''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: ''gewone'' bewegers steeds meer afgestrafd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:27

Gisteren weer een middag zitten jureren....kleine bloemlezing van "super"bewegers uit de startlijst:
- San Remo
- 00seven
- rohdiamant
- ferro
- gribaldi

En zo kan ik dus wel even doorgaan. Ik persoonlijk hoef heel die afstamming er niet bij te hebben, sterker nog: Ik zit met nog grotere ogen me te verbazen hoe afschuwelijk beroerd die paarden de ring doorkomen!

Het merendeel zat dus echt laag in de punten, ferro, gribaldi, het ging zomaar met 155-165 punten naar huis. Het correct gereden paardje (met zessen voor de gangen!) zat daar dus ruim boven!

Mij mag je gerust uitnodigen om te komen jureren, ik zit namelijk wel in jullie buurt!

Mijn schrijver (van die vereniging) had die dag gestart met een fries en een haf, was eerste met de haf en zei nog doodleuk: Ja maar je moet wel jury's hebben die van dat soort paarden houdt! Waarop ik zeg, neeeeee je moet ervoor rijden en blijkbaar heb je dat gedaan! Toevallig zat er namelijk een vriendin van mij te jureren en die zit daar echt niet te kijken oh leuk een haf, die komt op één.

Het valt me tegenwoordig wel errug op dat er veel mensen met paarden rijden met een behoorlijke vader die er geen hout van bakken! Of dat te maken heeft met blindelings een paard kopen alleen op papier? Geen idee, maar op papier kun je toch echt niet rijden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:28

Waar jij je denk ik in verkijkt is dat al je bijv een 9 scoort voor een middendraf, je daar ook een heel slecht punt tegenover mag hebben wil je onvoldoende uitkomen.
Terwijl je met die gewone beweger met 6jes je geen grote fout kunt permiteren. Dat slechte onderdeel haal je dan bijna niet meer op.

Ik heb ook geen geweldige beweger, alleen zijn galop was goed.
Maar toch heb ik regelmatig boven paarden gestaan die veel beter waren.
Maar echt grote fouten had ik zelden, dingen die elk paard kan benutte ik ook, zoals bijv netjes achterwaarts, over de middellijn binnen komen, en dan rij je echt meestal in de prijzen en erg vaak boven de goede paarden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:29

daffodil schreef:
Het valt me tegenwoordig wel errug op dat er veel mensen met paarden rijden met een behoorlijke vader die er geen hout van bakken! Of dat te maken heeft met blindelings een paard kopen alleen op papier? Geen idee, maar op papier kun je toch echt niet rijden.....

Ik denk toch eerder dat van die klinkende vadernamen gewoon ook een hoop rotzooi komt. Dat blijkt wel weer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:29

Citaat:

Dat valt mij dus ook op...
Krijgen van pappie een dure knol...maar als je te verwaand bent om naar je instructrice te luisteren dan kun je het vergeten...
(ff heel kort door de bocht maar duidelijk verwoord )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:32

runningkawa schreef:
[
Dat valt mij dus ook op...
Krijgen van pappie een dure knol...maar als je te verwaand bent om naar je instructrice te luisteren dan kun je het vergeten...
(ff heel kort door de bocht maar duidelijk verwoord )

Maar die dure knol heeft meestal alleen een leuke kleur, mooi koppie en een klinkend papiertje, maar helemaal niets met een kwalitatief goed paard te maken. Verkoper blij met flink centen in de zak..........nieuwe eigenaar een oor aangenaaid MAAR ze hebben wel een met een klinkend vadernaampje op het papier Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

ja maar daar begint het dus wel op te lijken!!! Ik maak daar met een collega jury nog wel eens grapjes over: 150 punten in de L2 maar ik heb WEL een Gribaldi!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:34

Dat kan zeker ook nog Lachen
papier zegt niet altijd dat een paard goed is

Maar je ziet paarden die onder ruiter X het erg goed deden in het Z2, maar bij de nieuwe ruiter in het L2 al stranden...

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:36

daffodil schreef:
ja maar daar begint het dus wel op te lijken!!! Ik maak daar met een collega jury nog wel eens grapjes over: 150 punten in de L2 maar ik heb WEL een Gribaldi!!!!

proest.... Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:39

Er is er één namelijk die met een Jazz start en werkelijk waar continue bij ELKE jury in de 150 punten zit....maar ja ze heeft wél een Jazz!

Ik heb zo'n paard met wat meer beweging dan gemiddeld maar goed ik rij het er dus niet uit met een wedstrijd! Met het losrijden krijg ik regelmatig complimenten vooral met uitgestrekte draf maar in de ring....valt altijd tegen!

