Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:56

Suzanne_k schreef:
Wat maakt het uit dat je hooguit 1 keer in de week met bit moet rijden als je een wedstrijd start. Train thuis gewoon lekker bitloos en doe op wedstrijden gewoon een bit in. Zoals runningkawa zegt: elke paard zou gewoon met bit gereden moeten worden. Die ene keer dat je op wedstrijd gaat maakt dan echt niet uit.

Ik rij al een tijdje geen wedstrijden meer, toen ik dat nog wel deed reed ik nog met bit. Stel dat ik weer wedstrijden wil gaan rijden, dan maakt het niet veel uit dat ik dan weer eventjes met bit rijd, mijn pony kan het met en zonder bit.

Maar mijn jonge pony ga ik volgend jaar bitloos inrijden en ik ben niet van plan daar ooit een bit in te hangen. Ik zie daar het nut niet van in, ze gaat dan ook wisselen en daarnaast; waarom zou ik haar twee dingen aanleren als 1 ook prima is, alleen omdat er op wedstrijden zo nodig een bit in moet?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:39

Omdat mijn paard vroeger ''misbruikt'' is met bit durft die nu niet los te laten.. Met bit alles toppie er komt een bit in en dan krijg je het geklooi.. Pakt het bit vast en als je er spanning opzet nou dan moet je niet rekenen dat die braaf zijn koppie naar beneden doet.. Nee eerder rodeo (en nee hij heeft geen last van zijn mond hij is gewoon bang) Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:45

Maar waarom spanning op het bit?

Niet misbruikte paarden doen daarop ook niet het hoofd naar beneden...volledig gewone reactie hoor Lachen

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:51

runningkawa schreef:
Maar waarom spanning op het bit?

Niet misbruikte paarden doen daarop ook niet het hoofd naar beneden...volledig gewone reactie hoor Lachen

Ik bedoel spanning op de teugels als je de teugels op maat maakt, hij doet al gek als je probeert het bit in zijn mond te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:00

Maar als ik jou profiel kijk zie ik toch niet echt zulke vriendelijke handen...sorry
Dat bedoel ik niet verkeerd, echt niet.
Maar wel een voorbeeld voor paarden die daarop reageren, zonder ooit misbruikt te zijn

Wat ik daar zie hoef jij bij Kawa niet te doen..dan ben je knappe ruiter als je na 5 min nog in het zadel zit Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:03

De reden die de KNHS ervoor geeft is dat het hoort bij het harnachement. Zelfde dat je niet met bruin tuig mag starten.

Zéér krom in mijn ogen. En daarom ook wel aan te vechten door de NVBP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:04

sinds wanneer mag je niet met bruin tuig starten?
Sinds vandaag? Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:35

Misschien zouden ze bitloos moeten invoeren als je bijv M gereden hebt. Maar ik vind het onverantwoordelijk om beginners te laten rijden met bitlose optomingen, stel je voor dat je paard wel op hol gaat? Je kan vrij weinig doen maar met een bit toch net iets meer.

En bij de dressuur hoort deze optoming nu eenmaal, je hoeft toch niks met je bit te doen? je kan een ander materiaal bit kopen, met smaakje. Je kan het zo gek niet bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:38

Karoliefje_ schreef:
Misschien zouden ze bitloos moeten invoeren als je bijv M gereden hebt. Maar ik vind het onverantwoordelijk om beginners te laten rijden met bitlose optomingen, stel je voor dat je paard wel op hol gaat? Je kan vrij weinig doen maar met een bit toch net iets meer.

En bij de dressuur hoort deze optoming nu eenmaal, je hoeft toch niks met je bit te doen? je kan een ander materiaal bit kopen, met smaakje. Je kan het zo gek niet bedenken.

Verward
Dus als een paard op hol slaat, is een bit volgens jou een rem? Leg 'es uit als je wilt, hoe dat remmen (en kalmeren!) dan werkt.

Leg mij dan ook eens uit in welk opzicht een bit bij dressuur 'hoort'. En helemaal als je er toch niks mee doet?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:42

Met een bit heb je meer te zeggen dan een bitlose optoming. Dan zeg ik niet dat je dit moet misbruiken. Ik rijd ook vaak genoeg bitloos, maar ben me er heel goed van bewust dat als mijn paard geen bit in heeft hij meer kan doen wat hij wil.

En natuurlijk zal iemand die actief bitloos rijdt zeggen dat het onzin is, maar een bit is er niet voor niets!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:46

Ik ben het in deze discussie helemaal met RK eens. Niks mis met bitloos, maar krijg zo nu en dan de indruk dat de bitloosruiters een bit gelijk zien als slecht en je niet verantwoordelijk en goed voor je paard bent. Dat terwijl een neus net zo gevoelig is. Rijden doe je met zit en been. Bit of geen bit.

