Duur!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Duur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:22

Mandy, toch geloof ik niet dat je objectief kan oordelen over het punten aantal van de oefening van de proef die jezelf reed tov die je een ander ziet rijden..

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:34

Bienotje schreef:
Mandy, toch geloof ik niet dat je objectief kan oordelen over het punten aantal van de oefening van de proef die jezelf reed tov die je een ander ziet rijden..

sorry maar ik snap het niet helemaal, die je een ander ziet rijden. hoe bedoel je dat? dat iemand word beoordeeld tov hoe een ander in dezelfde rubriek rijd of....??

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:42

Citaat:
soms dacht ik wel eens bij m'n vorige pony, nou dat kan nog wel eens goed zijn, want hij ging volgens mij nog wel netter dan die van die en die maar bij de prijsuitrijking was het elke keer weer hetzelfde liedje

Reactie daarop Knipoog

Het is verrekte moeilijk om de proef die je zelf hebt gereden te vergelijken met een proef van iemand anders die je vanaf de zijlijn bekijkt. Zo is het ook best lastig om eerlijk te beoordelen hoe iemand die je kent (en graag een winstpunt gunt) heeft gereden tov de anderen in de rubriek..

Jury´s blijven ook maar mensen en die zullen inderdaad ook wel degelijk hun voorkeuren hebben voor bepaalde uitstraling bij paarden. Ik kijk ook liever naar een fel/ actief gereden proef met wat haperingen maar ook juist goede uitspattingen dan een nette maar constante proef met weinig uitstraling.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:44

Bienotje schreef:
Citaat:
soms dacht ik wel eens bij m'n vorige pony, nou dat kan nog wel eens goed zijn, want hij ging volgens mij nog wel netter dan die van die en die maar bij de prijsuitrijking was het elke keer weer hetzelfde liedje

Reactie daarop Knipoog

Het is verrekte moeilijk om de proef die je zelf hebt gereden te vergelijken met een proef van iemand anders die je vanaf de zijlijn bekijkt. Zo is het ook best lastig om eerlijk te beoordelen hoe iemand die je kent (en graag een winstpunt gunt) heeft gereden tov de anderen in de rubriek..

Jury´s blijven ook maar mensen en die zullen inderdaad ook wel degelijk hun voorkeuren hebben voor bepaalde uitstraling bij paarden. Ik kijk ook liever naar een fel/ actief gereden proef met wat haperingen maar ook juist goede uitspattingen dan een nette maar constante proef met weinig uitstraling.

ik rij al heel lang wedstrijd en er zijn dus ook echt wel hele goede proeven geweest! en wie zegt dat ik de enige bent die kijkt? Knipoog en het was maar een VoorBeeld

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:54

Mijn reactie was ook slechts een reactie op jouw voorbeeld Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:50

Ik kan zelf wel goed inschatten hoe ik gereden heb in verhouding tot de rest die ik heb zien rijden.
Meestal is de uitslag wel zo ongeveer als ik dacht dat die zou moeten zijn. Knipoog
Ook als er bekende meerijden kan ik het goed inschatten.

In de meeste gevallen doen de jury`s het gewoon goed en klopt de uitslag!
Een puntje meer of minder kan altijd, er zijn immers 30 onderdelen!
Dus niet zo zeuren over de jury`s: ga anders zelf maar een cursus volgen, daar zullen velen veel van leren!

Zullen we weer on-topic gaan? Over hoe duur alles is?

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:39

asjemenou schreef:
Zullen we weer on-topic gaan? Over hoe duur alles is?

we zitten ontopic:
JessicaD88 schreef:
en het 'nieuwe jureren' bij de nieuwe proeven alleen maar ten goede gekomen aan mensen met een peperduur paard onder hun kont. Heb je dat niet duurt het nog 2x zo lang voor je een klasse uit kan.
.
Haha!

en over duur een discussie voeren is een beetje moeilijk Bloos Knipoog en niks waar we evt. wat van kunnen opsteken of weet ik veel wat Tong uitsteken Clown

