Kinderen met sporen in de ring....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Kinderen met sporen in de ring....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:10

Tja zolang het voor verfijning is, prima! Maar ik zie vaak alleen onnodeloos gehak in die buiken tijdens middendraf enzo. Continu prik prik prik dat is toch geen verfijning meer Verward

Ik weet niet waar je de grens moet leggen. Wordt ook moeilijk die grens denk ik.
B & L zeker weten afschaffen... Misschien dan vanaf M2 sporen? Omdat je dan richting het Z gaat.

Maar leg jij bijvoorbeeld eens uit, jij rijd in de Z, bij welke oefeningen heb jij die spoor perse nodig? Lachen
En kan jij de Z oefeningen ook zonder sporen rijden?

Zijn gewoon vraagjes hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:16

Ik kan ze idd ook gewoon zonder sporen, nouja kon. ( Mijn pony is al hele tijd kreupel Knipoog )

Kon het hele proefje zonder sporen alleen af en toe even een prikje erbij om nét even iets extra's eruit te halen Lachen Net iets verder het achterbeen eronder, nét iets meer door blijven springen tijdens de verzameling naar een wissel

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:29

Ik heb vroeger ook M2 dressuur gereden en Z oefeningen getraind, en reed ook met sporen en vaak ook zonder, maar goed ik weet niet anders dat ik daar mee reed omdat mij dat verteld werd Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:57

Ik reed ook vaak zonder Knipoog Ik had ze wel eens nodig, hij deed het allemaal super brááf Knipoog met héél af en toe een klein prikje werd het veel flitsender Lachen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:03

sporen worden voor een anders doeleinde gebruikt! Ze zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen!

ik vind dat je zeker in de B... (L1/L2) nog niet met sporen mag rijden.... en zeker als kind niet (geen enkele amazone/ruiter)

als je paard niet aan het been is... ga dan eerst daarop oefenen... dat doe je toch ook als je nog geen volte kan rijden Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:04

Niet iedereen in de B gebruikt ze om paard vooruit te krijgen Clown Ik ga weer B starten met mijn jonge paard en daarbij heb ik spoortjes om. Gebruik ze maar heel af en toe en heb ze ipv een zweep, want daar is hij doodsbang voor

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:10

en toch gebruik jij ze ook voor iets anders waarvoor ze eigenlijk gemaakt zijn... alleen jij gebruikt ze heel licht (Gelukkig)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:14

het zijn niet alleen kinderen hoor die sporen dragen maar ze niet goed gebruien, vaak genoeg zie je op wedstrijden mensen rijden die hun paarden vooruit prikken. mij is geleerd dat daar een spoor niet voor is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:16

Hoezo gebruik ik ze dan voor iets anders? Lachen Een zweep gebruik IK ook voor verfijning en verfijning is IMO ook nét het achterbeen er iets beter bij krijgen Lachen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:17

MyWishMax schreef:
@ Bojangles; Dat vind ik weer overdreven. In de Z ben je gewoon dezelfde proeven aan het rijden als de paarden en heb je gewoon af en toe spoortje nodig voor de verfijning! En de (meeste) kinderen die Z rijden, rijden een partij netjes dat paardenruiters daar nog iets van kunnen leren!

Ik zou liever zien bij de pony's sporen verboden in de B en L, optioneel in de M en Z. Lachen

Afgod

AMEN!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:50

ik blijf erbij dat sporen beter zijn dat een zweep.

sommige paarden lopen er zelfs beter op. en kleine kinderen leren zo met hun benen rijden in plaats van de pony met handen vooruit te krijgen.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:54

Ik vind het jammer dat ze geen wieltjes toestaan voor kinderen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:59

heey,

ik ben 14, ik rij met sporen, ik rij western, maar heb geleerd om mijn benen superstil te houden.. vinden jullie dit dan ook verkeerd?? Bloos
Ik ben het compleet ermee eens dat je eerst de basis moet weten, maar aangezien ik veel verder ga dan de basis is het wel nodig, al vind ik het soms heeeeel oneerlijk van me en rij ik net zo makkelijk zonder sporen Knipoog
al moet ik het zeggen dat de oefeningen allemaal net wat moeilijker gaan en hij me beetje in de zeik neemt..Lachen Ik gebruik mijn sporen niet vaak..
wat vinden jullie ervan? geen hele gemene opmerkingen graag..Lachen

Groetjes

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:01

p.s. rij zonder zweep!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:31

volgens mij dragen 80% van de kinderen (ik reken 'kinderen' tussen 8 en 14) sporen op hun pony's omdat de volwassenen dat ook doen :S Ze proberen het één keer om te kijken hoe het staat en merken al snel dat ze veel minder hoeven te doen (dus niet telkens hoeven aan te sporen) en dus meer gaan richten op de pony in de krul trekken of rijden (in zeldzame gevallen :S) Je ziet inderdaad heel vaak klein kindjes op A/B/C-pony's met sporen om...volgens mij ligt het 'probleem' bij het voorbeeld dat sommige volwassenen geven en ik vind ook dat instructeurs en/of ouders het gebruik van sporen niet moeten aanmoedigen.
Het zou helemáál goed zijn om sporen gewoon te verbieden bij bepaalde leeftijden (stel, onder de 12 geen sporen) maar hier zijn dan ook weer uitzonderingen op etc. In de praktijk zal het dus ook niet werken helaas.

