Wielspoortjes in de B??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:39

Lisette, ik heb net naar je foto's gekeken en ik denk dat je beter naar Running Kawa(saki) kan luisteren. Ik bedoel dit niet vervelend, naar of denegerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:44

Luisteren hoeft naar mij niemand hoor Lachen
Ze kunnen hoogstens nadenken over dingen die mensen zeggen.
Ik probeer ook altijd dingen te lerenover wat mensen schrijven.
Wat andere doen moeten ze zelf weten.

Het enige wat ik weet is dat ik al veel paarden zadelmak heb gemaakt en tot B/L nivo springen en dressuur heb gereden zonder sporen en zweep.
En daar zaten makkelijke paarden bij en moeilijke karakter paarden.
kleine paarden en grote paarden.

En de Kawa-saki is 2 jaar geleden omgeruild tegen een Honda Lachen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:50

Rieja schreef:
Mirage: rustig joh, was volgens mij helemaal niet persoonlijk bedoelt van Kawa! !

was ook vast niet persoonlijk bedoeld, maar er zullen meer mensen zijn die zich door deze opmerking aangevallen voelen.

Niet iedereen begint nu eenmaal in het M of in het Z
was het maar zo makkeljk........... Haha!

Ik vind het alleen vervelend dat mensen die in de B starten en niet gelijk 10 winstpunten halen worden afgeschilderd als mensen die niet zouden kunnen rijden. Nogmaals; iedereen moet aan het begin beginnen. Ik had m'n paardje redelijk lekker aan het lopen, zeker voor de B. Maar toevallig net geen winstpunt.
Dat maakt je toch nog geen slechte ruiter?

Waarom bepalen dat mensen dan eerst meer moeten lessen VOORDAT ze zouden beginnen met starten, vind ik zo'n onzin!!!
Ik doe beide; EN starten EN blijven lessen. En hoe meer wedstrijden ik start, hoe meer ervaring we beiden opdoen.

Maar blijkbaar is het niet normaal om geen winst te rijden in de B.

En nee, wij kunnen niet op tegen combi's die al in hun ponytijd Z hebben gereden of tegen combi's waarvan dit hun 3e wedstrijdpaard is..........

Ik weet waar ik mee bezig ben, ik weet dat ik GOED bezig ben, met goede instructie dus wat dat betreft.........................

Er zijn nou eenmaal ook combi's bij wie het wat langer duurt...... Knipoog maar als je dan geen wp haalt in de B ben je toch niet per definitie een slechte ruiter??????

Maar okee, dit is allemaal offtopic, want het ging om wielspoortjes in de B.
Nee, die gebruik ik niet, maar wel knopspoortjes.............

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:53

gijsenkim schreef:
Lisette, ik heb net naar je foto's gekeken en ik denk dat je beter naar Running Kawa(saki) kan luisteren. Ik bedoel dit niet vervelend, naar of denegerend.

maar waar baseer jij dat op?
op 1 rijfoto in d'r profiel???????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:57

Sorrie maar te diep,verkeerde houding en te lange teugels. Kan er niets anders van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:02

Ik zal ff verklappen dat ik weinig tot geen pony heb gereden.
ik met mijn eerste verzorpaard op concours ging en die ook zelf zadelmak heb gemaakt.
Ik was toen 16
Dus geen Z paard en een groene ruiter.
Met dit paard heb ik mijn wp gehaald om te mogen springen.
Wat ik ook met haar gedaan heb.
Ze is binnen een half jaar verkocht.
Liep toen L dresuur en B springen.

zonder sporen in het B. (en L)
En zoals je zag was, en ben, ik ook nog geen ervaren wedstrijd ruiter.
Dus daar heeft het niets mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-02 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:06

runningkawa schreef:
Dus daar heeft het niets mee te maken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Tuurlijk, de een heeft veel meer aanleg dan de ander, gelukkig maar, anders zou iedereen even goed of slecht zijn Haha!

