Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
PriscaZ schreef:Mag best hoor, maar de discussie hier ging over Z en hoger
Meneer is pas 4 maar loopt verdienstelijk in het L dressuur en springen.vonneke schreef:Maar nog een andere vraag.
Sommige paarden mogen dan bv t/m het M gewoon op de weide, zijn ze opeens Z dan moeten ze vol bescherming en alleen? ik kan daar de logica niet van inzien...

webster543 schreef:Een goed item!!
Ik zelf ben er absolut voor dat paarden op de wei moeten komen. In mijn vriendenkring is er een meisje die twee paarden heeft. Met de ene rijdt ze Z2, de andere L2. Van haar trainer mogen de paarden nooit buiten. Regelmatig verteld ze dat de paarden ontploffen of moeilijk zijn om te rijden. Mijn paard mocht, in de vorige manege waar hij stond, maar max. 1 uur buiten komen en je moest er bij blijven. Waar hij nu staat, komt hij dagelijks buiten, samnen met anderen. Ik merk dat hij hierdoor veel beter aanvoelt. Al direct tijdens het losrijden, merk ik dat hij ontspannen is. Wanneer dit onderhouden wordt, blijft het paard mentaal in evenwicht en is de kans op kwetsuren sterk geminderd. Gezien het paard gewent is om op de wei te staan, zal hij nooit ontploffen. In de winter is het wel aangeraden eerst het paard wat te stappen, opdat de spieren opwarmen.
Wie echt te bezorgd is, kan zijn paard ook in een paddock zetten.
webster543 schreef:Een goed item!!
Ik zelf ben er absolut voor dat paarden op de wei moeten komen. In mijn vriendenkring is er een meisje die twee paarden heeft. Met de ene rijdt ze Z2, de andere L2. Van haar trainer mogen de paarden nooit buiten. Regelmatig verteld ze dat de paarden ontploffen of moeilijk zijn om te rijden. Mijn paard mocht, in de vorige manege waar hij stond, maar max. 1 uur buiten komen en je moest er bij blijven. Waar hij nu staat, komt hij dagelijks buiten, samnen met anderen. Ik merk dat hij hierdoor veel beter aanvoelt. Al direct tijdens het losrijden, merk ik dat hij ontspannen is. Wanneer dit onderhouden wordt, blijft het paard mentaal in evenwicht en is de kans op kwetsuren sterk geminderd. Gezien het paard gewent is om op de wei te staan, zal hij nooit ontploffen. In de winter is het wel aangeraden eerst het paard wat te stappen, opdat de spieren opwarmen.
Wie echt te bezorgd is, kan zijn paard ook in een paddock zetten.

vonneke schreef:Maar nog een andere vraag.
Sommige paarden mogen dan bv t/m het M gewoon op de weide, zijn ze opeens Z dan moeten ze vol bescherming en alleen? ik kan daar de logica niet van inzien...

rowo schreef:Volgens mij blijft dit een eindeloze discussie, want er blijven mensen die vinden dat paarden niet in de wei horen.
Het meeste kromme wat ik ooit gehoord heb over paarden in de wei is toch wel: "een paard moet niet in de wei, want dan loopt ie zichzelf uit elkaar"

PriscaZ schreef:[naam] schreef:Maar nog een andere vraag.
Helemaal mijn mening! Dat was ook juist de discussie.
Ik ga bijvoorbeeld als ik eerst gewoon gereden heb, wel eens buiten uitracen door de plassen. Vinden Pris en ik beide erg leuk en kan ook geen kwaad (weet dat er geen kuilen in zitten, moet alleen daarna mijn paard afspuiten) en hoevaak je dan niet hoort "maar dan wordt ze nat" En dus? Daar kan ze echt wel tegen hoor, het is geen pop of zo!
Als een instructeur tegen mij zou zeggen dat Pris niet meer naar buiten mocht, dan zocht ik een andere. De enige die dat tegen me kunnen zeggen zijn mijn dierenarts en hoefsmid. Dan houdt het op.

PriscaZ schreef:nee, die zijn te bang dat hun pony omvalt als hij geraakt wordt door een waterdruppel
Daar gaan ze echt dood aan hoor
Bar schreef:Nee het is zeker niet fijn als je paard getrapt wordt door een ander paard. Maar over het algemeen valt het met het vechten wel mee als de rangorde eenmaal bepaald is.
En behalve dat het voor een paard een levensbehoefte is om buiten te komen is het ook heel belangrijk dat een paard, kuddedier bij uitstek, in een kudde staat. Al is het maar met 1 maatje. Die sociale contacten zijn ook erg belangrijk.
welshfreak schreef:Zet een witte schimmel maar eens een paar uur in de wei met regen, ze komen er mooier af als ze niet in de smerigheid gaan liggen!