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:45

mandy13 schreef:
Bienotje schreef:

sorry maar ik snap het niet helemaal, die je een ander ziet rijden. hoe bedoel je dat? dat iemand word beoordeeld tov hoe een ander in dezelfde rubriek rijd of....??

wil je deze vraag even beantwoorden? anders kan ik jou vraag niet beantwoorden Knipoog en dan kan ik je het even uitleggen wat ik vind Vork

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:48

Die vraag is al beantwoord en volgens mij begrijp ik ondertussen alwel wat jouw idee hiervan is. Alleen kan ik me daar dus niet helemaal in vinden denk ik Knipoog

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:22

Het is inderdaad prijzig. Afgelopen weekend heb ik een 2-daagse gehad koste mij Euro 40,00. Ik mocht eigenlijk niet paardrijden ivm een maagbloeding. Dus had gebeld om me af te melden, maar ook met een dokters verklaring moest ik toch het startgeld betalen. Ik heb toen eigenwijs besloten (en tegen doktersadvies in) dat ik toch zou rijden omdat ik het anders echt zonde van mijn geld vond. Ik heb wel weer 3 winstpunten gereden, dus het was niet voor niks.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:04

steinstein schreef:
Het is inderdaad prijzig. Afgelopen weekend heb ik een 2-daagse gehad koste mij Euro 40,00. Ik mocht eigenlijk niet paardrijden ivm een maagbloeding. Dus had gebeld om me af te melden, maar ook met een dokters verklaring moest ik toch het startgeld betalen. Ik heb toen eigenwijs besloten (en tegen doktersadvies in) dat ik toch zou rijden omdat ik het anders echt zonde van mijn geld vond. Ik heb wel weer 3 winstpunten gereden, dus het was niet voor niks.

beterschap en gefeliciteerd Knipoog

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:11

Dank je Mandy13

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:37

Het is inderdaad allemaal erg duur geworden. Opzich vind ik dat je nu 10 wp's moet halen ipv 5 niet zo slecht, maar daarmee is het natuurlijk wel verdubbelt in prijs. Al rij je goed en haal je altijd winst moet je nog steeds het dubbele op wedstrijd en dus inschrijfgeld betalen.
En die 10€ voor 1 proefje vind ik echt belachelijk. Als ik zie wat je bij andere sporten betaalt, waar je dan 2 keer per weer training krijgt en er ook ieder weekend 1,5 uur lang 2 scheidsrechters staan vind ik het niet in verhouding staan. Want het is nou niet dat de kwaliteit van de jurering zo hoog ligt, en er zoveel aan bijscholing wordt gedaan, de cursussen/opleidingen gratis zijn etc. De jury's krijgen geen hoge vergoeding, ik vraag me sterk af waar dat geld nou eigenlijk precies heen gaat.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:50

Misschien eens een idee om een keertje mee te lopen bij de organisatie Fleurtje. Dan zal je echt zien dat het tot de laatste euro op is, en er meestal te kort is Knipoog Ik vind het echt heel kwalijk dat ruiters blijkbaar denken dat organisaties geld verpatsen, als je weet hoeveel mensen er uren vrijwilligerswerk in steken om alles voor elkaar te krijgen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:03

Zou handig zijn als je dat dan hier zou uitleggen waar dat geld precies aan op gaat. Want blijkbaar vragen zich een hoop mensen in dit topic dat zich af...
Ik steek ook wel eens uren in een wedstrijd, maar daar krijg ik dan ook niks voor van mijn vereniging dat kunnen de kosten niet zijn dus.
Wat ik ook zo raar vind is dat bij een locatie waar ik geregeld kom dat als de eigenaar van de locatie die wedstrijd organiseert de kosten per proef 10€ zijn, en als er een externe vereniging een wedstrijd organiseert het inschrijfgeld maar 7,50 per proef mét nog een beetje prijzengeld.
Lijkt me toch dat de ene vereniging er meer aan overhoudt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:04