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:44

tja, is allemaal waar wat jullie zeggen, en scheer ze echt niet allemaal over 1 kam hoor Bloos Knipoog
maar zoals laats gebeurde...
Rijdt een erg fijn paard mee in een wedstrijd, hele goeie gangen van zich zelf.
Is erg kijkerig, springt weg, loopt gespannen, middengalop van de hs, lange zijde had amazone erg veel moeite met m ergens langs te krijgen, en de hoeken liep ie helemaal niet door.
resultaat, 212 punten.
(en ja er deden voor de rest gewone leuke combi s mee met normale, foutloze proeven)
in zo n geval telt een goeie proef niet meer hoor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:08

Wat mij opvalt is eigenlijk dat er ontzettend veel leuke paarden meerijden.Goede beweging etc.het word er alleen niet uitgereden.Heel veel paarden in de M1 kunnen nieteens een middendraf laten zien...waarom niet? Omdat ze alleen maar terug gereden worden,ze lopen helemaal niet meer van achter naar voor,maar als ze een goede bouw hebben valt het niet zo op nee.Heb je bijv. een springgefokt diertje wat iets overbouwd is achter,maar die wel van achter naar voor loopt{ en mede daardoor ook middendraf kan laten zien,ookal is het niet heel veel} dan word je vaak wel benadeeld,want de jury ziet het verschil niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:01

runningkawa schreef:
Maar hoeveel geweldige bewegers zie jij op concours die dat ook nog tonen Roanda?
Ik ken er maar een paar eigenlijk.
En oke, als die eenf ijne proef neerzetten weet je dat je daaronder staat.
Maar ook die maken fouten en dan sta je daar met je gewoon net, maar geen spetterend proefje toch boven Lachen

Ik vind dat ik (als ik dat mag zeggen over me eigen Bloos ) met mijn gewone bewegers toch best spetterende proeven neer kan zetten!
Gewoon de kop erop, lekker tempo, duidelijk schakelen en met veel lef je proef door sturen!
Dat waarderen de jury`s echt. Dan krijg je dus echt wel meer punten dan de geweldige bewegenaar waar niet aan gereden wordt, en die gewoon zijn proef door sjokt.

Een vorig paardje van mij, heb ik ooit meegereden voor een jurycursus. Daar kreeg ik van de cursusleider (tevens nationaal jurylid) te horen dat als er iemand anders op mijn paard had gezeten, dat hij dan nu niet meer zou kunnen galoperen. Weet nog steeds niet of ik dat negatief of positief op moest pakken, maar feit is wel dat ik vaak 8en voor mijn middengalop kreeg, en ook voor het onderdeel galop opzich zat af en toe een 8 tussen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:54

daffodil schreef:
Het valt me tegenwoordig wel errug op dat er veel mensen met paarden rijden met een behoorlijke vader die er geen hout van bakken!

Zag OO Seven in de lijst staan.
Heeft er in mijn geval iig vooral mee te maken dat ik zelf niet handig ben met het rijden van proeven.
Afgelopen weekend ging hij met losrijden al niet fijn, maar toen had ik er veel te weinig op gezeten maar de wedstrijd daarvoor, buiten losgereden, ging hartstikke lekker. En in de proef krijg ik hem gewoon niet gereden zoals met losrijden.
Paard is fijn hoor, lekker beest, maar hij heeft zo'n stomme ruiter Vork

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:11

Nou Urielle, ik heb foto's van je dier gezien en jou wil ik best in de ring hoor!!!

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:09

Dank je wel. Haha! Weer een opsteker voor mij Vork Maar het is toch echt waar: thuis en met losrijden kan het nog zo fijn gaan, maar ik baal echt ontzettend van mezelf dat ik geen nette proef neer kan zetten! Kom ik uit de galop, moet ik op de korte zijde terug, krijg ik hem de hoeken nooit in, krijg je zo'n soort halve grote volte waarbij hij in de overgang naar draf ook nog uit elkaar valt ook. Trekt op niks Nagelbijten / Gniffelen Dus ik weet zeker dat er jury's met de nagels in hun handen zitten van: Heeft dat mens zo'n fijn paard en dan rijdt ze zo'n slechte proef! Waarom doet ze dat nou?! Boos! Maar we blijven gewoon kilometers maken en verder oefenen, ooit zal ik weten hoe ik het moet doen! (En ondertussen zal ik antistressmiddelen voor de jury's voorzien en vol bewondering kijken naar de ruiters die met kwalitatief mindere paarden een betere proef neerzetten Vork )

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:26

daffodil schreef:
Gisteren weer een middag zitten jureren....kleine bloemlezing van "super"bewegers uit de startlijst:
- San Remo
- 00seven
- rohdiamant
- ferro
- gribaldi

En zo kan ik dus wel even doorgaan. Ik persoonlijk hoef heel die afstamming er niet bij te hebben, sterker nog: Ik zit met nog grotere ogen me te verbazen hoe afschuwelijk beroerd die paarden de ring doorkomen!

