Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:32

Vind het opzich wel een goede regel Lachen
Ik laat ze altijd zitten, en had altijd 7ens en 8en voor de verzorging. Maar nu in de M krijg ik geen punten meer voor de verzorging, dus laat ik ze al helemáál zitten Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:35

KiMmK schreef:
Wij scheren onze paarden altijd! Waarom? Omdat ze er mee rijden in de hoogste menklasse.. Dus als ze niet geschoren zijn beginnen ze erg snel te zweten en dat vind ik pas zielig!
Wij scheren ze wel in het najaar zodat ze in de winter toch nog warmte haartjes hebben Knipoog en ze hebben natuurlijk een super dikke deken!

het gaat over de SNOR en TAST haren... heeft niks te maken met de vacht Knipoog

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:09

Ik kan me niet voorstellen dat deze regel echt door gaat komen. Ik scheer alle haren eraf, inclusief de tastharen. Ze hebben geen wonden waar dan ook van het stoten, dus het valt allemaal wel mee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:39

KiMmK schreef:
Wij scheren onze paarden altijd! Waarom? Omdat ze er mee rijden in de hoogste menklasse.. Dus als ze niet geschoren zijn beginnen ze erg snel te zweten en dat vind ik pas zielig!
Wij scheren ze wel in het najaar zodat ze in de winter toch nog warmte haartjes hebben Knipoog en ze hebben natuurlijk een super dikke deken!

Wat heeft dit te maken met snor- en tastharen???? Verward

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:20

Onlangs zag ik hier op bokt of was het op horses.nl een item over een minipaardje uit Nederland wat in America kampioen geworden was. Daar in America scheren ze bij deze kleintje ook de oogleden. Dat doen ze met het mes dus echt heel glad. (En lelijk, maar dat is een kwestie van smaak) Ik vond het zo ......
Tja daar heb ik dus geen woorden voor. Ook niet voor het toiletteren van falabella's trouwens. Snap ik gewoon niet.
Van die Arabieren make up ook zo iets lelijks... Ik dwaal af sjorrie

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:10

Ik knip ze bij. Haha! Een tussenweg dus. Helemaal kaal vind ik niet eerlijk. Maar een 10 cm lange snorhaar wil ik ook niet dus meestal zijn ze een cm of 3.
Oren knip ik alleen door dubbel te vouwen en het uitstekende te knippen. En oogharen blijf ik af. Ja

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:20

ik scheer ze er altijd gewoon af.
alleen bij de ogen knip ik ze wat bij omdat ze zo lang zijn dat je er serieus een vlecht in kunt maken Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:26

Er is niets van waar. Er zijn al meerdere discussie's over geweest, men wil dit invoeren, maar de kogel is nog niet door de kerk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:31

Mwah...zou het niet zo slecht vinden maar ja, hoe ver willen ze dat gaan doorvoeren? Trekken van manen is ook zielig (vind ik), dus mag niet meer trekken en vlechten dan ook niet want dan staan hun haren zo strak en dat knelt? Dus: ook de keuringen (rassen) omgooien en in álles dan gaan doorvoeren. Dus wel overal gaan invoeren en niet alleen bij wedstrijdpaarden ofzo...

Bij mijn paard gaan die snorharen eraf. Lekker een prikkebaard. Ik zeg niet dat hij nog nooit flink zijn hoofd heeft gestoten maar dat komt niet per definitie omdat hij geen tastharen op zijn neusje heeft. Een paard went eraan naar mijn mening en kan echt wel inschatten hoe lang zijn haren zijn. Dus: hij voelt wat en denkt dan: oh, ik heb nog zo n stukkie voordat ik mijn lip c.q. neus ga stoten.

Ik denk wel dat ze beter eerst eventjes andere primaire zaken moeten gaan aanpakken voordat ze zoiets als dit oppakken, want in verhouding tot sommige andere 'praktijken' is dit niets...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:36

Volgens mij is dit een broodje aap, maar van mij mag het wel doorkomen.:d

Ik heb zelf een bijna blind paard, scheer hem ook wel 's winters, maar laat de neusharen zitten en ook de haren bij de ogen.
De oren vouw ik dubbel en knip de lange plukjes die uitsteken met mate af.
Zo kan hij zich in het donker tenminste redden, ook al staat hij op stal.
Het is zijn "zicht".

