Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:23

Ik doe nu een half jaar over de B. Ik stel geen doel want mij maakt het niet uit in welke klasse ik kom. Natuurlijk is het leuk om hoog te komen maar dat zie ik allemaal wel. Mijn doel is nu L1 maar niet binnen een bepaalde tijd en dan zie ik wel weer verder.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:42

Rieja schreef:
Urielle schreef:
Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo?

Nou kijk, wedstrijd rijden is gewoon best duur. Bijvoorbeeld op dit moment weet ik wel wat de verbeterpunten zijn, dus dan houd ik mijn paard liever tussendoor wat langer thuis en steek mijn geld in privélessen in plaats van startgeld. Voor mijn gevoel heeft dat meer zin. Dus dan rijd ik wat minder proeven (en ook minder winstpunten), maar dat hoeft niet persé te zeggen dat ik ook snel ben overgegaan Lachen
Misschien doen meer mensen het zo?

Maar als je bij de paarden start kun je dan juist beter wat langer in een klasse blijven.
Het prijzengeld is hoger dan het inschrijfgeld, dus dan hou je nog een beetje over ook Knipoog
Kun je van je prijzengeld weer een priveles nemen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:03

Ik rijd nu een 3-jarige, en ga die de laatste maandjes nog starten ( Haha! Haha! Haha! ). We gaan ong. om de 3 weken starten en hoop dan toch wel wat wp'en te hebben om te promoveren. Pony loopt opzich heel netjes, maar is nog jong enzo. HOewel de pony het wel in zich heeft!! Dus ik hoop dat we evt. naar de L1 toe kunnen met het nieuwe jaar Lachen (moeten we allemaal afwachten etc.)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:33

Ik had toen ik ging starten geen doelen opgesteld. Tuurlijk wilde ik graag Z rijden (wie niet Tong uitsteken). In de B heb ik 6 proeven gereden (excl kampioenschappen, die winstpunten telden toen nog niet mee) in de L1 heb ik 4 proeven gereden (excl kampioenschappen). In de L2 heb ik geloof ik 2 proeven geen winst gehad, toen ging ik over. Ik de M1 ging het de eerste 2x goed, 2x 1e met winst, daarna kregen we een dipje. De M2 ging weer goed, de Z1 wat minder in het begin, later ging het in de Z1 ook goed. De laatste wedstrijd heb ik begin dit jaar gestart, eerste keer Z2. Toen ging het niet zo goed, en heb thuis geoefend. Nu heb ik weer een wedstrijd gepland eind oktober. Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met wedstrijden, maar we rijden niet zo vaak. Zo'n 10x per jaar, waarvan de meeste wedstrijden 1 proef is. In 2007 ben ik tot nu toe nog maar 1x gestart, dus niet zo vaak.

Je zegt ook dat je paard weer dragend is? Dan lig je er ook een paar maanden uit waarschijnlijk (ligt aan het paard hoe 'makkelijk' ze nog kan lopen met haar dikke buik) ook met veulen aan de voet ga je niet snel weer op wedstrijd, lijkt me.

Maar in ieder geval succes!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:40

ik benin de B met 10 over gegaan omdat ik onderling ook al de nodige punten en B ervaring had opgedaan. zo ook vroeger op manege paarden.
en het belangrijkste, willem was al wat ouder en wist toen niet of hij het nog lang zou volhouden.
maar ik blijf nu net zo lang in de L1 hangen tot ik echt een fijne L2 proef kan rijden en dat zit er voorlopig nog ff niet in. hij kan de oefeningen op zich wel, maar de hele proef doorzitten gaat nog niet zo goed Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:56

de B heb ik in 6 maand uitgereden ( 17 winstpunten)

De L1 zit ik nu zo'n 6 weken in en heb nu 3 winstpunten. Hoop begin zomer 2008 over te gaan naar het L2. ( 8 maanden?)

De L2 reken ik een vol jaar voor ivm dat ik veel problemen ondervind met oefeningen en impuls bij mijn Tinkermerrie.

Dus van B tot M1 als eindresultaat ( daar ga ik stranden en kom ik niet verder Clown ) zal ik ongeveer 2 jaar over doen Ja

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:10

Ik ben begin Februari dit jaar gestart, mijn doel was eind van het jaar M1 te rijden met winst.

