Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:42

...maar...
Een paard dat goed aan de hulpen is, in takt en regelmaat loopt IS nageeflijk Haha!

Als een paard in dat krulletje loopt hoeft hij niet nageeflijk te zijn...maar dat is dus wel al aangehaald in het topic, dus misschien was doorlezen wel prettig geweest Lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:50

lieve meid, ik HEB het hele topic doorgelezen. ik heb ook gezegd dat ik dingen heb gelezen waar ik het mee eens ben en ook dingen waarme ik het niet eens ben.
brilletje nodig? Knipoog Clown (echt niet banketstaaf bedoeld hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:55

Ja ik heb een brilletje nodig Ja

Meende echt dat er stond, heb niet het hele topic doorgelezen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat niet er zo groot onder staat.
Mijn excuses.

Maar je mag me wel gewoon bij mijn naam aanhalen ipv meid Haha!

Maar goed, ging verder toch ook om de rest van mijn bericht....

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:02

IloveMickey schreef:
Ik vind het niet terecht, maar idd moet je in de B al aan de teugel rijden..

persoonlijk vind ik dat je met een paard die stap draf galop en middendraf beheerst al een B proef moet kunnen rijden.. en niet perse aan de teugel Verdrietig

Dat beheersen vind ik nou iets te min, maar van dat aan de teugel lopen vind ik zelf ook niet echt leuk meer (ook al loopt mijn pony wel aan de teugel) maar vroege (ongeveer 3 jaar geleden) reed ik ook in de B met een andere pony van mij, toen kon ik zelf nog niet veel, ik had hem nog niet aan de teugel lopen en de middendraf was nog niet eens zo mooi, maar verder reed hij netjes en ik kreeg 164 en 173 pnt (oude proeven 156 1 winstpnt. 169 ,2)
En dat vind ik dan ook reeel maar wat tegenwoordig de jury's al in de B willen zien vind ik soms wel iets teveel (denk dan bij me zelf het is nog maar een B proef nog geen L2!!)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:18

Vicky_88 schreef:
ik heb het topic helemaal doorgelezen, heb dingen gelezen waar ik het absoluut mee eens ben en ook dingen waar ik het absoluut NIET mee eens ben. de B staat voor Basis. en de basis houdt in, voorwaarts, goed aan de hulpen, takt en regelmaat (2 woorden die ik in het hele topic NIET tegen ben gekomen) en CONTACT. contact is heeeeel iets anders dan nageeflijk heid.
in de B MOET je paard of pony niet aan de teugel lopen of nageeflijk zijn, het is mooi meegenomen. en een makkelijk opstapje naar het L waar meer word gevraagd.
ik rijd zelf in de B, heb eens wat dingen uitgetest.
ik heb bij een jury van de oude stempel haar aan de teugel en nageeflijk gereden, geen WP
en haar gewoon neusje in de lucht (niet overdreven) en lekker rondgereden, WEL WP (2 in 1 proef zelfs: 197pnt, en JA heb bewijs)
bij een jury van de ''nieuwe'' stempel aan de teugel en nageeflijk gereden, WEL WP
en neusje in de lucht (ook niet te overdreven), GEEN WP.

zegt ook wel iets over de jury (niet persoonlijk oppakken, juryleden onder ons!! Lachen )

zo dit wilde ik even kwijt Clown

Nee, dit topic gaat ook over of een paard in de B aan de teugel moet lopen, anders had de TS wel gevraagt of een paard in de B zuiver moet lopen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:29

ach ja, dat doe ik wel vaker, maar ik zal er voortaan runningkawa neerzetten Knipoog

excuses geaccepteerd Lachen

bij het paard wat ik rijd is het namelijk niet zo. ze is wel voorwaarts en absoluut aan mijn beenhulpen en teugelhulpen, maar loopt met der neusje naar voren. op sommige momenten loopt ze wel met der neus op de loodlijn en het gaat steeds beter. zo kom ik de B door Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:30

Storm76 schreef:
Vicky_88 schreef:
ik heb het topic helemaal doorgelezen, heb dingen gelezen waar ik het absoluut mee eens ben en ook dingen waar ik het absoluut NIET mee eens ben. de B staat voor Basis. en de basis houdt in, voorwaarts, goed aan de hulpen, takt en regelmaat (2 woorden die ik in het hele topic NIET tegen ben gekomen) en CONTACT. contact is heeeeel iets anders dan nageeflijk heid.
in de B MOET je paard of pony niet aan de teugel lopen of nageeflijk zijn, het is mooi meegenomen. en een makkelijk opstapje naar het L waar meer word gevraagd.
ik heb bij een jury van de oude stempel haar aan de teugel en nageeflijk gereden, geen WP
en haar gewoon neusje in de lucht (niet overdreven) en lekker rondgereden, WEL WP (2 in 1 proef zelfs: 197pnt, en JA heb bewijs)
bij een jury van de ''nieuwe'' stempel aan de teugel en nageeflijk gereden, WEL WP

zegt ook wel iets over de jury (niet persoonlijk oppakken, juryleden onder ons!! Lachen )