Ik scheer ook paarden voor anderen, maar laat ook de tastharen zitten.
Wil de eigenaar die eraf hebben, doen ze het zelf maar.
Ik ben van mening dat ze er niet voor niets zitten.Bloos

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:47

volgens mij gebeurd dat echt niet
de jury kan het bijna niet zien ja vanuit de auto of juryhok

ik scheer ze altijd weg, en me paard heeft er geen last van dat die ze niet heeft.
oren, 3e oor, kooptholtes, staart alles scheer ik eigenlijk

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:39

Nadya schreef:
KiMmK schreef:

Wat heeft dit te maken met snor- en tastharen???? Verward

Sorry verkeerd gelezen! haha mijn excuses. Bloos

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:38

mrie schreef:
Als ik mijn snor scheer dan stoot ik mijn neus niet vaker want die kan ik zien. Knollies kunnen dat niet.

Die haren in zijn oren hebben de functie viezigheid en water buiten te houden en het dient als anti ruis. Net als een microfoon zonder zo'n pluizing ding er omheen dit geeft heel veel bijgeruis van de wind, met zo'n pluizing ding (haar dus) is dat weg en kan je paard dus beter horen.
Als de zijkant van de staart weg geschoren is dan hebben ze dus eerder een koude poep. Maar dat vind ik minder erg dan oren neus en baard haar weghalen.

De opmerking "Mensen scheren zich toch ook" slaat de spijker op de kop. Een paard is GEEN mens maar een paard en dus niet één op één te vergelijken. Frusty

Maar die viezigheid die normaal gezien overal inkruipt houden wij er uit door te poetsen.
Deze haren zijn natuurlijk bij een paard om vroeger bv. Vuil buiten te houden, maar toen hadden ze nog geen mensen dat dit voor hen deden!
Mijn merrie komt altijd ontzettend in haar winterhaar en als ik haar scheer heeft ze hier overduidelijk geen last van. Ze heeft niet meer wonden ofzo van zich te stoten en als je ze dan buiten zet voelt ze zich extra energiek omdat ze van haar dikke vacht af is ..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:34

mrie schreef:
Als ik mijn snor scheer dan stoot ik mijn neus niet vaker want die kan ik zien. Knollies kunnen dat niet.

Die haren in zijn oren hebben de functie viezigheid en water buiten te houden en het dient als anti ruis. Net als een microfoon zonder zo'n pluizing ding er omheen dit geeft heel veel bijgeruis van de wind, met zo'n pluizing ding (haar dus) is dat weg en kan je paard dus beter horen.
Als de zijkant van de staart weg geschoren is dan hebben ze dus eerder een koude poep. Maar dat vind ik minder erg dan oren neus en baard haar weghalen.

De opmerking "Mensen scheren zich toch ook" slaat de spijker op de kop. Een paard is GEEN mens maar een paard en dus niet één op één te vergelijken. Frusty

Nee een paar uur nat blijven lopen omdat je niet opdroogt door je dikke vacht na het werken is pas fijn.
Sommige paarden die volop in het werk staan meoten geschoren worden omdat ze niet meer droog worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:11

Dat heeft ook echt iets met de ruis in de oren te maken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:05

Ik vindt dat met scheren niks mis is. Als het daadwerkijlijk nodig id en je paard niet opdroogt, maar dat heeft niks met tast haren te maken denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:31

Citaat:
Nee een paar uur nat blijven lopen omdat je niet opdroogt door je dikke vacht na het werken is pas fijn.
Sommige paarden die volop in het werk staan meoten geschoren worden omdat ze niet meer droog worden.

Dit is ook Bull..

Ik rijd dagelijks en elke haar die mijn paard krijgt zit er nog steeds aan. Na de flinke duin/strandrit heb ik hem na het uitstappen lekker laten rollen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit een ziek paard gehad.
Bezwete paarden goed uitstappen en daarna kunnen ze zo weer naar buiten. Paarden worden ziek omdat we teveel met ze tutten.

