Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:30

Ik heb zelf een lesklant die alleen met halsring rijdt en zij rijdt zeker op M niveau. Enkele Z-oefeningen worden geoefend in de les. Voor de duidelijkheid zij rijdt dus alleen met halsring en verder met niets. Een andere lesklant van mij rijdt alleen met een crossrope, zij is ook aardig op weg, maar heeft nog een jong en onervaren paard. Als zij een poos verder zijn, gaat ook zij zeker richting de hogere niveau's.

Op Bokt zag ik laatste ook iemand die zeker op een leuk niveau bitloos rijdt, ben haar naam even kwijt.

Er zijn dus wel mensen 'op niveau'. Knipoog

Zelf wordt mijn oudere merrie duidelijk waardoor actief rijden verleden tijd is. Ik had ook graag een leuk niveau willen bereiken, maar helaas. Met een ander, jonger paard zou ik zo weer fanatiek willen starten met het bitloos rijden en aan iedereen laten zien dat het meer is dan 'rondhopsen' zonder hulpmiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:30

Ik heb anders toch regelmatig rond gereden, bitloos zonder sporen.
Alleen was dat niet hetgene wat ik altijd deed. Voor op wedstrijd moet je het ook gewoon met kunnen. Dus dat zijn dan ook de hulpmiddelen die heb leren gebruiken Lachen
Maar dat wil dan weer niet zeggen omdat ik ze goed kan gebruiken dat ik bijv sporen standaard aan mijn laars heb hangen Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:39

Tinkerloos schreef:
OoappeloO schreef:
Okee, deze mensen zullen er vast wel zijn. Maar je kan lekker overdrijven.
Kom maar eens mee op buitenrit met mij hier door het bos. Lachen
Ik sta vlak bij een grote manege/pensionstal,en daar rijden ze op een paar na allemaal zoals ik beschreef. Lachen
(ik overdrijf echt niet,ik kom ze vrijwel altijd tegen zoals ik beschreef,incl. de opgezette aders en schuim tussen de billen)

Mmm in een lekker gebied woon jij dan zeg! Bloos! Echt als ze daar allemaal zo rijden.
Mja denk dat dat 'zo'n stal' is. Niet dat dat gewoon is of vaak voorkomt (hier iig niet).

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:44

Tijgertje86 schreef:
Ik heb zelf een lesklant die alleen met halsring rijdt en zij rijdt zeker op M niveau. Enkele Z-oefeningen worden geoefend in de les. Voor de duidelijkheid zij rijdt dus alleen met halsring en verder met niets. Een andere lesklant van mij rijdt alleen met een crossrope, zij is ook aardig op weg, maar heeft nog een jong en onervaren paard. Als zij een poos verder zijn, gaat ook zij zeker richting de hogere niveau's.

Op Bokt zag ik laatste ook iemand die zeker op een leuk niveau bitloos rijdt, ben haar naam even kwijt.

Zelf wordt mijn oudere merrie duidelijk waardoor actief rijden verleden tijd is. Ik had ook graag een leuk niveau willen bereiken, maar helaas. Met een ander, jonger paard zou ik zo weer fanatiek willen starten met het bitloos rijden en aan iedereen laten zien dat het meer is dan 'rondhopsen' zonder hulpmiddelen.

Nou, daar was ik dus naar op zoek. Dit vind ik wel heel gaaf om te horen, toch in mijn ogen als "klassiek dressuur amazone" raar om te bevatten dat je M niveau kan halen met alleen een halsring om.... maar ja, ik heb daar geen ervaring mee dus kan ik daar niet over oordelen.

Ik zie hier vaak mensen op bokt die ook bitloos/ hulpmiddelloos rijden en dan bergen commentaar hebben op mensen die wel met hulpmiddelen rijden maar hun eigen niveau is dan vaak het niveau "rondhopsen". Vandaar dat ik dit topic heb opgezet, eens kijken hoe het er voor staat en of er daadwerkelijk verschil in zit.

Meer reacties zijn welkom!!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:57

Ik rij met hulp: Hoofdstel en zadel.

Ik rij sinds een jaar klassiek, en mijn niveau is écht niet meer te vergelijken met B L M Z enz. vind ik. (heb uit het verleden ervaring met wedstrijden, en deze weg is gewoon weg heel anders, en het doel ook)
Mijn paardje heeft bijvoorbeeld best veel moeite met galop, maar we zijn ook bezig met de beginselen van piaffe en passage. Schouder binnen/buiten travers/renvers wijken/appyueren alles komt langs tijdens het trainen, Hij zou op het moment niet verder komen dan B (i.v.m. galop), maar er komen oefeningen voorbij vliegen die de B ver gepasseerd zijn.

Ook oefenen we zo af en toe hoofdstelloos. Echt trainen doe ik hiermee niet, dus verwacht niet te veel, maar stap/draf zit er heel netjes in en ook tempo wisselingen zijn zeker niet onmogelijk. De galop vind hij ongelofelijk moeilijk (lees: de kuilen zitten in de bak na een rondje galloperen) maar ook hiermee valt best te spelen.