Nee, dit topic gaat ook over of een paard in de B aan de teugel moet lopen, anders had de TS wel gevraagt of een paard in de B zuiver moet lopen.

het hoort wel bij de basis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:36

Vicky_88 schreef:

In het proevenboekje gaat het over aanleuning. Contact vind ik toch anders.
Wanneer je correct en dus netjes van achter naar voren rijdt met de juiste aanleuning, zal het paard vanzelf nageeflijk gaan lopen.

Dat jij een testje heb gedaan bij 2 jury's is leuk voor je, maar niet erg betrouwbaar om daarop een conclusie uit te nemen over alle jury's. . Jij zegt natuurlijk verder "hetzelfde" gereden te hebben, maar dat kán niet.
De ene jury let erg op dat er op de letter gereden wordt en de ander vind een ontspannen, over de rug gaant paard veel belangrijker. Dat heeft ook weer niks met nieuwe of oude stempel te maken.
En in jouw ogen heeft nu de oudere stempel gelijk, maar waarom?
"Mijn test" in de B gaf aan dat ik bij de nieuwe en oude stempel gewoon winst reed met een nageeflijk paard Tong uitsteken

In de L zijn de oefeningen al moeilijker. Als je dan nog moet beginnen met de nageeflijkheid, ben je in mijn ogen een beetje laat.
Helaas voor sommmige staat de L voor levenslang, dat komt imo omdat mensen te makkelijk uit de B komen en dan valt de L tegen.

Imo is basis ook nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:22

Vicky_88 schreef:
ach ja, dat doe ik wel vaker, maar ik zal er voortaan runningkawa neerzetten Knipoog

excuses geaccepteerd Lachen

bij het paard wat ik rijd is het namelijk niet zo. ze is wel voorwaarts en absoluut aan mijn beenhulpen en teugelhulpen, maar loopt met der neusje naar voren. op sommige momenten loopt ze wel met der neus op de loodlijn en het gaat steeds beter. zo kom ik de B door Knipoog

En wat is daar niet nageeflijk aan?
Nageeflijk moet een paard zijn en zo te horen is die van jou dat Ja
En dus ook wp waardig.
Aan de teugel hoeft niet perse, maar als je paard nageeflijk loopt is dat een kwestie van heel even en hij loopt automatisch ook aan de teugel (neusje er net uit is overigens ook aan de teugel, dieper dan de LL wat je tegenwoordig vaak ziet is dus niet goed, dat is te diep)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:40

Als het paard soms even iets achter de LL komt hoeft dat niet zo heel erg te zijn hoor, je ziet het nog wel eens bij jonge paarden. Als het paard daarbij met impuls door blijft lopen zonder onregelmatig te worden straf ik het niet af. Veel erger vind ik het als een paard tegen de hand komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:25

Als ze daarbij idd lekker ontspannen blijven lopen zie ik daar het probleem ook niet van.
Maar je ziet tegenwoordig veel proeven met continue erachter. En dat is niet de bedoeling, al lijkt dat wel met de LDR hype.
Pas las ik dat ook op bokt..ik dacht dat hij er net een paar cm achter moest zei die persoon en was niet tevreden over haar rijden, terwijl dat paard heel mooi 2 cm ervoor liep...

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:50

het is natuurlijk mooier als ze aan de teugel lopen maar het hoefd nog niet in de B maar toch willen de meest jury's het wle zien,,, stom vind ik maarjah jury sport he:P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:00

LoveLuna schreef:
het is natuurlijk mooier als ze aan de teugel lopen maar het hoefd nog niet in de B maar toch willen de meest jury's het wle zien,,, stom vind ik maarjah jury sport he:P

dank je, vooral door jouw soort opmerkingen, blijf ik zoooo gemotiveerd om te blijven jureren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:34

Storm76 schreef:
LoveLuna schreef:

dank je, vooral door jouw soort opmerkingen, blijf ik zoooo gemotiveerd om te blijven jureren.

Clown

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:47

het is onzin dat het niet uitmaakt hoe hoog of laag ie loopt als ie maar aan de teugel loopt. te laag word kei hard met een 4 bestraft

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:48

Ik moest in de B nog niet aan de teugel rijden hoor.
Mijn paardje liep wel al een beetje met buiging maar ook niet echt aan de teugel.
Je paard moet natuurlijk wel een beetje buiging hebben (bijvoorbeeld in de hoeken).
Is dit bij elke proef zo?
Of was het alleen bij deze proef?

