paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:35

cissy schreef:
heb dit ook bij de hand gehad, ben eigenaar van zo'n getalenteerd paard. Mijn trainster is er helemaal weg van en wilde het paard wel graag uitbrengen op hoog niveau, combi ruiter/paard klikt. Paard is niet jong en onbeleerd.
Ik ben echter ook maar een hobby ruiter en sta op een goedkope stal, trainster vraagt 500,- per maand om paard te trainen. Stalgeld bij 'mijn' stal is 150,- kaal.

Heel simpel, dát geld heb ik niet en zeker niet voor een jaar of 2 om paard op nivo te krijgen waar zíj wil starten (van mij hoeft het niet zo nodig).
Is dus ook niet gebeurd, maar stiekem knaagt het wel Lachen


En in deze situatie zou ik zeggen: De ruiter heeft veel interesse in het paard, dan mag zij de eigenaar ook wel tegemoet komen.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:37

Als jouw trainster zelf graag een dergelijk getalenteerd paard heeft waarmee ze verder kan, dan vind ik het raar dat zij dergelijke bedragen vraagt. Dat is gewoon commercieel rijden en daarmee behoud je als eigenaar ook het volste recht vind ik om hem 'onder de kont uit te verkopen'. Dan moet ze over dat laatste ook nooit mopperen Knipoog .

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:38

maar dan ben ik wel zeker 2 jr mn paard kwijt en moet toch 150 (en de rest, verzekering, hoefsmid, enten etc de normale kosten) betalen....
waar moet ik dan op rondhobbelen?

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:49

Verzorgpaard Clown . Nee grapje hoor. Tsja, als je er één hebt waar je zelf mee rijdt is dat de vraag natuurlijk.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:53

LDRD schreef:
Mustang2006 schreef:
vaak denken die ruiters dat ze alles kunnen en dat de eigenaar van het paard geen benul heeft wat hij op stal heeft staan. Ik ben het wel met [***] eens. De HELE goede ruiters (en niet wanneer iemand 1 of 2 paardjes naar de Z2 of lichte tour heeft gereden) rijden niet voor niets en vragen veel geld.


Juist de ruiters die geld vragen raken hun paarden ook makkelijk weer kwijt, zij rijden namelijk zelf ook niet om aan de top te komen, maar voor het geld.

Ruiters die sporter zijn in hart en nieren denken niet commercieel. Maar dat past alleen met eigenaren die niet commercieel denken. De vraag is of je die eigenaren nou echt met een lampje moet zoeken?
Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.



zou het niet zo zijn dat uit eindelijk iedereen commercieel ingesteld is? Of je nu eigenaar bent van een paard of ruiter? De hele wereld draait toch om geld.

* een eigenaar van een getallenteerd paard kan een goed bod krijgen voor zijn paard,
hij overweegt en besluit hem te verkopen. waarom zou hij een paard dan houden voor de ruiter terwijl hij van het geld dat hij opbrengt wel weer een goe dof misschien wel beter paard kan kopen?

* de echt getallenteerde ruiters vragen een bepaald bedrag voor de training van een paard. zij vinden
imo dat ze het niet voor niets hoeven te doen?


op de vraag of eigenaren nu echt met een lampje moeten zoeken is mijn mening: JA



Ik ben nl van mening dat de ruiters met een verzorg-/bijrijdpaard niet zo ver kunnen komen dan een ruiter met een eigen paard. Tuurlijk zullen er een aantal zijn die echt goed kunnen rijden, maar het is toch anders wanneer je een paard van een ander rijdt dandat het je eigen paard is. Het gros van de ruiters heeft niet het gevoel/contact met die paarden en worden nooit een echt team.

en om dan die ene ruiter te vinden die jou paard naar de GP kan rijden of naar het Lichte Tour zonder daarvoor te hoeven betalen is imo zoeken naar een speld in de hooi berg want de echt getallenteerde ruiters hebben een eigen paard of worden er voor betaald.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 23-08-07 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:55

Ik begin met dit topic wel in te zien dat we thuis een vrij ideale situatie hebben waarbij ik twee paarden tegen kostprijs train en uitbreng en daar twee hele gelukkige eigenaren bij heb. Waarvan de paarden alleen voor uitzonderlijk veel geld misschien verkocht zullen worden.
Had verwacht dat er veel meer mensen op die manier werkten maar het lijkt toch vrij zeldzaam.

