wedstrijdpaarden op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: wedstrijdpaarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:52

De meeste problemen gebeuren juist wanneer een paard zeer beperkt buiten komt. Als je ze dan los laat gaan ze uit hun dak.

Al zet je ze samen met een minishet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:15

PriscaZ schreef:
Mag best hoor, maar de discussie hier ging over Z en hoger Knipoog

ik meng me ook maar even ook al is Dept belangena nog geen Z Tong uitsteken Meneer is pas 4 maar loopt verdienstelijk in het L dressuur en springen.

Maar heel veel mensen verklaren me voor gek. Dept gaat namelijk op de groep mee naar buiten, de staldeuren worden opengeschoven en ze gaan met ongeveer 14 paarden op de weide.

En dit ga ik dus niet veranderen, hij heeft het heel erg nodig, vind het heerlijk om bij anderen te staan en wordt ook echt boos als hij binnen moet blijven.

Och afgelopen zondag moest ie mee op concour met wondjes op zijn schouder. Het is een paard en dat wil ik hem ook graag laten zijn. Zolang het weer het toelaat mag hij lekker naar buiten met zijn vrienden.

En als ik er ooit mee in het Z geraak dan nog gaat hij lekker naar buiten ZONDER bescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:17

Maar nog een andere vraag.

Sommige paarden mogen dan bv t/m het M gewoon op de weide, zijn ze opeens Z dan moeten ze vol bescherming en alleen? ik kan daar de logica niet van inzien...

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:22

Mijn paard (Z2) mag ook gewoon elke dag naar buiten. Op de wei staat hij alleen, dat is zo omdat de pensioneigenaresse dit wil (alle paarden). Een paar keer per week zet ik mijn paard samen met het paard van een vriendin in de bak zodat ze kunnen spelen en knuffelen.

En paard mag bij mij paard zijn. Zou erg jammer zijn als hij (blijvende) blessures op loopt, maar dan heeft hij wel een paardenleven gehad!

Mijn paard krijgt ook geen bescherming om.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:47

vonneke schreef:

Sommige paarden mogen dan bv t/m het M gewoon op de weide, zijn ze opeens Z dan moeten ze vol bescherming en alleen? ik kan daar de logica niet van inzien...

Mensen worden dan opeens voorzichtiger..naarmate ze hoger/verder komen (en dus meer geld waard worden)..

Maar ik denk dat je ook té voorzichtig kunt zijn..
bv in de wei met bescherming (en verder ook altijd)..een paard leert niet meer om voorzichtig te zijn met zijn benen, als ie zichzelf aantikt doet het immers toch geen pijn..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:56

Het lijkt mij dat een paard ook als ie hoog in de sport moet lopen wel gewoon paard kan blijven.

En ik hoorde iemand zeggen dat op een site van een stal stond dat alle paarden minimaal elke dag een paar uur buiten komen, nou, ik kan je vertellen dat dat op meer sites vermeld staat dan het in werkelijkheid gebeurd!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:04

Een site kan idd zoveel zeggen....

Ik denk dat mijn paardjes hier gewoon geluk hebben en sommige pech. En van sommigen kan ik me best voorstellen, bijv in de randstad, dat er gewoon geen ruimte is om alles naar buiten te laten. Maar doe ze dan iig elke dag ff los in de bak, paddock, stappen aan de hand of wat dan ook...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:25

Een goed item!!
Ik zelf ben er absolut voor dat paarden op de wei moeten komen. In mijn vriendenkring is er een meisje die twee paarden heeft. Met de ene rijdt ze Z2, de andere L2. Van haar trainer mogen de paarden nooit buiten. Regelmatig verteld ze dat de paarden ontploffen of moeilijk zijn om te rijden. Mijn paard mocht, in de vorige manege waar hij stond, maar max. 1 uur buiten komen en je moest er bij blijven. Waar hij nu staat, komt hij dagelijks buiten, samnen met anderen. Ik merk dat hij hierdoor veel beter aanvoelt. Al direct tijdens het losrijden, merk ik dat hij ontspannen is. Wanneer dit onderhouden wordt, blijft het paard mentaal in evenwicht en is de kans op kwetsuren sterk geminderd. Gezien het paard gewent is om op de wei te staan, zal hij nooit ontploffen. In de winter is het wel aangeraden eerst het paard wat te stappen, opdat de spieren opwarmen.
Wie echt te bezorgd is, kan zijn paard ook in een paddock zetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:15