Ik denk dat mensen zich vooral beperken met het idee dat je enkel met een hoofdstel en een zadel en eventueel een hulpteugel 'netjes' kunt rijden. Netjes rijden doe je op gevoel wat je met je paard deelt, dat was wat ik miste voor ik de overstap maakte naar klassiek.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:59

M niveau met een halsring is niet iets wat iedereen lukt. Ik vind het prachtig om te zien hoe de combinatie steeds verder 'stijgt' door o.a. de lessen die ik haar geef. Daar komt bij dat de persoon zelf ontzettend fanatiek is en dat ze een leuke pony heeft. Ik denk dat geduld, consequent zijn, netjes 'willen' rijden en dat vooral 'het willen' heel belangrijk is om dit te kunnen. Afgelopen week even de galopwissels om de twee passen geoefend. Een half jaar geleden had ik niet geloofd dat ze dit (met alleen een halsring) zou kunnen. Bloos

Rolinkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:10

Zelf rijd ik alleen met een zweep.
Ik rijd alleen op manege wedstrijd dus gewoon onderling.
Zelf start ik momenteel de F6.
Ik rijd het nu nog niet met eigen pony op wedstrijd omdat mijn eigen pony hier nog niet goed genoeg voor is.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:41

Ik rij dressuurmatig met sporen en zweep. Die laatste alleen maar omdat je je reactie op je been kunt verfijnen, ik gebruik hem liever niet. Ik heb hem liever niet eens mee, want ik vind het maar irritant Knipoog. Als ik buitenrij rij ik net zo graag zonder sporen en zweep. Met een slof rijd ik nooit, ik denk dat je veel dingen rijtechnisch ook op kunt lossen en die slof zit alleen maar in de weg...
Met springen heb ik dan wel weer een martingaal om..
Ik heb zelf B- niveau (Dr, spr en sgw), dressuurmatig oefen ik ook wel eens met wat L en M oefeningen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:22

Elisa2 schreef:
Buiten rijden met slof is linker dan zonder slof buiten rijden vaak.Je kan er beter voor zorgen dat je je paard goed afgericht hebt.
Ik rijd M nivo dress met sporen en zweep.

Tja, het teken dat je met slof buiten moet rijden is natuurlijk een signaal dat je je paard nog niet top voor elkaar hebt, maar als dat nog niet het geval is ga ik die slof/martingaal er echt niet aflaten... dan vind ik het verantwoorder thuis te blijven. Lachen
Een slof is IMO op buitenritten ook alleen maar een noodrem (daarvoor neem ik hem mee), als 'ie een keer de kolder in zijn kop zou krijgen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:33

Sander_ schreef:
Elisa2 schreef:
Buiten rijden met slof is linker dan zonder slof buiten rijden vaak.Je kan er beter voor zorgen dat je je paard goed afgericht hebt.
Ik rijd M nivo dress met sporen en zweep.

Tja, het teken dat je met slof buiten moet rijden is natuurlijk een signaal dat je je paard nog niet top voor elkaar hebt, maar als dat nog niet het geval is ga ik die slof/martingaal er echt niet aflaten... dan vind ik het verantwoorder thuis te blijven. Lachen
Een slof is IMO op buitenritten ook alleen maar een noodrem (daarvoor neem ik hem mee), als 'ie een keer de kolder in zijn kop zou krijgen.

Slof een noodrem?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:39

Linda_E schreef:
Tijgertje86 schreef:

Nou, daar was ik dus naar op zoek. Dit vind ik wel heel gaaf om te horen, toch in mijn ogen als "klassiek dressuur amazone" raar om te bevatten dat je M niveau kan halen met alleen een halsring om.... maar ja, ik heb daar geen ervaring mee dus kan ik daar niet over oordelen.

Ik zie hier vaak mensen op bokt die ook bitloos/ hulpmiddelloos rijden en dan bergen commentaar hebben op mensen die wel met hulpmiddelen rijden maar hun eigen niveau is dan vaak het niveau "rondhopsen". Vandaar dat ik dit topic heb opgezet, eens kijken hoe het er voor staat en of er daadwerkelijk verschil in zit.

[i]vanaf hier mijn reactie,..sorry foutje met quoten[/i]

wat bedoel je met rondhopsen?? ikzelf rijd bewust geen wedstrijden (na dit jaren wel gedaan te hebben),rij buiten en dus recreatief, rijd overal en nergens zonder enige hulpmiddelen.

MAAR word er dan door velen gezegd...maar ja jij rijdt niet op een sportpaard weet niet waar jehet over hebt.
Ja natuurlijk denk ik dan CYNISCH idd de paarden waar ik tot nu toeop heb gereden zijn van nature bomproof,reageren op elke subtiele hulp die ik ze geef, weten precies wat ik bedoel.......
NATUULIJK NIET!!!

ook ik ben hard aan het werk om mijn pony daar te krijgen waar ik wil,alleen hoop ik dat te bereiken zonder extra middelen. Ik geloof alleen niet in moeilijke paarden en hulpmiddelen(medische uitzonderingen daargelaten)ik geloof wel in moeilijke ruiters, kunde, kennis en heeeeeel veel geduld.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:46

Het meisje wat ik lesgeef rijdt geen wedstrijden, want bitloos is niet toegestaan bij de KNHS. Als ik haar niveau moet schatten, dan denk ik aan M-niveau.