Cissy: je zou toch wel een paar keer per week op je paard moeten kunnen zitten zonder dat het de training heel erg in de weg zit. Als het in goed overleg gebeurt tenminste.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:59

Mustang2006 schreef:
en om dan die ene ruiter te vinden die jou paard naar de GP kan rijden of naar het Lichte Tour zonder daarvoor te hoeven betalen is imo zoeken naar een speld in de hooi berg want de echt getallenteerde ruiters hebben een eigen paard of worden er voor betaald.


Ik bekijk het vanuit het ruiterstandpunt, niet die van hoopvolle paardeneigenaar Knipoog .

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:00

Katja schreef:
Ik begin met dit topic wel in te zien dat we thuis een vrij ideale situatie hebben waarbij ik twee paarden tegen kostprijs train en uitbreng en daar twee hele gelukkige eigenaren bij heb. Waarvan de paarden alleen voor uitzonderlijk veel geld misschien verkocht zullen worden.
Had verwacht dat er veel meer mensen op die manier werkten maar het lijkt toch vrij zeldzaam.


Dat bedoel ik precies, ik had ook verwacht dat er veel meer mensen wat minder commercieel zouden zijn en wat meer idealen hadden. Kennelijk zijn er maar weinig van die gekken Clown .

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:01

LDRD schreef:
Mustang2006 schreef:
en om dan die ene ruiter te vinden die jou paard naar de GP kan rijden of naar het Lichte Tour zonder daarvoor te hoeven betalen is imo zoeken naar een speld in de hooi berg want de echt getallenteerde ruiters hebben een eigen paard of worden er voor betaald.


Ik bekijk het vanuit het ruiterstandpunt, niet die van hoopvolle paardeneigenaar Knipoog .


dat mag en jouw mening is jouw volste recht. en daarom mag ik mijn mening, als paardeneigenaar, ook geven in deze discussie. Cool

(dit is mijn mening, maar dat wil niet zeggen dat ik wil dat mijn paarden naar zo'n niveau gereden MOETEN worden.)
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 23-08-07 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:03

Katja schreef:
Ik begin met dit topic wel in te zien dat we thuis een vrij ideale situatie hebben waarbij ik twee paarden tegen kostprijs train en uitbreng en daar twee hele gelukkige eigenaren bij heb. Waarvan de paarden alleen voor uitzonderlijk veel geld misschien verkocht zullen worden.
Had verwacht dat er veel meer mensen op die manier werkten maar het lijkt toch vrij zeldzaam..


Maar dan betaalt de eigenaar dus wel de kostprijs Knipoog Dat is imo toch wel een andere situatie als die LDRD hierboven aanhaalt

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:03

Gelukkig Knipoog .

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:04

Ik ken het vanuit de andere kant, en ik weet wel dat het als ruiter vrijwel onmogelijk is om een leuk paard te vinden om uit te brengen. En dan wil ik nog een deel van de kosten voro mijn rekening nemen.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:05

Zep, dat is aardig de situatie die ik op het oog heb hoor.

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:07

Dat had ik ook begrepen en ik heb het dan ook puur over de kostprijs en geen stalhuur of andere dingen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:08

Katja, ja zou wel kunnen maar is stukkie tuffen naar die stal en heb het over olympisch nivo, zou wel vervelend zijn als ik net die training zou verkl*oien met mn gestuntel Lachen

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

cissy schreef:
Katja, ja zou wel kunnen maar is stukkie tuffen naar die stal en heb het over olympisch nivo, zou wel vervelend zijn als ik net die training zou verkl*oien met mn gestuntel Lachen


En dan maar E500,- trainingsgeld? Da's een koopje! *LOL*

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

Katja schreef:
Dat had ik ook begrepen en ik heb het dan ook puur over de kostprijs en geen stalhuur of andere dingen.



mag ik vragen wat jij onder kostprijs verstaat? ik ben nl wel erg benieuwd. bij ons hoeven ze nl niets te betalen, alleen het lidmaatschap van de club als ze daar bij willen.