Het merendeel zat dus echt laag in de punten, ferro, gribaldi, het ging zomaar met 155-165 punten naar huis. Het correct gereden paardje (met zessen voor de gangen!) zat daar dus ruim boven!

Mij mag je gerust uitnodigen om te komen jureren, ik zit namelijk wel in jullie buurt!

Mijn schrijver (van die vereniging) had die dag gestart met een fries en een haf, was eerste met de haf en zei nog doodleuk: Ja maar je moet wel jury's hebben die van dat soort paarden houdt! Waarop ik zeg, neeeeee je moet ervoor rijden en blijkbaar heb je dat gedaan! Toevallig zat er namelijk een vriendin van mij te jureren en die zit daar echt niet te kijken oh leuk een haf, die komt op één.

Pfjiew... ben ik even blij dat de mening van de jury niet onder het protecol word gezet, haha Bloos
Niet dat ik denk door een ferro te hebben beter te zijn als anderen, absoluut niet.
Het is maar net waar je van houd, en in mijn ogen mag je dat als jury niet meenemen in je beoordeling.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:00

Ik heb wel het idee dat ik met dit paard (wat hele goede gangen heeft) vaak hoger in de punten zit, terwijl ik gevoelsmatig slecht gereden heb...
Vroeger (met normale bewegers & haflinger) zat ik altijd qua gevoel en jurypunten gelijk.. minder goede proef waren minder goede punten..
Met dit paard heb ik regelmatig gehad, dat ik een slechte proef neergezet had (rommelig, kleine foutjes, verkeerde galop) en toch met punten thuis kwam die boven de 190 vielen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:28

Kaitlin schreef:
Pfjiew... ben ik even blij dat de mening van de jury niet onder het protecol word gezet, haha Bloos
Niet dat ik denk door een ferro te hebben beter te zijn als anderen, absoluut niet.
Het is maar net waar je van houd, en in mijn ogen mag je dat als jury niet meenemen in je beoordeling.

Mijn mening over met wat voor soort paard, welke afstamming, kleur, hoogte, ras of wat dan ook doet er helemaal niet toe hoor, ik beoordeel wat ik voorgeschoteld krijg. En helaas was dat afgelopen weekend niet al te best en toevallig zaten daar wel wat "grote" namen bij maar het is niet dat ik zeg oh jij rijdt met een Jazz dus jij moet hem super laten lopen. Dat moet je zelf weten, ik beoordeel alleen maar wat ik te zien krijg....

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:44

Help, ik voel de druk nu al toenemen als ik straks met mijn Jazz moet starten (en moet ook nog meteen M1 starten Gestoord ) Ik ben helemaal niet zo'n fantastische amazone, ook al wat op leeftijd Nagelbijten / Gniffelen , en train echt niet iedere dag heel serieus. Bovendien ben ik best wat bang aangelegd. Maar volgens de startlijst moet ik natuurlijk een superproef gaan rijden als ik met mijn nog redelijk jonge Jazz de M1 in rijd. Dus HELP!!! Maar die mensen weten niet wat een ellende achter mijn naam en die van mijn paard schuilgaat. Een verongelukt paard waardoor er nu noodgedwongen deze Jazz bij mij op stal staat (ik had echt gezworen nooit aan deze mode mee te doen Schijnheilig ), die meteen een half jaar op rust kon omdat ie totaal verprutst en ziek was. Die geen enkel vertrouwen mee in mensen had en alleen nog met de rem aangetrokken kon lopen. En die nu gelukkig het leuke paard begint te worden dat ik in eerste instantie ook in hem zag! Wat kan het mij schelen hoeveel punten ik straks rijd als ik weer ga beginnen, als ik er zelf maar een goed gevoel over heb, dan komt de rest vanzelf. Maar die druk he...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:59

daffodil schreef:
- San Remo
- 00seven
- rohdiamant
- ferro
- gribaldi

Oeiii, klinkt bijna als omgekeerde voortrekkerij. Bloos
Je klinkt niet objectief.
Het zou niet uit moeten maken of je met een paard met of zonder papieren start of met een fries of een fjord!
Maar ik kan bij jouw maar beter met mijn tuiger starten dat (later) met mijn San Remo, dat hoor ik al. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:22