maar ik denk toch echt wel dat dat soms kan schelen!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:08

Nou ik heb echt niet veel aanleg hoor, en dat paard toen ook niet.
Maar wedstrijd ervaring heeft niets te maken met of een paard wel of niet aan de hulpen is.
Dat hoor je thuis al voor elkaar te hebben Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:13

Het mooie van paardrijden is dat je nooit bent uitgeleerd, heel je paarden leven blijf je leren zowel rijtechnisch als in de omgang met deze dieren. Er is niemand in de wereld die precies weet hoe het zit en daarom zullen technieken en middelen altijd aangepast blijven worden. Meningen zullen ook altijd bijgeschroefd moeten worden en zullen ook altijd veranderen. Plezier zijn de enige winstpunten te behalen en zolang je plezier hebt en je kunt kritiek verdragen (ik krijg het ook dagelijks) dan ben je een goede ruiter

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:51

een ruiter is pas een ruiter als ie normaal met zen paard om kan gaan

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 02:17

Amanda schreef:
Nee hoor.
Daarom zet ik er ook bij, als je er mee kan rijden, geen probleem.
Maar ik vind dat mensen te snel naar scherpere sporen pakken, terwijl het niet nodig is.
En het was echt niet rot bedoeld hoor, misschien kwam het zo over.
Sorry! Knipoog

Een spoor met wiel is niet altijd scherper dan bijv. een knopspoor,..... Het gaat om het gebruik en wat voor soort wielen je hebt.

Mijn vorige paard reed ik in het L ook "al" met wielen (stompe, altijd groffe wielen en dus geen scheermesjes) en Roxanne train ik met knopsporen. Dat wil niet zeggen dat ik haar niet met wielen zal gaan rijden! Met knopsporen kun je onderhuidse bloedingen veroorzaken, blauwe plekken maken en kneuzingen. Dit omdat je met een knopspoor nogal kunt "doorprikken" wat dus helaas ook vaak gebeurd. Wielen rollen af (bij juist gebruik).

Wel vind ik dat je gewoon te vaak ziet dat mensen een onrustige beenligging hebben en daardoor "prikken". Met scherpe sporen aan krijg je al snel een "bot" paard dat niet meer voor het been te krijgen is. Gevolg: steeds scherpere sporen en harder prikken ........

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:33

gijsenkim schreef:
Kan ik wel uitleggen, omdat je een zweep incidenteel kunt gebruiken en makkelijk kan doseren (tikkie bij of straf zit groot verschil in). Sporen aan de laarzen van iemand die zelf nog geen onafhankelijke en dus veel bewegende zit heeft heeft als gevolg dat een paard een constante prikkel krijgt waar hij dan weer afgestompt van word. Wat mij opvalt is dat er een hoop mensen hier zeggen dat het paard anders niet voorwaards is, terwijl sporen daar niet voor zijn en dat zegt dan dus al genoeg.......

Goed hierbij komen we weer op hetzelfde neer. Dus iemand met een onafhankelijke zit mag wel met wielsporen rijden?? Gelukkig Haha! Daarbij is mijn paard supervoorwaarts en moet ik zelfs meer been geven om hem terug te rijden. Persoonlijk vind ik dat elke keer een tik met de zweep ook afstompend werkt. Even ter verduidelijking ik kan dus niet met zweep rijden dan is meneer niet meer te houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 08:40

Eigenlijk rij ik ook het liefst zonder spoor, maar helaas zijn er wel eens paarden die de basis niet goed geleerd hebben. EN dan kan het zijn dat je toch een spoor nodig hebt.
En waarom zou je die paarden dan niet mogen starten in de B met sporen? Ik vind van wel, zolang die spoor maar niet gebruikt wordt om te prikken zoals je nu vaak ziet.
Het paard dat ik nu rij is ook altijd met flinke sporen en slof gereden, en om die nu nog langer door te trainen zodat ik in de B zonder sporen kan rijden, lijkt mij ook onzinnig. Ik kan het paard thuis wel zonder sporen rijden, maar het paard is ook nog eens kijkerig gemaakt. Dat moet er dus uit, en dat kan alleen maar door overal heen te gaan. Dus ook op wedstrijd. Een spoortje om die je verder niet gebruikt en een zweep als psychologische barriere doen wonderen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:17