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

Stukkie tuffen is natuurlijk niet handig maar verder geef je aan dat het nog wel twee jaar duurt dus ze zullen niet gelijk op Olympisch niveau beginnen.

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:12

Onder kostprijs versta ik de kosten van voer, hooi en vlas. En dan hoefsmid, dierenarts en wormkuren.
De kosten van het afvoeren van de mest en het onderhoud aan de stallen wordt gedekt door een paar pensionklanten.

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:20

LDR ik ken iemand met veel geld, dol op paarden, koopt er regelmatig eentje, maar kan zelf niet rijden. Probeert het wel met een goed duur paard, omdat hij denkt dat het dan wel ineens gaat en na een jaar komt hij tot de conclusie dat hij geen volte meer kan rijden met het paard.

Dan gaat hij weer op zoek naar iemand, en ook hij, zoals elke rijke paardenliefhebber die niet kan rijden, staat langs de kant bij wedstrijden en ziet ruiters en amazones rijden die hoog geklassificeerd zijn. Deze worden dan benaderd en als het klikt, rijdt (en ik ken haar maar noem niet haar naam) zij een paard voor hem. Paarden waar wij een hele dikke dikke vette auto van kunnen kopen, of zoals ik altijd zeg, "daarmee kan ik de helft van mijn huis mee aflossen".

Dus probeer in het kringetje te komen. Die mensen willen nl wel dat hun paard de sterren van de hemel lopen, dus je moet idd behoorlijk goed kunnen rijden en het is de bedoeling dat je met hun paard met de top mee gaat draaien.

Paardenwereld is toch maar een klein wereldje? Lobbyen is het eerste.

Het gaat idd om geld, want die goede mooie paarden kosten veel geld maar moeten natuurlijk ook schitteren en weer geld opbrengen.
Elke paardenkenner weet wat zijn knol waard is bij verkoop en laat ze uiteraard door een goede ruiter/amazone inrijden. Een paard dat bij Ankie staat verkoopt sneller is 3 keer zo duur als dat zelfde paard bij een bokker die heel goed kan rijden zal staan. Dat is al bewezen.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:47

Het is niet zo moeilijk om aan een goed paard te komen als getalenteerde ruiter/amazone.

Voorbeeld:
Wij fokken zelf en hebben af en toe een getalenteerd paard staan, zo´n paard mag dan gereden worden door een amazone/ruiter.
Vaak is het zo dat amazones/ruiters niet aan een jong paard willen beginnen omdat dan de weg nog te lang is.
Wij hebben tot heden het geluk gehad dat een amazone voor ons de paarden graag reed tot aan circa 5 jr oud en dat zo´n paard dan bij een andere amazone/ruiter weer verder afgericht werd.

Wij hebben voor deze paarden nog nooit 1 euro uitgegeven aan trainingskosten en het blijkt ook dat wij niet zo maar verkopen.

Wat wij wel hebben meegemaakt is dat zogauw er mensen een flink bedrag willen uitgeven aan zo´n paard dat dan de amazone/ruiter het opeens wel interessant begint te vinden om te verkopen en dat omdat wij buiten het contract om toch een 10% zouden betalen bij verkoop.
Het is niet zo dat het talent van het paard in dit geval niet voldoende was maar meer het bedrag wat er dan op tafel zou komen voor de amazone/ruiter zeer interessant was.