Als ik thuis ben, zal ik eens een excelsheetje uploaden, dan kan je het precies zien Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:10

dat is een beetje dubbel aan de ene kant: ze moeten hindernissen, ringen, prijzen, mensen en alles hebben. maar aan de andere kant: je hebt heel veel vrijwilligers. op 1 dag starten er minstens 100 mensen 2x (denk ik wel zo) jury's zijn ook niet zo duur en met het eten en drinken, daar krijgen ze ook weer geld voor, maar waarschijnlijk zijn er nu nog duizend dingen die ik niet weet/opnoem Tong uitsteken

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:11

Lielle schreef:
mandy13 schreef:
ik vind het soms ook echt een belachelijke prijs Verdrietig
en dan kan ik zo kwaad worden om sommige jury's! ik weet nog toen ik begon met wedstrijd werd er gekeken hoe de ruiter reed en of je netjes op de letters de oefeningen deed (in de B) nu krijg je gewoon géén winstpunt als je paard niet aan de teugel loopt! ik vind het echt te gek voor woorden! gellukig zijn er ook hele goede jury's! zo had ik een keer (ik reed een merrie, heel dun nekkie, en niet echt uuuh een sportpaard Clown en een tegenstander had een hele mooie ruin, dikke nek, het toont heel leuk) en toen had ik dus van haar gewonnen 1 proef. gewoon puur omdat de jury ons appard had gejureerd van wat wij konden zo verwachte hij meer van de ene pony dan de andere, dat vond ik nou echt een goede jury die heeft nl verder gekeken dan het uiterlijk en dat is wat veel jury's nu níet meer kunnen

en deze mogen ze van mij direct schrappen van de lijst. De eisen in de proef zijn voor iedereen hetzelfde, of het nu Salinero of Henkie van de hoek is in dat B proefje.

En wedstrijden zijn idd duur geworden. Ik ben ooit begonnen met 6 gulden per proef.

Het klopt wel een beetje wat ze zegt hoor! Er zijn bepaalde vooroordelen Clown dat is wel jammer! Een voorbeeld:

Stel je bent jury... en er komt een prachtige KWPN'er de bak in rijden. Goed gebouwd enz. De proef gaat niet geweldig, maar het ziet er toch wel spectaculair uit. Vervolgens komt er een schimmel van een onbekend ras binnen. Hij is sprankelend wit, maar de bouw is wat .. umm jaa... minder fijn Clown .
Ook deze proef gaat niet geweldig, ongeveer net zo als de vorige. Wie zou JIJ dan hoger geven? En dan moet je niet kijken naar wat hierboven geschreven is, maar puuuuuurrr naar wat jij op het moment dat jij voor beide proeven zou geven.
Ga zelf is bij een wedstrijd in de buurt van een jury zitten. Bekijk de verschillende paarden en stel een lijstje op, welke van jou mogen winnen. En DAN kijken wat de officiële uitslag van de wedstrijd is.

Ik weet dat sommige mensen het hier niet mee eens zijn, maar zo zie ik het dan.. Knipoog
-x- Céline

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:14

Celinee Lovers eindelijk iemand die mijn standpunt begrijpt en er mee eens is Tong uitsteken want idd als het gelijk is qua rijden zal toch het mooiste paard winnen

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:18

mandy13 schreef:
dat is een beetje dubbel aan de ene kant: ze moeten hindernissen, ringen, prijzen, mensen en alles hebben. maar aan de andere kant: je hebt heel veel vrijwilligers. op 1 dag starten er minstens 100 mensen 2x (denk ik wel zo) jury's zijn ook niet zo duur en met het eten en drinken, daar krijgen ze ook weer geld voor, maar waarschijnlijk zijn er nu nog duizend dingen die ik niet weet/opnoem Tong uitsteken

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar toch! Het is logisch van de manege's over organisatoren dat ze misschien wel een beetje winst of in iedergeval geen verlies willen draaien aan wedstrijden. Het is inderdaad een beetje dubbel.
Paardrijden staat als een dure sport bekend!
-x- Céline

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:19

mandy13 schreef:
Celinee Lovers eindelijk iemand die mijn standpunt begrijpt en er mee eens is Tong uitsteken want idd als het gelijk is qua rijden zal toch het mooiste paard winnen