webster543 schreef:
Een goed item!!
Ik zelf ben er absolut voor dat paarden op de wei moeten komen. In mijn vriendenkring is er een meisje die twee paarden heeft. Met de ene rijdt ze Z2, de andere L2. Van haar trainer mogen de paarden nooit buiten. Regelmatig verteld ze dat de paarden ontploffen of moeilijk zijn om te rijden. Mijn paard mocht, in de vorige manege waar hij stond, maar max. 1 uur buiten komen en je moest er bij blijven. Waar hij nu staat, komt hij dagelijks buiten, samnen met anderen. Ik merk dat hij hierdoor veel beter aanvoelt. Al direct tijdens het losrijden, merk ik dat hij ontspannen is. Wanneer dit onderhouden wordt, blijft het paard mentaal in evenwicht en is de kans op kwetsuren sterk geminderd. Gezien het paard gewent is om op de wei te staan, zal hij nooit ontploffen. In de winter is het wel aangeraden eerst het paard wat te stappen, opdat de spieren opwarmen.

Een trainer die zegt dat je paarden niet buiten mogen staan?! Sorry, maar ik heb veel dingen gehoord, maar dat dat dan nog steeds je trainer is (niet die van jou, weet ik), dat snap ik niet. Van mij had ie meteen op mogen zouten! En ondanks dat ik al heb gereageerd ga ik toch zeggen wat ik ervan vindt en ik weet het, ik ben hier ERG duidelijk over en blijf bij mijn standpunt:
Een paard is een steppedier dat gemaakt is om 15 á 16 uur per dag te fourageren en daarbij staan ze niet stil. Laat staan dat ze 23/7 (1 uur rijden per dag) stil staan in een vaak nog te klein hokkie ook van 3 x 3. En dan vinden mensen het nog gek als paarden helemaal druk zijn met rijden! Gek he!? Je moet jezelf eens 23 uur opsluiten en maar 1 uur wat laten doen, dan wordt je toch ook zo gestoord als een deur?! Ik moet zeggen dat ik vind dat de meeste paarden nog erg veel accepteren van wat mij met ze doen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:17

Het is juist beter als je ze op wei zet, ook al is het een wedstrijdpaard.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:18

webster543 schreef:
Een goed item!!

Lekker raar Verward
Als een paard langer op stal staat is 'ie toch juist drukker omdat hij niet kan rennen?

Ik vind dat je een paard dat echt niet mag afnemen!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:24

[/quote]

Lekker raar Verward
Als een paard langer op stal staat is 'ie toch juist drukker omdat hij niet kan rennen?

Ik vind dat je een paard dat echt niet mag afnemen![/quote]

Ik vind het zelf ook heel raar. Ik heb haar al verschillende keren gezegd, haar paarden daar weg te halen. Diegene die Z2 loopt is hengst, dus simpel is het niet.
Op vrijdag voor de wedstrijd is mijn paard gestampt door een andere op de wei. hij moest gehecht worden, en die fameuze trainer pikte er onmiddelijk op in... zie je wel, sportpaarden horen niet op de wei!!!
Die zondag Liep Hagar vlotjes naar een 1ste plaats (wel met een bult op zijn schouder) en zij had moeite om haar paardje te controleren.
Mijn motto : Laat je paard "paard zijn", hij moet al vaak genoeg de ezel uithangen in de piste!!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:31

vonneke schreef:

Helemaal mijn mening! Dat was ook juist de discussie.

Ik ga bijvoorbeeld als ik eerst gewoon gereden heb, wel eens buiten uitracen door de plassen. Vinden Pris en ik beide erg leuk en kan ook geen kwaad (weet dat er geen kuilen in zitten, moet alleen daarna mijn paard afspuiten) en hoevaak je dan niet hoort "maar dan wordt ze nat" En dus? Daar kan ze echt wel tegen hoor, het is geen pop of zo!

Als een instructeur tegen mij zou zeggen dat Pris niet meer naar buiten mocht, dan zocht ik een andere. De enige die dat tegen me kunnen zeggen zijn mijn dierenarts en hoefsmid. Dan houdt het op.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:05

Volgens mij blijft dit een eindeloze discussie, want er blijven mensen die vinden dat paarden niet in de wei horen.

Het meeste kromme wat ik ooit gehoord heb over paarden in de wei is toch wel: "een paard moet niet in de wei, want dan loopt ie zichzelf uit elkaar" Hamer

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:07

rowo schreef:
Volgens mij blijft dit een eindeloze discussie, want er blijven mensen die vinden dat paarden niet in de wei horen.

Het meeste kromme wat ik ooit gehoord heb over paarden in de wei is toch wel: "een paard moet niet in de wei, want dan loopt ie zichzelf uit elkaar" Hamer

Daar heb je gelijk in, maar ik vind het geen kwestie van vinden.
Dat een paard uit de natuur komt en daar bijna nooit stil staat is een FEIT en geen MENING!