Bovengenoemde is dus geen theorie of ideetje maar onze ervaring.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:03

Citaat:
Stukkie tuffen is natuurlijk niet handig maar verder geef je aan dat het nog wel twee jaar duurt dus ze zullen niet gelijk op Olympisch niveau beginnen.

paard heeft al wel aardig nivo ( ik rij al effe) maar heeft niet veel ervaring en uithoudingsvermogen, ik ben een recreatieve ruiter en geen sportruiter, vandaar die ongeveer 2 jaar, maar dit verhaal speelde al eerder want die trainster zit inmiddels niet meer in het kader en de spelen zijn volgend jaar al Lachen
inmiddels is het trainingsgeld ook al verhoogd Lachen
Zij is zelf niet olympisch nivo maar hoopte dat dus wel te worden maar je moet je in de kijker rijden en geselecteerd worden door goede wedstrijden te rijden en daar is tijd voor nodig.

Maar het is toch wel leuk gevoel om een potentieel olympisch nivo paard in de wei te hebben darren Lachen en er lekker mee buiten te rijden op je gemakje....

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:22

Er zijn hier in de omgeving genoeg mensen met (goede) paarden. Meer paarden dan ruiters met voldoende niveau om ze te rijden (ruiters vanaf L- niveau met genoeg aanleg, tijd, inzet en geld om verder kunnen komen)
Maar deze mensen geven vaak niet snel hun paard uit handen of in training bij derden voor langere periode. Alleen bij de echte professional, voor zolang als nodig is om een bepaald niveau te bereiken of alleen om te beleren waarna het paard weer thuis komt, hopend een geschikte gratis ruiter te vinden, die zelf alle club- en wedstrijdkosten betaald en liefst ook zijn eigen lessen.

Ik had zelf, na mijn verhuizing, niet meer de puf en energie om meerdere keren per week te gaan reizen. Ik wilde graag een paard aan huis hebben. Wilde daarvoor ook wel de "stal"kosten op me nemen zoals voer en strooisel. Maar je moet maar net iemand treffen met een geschikt paard, waarmee het klikt, die het paard op die basis uit handen wil geven.
Nu heb ik een eigen paard gekocht.

Ik denk dat er genoeg fokkers met goede paarden zijn die hun paard "kostenloos" ter beschikking willen stellen. En als je dan een fokker treft die vooral de merries geklasseerd wil hebben voor de nakomelingen, dan zullen die merries vast ook niet snel verkocht worden. wel heb je dan het nadeel dat ze er waarschijnlijk regelmatig een veulentje bij willen fokken.

Een vriendin rijdt een voor de sport goede Friese Stermerrie.
Ze vliegen door de klasses heen en zijn op weg naar de M, na 2 zomer seizoenen, maar het paard krijgt wel elk jaar een veulen en het winterseizoen kan ze daarom al niet starten en doortrainen kan ook niet voluit...
En zo rijden er veel bij ons in de buurt.
Daarnaast krijgen veel amazones en ruiters bij ons betaald voor het trainen of uitbrengen. Dit zijn meestal serieuze, "getalenteerde" L en M ruiters (enkeling Z) evt. aangevuld met ORUN-diploma. Die vragen een bedrag per uur, komen dan een paar keer per week aan huis of naar de pensionstalling waar het paard staat. Of ze worden in natura betaald doordat het paard er gratis/goedkoper mag staan.

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat echt getalenteerde ruiters, die op M2/Z niveau of hoger rijden, moeite zouden hebben om aan goede paarden te komen, als ze zichzelf gratis ter beschikking stellen, zelf bereidt zijn ervoor te reizen, of een deel van de (wedstrijd)kosten voor hun rekening te nemen...
Maar netwerken is inderdaad belangrijk. Je moet via via voorgesteld worden, of jezelf in de kijker rijden en dat dan bekend is dat je graag paarden erbij wilt hebben om te trainen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 23-08-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 11:25

Krackertje, je heb getalenteerde paarden en getalenteerde paarden. Een paard met GP potentie is wat een GP'er nodig heeft. Daar zijn er weinig van en het blijkt niet mee te vallen om ze ter beschikking te krijgen, zonder dat gezwicht wordt voor het grote geld.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 11:33

Joyce, ik denk ook niet dat die mensen moeite hebben om paarden te vinden, want nagenoeg elk paard kan dat niveau aan dus de spoeling is daar veel groter. Bovendien wordt voor die paarden niet regelmatig een enorm bedrag geboden.