3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 08:54

Nou gister is mijn 3,5 jarige voor het eerst op wedstrijd geweest. Het ging heel goed, en hij kwam echt de ring in van; Oké hier ben ik al 1000x geweest Tong uitsteken
Ik had 171 punten met hem, kwam een beetje doordat hij zijn hoofdje nog wel is omhoog gooit in de overgangen. Nu weten we ook waar we aan moeten werken Lachen HIj was lekker ontspannen etc. Ging beter dan de 10 jarige, die had veel meer spanning en zo... had met die 169 punten...

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:10

Netjes!

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:16

[quote="RianneH"]Ik ben ze helaas al eens in de L tegen gekomen.

Dit is echt onmogelijk he. Een drie jarige MAG nog geen L starten.
Als ze 4 zijn dan MOGEN ze het L in!!!!!!!!!!!!!!

Verder Mijn 3 jarige is van maart en die is nu 3x mee geweest.
Puur en alleen om hem ervaring op te laten doen. en geloof me die van mij vind het super leuk op wedstrijd dat merk ik aan alles aan hem.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:25

Ik heb ook al eens een 3 jarige gestart. In Juni zadelmak gemaakt, in augustus 5 weken de wei op gegooid, toen weer opgepakt en in oktober hadden we onze eerste wedstrijd.

Geen enkel probleem, paard pakte wel alles heel snel op en ging als een trein. We mochten binnen 2 maanden al over naar het L maar dat ging niet omdat hij nog 3 was. Ik heb alles spelenderwijs opgepakt en hij vond het geweldig om tussen zoveel paarden te lopen.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:04

Nou ik zal je vertellen dat ik mijn paard 2 jaar geleden gekocht heb als 4 jarig paard zelfs de dierenarts zij dat hij 4 was nouja ik hem dus inrijden en op een gegeven moment onderlinge wedstrijdjes gereden nu 2 jaar later heb ik de fokker gevonden en blijkt het dus dat hij nu 4 en een half jaar oud is hij word op 19 maart 2008 5 jaar. en natuurlijk is het mijn fout maja ik had zo weinig ervaring en ik geloofde gewoon met goedvertrouwen die dierenarts en handelaar. nu ben ik lekker aan het trainen en misschien volgend jaar ofzo ga ik starten ik denk dat hij er wel al klaar voor is maar laat hem nog maar lekker genieten van zijn jonge jaartjes we hebben tijd zat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:38

njarco schreef:
RianneH schreef:
Ik ben ze helaas al eens in de L tegen gekomen.

Dit is echt onmogelijk he. Een drie jarige MAG nog geen L starten.
Als ze 4 zijn dan MOGEN ze het L in!!!!!!!!!!!!!!

Verder Mijn 3 jarige is van maart en die is nu 3x mee geweest.
Puur en alleen om hem ervaring op te laten doen. en geloof me die van mij vind het super leuk op wedstrijd dat merk ik aan alles aan hem.

Bij de jaarwisseling worden ze toch 4? Want dat heb ik echt wel een driejarige in de L gezien. Wanneer precies weet ik niet meer, maar stel dat het in april was en dat paard werd in augustus 4. Dan is het voor het papier nog drie, maar voor de administratie 4? Of ben ik nu zo raar, want ik zou zweren dat het zo is.

Anyway, ik vind het niet kunnen. Rest my case Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:53

Nee, ze worden allemaal per 1 januari een jaar ouder. Dus of hij nu in april of in september 4 wordt, hij is vanaf januari officieel 4.
Vanaf april mag hij dan het L in.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:50

Urielle schreef:
Nee, ze worden allemaal per 1 januari een jaar ouder. Dus of hij nu in april of in september 4 wordt, hij is vanaf januari officieel 4.
Vanaf april mag hij dan het L in.

Ja vreemd vind ik dat, niet dat het KWPN of wie dan ook deze regel heeft bedacht, maar dat er nog steeds mensen rondlopen die deze regel niet kennen dan heb ik het wel over mensen die zelf paarden hebben en er dus ook actief mee bezig zijn.

ooh jee hoe breng ik dit nu weer goed, niet dat er straks een rel uitbreekt :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:56

Ik snap wat je bedoeld Susan.
Vorig jaar werd er ook nog iemand de ring uit gestuurd omdat die met een 3 jarige een L proef wou rijden. Die gene reed meerdere paarden, dan maak je mij niet wijs dat ze die regeltjes niet kennen! Volgends mij hopen ze gewoon dat niemand het in de gaten heeft.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:57

Of ze doen gewoon net of ze gek zijn....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:08

Ja idd, dat bedoelde ik.
*Mijn naam is Haas*

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:40

Wat mij betreft kan een 3-jarige wel eens mee op concours, gewoon voor de ervaring.. En als je het als ruiter ook maar zo ziet hoef je ook geen spanning op te bouwen.. Zelf neem ik ze trouwens vaak pas mee in jan/feb van het jaar dat ze 4 worden (volgens knhs dan). Scheelt me startkaartkosten..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:04

Ik vind 3 jaar ook nog te vroeg om ze mee te nemen op wedstrijd. Bij sommige paarden zal het uiteraard vast wel goed gaan, maar bij anderen bouw je alleen maar een berg spanning op.
Ik rijd mijn 3-jarige gewoon lekker door en start pas in januari. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:13

Ik vind dat er van 3 jarige best al heel veel ge eist word.Die van ons zijn wen nu pas zadelmak aan het maken en dat drie keer per week.En idd ze vind het heel leuk,maar juist tegen zo'n paard moet je beschermend zijn.Ik zou toch graag hebben dat ze net zo gezond oud word als mijn oude.Er zijn er ook al diemet drie-jarige springen.Dat vind ik ook zo iets.