PS, sorry dat misschien zo boos overkom, maar ik maak me gewoon erg kwaad dat er zoveel onkunde en ontwetendheid heerst binnen onze sport (de groei in populariteit is daar ook niet optimaal voor) en het aller ergste daar aan vind ik dat het zo vaak ten koste gaat van het welzijn van de paarden. Aangezien de meeste paarden (te) veel accepteren en zelf niet aangeven dat ze het anders willen reageer ik - voor hun welzijn - voor hen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:22

@ judje: ik snap ook niet dat sommige mensen hun paarden op stal houden hoor of slechts een uurtje per dag in de paddock ofzo mogen. Hier lopen ze gewoon hele dagen buiten, wedstrijdpaard of geen wedstrijdpaard. Ook voor een NK of iets dergelijks ga ik ze niet op stal houden

Maar sommige mensen VINDEN het toch wel degelijk... Hoe krom en stom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:31

PriscaZ schreef:
[naam] schreef:

Helemaal mijn mening! Dat was ook juist de discussie.

Ik ga bijvoorbeeld als ik eerst gewoon gereden heb, wel eens buiten uitracen door de plassen. Vinden Pris en ik beide erg leuk en kan ook geen kwaad (weet dat er geen kuilen in zitten, moet alleen daarna mijn paard afspuiten) en hoevaak je dan niet hoort "maar dan wordt ze nat" En dus? Daar kan ze echt wel tegen hoor, het is geen pop of zo!

Als een instructeur tegen mij zou zeggen dat Pris niet meer naar buiten mocht, dan zocht ik een andere. De enige die dat tegen me kunnen zeggen zijn mijn dierenarts en hoefsmid. Dan houdt het op.

weten die mutsen die hun paarden binnenhouden dan niet dat witte voeten ultra schoon worden van een keer flink modderstampen en daarna afspoelen??

ik zal morgen eens foto's maken van hoe onze kudde eruit ziet Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 15:22

nee, die zijn te bang dat hun pony omvalt als hij geraakt wordt door een waterdruppel Vork

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:03

PriscaZ schreef:
nee, die zijn te bang dat hun pony omvalt als hij geraakt wordt door een waterdruppel Vork

Een waterdruppel? En wat te denken van een kloddertje modder Bloos! Daar gaan ze echt dood aan hoor Ja

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:41

Ik zet mijn paard juist wél buiten als het regen, OK geen hele dag maar een uur of twee kan echt wel hoor! Je paard heeft dat huidvet voor iets gekregen. En daarbij worden ze er ook nog eens schoner door! Zet een witte schimmel maar eens een paar uur in de wei met regen, ze komen er mooier af als ze niet in de smerigheid gaan liggen!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:18

Bar schreef:
Nee het is zeker niet fijn als je paard getrapt wordt door een ander paard. Maar over het algemeen valt het met het vechten wel mee als de rangorde eenmaal bepaald is.
En behalve dat het voor een paard een levensbehoefte is om buiten te komen is het ook heel belangrijk dat een paard, kuddedier bij uitstek, in een kudde staat. Al is het maar met 1 maatje. Die sociale contacten zijn ook erg belangrijk.

Die zijn zeker belangrijk. Heb wel een (jong) paard gekend die wel buiten kwam, maar altijd in een stuk wei apart. Was gewoon heel vervelend etc omdat hij ook niet 'opgevoed' werd en 'geen manieren geleerd had' van de andere paarden zeg maar.

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:25

Op mijn stage staan veel sportpaarden, waaronder Z springen en Samengesteld, en die gaan per dag een paar uurtjes de wei in. Weliswaar vol in de bescherming, maar ze komen wel lekker buiten.
Als het regent krijgen ze een regendek om.
Geen gezeur, het blijven beesten en ze zijn niet van suiker, aldus mn stagebegeleidster OK dan!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:42

welshfreak schreef:
Zet een witte schimmel maar eens een paar uur in de wei met regen, ze komen er mooier af als ze niet in de smerigheid gaan liggen!

Dat geldt dan jammergenoeg niet voor die van mij Clown

Alhoewel ze wel altijd keurig schoon op stal komt... (via de spuitplaats)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:01

Ken meerdere die er wel degelijk schoner uitkomen
Mss moet je haar eerst inzepen Clown

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:02

Hier op stal gaat iemand net naar de Z. Paard loopt nu dag en nacht buiten, in de winter gaat hij 's nachts op stal, maar overdag hele dag buiten.