Whahaha tjaaaa. Njaa ik hoop dat meer mensen het hiermee eens zijn hoor! Ach gut Paardrijden is en blijft een dure sport!!! Huilen Bloos

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:25

Dat scheelt ook heel veel per vereniging wat ze uit de kantineomzet voor winst halen. Soms is het zo belachelijk, 2€ voor een glaasje fris, 10€ per proef, 1,5 uur na de rubriek pas prijsuitreiking (want dan wordt er veel genuttigd in de kantine), geen prijzengeld. En sommige verenigingen hebben het prima georganiseerd, maar 7,50 inschrijfgeld mét prijzengeld, schappelijke kantineprijzen, schrijven de uitslagen tussendoor bij. Zo kan het dus blijkbaar ook.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:32

Celinee schreef:
mandy13 schreef:

Whahaha tjaaaa. Njaa ik hoop dat meer mensen het hiermee eens zijn hoor! Ach gut Paardrijden is en blijft een dure sport!!! Huilen Bloos

Ik denk dat bijna iedereen het daar mee wel eens is. De KNHS leert de jury's ook dat bij een gelijke proef het paard met de meeste kwaliteiten moet winnen. En eigenlijk is dat ook wel zo eerlijk, hoe zuur ook die er waarschijnlijk meer moeite voor heeft moeten doen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:32

Fleurtje100 schreef:
Zou handig zijn als je dat dan hier zou uitleggen waar dat geld precies aan op gaat. Want blijkbaar vragen zich een hoop mensen in dit topic dat zich af...
Ik steek ook wel eens uren in een wedstrijd, maar daar krijg ik dan ook niks voor van mijn vereniging dat kunnen de kosten niet zijn dus.
Wat ik ook zo raar vind is dat bij een locatie waar ik geregeld kom dat als de eigenaar van de locatie die wedstrijd organiseert de kosten per proef 10€ zijn, en als er een externe vereniging een wedstrijd organiseert het inschrijfgeld maar 7,50 per proef mét nog een beetje prijzengeld.
Lijkt me toch dat de ene vereniging er meer aan overhoudt.

Het zou wel prettig zijn wanneer je eerst de topic doorleest en dan vooral het begin voordat je dit neerzet. Daar staat al wat het ongeveer kost op pagina 1 onderaan, en daar heb ik het niet eens over de huur van de accomodatie, wanneer je als vereniging niet beschikt over een eigen grote binnenbak, dan ben je al gauw €250,- per dag kwijt dus moet je wel veel starts hebben om dat eruit te halen.
Wat betreft de eigenaar van de locatie die €10,- vraagt, waar denk je dat hij het onderhoud van moet betalen? Loop inderdaad eens een dag mee met de organisatie en vraag eens wat er allemaal bij komt kijken om een dagje ontevreden mensen het naar hun zin te maken, want heel veel ruiters lopen te zeuren als er wat fout gaat tijdens de wedstrijd maar dat ze zelf soms niet op komen dagen, dat moet de organisatie maar voor lief nemen? Gelukkig lopen er nog enthousiaste ruiters bij die het niet erg vinden wanneer het niet helemaal volgens schema gaat, en die ziet een vereniging graag terugkomen, niet die ontevreden ruiters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:34

Wat is duur? Het is maar net hoeveel je te besteden hebt.

Paardrijden is wel over het algemeen een dure sport. Ergens snap ik niet dat hier zoveel zitten te zeuren over 10,- voor een proefje, terwijl als je uitrekent wat een houden van een paard gemiddeld kost aan stalling, hoefsmid, voer etc 10,- voor een proefje redelijk in het niet valt...

Wat een organisatie overhoudt aan wedstrijden is meestal niet veel. Wat er overblijft gaat in de clubkas, want verenigingen moeten ook ergens van bestaan. Maar anders kunnen ze natuurlijk ook het lidmaatschap omhoog gooien. Want ook bij verenigingen moet het uit de lengte of de breedte.

En als ik om mij heen kijk op wedstrijden dan zie ik wel eens combinaties waarvan ik denk: bespaar die 15 euro voor die proefjes en investeer dat eerst eens in goede instructie.