We nemen haar straks wel eens mee met de vrachtwagen om in de manege te rijden.Hier kan je in verschillende manege's voor 5 euro de binnenbak huren.Dat vind ik eigenlijk ideaal om ze op een rustige manier aan vreemde omgevings te laten wennen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:25

ik vind dat je een paard niet meteen al zo hard aan het werk moet zetten hoor. mijn paard is 3,5 jaar en die is nog niet ingereden, daar ga ik binnenkort mee beginnen, maar wedstrijden? neee daar wacht ik nog wel een jaartje (of 2) mee..

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:42

Ik vind 3 jaar erg vroeg. Een keertje naar vreemd terrein voor de ervaring ok en misschien zelfs als er een wedstrijd gaande is. Een keer een onderlinge wedstrijd of iets maar gelijk fanatiek officieel gaan startten

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:44

leintje_ schreef:
ik vind dat het nog even moet wachten, 3 jaar vind ik nog te jong om op wedstrijd te gaan

Idd wacht gwn nog ff totdat je paard/pony een jaar of 4 is !

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:48

Ik heb mijn pony ook vanaf 3,5 jaar op wedstrijden uitgebracht (nu 3/4 jaar geleden) en het ging en gaat hartstikke goed. Mijn pony moet ook een uitdaging hebben anders komt dat Jazz karakter naar boven.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:49

3 jaar vind ik te jong, 4 vind ik zelfs een beetje aan de jonge kant.
mijn 4jarige heb ik nu gestart, maar doe lekker rustig aan en blijf normale trainingen van maximaal 5x per week doen Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:59

supertammy schreef:
Ik vind 3 jaar ook nog te vroeg om ze mee te nemen op wedstrijd. Bij sommige paarden zal het uiteraard vast wel goed gaan, maar bij anderen bouw je alleen maar een berg spanning op.

Dus die twee maanden doet het hem?
Wat een onzin zeg, wacht dan ook echt nog een heel jaar.
Misschien is jou paard wel twee maanden eerder geboren als een andere die nu al mee op wedstrijd gaat, dus dan zijn ze alletwee precies even oud als ze voor het eerst mee gaan.
Maar omdat ze volgens de KNHS in januari 4 worden is het wel goed?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:02

ik vind het best kunnen. ik heb mijn 3 jarige ook getart hij is in augustes 3 geworden en in januarie zijn we gestart. hij liep uiterlijk 3 x in de week waarvan 1 keer ontspannen buitenritje. maar haal er tijdens de wedstrijden niet het uiterste uit vind het een leuke ervaring voor hem.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:44

asjemenou schreef:
supertammy schreef:

Dus die twee maanden doet het hem?
Wat een onzin zeg, wacht dan ook echt nog een heel jaar.
Misschien is jou paard wel twee maanden eerder geboren als een andere die nu al mee op wedstrijd gaat, dus dan zijn ze alletwee precies even oud als ze voor het eerst mee gaan.
Maar omdat ze volgens de KNHS in januari 4 worden is het wel goed?

Nou het is maar goed dat je hem zo vroeg lekker gewoon overal heb meegesleurd want hij vind het helemaal geweldig als hij nu op wedstrijd mag, hij vind het helemaal prachtig en als je ergens al bent geweest doet hij net alsof hij gewoon thuis is Haha! heeeerlijk!! ik hou van op wedstrijd gaan Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:27

Die 2 maanden maakt volgens mij ook geen f*ck uit. Het scheelt alleen een boel startkaartkosten. Vanaf oktober betaal nog wel de helft van het hele jaar, voor die laatste 3 maandjes.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:20

jaa inderdaad ! Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:43

Mijn paard wordt begin mei '08 4, en ik start januari. Waarom zou het slecht zijn? Ik train niet gefocused om te presteren maar dat we er samen plezier in hebben. En ik moet zeggen dat hij alles perfect oppakt. Denk dat we in Januari er wel aan toe zijn, en het is toch net hoe de ruiter rijdt. Als je stress in je paard brengt is het nooit goed, maar thuis ook niet. Ik vind al die indrukken juist goed, veulens gaan toch ook naar keuringen, is dat dan niet slecht? je hoeft je paard geen jaren te rijden om een B proefje te rijden vermoed ik.

Dus ik start inderdaad met een 4 jarige