worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:07

denk dat het gewoon een uitzondering is..
als je bv 'teveel punten krijgt'/voorgetrokken wordt met je 'mooie paard'..

En niet de regel..
(immers er wordt beoordeelt op wat/hoe er gereden wordt niet op de mooie kleur, halsaanzet)

Maar ben het wel eens met de bovenste opmerking van asjemenou.. Ja

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:38

Born2BCrazy schreef:
FunkyMistiC schreef:
Het is wel jammer, maar tog denk ik idd wel dat het een rol speelt bij het puntenaantal.
Een nette KWPN zal eerder met een bar slechte proef 180 punten halen dan.. zeg maar een Tinker die super netjes haar proef doet..

nou dan zouden bijna, zo niet alle kwpn'er een wp halen? Clown
Vind het altijd zo jammer dat sommige 'koudbloed ruiters' zich zo in de 'slachtofferrol' plaatsen..
oke het zal af en toe eens voorkomen..maar denk dat veel jury's gewoon beoordelen op wat ze zien..

Anders neem je toch gewoon een kwpn'er ? Clown

Kom op zeg, dat was ook wel heel overdreven hea Knipoog

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:24

dat vind ik eigenljik best wel oneerlijk......!
het gaat toch om het rijden?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:14

FunkyMistiC schreef:

Nou die reactie van jou ook wel een beetje, dus laat ik even in de sfeer blijven Knipoog
(is overigens niets gemeens meebedoeld hoor Just kiddin' Clown )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

maaykuhhh schreef:
Voordat ik mijn black beauty kreeg had ik een doodnormale bruine. Toch hoor ik nu vaker van, ohhh wat is hij mooi zwart, mooi hè zwart, jij boft met een zwart paard, enz enz. Mensen kijken gewoon eerst naar kleur. Maar uiteindelijk gaat het ergens anders om.

Sommige mensen kijken eerst naar de kleur!
Voor mij is een paard mooi of niet mooi, en kleur speelt daarbij geen rol. Dan wordt die hooguit extra mooi of lelijk van.
(of het moet een heel erg lelijk getekende bonte zijn)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:47

Born2BCrazy schreef:
FunkyMistiC schreef:

Nou die reactie van jou ook wel een beetje, dus laat ik even in de sfeer blijven Knipoog
(is overigens niets gemeens meebedoeld hoor Just kiddin' Clown )

Ik bedoelde het ook niet op een gemene manier hoor Tong uitsteken

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:50

asjemenou schreef:
Sommige mensen kijken eerst naar de kleur!
Voor mij is een paard mooi of niet mooi, en kleur speelt daarbij geen rol. Dan wordt die hooguit extra mooi of lelijk van.
(of het moet een heel erg lelijk getekende bonte zijn)

Mensen die verstand hebben van paarden kijken verder dan de kleur. Cool
De kleur is dan mooi meegenomen...

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:51

Soms hoor ik inderdaad van mensen dat sommige paarden worden voorgetrokken, of anderen juist achteruit geschoven.

Een kennis van mij rijdt bijvoorbeeld dressuur met een nogal geblokte palomino. Hij mag dan elke oefening perfect uitvoeren, het is gewoon geen 'standaard dressuurpaard' en krijgt hierdoor soms (volgens haar dan) minder punten.

Toch denk ik dat de jury zo objectief mogelijk zal jureren. Er zijn nu eenmaal paarden die niet dezelfde gangen hebben dan een 'standaard dressuurpaard', en hierdoor punten kunnen verliezen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:09

Een geblokte palomino?
Een grof gebouwde en met weinig lengte bedoel je?

En dat paarden met niet dezelfde gangen als een standaard dressuurpaard punten verliezen is terecht, maar ook die moeten gewoon voldoendes kunnen halen. Alleen de 8en en 9ens zullen een stuk moeilijker worden.

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:15

asjemenou schreef:
Een geblokte palomino?

En dat paarden met niet dezelfde gangen als een standaard dressuurpaard punten verliezen is terecht, maar ook die moeten gewoon voldoendes kunnen halen. Alleen de 8en en 9ens zullen een stuk moeilijker worden.

Goh ja ik moet mijn Belgisch Nederlands toch eens gaan afleren Haha!