Met 'rondhopsen' bedoel ik alleen op een paar zitten zonder optoming en niet serieus 'werken'/ rijden. Dat kan iedereen, ik vind het juist erg leuk om een paard te verbeteren en plezier te beleven met zo min mogelijk hulpmiddelen. Zelf ben ik een bitloze-bos-ruiter, maar ik rijd wel mijn paard en niet andersom. Snap je?

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:39

Ik rij met zweep.
Verder niets.
Ook geen hulpteugels of wat

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:43

Op dit moment..

-Alleen een touw om haar nek...verder helemaal niks..

Binnenkort (wedstrijdtraining)

- Wel met Zadel en Hoofdstel (verplicht)
-sporen.. (vind ik zelf fijner)...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:59

M1 => kleine spoortjes, dit is natuurlijk verplicht op wedstrijd. &zonder zweep want dat mag niet. Clown

In de training rijd ik vaak wel met zweep, hoewel ik hem eigenlijk nooit gebruik.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:27

L1 > kleinste spoortjes, normaal bit en met springen martingaal Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:39

Ik start B, zit op M niveau.

Ik heb een dubbelgebroken bit, zadel, soms spoortjes en eigenlijk altijd een zweep.
Wil niet zeggen dat ik mijn zweep of sporen altijd gebruik. Daarbij mág ik niet bitloos rijden van mijn vader, en tja, aangezien ik nog thuis woon en daar mijn paarden staan Knipoog

Soms hobbel ik een rondje zonder zadel met halstertje, maar meestal is dat ook echt hobbelen, en geen rijden.

peerdenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:42

Ik rijd bijna altijd met bit en zweep. Sporen gebruik ik niet, ik heb die niet nodig. Zweep gebruik ik nog al eens omdat mijn verzorgpony wel eens lak aan mijn been heeft. (werken we wel aan) We hebben een tijdje elastiek bij haar gebruikt, om haar een beetje te laten snappen wat de bedoeling was, die hebben we niet meer nodg.

Ik rijd bij de Fnrs f9 en ik denk dat ik ongeveer op l1/l2 niveau zit.

escape419

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:46

ik rij bij de manege zowiezo altijd met zweep,
en alleen bij 1 paard gebruik ik een klein knop spoortje.
want anders reageerd ze gewoon niet op je been en loopt ze over haar schouder heen weg...
op dit paard heb ik aankomende zondag mijn proefje...
ik ben benieuwd....

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:47

ik rijd Z2 dressuur en met mijn andere paard Z1 dressuur (ga Z2 starten) en beide paarden rij ik met ST,sporen en zweep

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:45

Ik rijd in de bak met sporen en zweep, heb ze echter meestal niet nodig. Buiten heb ik meestal alleen mijn zweep bij me (geen sporen) en heb zweep dan ook niet echt nodig, soms om wat druk te geven om ergens langs te lopen waar ze niet langs wil...
Ben met dit nog niet gestart, maar wel L2 startgerechtigd ivm onze individuele klasseringen.
Rijdt haar met dubbelgebroken trensje, maar zou haar graag met bitloos hoofdstel willen gaan rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:03

reinandje schreef:
ik rijd Z2 dressuur en met mijn andere paard Z1 dressuur (ga Z2 starten) en beide paarden rij ik met ST,sporen en zweep

Reinandje, complimenten voor je dapperheid om hier gewoon te vertellen dat je met ST en sporen en zweep rijdt. Gelukkig weer eens iemand die lekker nuchter uit de hoek komt, en niet meteen begint met: maar dit gebruik ik maar zelden, en dat gebruik alleen als ie erg stout is. Heerlijk, een verademing tussen de miepige reacties over hulpmiddelen.
Is een zadel ook geen hulpmiddel, net als een hoofdstel? Eigenlijk is toch de hele optoming een hulpmiddel om het paard te laten doen wat wij als mens willen?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:07

Ik rij met bit en af en toe zweep. Ik draag geen sporen, omdat ik ze op dit moment niet nodig heb. Mijn paarden zijn voorwaards genoeg en ik hoef nog geen verfijnde hulpen te geven.
We gaan komend jaar B starten.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:09

Ik dressuur nog B, maar dan rijd ik met niks van hulpmiddelen. Dus geen sporen, geen zweep.
Ik spring momenteel L en spring met zweep en rijd met pessoa bit. Verder zonder martingaal etc. Zweep gebruik ik niet, maar heb ik voor de zekerheid bij me voor als hij toch opeens weigert.
Verder ben ik best tegen het gebruik van hulpmiddelen. Zo ben ik opgevoed thuis om zo min mogelijk te gebruiken. Mijn ouders zijn ook enorm tegen sporen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:17

Wat is er mis om te zeggen dat je het niet altijd gebruikt?

Dus als je Z rijd moet je voortaan maar altijd met S&T rijden?

Lekker springen en buiten rijden wordt dat Haha!