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:11

OemmiejO schreef:
Je pony moet in de B goede stelling en buiging hebben, het maakt nog niet erg uit of ze iets te hoog of te laag lopen met het hoofd. De oprichting e.d. komt in de hogere klasses pas. Knipoog

en volgens mij is dit het juiste andwoord Lachen

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:37

In stap wel , draf en galop hoeft niet perse Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:17

xLoes_ schreef:
In stap wel , draf en galop hoeft niet perse Lachen

onzin

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:03

Amborr schreef:
Wat vinden jullie van het bovenstaande..????

Ik vind van wel, pony hoeft niet perfect in de aanleuning en heel constant te zijn, maar hij moet wel een beetje doorbuigen vind ik..

En soms vinden mensen dat dit in de B niet hoeft, maar stel dat je dan zonder aan de teugel, winstpunten rijd verwachten ze in het L1 dat dit toch al wel lukt.. En als ze je een wp geven vinden ze dat je wel een klasse hoger kunt, en in de L1 moet je pony wel aan de teugel lopen.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:20

NL kan wat dat betreft wel een voorbeeld nemen aan Duitsland, daar leren kinderen eerst zitten en dan pas de pony aan de teugel rijden. In het begin rijden ze met bijzetteugeltje, tot kinderen onafhankelijk kunnen zitten. Ze gaan ook pas wedstrijden rijden na het behalen van het 'reiterwettbewerb' soort rijbewijs zeg maar. Overal valt wat voor te zeggen, maar je hebt hier dus niet de praktijken van kinderen waar tegen geschreeuwd wordt 'trek m in de krul' tijdens het inrijden, omdat de jury verwacht dat men in de B al aan de teugel rijdt. Als je googled op 'jureren kinderen dressuur' kun je hier nog een aardige discussie over vinden tussen mensen als Sjef Janssen etc. Ook zij zien bij kinderen veel te vaak gebeuren dat jury's te veel de nadruk leggen op 'het aan de teugel rijden' en niet op de houding. Als kind mag je met 6 jaar beginnen (!!!) op een A-pony vaak, hoe kun je dan verwachten dat deze kinderen de pony 'aan de teugel' rijden? Wat ik veel te vaak zie is trekkende kinderen die dus winstpunten halen omdat hun pony 'aan de teugel' loopt, ik denk dat er toch eens op een andere manier moet worden gekeken. Zeker in de B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:24

Maar op trek en pluk werk zou gewoon in alle klasses flink anders gekeken moeten worden.
Want dat heeft idd niks met nageelijkheid of aan de teugel rijden te maken.
Helaas zijn er jury's die dat verschil niet zien...en dat is triest... Verdrietig

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:34

Je zou dat artikel voor de aardigheid eens moeten lezen, ik heb het net even opgezocht, het heeft in de hoefslag gestaan. En sorry, Sjef was er niet bij maar wel Van Lieren, De Kok, Hamminga etc. Een citaat van Schreuder: "Afgelopen zondag was het weer zover. Dan zie ik 25 B ruiters drie kwartier van tevoren losrijden. De instructie vanaf de kant is niet mis: Schop hem voor het been, zet hem wat dieper in, trek een keer aan links. en ga zo maar door. Dat is allemaal nodig om die B proef door te komen. Het ergste van alles is dat er iemand wint die de steun van de teugels nodig heeft om te kunnen blijven zitten. Wat willen we in het B en L zien? Dat is toch een onafhankelijk in balans zittende ruiter die zijn paard niet stoort en in de 3 basisgangen zijn paard linksom en rechtsom kan sturen?".

Dit zijn dan mensen die wel weten waar ze over praten. Ik lees regelmatig de discussies op bokt over dit soort dingen. Maar als mensen als van Lieren etc. het al opvalt, waarom wordt er dan niet eindelijk eens wat mee gedaan? Want hoe we gejureerd worden trainen we doordeweeks. En dat houdt dus in de heel erg veel kinderen getraind worden op het aan de teugel rijden ipv op de onafhankelijke zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:36

Helemaal waar dat stukje...helaas
En niet alleen kinderen wordt dat zo geleerd maar gewoon heel veel ruiters...
Van achteruit ontspannen over de rug naar een rustige hand....was da?? Verdrietig

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:38

Storm76 schreef:
LoveLuna schreef:

Wellicht goed als je het stuk in de hoefslag ook eens leest. Het zou goed zijn als er niet op bokt hierover wordt gediscussieerd maar bij het KNHS. Wellicht zitten onze kinderen dan in de toekomst ook wat beter......