Maar juist dat is inderdaad wat ik bedoel, hij is iets van een 1m55, met vrij dikke benen, en een vrij kort lijf, met een groot hoofd. M'n kennis weet wel dat ze met hem nooit echt ver zal komen, en haar puntenverdeling hangt vaak van de smaak van de juryleden af volgens haar.

farina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:04

hey op Basisniveau worden normaal de mooiere paarden niet voorgetrokken maar op hogere niveau wel ( alle soms dan toch)
toen ik op basisniveau reed had ik gewoon knotjes en toen kreeg ik een 7 en nu op het hogere niveau had ik gewoon hetzelfde (doe meestal knotjes ) had ik maar een 5 en het was precies hetzelfde ( alle ongevee he ) Knipoog Dus ja...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:08

Worden op hoger niveau de mooiere paarden voorgetrokken ja?
Hoe verklaar je dan dat Salinero en Bonfire en Gigolo enzo altijd winnen/wonnen?

la_i_la

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:40

mooie paarden maken meestal wel een betere eerste indruk

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:47

Helaas is het wel zo, als er een mooi paard en een minder mooi paard met dezelfde gangen/ruiter/souplesse een nagenoeg gelijke proef rijden, zal bij 9 van de 10 juryleden het mooie paard hoger scoren dan het minder mooie paard. Knipoog

eve_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:07

tuurlijk, dressuursport is nu eenmaal een jurysport en de meeste jury's zien nu eenmaal liever een warmbloed dan een waarschijnlijk even goed lopende koudebloed. aan de ander kant zullen er misschien ook wel jury's tussen zitten die je hogere punten geven. Toch vind ik ook niet dat het moet kunnen hoor, maar het is nu eenmaal zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:11

Who cares!!!???? jury mag best een mening hebben....

(mijn paard is al uitgemaakt voor geit, karrepaard,
die hoort voor de kar.. en zo'n dier kan toch niet
dressuur lopen.... helaas voor de juryleden, zaten
mijn vriendjes te schrijven... ik was secretariaat...)

Als je zelf maar tevreden bent met je paard!!
En mooi of lelijk? Smaken verschillen....
ook met een 'lelijk' paard kun je punten rijden!
Als ie z'n werk maar goed doet, en de ruiter ook...

Zo niet, dan wordt het tijd een andere te kopen
of een andere sport te gaan beoeffenen...

Kreeg van de week ook weer te horen dat het
zonde was dat ik een fjord reed...
Maar dat is mijn keuze!! (gekregen welis waar..
maar bevalt goed, dus gaat niet weg!!!)

la_i_la

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:28

ja de jury's mogen hun eigen mening hebben tuurlijk maar ik vind niet dat ze dat aan de punten mogen laten merken

SuuZzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:47

Ik denk dat het wel meespeeld.. maar t is niet zo dat altijd de zelfde paarden worden voorgetrokkee.. Want De ene jurie houd van friezen en de andere weer van andere paarde Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:32

Safrane schreef:
asjemenou schreef:
Een geblokte palomino?

Goh ja ik moet mijn Belgisch Nederlands toch eens gaan afleren Haha!

Maar juist dat is inderdaad wat ik bedoel, hij is iets van een 1m55, met vrij dikke benen, en een vrij kort lijf, met een groot hoofd. M'n kennis weet wel dat ze met hem nooit echt ver zal komen, en haar puntenverdeling hangt vaak van de smaak van de juryleden af volgens haar.

Misschien dat ze eens kritisch naar haar eigen prestaties zou kunnen kijken, neem een les of clinic bij een GP ruiter ofzo! En sta open voor verbeteringen. Ik kan me er gewoon niet in vinden dat zulke mensen die beweren altijd goed te rijden nooit punten halen omdat het paard niet in de smaak valt bij de jury.
Friezen vallen vaak ook niet bij iedereen in de smaak, maar ik heb daar echt nog noooooit last van gehad bij welke jury dan ook. Voor mijn gevoel juist vaker teveel punten dan dat ik het zelf waard vond.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:39

Het zal mij echt worst wezen waar iemand op rijdt die bij mij de ring in komt, als er goed gereden wordt, wordt er goed gepunt!

Ik kijk niet naar afstamming, leeftijd, ras, kleur of grootte. Ik kijk naar hoe een proef neergezet wordt!