Ik starte begin Februari in de B.
15 april reed ik mijn L1 debuut. In Mei ging ik er een maand uit.
Begin juli reed ik mijn L2 debuut.
Halverwege Augustus ging ik er een maand uit.
Om daarna weer verder te rijden.
Nu ben ik er weer een maand uit geweest.
Ik ben nu L2+6 wp, en we hopen in oktober ons M1 debuut te maken.
Op de planning staat dan op eind van het jaar M2 startgerechtig te zijn of al M2 te rijden.
Als alles naar wens gaat ben ik binnen 1 jaar van de B naar de M2 met winst!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:56

Als er iets is dat ik geleerd heb is het wel om geen planning te maken. 90 % van de gevallen komt er toch niets van terecht door allerlei dingen. Ik ben met Jumper op een gegeven moment gestart, na 3 maanden er een half jaar uit door een zeer ernstige blessure, daarna de B en L1 doorgevlogen en er weer een hele tijd uit geweest door o.a. MKZ, vogelpest en weet ik wat allemaal. Toen nog een blessure. Al met al was ik na 3 jaar M1 met wp, maar van die 3 jaar heb ik effectief maar 1 1/2 jaar echt wedstrijd gereden. Bovendien reed ik maar 1 keer per maand en maar 1 proef. Planning was dit jaar nog 1x M2 te starten en dan zou Jump met pensioen gaan. Maar helaas, we waren M1 met 5 wp toen hij verongelukt is Huilen .
Mijn hele planning nu is om Lexie zover te krijgen dat ze in maart een B proefje kan lopen zonder dat we samen verongelukken Haha! . Maar ook hier loop ik alweer 'achter' , want ze is pas zadelmak (heb er een keer of 12 opgezeten nu) terwijl ze 'al' 4 1/2 is... Maar goed, al die schema's kunnen mij gestolen worden. Ze was er met 3 gewoon nog niet aan toe om ingereden te worden, en nu wel. En ze moet nog langer mee, we hoeven echt niet in een jaar Z te lopen. Dus eerst maar eens zien hoe het in de B gaat, mocht het bovenverwachting gaan, kan ik de rest overslaan en meteen L1 gaan, en anders niet. We zien wel...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:32

Ik heb nu op 4maanden tijd een klasse doorlopen, en ik hoop de klasse hoger ook op een seizoen te doorkruisen, maar ik pin mij nergens op vast, er staat geen houdbaarheidsdatum op hoor Clown

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 06:49

Ik dacht ook dat ik snel de klasse's door zou zijn, helaas denkt mijn paard daar anders over en worden we bijna overal laatste. Op papier is het leuk berekenen, maar in het echt werkt het niet altijd zo.. Haha!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:29

[quote="Urielle"]Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo? ]

Het doorrijden in een klasse nadat je 10 wp heb gehaald, moet wel nuttig zijn. Bv de ruiter of het paard heeft nog extra wedstrijdervaring nodig.
Anders vind ik het zonde van tijd en geld. Als je nog niet klaar bent voor de volgende klasse, kun je er ook voor kiezen om thuis door te trainen. Je kunt natuurlijk ook blijven "hangen" om prijzen te rijden ( is ook niks mis mee hoor).

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:34

ik vind dit wel erg overmoedig en ookwel veel druk geven voor jou en je paard, ik zou gewoon per klasse kijken en elk puntje is dan meegenomen

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:43

Mijn Z2-paard liep binnen drie jaar van de B naar de Z1, waarbij ze een half jaar heeft stil gestaan vanwege een blessure. Met haar heb ik wel zowat alle klassen helemaal uitgereden. Mijn andere merrie liep in één jaar van de B naar de M1. Ik ben onlangs begonnen met een 3-jarige ruin, maar heb absoluut géén planning, we zien wel hoe het gaat lopen.

Ik heb inmiddels wel geleerd, na enkele blessures, dat er doorgaans weinig te plannen valt...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:39

Misschien hangen blessures en plannen soms zelf met elkaar samen? (ik doel niet op jou hoor Slieke, het komt zomaar in me op)
Ik ben van mening dat je een paard tijd moet geven om zich te ontwikkelen. Hoe getalenteerd het dier ook is, er zijn altijd dingen die het dier moeilijk vindt. Soms moet je dan, juist om blessures te voorkomen, af en toe even pas op de plaats maken. Al sjeje laat dwingen door een planning, gaat dat niet.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:08

Ja Rieja, dat zou zomaar kunnen......

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:10

Ik ga bij de 10 wp gelijk over. Persoonlijk vind ik het geld verspilling omdat ik niks meer aan de wp heb ik die ik dan behaal. Dat geld stop ik liever in lessen.
Als ik 10 wp heb en hij is er nog niet klaar voor (wat nog nooit is voorgekomen) dan start ik even niet en train ik gewoon door met extra lessen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:41

CarolineP schreef:
Urielle schreef:
Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo? ]

Het doorrijden in een klasse nadat je 10 wp heb gehaald, moet wel nuttig zijn. Bv de ruiter of het paard heeft nog extra wedstrijdervaring nodig.
Anders vind ik het zonde van tijd en geld. Als je nog niet klaar bent voor de volgende klasse, kun je er ook voor kiezen om thuis door te trainen. Je kunt natuurlijk ook blijven "hangen" om prijzen te rijden ( is ook niks mis mee hoor).

ik vind dat juist niet correct, doorrijden in een klasse als je het niveau allang voorbij bent. kun je net zo goed de overstap maken! want als je het zo goed doet in een bepaald niveau kun je het volgend niveau ook wle aan.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:23

