het in de toekomst ook wel gaan met het hoedje want ik denk dat de bonden het niet kunnen blijven verkopen dat in alle takken van sport de cap verplicht is behalve in de Z+ dressuur.
Nu al is de redenatie waarom het in de Z+ dressuur wel mag zo krom als een hoepel, en dat zeg ik niet omdat ik het hoedje niet mooi vind, maar omdat het met twee maten meten is.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:21

Z+ dressuur mocht met hoedje omdat ze dan dachten dat het paard dan op een niveau kwam dat die paarden dan zo gehoorzaam was, nou dat zie je al bij anky die al zo 2x van dr GP paard is afgedonderd in de ring (misschien al wel meer x maar ik weet iig van 2x), en dan wil ik niet de schuld afschuiven bij anky ofzo maar bedoel meer dat paarden vluchtdieren zijn en hoe hoog ze ook rijden ze evengoed onberekenbaar kunnen zijn.
Dusjaa ik vind eigenlijk ook dat bij elke klasse, elke tak van de paardensport gewoon een helm moet worden gedragen (ook bij het mennen eigenlijk al staat dat wel een beetje maf)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:24

Wat te denken van voltige?
Da's pas eng met die gymschoentjes en het hoofd onder de buik e.d.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:28

Die meiden hebben in de training wel gewoon een helm op voor de veiligheid Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:28

Die zijn in ieder geval een stuk soepeler dan de gemiddelde ruiter ROFL

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:29

Die zullen wel heel sierlijk ter aarde storten Haha! Haha!
Niet zoals wij..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:31

Sizzle schreef:
Wat te denken van voltige?
Da's pas eng met die gymschoentjes en het hoofd onder de buik e.d.

Moeten ze misschien speciale gymlaarsjes uitvinden en speciale voltige caps Koe
Daar vind ik het idd ook wel beter als ze daar stricter worden in de veiligheid..
Misschien hebben ze een iddee van het is een soort turnen en daar hebben ze ook geen helm o.i.d. op maar je werkt met voltige dus alweer met paarden en paarden kunnen onberekenbaar zijn dus kunnen sneller ongelukken komen dan bij turnen.. ?
Maargoed de veiligheid wordt zowiezo met de jaren beter dus ik denk dat we over 10 jaar in een ridderpak moeten paardrijden ROFL

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:34

gomir schreef:
Die meiden hebben in de training wel gewoon een helm op voor de veiligheid Ja

Niet op de gemiddelde manege MET veiligheidscertificaat in ieder geval waar ik ze tegenkom.
Iedereen moet een cap op, behalve de voltige les want een cap is zo zwaar en onhandig Gestoord
Ik vind het allemaal best, maar inconsequent is het tot en met.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:36

Waar blijft dan in hemelsnaam dat stukje eigen verantwoording wat je als mens hebt.
En niet daar vanaf wijken want stel je voor je valt van de stoep en breekt je nek

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:38

Dus als je soepeler bent, dan kun je wel zonder cap..... Ik ben zelf hartstikke lenig en soepel en heb valtrainingen gedaan en jaren geturnd. Ik heb mijzelf (nog) nooit serieus pijn gedaan bij een val , met of zonder cap. En toch kies ik er zelf voor zonder cap te rijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:40

Ik heb inmiddels bijna ieder botje in mijn lichaam gebroken en daar helpt geen helm tegen...
Dat je het met een cross/aangespannen marathon op hebt kan ik helemaal inkomen
dat deed ik al voor het verplicht was, maar de dressuur ach....

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:42

Tuurlijk heeft iedereen eigen verantwoording, maar feit blijft wel dat paarden nou eenmaal onberekenbaar zijn: zo is hun aard als vluchtdier en een ieder die zegt dat hij/zij zijn paard zo goed kent en dat er nooit wat gebeurt want paard is bom-proof etc etc, heeft een bord voor zijn kop want dat is gewoonweg niet waar.
En nee, een cap is niet heilig, maar is tenminste IETS.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:43

am13 dat ben ik met je eens.
Maar als ik dan lees dat mensen hun baby op de wagen vastbinden in een maxicosi, want ze kennen hun
paard zo goed, denk ik op gegeven moment ook, het is je eigen verantwoording.
Ik hoef het er niet mee eens te zijn