Ik ben van mening dan meer mensen eens wat beter naar het wezen paard moeten gaan kijken alvorens alles eraf gaan knippen .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:17

Cowgirl schreef:
Citaat:

Dit is ook Bull..

Ik rijd dagelijks en elke haar die mijn paard krijgt zit er nog steeds aan. Na de flinke duin/strandrit heb ik hem na het uitstappen lekker laten rollen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit een ziek paard gehad.
Bezwete paarden goed uitstappen en daarna kunnen ze zo weer naar buiten. Paarden worden ziek omdat we teveel met ze tutten.

Ik ben van mening dan meer mensen eens wat beter naar het wezen paard moeten gaan kijken alvorens alles eraf gaan knippen .

Een beetje dom door de duinen of het strand lopen is anders nat worden dan een uur tot anderhalf uur zwaar dressuurwerk doen of springen. >De mijne wordt niet eens nat als ik naar buiten ga. Terwijl tijdens het werk hij wel degelijk nat wordt. Verder is hij ook nooit ziek en van onze drie paarden de enige die geschoren is omdat hij dik in de vacht zat. >En nee hij is nog nooit ziek geweest en dat ga ik ook niet uitlokken door teveel te tutten met hem. Scheren is niet zielig maar helaas noodzakelijk.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:18

nou eh...nooit van gehoord...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:20

20 minuten zwaar trainen is wel heel wat anders dan een strand/duinrit van 4 uur Lachen Lachen

maargoed, snorharen scheren is niet mijn feessie, zie er het nut niet van in....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:14

Kafue schreef:
Een beetje dom door de duinen of het strand lopen is anders nat worden dan een uur tot anderhalf uur zwaar dressuurwerk doen of springen. >De mijne wordt niet eens nat als ik naar buiten ga. Terwijl tijdens het werk hij wel degelijk nat wordt.

Ik zou zeggen: ga eens mee met een bosrit zoals ik en mijn pony ze maken, dan zul je zien dat buitenrijden net zo goed zwaar werk kan zijn (dit geldt ook voor KiWiko)! Mijn pony is na 4 uur voornamelijk draven en gelopperen echt flink bezweet, en niet omdat ze een slechte conditie heeft. Of wil je soms ook beweren dat Endurance(training) niet zwaar is voor een paard?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:33

Willen jullie beweren dat een duin/strand rit maar simpel is en niet zwaar.

Ik nodig jullie bij deze uit.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:35

Als ik buiten ging rijden moest mijn paard meestal harder werken dan als ik in de bak ging rijden. Die vergelijking gaat dus niet op.

Buitenrijden wil niet altijd zeggen dat je dan aan een lang teugeltje een beetje rondstapt en draaft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:43

talented schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat deze regel echt door gaat komen. Ik scheer alle haren eraf, inclusief de tastharen. Ze hebben geen wonden waar dan ook van het stoten, dus het valt allemaal wel mee!

En jou paarden komen in de winter wel buiten met een kudde? Sorry, maar de mijne heeft deze haren echt nodig buiten!

Ik snap werkelijk niet waarom mensen deze haren weg scheren omdat ze het mooi vinden! Sjonge jonge zeg! Deze tastharen hebben ze nodig.. Zeker als ze buiten staan, ook in de winter! De oorharen ook, die voorkomen dat de koude wind in de winter in de oren komt..

Maar ach, mensen die de oren kaal scheren en de neus zullen hun paarden in de winter waarschijnlijk 23/7 op stal hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:29

Ik vind zo'n 'kaal' paard niet eens mooi. Clown
Ben dol op de kriebelende snorharen van mijn paard in mijn nek. Haha!

Ik vind het belachelijk dat mensen een paard ook zo vermenselijken ('ik vind het niet mooi, dus ze gaan er af' Misselijk ).
Mijn paard loopt het hele jaar door in een natuurgebied en heeft zijn tastharen (en winterharen) wel degelijk nodig, juist omdat 'ie zoveel tijd lekker paard mag zijn. Dat er dan wat modder opzit, wat haren hier en daar en een lekker vachtje, tja, dat hoort erbij. Het is geen barbiepaard. Tong uitsteken