Net zoals je tegenwoordig je paard niet mag slaan als hij niet braaf is. Dan moet hij eerst door de medische molen heen om te kijken of het dier wat mankeert. Als dat niks op levert moet er gelijk maar een zadelmaker bij.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:47

Karoliefje_ schreef:
Met een bit heb je meer te zeggen dan een bitlose optoming. Dan zeg ik niet dat je dit moet misbruiken. Ik rijd ook vaak genoeg bitloos, maar ben me er heel goed van bewust dat als mijn paard geen bit in heeft hij meer kan doen wat hij wil.

En natuurlijk zal iemand die actief bitloos rijdt zeggen dat het onzin is, maar een bit is er niet voor niets!

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook met de meeste bitloze optomingen kun je behoorlijk pittig inwerken, bij sommige paarden komt dat zelfs heftiger door als een bit.
De reden dat ik niet bitloos op springconcours ga, maar wel bitloos spring thuis is dat mijn paard verfijnder is getraind op bit en ik als ik hem in een korte lijn moet verkorten dit heel lichtjes voor elkaar krijg met bit, terwijl ik met een bitloos hoofdstel op zo`n moment toch veel te hard moet inkomen. Maar het lukt wel.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:50

Maar als ik het niet verkeerd heb werkt bitloos toch scherper in dan een bit. Doordat in de neus allemaal zenuwen liggen. En aangezien er maar een paar bitten is toegestaan op wedstrijd zou je dit dus in feite kunnen rekenen onder de afdeling verboden bitten. Beetje vreemde redenering misshcien omdat je dan niet met bit rijd. Maar dan kijk ik naar de inwerking.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:52

Ik heb het ook over de vriendelijke bitlose methodes zonder poespas. Bitlose optomingen kunnen heel erg scherp inwerken absoluut. Maar lijkt me niet dat dit soort optomingen toegestaan zullen worden, even als een scherp bit niet

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:54

Maar als ik het niet mis heb ( ben niet zo thuis in dat wereldje ) met bitloos rijden lopen de teugels toch over de neus ? Of die zitten dmv een soort neusriem toch bevestigd aan het hoofdstel ? En bij dressuur hangen de teugels niet in een bochtje, dus dat zou er toch een soort druk op de neus zijn.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:57

Maar hoe vriendelijk die methodes zijn hangt ook af van de ruiter die erop zit. Hoeveel paarden worden wel niet met bit, maar zonder neusriem gereden, omdat die al te heftig inwerkt op het paard en hem een `opgesloten`gevoel geeft? En dat terwijl die neusriem niet eens in de verbinding staat met een ruiterhand?
@polly, al trekt een ruiter het bit achter de oren, dan nog werkt dat in principe niet door op de neusriem. Je kunt het wel zo vastmaken dat de werking op het bit ook doorwerkt op de neus, maar in de dressuur mag dat niet.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:58

Nee, maar een bit is zo scherp als de ruiter hem maakt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:04

en een bitloos hoofdstel in principe ook, maar er zitten wel een aantal vriendelijke tussen zonder poespas. En in mijn ogen heb je met deze optomingen dus ook veel minder te zeggen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:07

Een neckrope is idd een hele vriendelijke bitloze variant. Ja
Maar wat ik nog steeds niet begrijp: Als er zoveel animo voor is, waarom worden er dan onderling geen eigen wedstrijden georganiseerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:14

Dat een paar minder te houden is zonder bit vind ik eerlijk gezegt ook geen argument.

Mischien toch minder animo dan dat het lijkt op bokt?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:16

Karoliefje_ schreef:

Ik nodig je uit om eens langs te komen. en er op te gaan zitten met bit. belive me je houd hem niet hij is dan niet te sturen en/of tegen te houden.

Bitloos daarintegen juist wel. gewoon een simpel bitloos hoofdstel

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:30

runningkawa schreef:
Ik vind het niet zonde Tong uitsteken

Een paard zonder medische reden moet gewoon met bit gereden kunnen worden.
De ruiter moet dus laten zien dat zijn handen daarin zo rustig zijn dat het paard er geen hinder van heeft Lachen
Dat de harmonie daardoor niet verstoord wordt.

Wel vind ik het enorm jammer dat er geen tot nauwelijks controle is op bitten en hoe strak sper en neusriemen zitten.
Van mij zou zelfs een neusriem verbod mogen komen Lachen

Afgod
Helemaal mee eens.
Als je er geen bit in wilt hangen, dan moet je ook niet starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:57

casperrr schreef:
Als je er geen bit in wilt hangen, dan moet je ook niet starten.

Hoezo niet? Of je het leuk vindt om wedstrijden te rijden heeft toch niets te maken met het feit dat je (liever) niet met bit rijdt?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:02

Dat zijn gewoon de regels. Je mag niet bitloos starten. Rijd je bitloos heb je 2 keuzes, niet starten of een bit erin hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:04

Jammer is het wel, maar regels zijn regels. Dan kun je straks ook wel zonder zadel starten ?