jumping_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:58

Die kleintjes kunnen amper hun beentjes aandrukken, en als ze geen sporen aan deden zouden ze niet echt vlot vooruit komen.
Dus moeten die ouderers zorgen dat hun kindjes leren de pony's te leren meer op hun benen te laten reageren, maar dat valt niet zo mee.

Maar ik vind het niet zielig, meestal zijn het van die leuke lieve teddybeertjes en die voelen daar amper wat van hoor door die lekkere dikke vacht Knipoog

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:01

natje93 schreef:
en toch gebruik jij ze ook voor iets anders waarvoor ze eigenlijk gemaakt zijn... alleen jij gebruikt ze heel licht (Gelukkig)

Heerlijk heerlijk, al dat(schijn) heilige gekakel over sporen. Als ze dan om te verfijnen zijn zeg ik: Hup kinders, sporen aan.
Verfijnen Cool die hulpen,of drie keer stampen met je kuit, of: heel verfijnd: 1 keer drijven met je spoor. Gevolg, minder onrustige benen, een duidelijke aanwijzing voor de pony. Is dat niet precies wat we willen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:17

dan is die pony niet aan het been...
er zijn echt nog andere marnieren (oefenen oefenen en oefenen) om het optelossen... nee we trekken gelijk sporen aan!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:18

over wie heb je het nou??

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:19

ik had het over de reactie van CharleyT ....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:19

okee;)

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:25

kleine ukken moeten nog geen sporen om doen ze zullen het moeilijker hebben om de pony voorwaarts te houden met die kleine beentjes.... tuurlijk maar ze zijn nog klein en die pony's raken er alleen maar geiriteerd van door iedere keer geprikt te worden door die spoortjes omdat de ukkies nog moeten leren hun benen stil te houden.. Ja

sjimmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:51

Ik snap sommige mensen niet met hun stelling. Een groot paard wat niet aan het been is mag je best een spoortje voor gebruiken. Maar een kind van zeven niet. Sorry met de juiste begeleiding kan het echt geen kwaad en mijn oudste zoontje kan echt wel zijn benen stil houden zelfs beter dan mening iemand die ouder is als 12. Zijn a-pony is een hele slimme pony die echt alles door heeft af en toe een spoortje kan echt geen kwaad en is ze weer even op haar plek gezet.

Afbeelding
Mijn zoontje zes jaar oud net te korte beentjes geen geprik met het kleine knop spoortje ook precies geleerd om het te gebruiken. En zijn beentjes keuring stil.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Later als hij wat ouder is 1,5 jaar verder zijn c- pony altijd zonder sporen dus kan je zien dat er niks verpest is aan zijn been hulpen.
Zo als de foto's laten zien een prima houding en been ligging kan het spoortje geen kwaad. Wat ik bij paarde ruiters toch wel eens anders zie.
Het is dus maar net wat je ze bij brengt, dus kun je niet alle kleine ruiterjes over een kam scheren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:14

natje93 schreef:
dan is die pony niet aan het been...
er zijn echt nog andere marnieren (oefenen oefenen en oefenen) om het op telossen... nee we trekken gelijk sporen aan!

Ja Ja, oefenen enz, maar lastige is met die kleine maar o zo slimme beestjes, die moeten ook beleerd worden, en waar vind je iedere keer een erg goed ruitertje, die kan africhten zeg maar, en die niet te groot of te zwaar is. Dat kan gewoon heel lastig zijn. En om dan zo lekker kort door de bocht te zeggen: nee we trekken gelijk.... enz. Wat nou Gelijk sporen aan, ben je dan overal bij in nederland? Het is maar een vraag hoor.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:17

Angg schreef:
kleine ukken moeten nog geen sporen om doen ze zullen het moeilijker hebben om de pony voorwaarts te houden met die kleine beentjes.... tuurlijk maar ze zijn nog klein en die pony's raken er alleen maar geiriteerd van door iedere keer geprikt te worden door die spoortjes omdat de ukkies nog moeten leren hun benen stil te houden.. Ja

Vertellen die pony's je dat? Durf wel te stellen dat de gemiddelde pony meer gefrusteerd raakt van kloppende beentjes en alsmaar tikkende zwepen, dan een aanwijzing met een spoortje.
Laten we nou niet met zijn allen zo dramatisch doen over spoorgebruik. Ook over handjes stil kun je eindeloos kletsen, overal zijn goede en minder begaafde ruitertjes zien, net als bij de volwassenen en de oudere kinderen.