Mexxuna schreef:
Ik heb wel het idee dat ik met dit paard (wat hele goede gangen heeft) vaak hoger in de punten zit, terwijl ik gevoelsmatig slecht gereden heb...
Vroeger (met normale bewegers & haflinger) zat ik altijd qua gevoel en jurypunten gelijk.. minder goede proef waren minder goede punten..
Met dit paard heb ik regelmatig gehad, dat ik een slechte proef neergezet had (rommelig, kleine foutjes, verkeerde galop) en toch met punten thuis kwam die boven de 190 vielen.

Ben ik met je eens hoor, ik heb ook een keer punten gehad met mijn vos waarvan ik dacht:= Nagelbijten / Gniffelen Dat had gerust 30 punten minder mogen zijn Bloos

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:02

Pipo schreef:
Mexxuna schreef:

Ben ik met je eens hoor, ik heb ook een keer punten gehad met mijn vos waarvan ik dacht:= Nagelbijten / Gniffelen Dat had gerust 30 punten minder mogen zijn Bloos

Dat heb ik nou nooit Verward zou wel lekker zijn Vork
Maarja ik heb dan ook een papierloze vosmerrie ROFL

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:37

Nee jullie draaien mijn bericht nu de verkeerde kant op, dit is een topic gestart of dat gewone paarden meer afgestraft worden dan superbewegers. Ik heb daarop een reactie geplaatst dat die "superbewegers" mij afgelopen zondag juist andersom verbaasd hebben, dus dat er gewoon niets uit kwam. Dat heeft nog steeds niets te maken met waarmee je bij mij in de ring komt hoor,

Dat heb ik dus ook geschreven in de post eronder, want ik weet van mezelf dat ik wat dat betreft echt objectief bent en het geen haar uitmaakt waar mee je bij mij komt starten, sterker nog ik hou helemaal niet van vermeldingen van afstammingen op de startlijst. Volstrekt overbodige informatie in mijn ogen!
Net zo goed als dat ik niet van te voren op een coupon kijk wat voor vader het dier heeft, hoe oud het is etc.

Jij laat mij iets zien en daar wordt je op beoordeeld, nergens anders op!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:47

@ shan...als die tuiger beter beweegt dan jou san remo ,kun je gewoon bij daffodil starten hoor!!!
Zij zegt juist dat zij kijkt naar beweging en niet naar papier!!!
Wel goed blijven lezen en de boel niet gaan verdraaien!! Tong uitsteken

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:03

JollyJumper schreef:
Help, ik voel de druk nu al toenemen als ik straks met mijn Jazz moet starten (en moet ook nog meteen M1 starten Gestoord ) Ik ben helemaal niet zo'n fantastische amazone, ook al wat op leeftijd Nagelbijten / Gniffelen , en train echt niet iedere dag heel serieus. Bovendien ben ik best wat bang aangelegd. Maar volgens de startlijst moet ik natuurlijk een superproef gaan rijden als ik met mijn nog redelijk jonge Jazz de M1 in rijd. Dus HELP!!! Maar die mensen weten niet wat een ellende achter mijn naam en die van mijn paard schuilgaat. Een verongelukt paard waardoor er nu noodgedwongen deze Jazz bij mij op stal staat (ik had echt gezworen nooit aan deze mode mee te doen Schijnheilig ), die meteen een half jaar op rust kon omdat ie totaal verprutst en ziek was. Die geen enkel vertrouwen mee in mensen had en alleen nog met de rem aangetrokken kon lopen. En die nu gelukkig het leuke paard begint te worden dat ik in eerste instantie ook in hem zag! Wat kan het mij schelen hoeveel punten ik straks rijd als ik weer ga beginnen, als ik er zelf maar een goed gevoel over heb, dan komt de rest vanzelf. Maar die druk he...

Je moet helemaal niet M1 starten,je kan ook dispensatie aanvragen bij de knhs om een klasse lager te gaan starten.
Ik heb het gevoel dat je de druk bij jezelf neer legt.Zoals je zelf zegt: als je er maar een goed gevoel bij hebt!!!
En volgens mij is er niemand ,die iemand ,verplicht om op wedstrijd te gaan!!Als je het leuk vindt ,moet je gaan,zoniet blijf je lekker thuis en ga je voor jezelf dressuren.