Ik heb ook niet echt eisen gesteld. Alleen dat ik in januari naar het Z1 overstap en hoop in de zomer naar het Z2 over te kunnen gaan( als dat niet lukt maakt dat ook niet uit Haha! )
Ik ben in februari 2006 pas begonnen in het L1( met een 4jarige) ben in de zomer naar de regionale in het L2 geweest, in de winter ook en in de zomer2007 in het m1 naar de regionale en de hippiade. Nu ben ik M2, dus vind het al aardig snel gegaan in zo'n korte tijd Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:58

Met mn fries ben ik in 13 maanden M1+3 geworden, toen 9 maanden niets gedaan, paard weer opgepakt en binnen 6 maanden Z startgerechtigd. De eerste wedstrijd in het Z ook direct winst, dus zeg 20 maanden alles bij elkaar. Ik reed ongeveer 1x per maand 2 proeven.

Ik trainde altijd 1 niveau hoger dan ik op wedstrijd reed en ging meestal bij 10 wp over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:09

casperrr schreef:
Ik ga bij de 10 wp gelijk over. Persoonlijk vind ik het geld verspilling omdat ik niks meer aan de wp heb ik die ik dan behaal. Dat geld stop ik liever in lessen.
Als ik 10 wp heb en hij is er nog niet klaar voor (wat nog nooit is voorgekomen) dan start ik even niet en train ik gewoon door met extra lessen.

Vind ik ook, daarnaast was mijn paard er meestal allang aan toe om over te gaan bij 10 wp's. Die verveelde zich dood in een voor haar te makkelijke klasse.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:15

Ik ben juist pas vaak laat overgegaan. Ik moet ook wachten vanwege de leeftijd, dus in de L2 had ik er zelfs 58 ofzo Tong uitsteken maar in de m1 ook 29, maar dan kun je inderdaad wel merken dat het te makkelijk gaat worden!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:11

CarolineP schreef:
Urielle schreef:
Wat gaan er eigenlijk veel mensen over bij 10 wp zeg! Het uitrijden van je klasse is niet meer populair ofzo? ]

ik vind dat juist niet correct, doorrijden in een klasse als je het niveau allang voorbij bent. kun je net zo goed de overstap maken! want als je het zo goed doet in een bepaald niveau kun je het volgend niveau ook wle aan.

Dus als je thuis goed geoefend hebt, zodat je paard met gemak de klasse aan kan, dan mag je niet blijven hangen?
Ik blijf altijd een heel seizoen in een klasse hangen, en rij dan idd redelijk vaak in de prijzen. Maar daar heb ik toch al die tijd voor getraind, dan mag je er ook wel de vruchten van plukken vind ik.
En aan het einde van het seizoen moet je dan toch wel over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:05

Inderdaad Asjemenou. Ik vind er persoonlijk geen *censuur* aan om te starten als ik weet dat ik toch als 14e eindig ofzo. Dat het wel eens voorkomt door omstandigheden van allerlei aard is iets anders, daar zit ik niet mee en dan train ik lekker door voor de volgende keer, maar ik wil wel de gedachte hebben dat mijn paard en ik er KUNNEN winnen. Die gedachte stimuleert ook. De gedachte alleen dat ik zelf denk niet klaar te zijn om de L1 te kunnen winnen, zal ongetwijfeld voor onzekerheid zorgen zodat ik niet volop aan mijn paard rijd daar en dus ook minder presteer dan we kunnen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:07

ik ga pas over als ik constant bij de bovenste 10 van de lijst kan blijven qua resultaat/ bijna elke keer winst rijd.
Ik heb de tijd, of de mijne er 4 maanden of een jaar over doet per klasse maakt mij niets uit, ben pas na 6 jaar rijden met dit dier gestart officieel Clown
Maar heb wel doelen gesteld toen, eerst bij het starten L1+1, dat was mijn ultieme doel. Toen ik de B saai begon te vinden en we inderdaad vaak winst en prijs hadden, de gok gewaagd en ons doel is nu zelfs al voorbij en dus bijgesteld.
Ik heb een planning ( zie bovenaan pagina) maar als blijkt dat het te snel gaat, is het handige van een planning dat deze aangepast kan worden Ja
Ik doe het voor mijn plezier en de ervaring, en ga zeker niets pushen om zo hoog mogelijk te komen in zo kort mogelijke tijd.
na overleg met meerdere mensen en mijn instructrice denken we dat mijn Tinker de M1 moet kunnen halen. of we winst rijden? geen idee,maar de L2 uitrijden is 100% zeker haalbaar.
vandaar mijn doel, een keer officeel in het M1 meerijden Vork Cool

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:25

omdat ik geen eigen pony/paard heb maar op manegepony's rijd, die je dus nooit kan trainen, en springen tijdens een dressuurwedstrijd leuker vinden (de ring uit) is het mij nog niet gelukt om de B uit te komen. ik denk nog niet aan de Z, later koop ik (als het gaat) een paard en ga ik de wedstrijdsport mee in, ik heb het een beetje opgegeven, de dressuur Tong uitsteken