Ik bedenk me ineens, weet je wat eigenlijk net zo erg is? Mensen die in het Z die wielspoor om hun voet hebben en er dan bij elke pas mee zitten prikken. Dat zie ik ook weleens, zo'n lelijk beeld heb je dan! Terwijl zo'n paard dan eigenlijk juist aan die hulp zou moeten zijn en impuls nodig heeft om te kunnen verzamelen....

Verder wil ik nog even zeggen dat het niveau van rijden nmm weinig te maken heeft met de prestaties in een B-proefje. Mensen die bij wijze van spreken nog geen proef door komen kunnen best netjes rijden, maar gewoon nog geen proefervaring hebben, dat is ook erg belangrijk.
een vriendin van mij kan écht die B-proef nog niet rijden maar springt rustig een pittig parcours foutloos rond. Apart, maar die controle is er dan wel...

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:24

Blijkbaar denken mensen hierzo dat mensen alleen maar met sporen rijden om lekker in je knol te prikken ofzow.Soms rij ik ook met wielsporen,maar ik gebruik ze dan alleen maar als luna he-le-maal niet reageerd.

Er bestaan namelijk ook nog paarden die je wel met sporen MOET rijden,niet alle paarden zijn goed aan het been.En zeg dan niet:dan maak je ze goed aan het been,want de eene reageerd heeel snel en de ander totaal niet.

En mensen in de B zijn heus niet allemaal mensies-die-niet-kunnen-rijden-en-daarom-met-sporen-en-zweep-rijden hoor!Iedereen moet in de B beginnen,ook de toekomstige Anky's.Je hoeft alleen maar te zeggen:ik zit in de B en je bent meteen iemand die niet kan rijden en nix van paarden weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:31

Citaat:
Mensen die in het Z die wielspoor om hun voet hebben en er dan bij elke pas mee zitten prikken. Dat zie ik ook weleens, zo'n lelijk beeld heb je dan! Terwijl zo'n paard dan eigenlijk juist aan die hulp zou moeten zijn en impuls nodig heeft om te kunnen verzamelen....

Dat is net zo min niets om naar te kijken, dan staan mijn tenen net zo goed krom hoor.

Maar ik vraag me wel af, voor de mensen die B rijden en ze nu al nodig hebben om extra aandacht bij hun paard te vragen, hoe ze denken om in de M/ Z verzameling oefeningen te gaan doen. Of travers en dat soort dingen.
Dit gaat echt niet als ze niet aan het been zijn.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:33

runningkawa schreef:
Maar ik vraag me wel af, voor de mensen die B rijden en ze nu al nodig hebben om extra aandacht bij hun paard te vragen, hoe ze denken om in de M/ Z verzameling oefeningen te gaan doen. Of travers en dat soort dingen.

misschien rijden mensen gewoon voor de lol wedstrijden en hoeven ze niet in de Z te komen??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:38

luna_cockie schreef:
En mensen in de B zijn heus niet allemaal mensies-die-niet-kunnen-rijden-en-daarom-met-sporen-en-zweep-rijden hoor!Iedereen moet in de B beginnen,ook de toekomstige Anky's.Je hoeft alleen maar te zeggen:ik zit in de B en je bent meteen iemand die niet kan rijden en nix van paarden weet.