Eén van de eerste keren dat ik jureerde werd ik direct al uitgemaakt voor friezenhater, omdat ik een jongedame met een fries met iets van 160 punten in de L2 naar huis stuurde....had niets met "fries" zijn te maken maar puur met dat ik een drama van een proef heb zitten kijken en ze ongelooflijk mazzel had dat ze mijn vriendin niet had, want die had er nog 15 punten onder gezeten!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:46

Idd, wat heeft zo iemand eraan met 2 wp naar huis te gaan als het gewoon 3x niks is? Helaas snappen sommigen dat niet, de lat ligt vaak erg laag bij deze ruiters.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:58

Starbreeze schreef:
Idd, wat heeft zo iemand eraan met 2 wp naar huis te gaan als het gewoon 3x niks is? Helaas snappen sommigen dat niet, de lat ligt vaak erg laag bij deze ruiters.

He! niet schelden! Ik scheld ook niet!
Mijn lat ligt hoog zat..
Maar ik ken ook de beperkingen van
mij en mijn paard!!!

Geef ook toe dat ik er gaver uitzie op een knol van 1.80..
die ik af en toe mag lenen. En dat ie gaaf kan lopen....
Past echter niet achter mijn auto! te zwaar, en een
ander paard en een andere auto wordt wat te duur...
Bovendien heb ik al een leuk paard!!!

Mijn streven is gewoon, mijn paard zo goed mogelijk op
te leiden..... En mezelf daarbij zoveel mogelijk te leren...
Ongeacht of dat paard goren paars of geel is....

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:39

Nieke__ schreef:
Helaas is het wel zo, als er een mooi paard en een minder mooi paard met dezelfde gangen/ruiter/souplesse een nagenoeg gelijke proef rijden, zal bij 9 van de 10 juryleden het mooie paard hoger scoren dan het minder mooie paard. Knipoog

Dit denk ik ook inderdaad.
Maar ik denk ook dat als je zelf gewoon een hele nette proef neerzet, door vriendelijk te rijden, op de letter te rijden en gewoon alles netjes af te werken, je bij zo goed als iedere jury winst kunt rijden, ongeacht op wat voor soort paard of pony je rijdt.
Als het echt goed is, kan geen enkele jury er omheen.

De eerste keer dat ik met Romanov startte en hoger scoorde in de klasse dan mijn stalgenoten, werd gelijk gezegd dat dat kwam omdat "de jury zo van schimmels hield". Want er waren inderdaad een aantal schimmels die winst hadden gereden.
Ik moet om dat soort opmerkingen altijd lachen en zeg dan tegen die mensen dat het dan hoog tijd wordt dat ze ook een schimmel kopen. Knipoog Dat het gewoon zo geweest kan zijn dat toevallig de mensen die een schimmel onder hun kont hadden die dag goed gereden hebben, dat komt dan eigenlijk niet bij die mensen op.

Als ze zelf een schimmel zouden hebben, dan was het al gauw als er geen winst gereden zou worden: "tsja, de jury houdt nu eenmaal niet van schimmels..."
En zo kun je natuurlijk altijd wel iets aandragen waardoor jouw paard niet dat punt gehaald heeft, terwijl iemand anders het wel gelukt is. Ik ben er altijd een voorstander van om eerst de "fout" bij jezelf te zoeken en er gewoon maar van uit te gaan dat de jury wel gelijk zal hebben. En zo niet, dan de volgende keer gewoon beter. Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:44

farina schreef:
hey op Basisniveau worden normaal de mooiere paarden niet voorgetrokken maar op hogere niveau wel ( alle soms dan toch)
toen ik op basisniveau reed had ik gewoon knotjes en toen kreeg ik een 7 en nu op het hogere niveau had ik gewoon hetzelfde (doe meestal knotjes ) had ik maar een 5 en het was precies hetzelfde ( alle ongevee he ) Knipoog Dus ja...

Rijd jij in Nederland?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:48

Ik denk dat het onbewust zeker meespeelt.
Een jurylid ben ik niet, maar als ik bij de losrij-baan gaat mijn
aandacht automatisch naar chique paarden.
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar 'ja' het speelt mee denk ik ...Knipoog .