dit is zo een bullshit!!!!!! Iedereen die plezier samen met het paard heeft kan rijden ongeacht het niveau dat je rijd. Er zijn mensen die nog nooit een wedstrijd gereden hebben, die bijvoorbeeld alleen maar paarden beleerd hebben of alleen maar buiten rijden, maar die wel weten hoe het werkt en daar ook naar rijden. Ik moest starten voor mijn werk. Ik ben nooit gestart voor mijn plezier en ik zal ook nooit starten voor mijn plezier. Ik vind starten vreselijk. Dus stel dat ik nooit gestart was dan had ik dus volgens jouw vertaling niet kunnen rijden.................Dat is dus niet wat ik zeg. Ik zeg dat in de (B)asis geen (Z)ware hulpmiddelen gebruikt moeten worden. Geen WIEL sporen dus. Een gewoon spoortje mag je van mij best wel gebruiken zolang je de (B)asis niet uit het oog verliest. En de (B)asis is nog altijd dat je paard aan het been is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:34

Of je nu voor de lol (wedstrijden rijd) of niet, de basis blijft voor iedereen hetzelfde.
En dat is een paard dat aan de hulpen is.
Gewichts hulpen, been hulpen en teugelhulpen.
Als dat goed is voorkom je ook de dingen als een paard niet aankunnen met springen, het niet bij kunnen houden in het bos enz.

Zelf heb ik ook helemaal niet veel wedstrijd ervaring, maar heb ik wel veel paarden zadelmak gemaakt en tot B/L nivo springen en dressuur getraind.
Zonder sporen of andere dwangmiddelen.
Ook heb ik veel verreden paarden gereden.
Paarden die een mond als beton hadden.
Paarden waarop je kon stampen alsof je aan een voetbal wedtrijd mee deed.
Maar ze zijn allemaal gewoon aan de hulpen geworden.
Misschien voor sommige een onwaarheid, voor andere een normale basis.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:23

[quote="runningkawa"] Dat is net zo min niets om naar te kijken, dan staan mijn tenen net zo goed krom hoor.

Ja, dat zeg ik dus. Lachen

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:08

gijsenkim schreef:

Een foto is een momentopname. En zoals je ziet rij ik op deze foto's niet met sporen. Ik vind het fantastisch dat jij je oordeel kan vellen over 1 foto. Ik ga me echt tegenover jou niet excuseren hoe ik op de foto sta. Goh en het vreemde is dat ik tijdens mijn laatste wedstrijden 2 x een 7 heb gekregen voor houding en zit terwijl iemand met wel een wp een 6 had gekregen. Tja die jury's he!! Maar petje af hoor....

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:47

gijsenkim schreef:
Dus stel dat ik nooit gestart was dan had ik dus volgens jouw vertaling niet kunnen rijden.................

Dát is pas bullshit!!!
heb ik dat ergens geschreven?
Ik heb alleen gezegt dat als mensen zeggen dat ze B zonder wp's rijden veel mensen denken dat je niet kan rijden.En dat is ook zo!!!!
ik weet niet waar jij dat vandaan haalt dat ik dat heb gezegt dat jíj niet kan rijden,ik zie dat nergens staan hoor!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:56

luna_cockie schreef:
Blijkbaar denken mensen hierzo dat mensen alleen maar met sporen rijden om lekker in je knol te prikken ofzow.Soms rij ik ook met wielsporen,maar ik gebruik ze dan alleen maar als luna he-le-maal niet reageerd.

Er bestaan namelijk ook nog paarden die je wel met sporen MOET rijden,niet alle paarden zijn goed aan het been.En zeg dan niet:dan maak je ze goed aan het been,want de eene reageerd heeel snel en de ander totaal niet.

Sorrie maar dat lees ik hieruit...............(maar ik ben ook blond *LOL*

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:12

daar zal het door komen.......Haha!
maar ik bedoel gewoon dat mensies meteen denken dat je nie kan rijden in de b zonder wp.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:14

runningkawa schreef:

en toch haal ik hier echt uit dat mensen in de B allemaal naar de M/Z willen........ Haha! (en ik ben nie blonT)