dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:41

Nognognognóg een keer dan.

Of het met-zonder bit wel-niet kan, is helemaal geen punt.
Of het wel-niet vriendelijker is, is geen punt.

De crux is dat de definitie van de 'klassieke' stijl aan de teugel aan het bit is.
Ga je nu zonder bit rijden, dan is het geen klassieke dressuur meer. Zo eenvoudig is het.

Zo is renaissance dressuur met aanleuning op een trens ook een interne tegenstelling dus onmogelijk. De essentie is namelijk het met een door alleen de zwaartekracht aangetrokken teugel aan een stang. Dát is de hele kern. Ja, je kan anders rijden maar dan ís het dus wat anders...
Zo schrijft Doma Vaquera (Veehoeder Dressuur) heel specifiek een vaquera-bit voor omdat daar een specifieke teugelvoering en stijl van hulpen bij hoort.
Idem klassieke dressuur. Degenen die hier 'tegen' ageren geven daarmee alleen maar aan niet op het netvlies te hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Ik begrijp verder de hele heisa niet.
Als je wat ander wil ga je toch wat anders doen?! Doe gerust je ding in welke outfit ook en dan bitloos. Het enige wat niet kan is bitloos een wedstrijd in klassieke ringdressur rijden, want dat ís het dan inherent niet meer en wordt dáárom terecht niet toegestaan.
Ga toch gewoon bitloos aan een andere vorm van dressuur doen als je zo nodig bitloos wedstrijd voor een jury wil rijden.

HC

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:01

Het betekent dat ze zich 3 jaar lang niet aan de regels hebben gehouden, je hebben toegelaten terwijl je geweigerd had moeten worden.
Als ze een béétje fair zijn zouden ze in feite van al die jaren alle inschrijfgeld terug moeten betalen, de startkaarten, en ik zou nog trailerkosten opeisen ook. Misschien is het knhs voor dat soort eisen wat gevoeliger

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:04

Maar delerium, dan mogen ze dus ook al haar behaalde winstpunten en prijzen intrekken?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:09

delerium schreef:
Het betekent dat ze zich 3 jaar lang niet aan de regels hebben gehouden, je hebben toegelaten terwijl je geweigerd had moeten worden.
Als ze een béétje fair zijn zouden ze in feite van al die jaren alle inschrijfgeld terug moeten betalen, de startkaarten, en ik zou nog trailerkosten opeisen ook. Misschien is het knhs voor dat soort eisen wat gevoeliger

Dat is niet waar he, want ts was in fout want het staat in de regels dat ze geen dispensatie geven dus denk ik niet dat het er in zit. Dat gaat hun antwoord vast zijn

Maar fair is fair als ik dispensatie zou gekregen hebben zou ik het ook aangepakt hebben Haha! , ik zie het nog altijd als administratieve fout, ik zou niet weten wat voor fout het anders is. Erg rot voor ts in ieder geval

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:23

waar mensen werken worden fouten gemaakt, helaas is dat nu eenmaal zo en dat zal wel altijd zo blijven!

Zo ken ik meerdere mensen die meerder keren Z met wp hebben gereden en nog gewoon B mogen starten, die mensen hebben gewoon geluk en zolang er niemand naar kraait kunnen ze lekker door blijven rijden.

Imo heeft de TS de laatste drie jaar veel geluk gehad en is de fout nu hersteld!
Waarom nu pas? Omdat ze het eerder niet doorhadden dat ze iets fout deden! Kan gebeuren toch!
Alleen heel erg banketstaaf als je net zelf degene bent die het overkomt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:26

Het enige dat je hieruit kan concluderen is dat er een hoop fouten zijn gemaakt....
Niet alleen door de KNHS als instantie, maar ook door alle juryleden waarbij je de afgelopen 3 jaar in de ring bent verschenen....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:30

Ik denk dat juryleden denken dat als de KNHS dispensatie verleend dat het wel zal kloppen.

Staan juryleden niet onder de KNHS?
(dus dat de KNHS meer te zeggen heeft dan de juryleden)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:32

dat is dus de kink in de kabel van het hele verhaal...
de KNHS had ik eerste instantie helemaal geen dispensatie MOGEN verlenen, ook niet op medische gronden...
Een jurylid moet de reglementen kennen en had dus ook moeten weten dat op geen enkele grond dispensatie kon zijn verleend voor deze (bitloze) combinatie..
toch hebben ze blijkbaar geen van allen ingegrepen...
luiheid?
onwetendheid?

druifje45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:34

jeetje wat idioot zeg, dit kunnen ze toch niet maken. waarom mag het in de western sport wel gewoon en in de dressuur, etc. niet? je zal toch wel een goede reden om bitloos te rijden. veel succes met wat je nu gaat doen. Boos! Vork Duivel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:36

Liezel1 schreef:
dat is dus de kink in de kabel van het hele verhaal...
de KNHS had ik eerste instantie helemaal geen dispensatie MOGEN verlenen, ook niet op medische gronden...
Een jurylid moet de reglementen kennen en had dus ook moeten weten dat op geen enkele grond dispensatie kon zijn verleend voor deze (bitloze) combinatie..
toch hebben ze blijkbaar geen van allen ingegrepen...
luiheid?
onwetendheid?

Goeie vraag echt raar dat een jury lid nooit de vraag aan ts heeft gesteld.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:39

dat snap ik dus ook niet...
dat de KNHS een fout heeft gemaakt is tot daar aan toe...
maar nu kunnen we alle juryleden waarbij de TS de afgelopen 3 jaar in de ring heeft gereden erbij op tellen....

dat zijn wel héél veel fouten... pffffff

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:43

Liezel1 schreef:
Het enige dat je hieruit kan concluderen is dat er een hoop fouten zijn gemaakt....
Niet alleen door de KNHS als instantie, maar ook door alle juryleden ...

...en door de TS die zelf ook in het reglement heeft gelezen dat dispensatie niet wordt verleend en alleen al boter op haar hoofd heeft door het toch aan de vragen op een combi-kaart en het dan bij dressuur op tafel te leggen.
Aangezien je als lid verklaart de regelementen te kennen en het er mee eens te zijn is het al heel coulant dat de resultaten niet geschrapt worden en geen disciplinaire maatregel genomen wordt omdat óók de KNHS-administratie een fout gemaakt heeft.
Dat de jury de onterecht afgeven ontheffing nooit terzijde heeft gelegd is zwak, begrijpelijk en tekenend en geen enkel argument.

Hoe je het ook wendt of keert uiteindelijk is en blijft de deelnemer zélf verantwoordelijk voor diens handelen.
De TS hoort blij te zijn met het 'geluk' wat ze voorheen had en met het niet schrappen van haar resultaten.

HC

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:52

Ondanks dat ik het onwijs banketstaaf vind voor TS, ben ik het wel een beetje met Huertecilla eens.
niet dat het daar hier om gaat (de discussie draait imo niet om de vraag of bitloos op klassieke dressuurwedstrijden toegestaan zou moeten zijn maar om de vraag of de KNHS een dergelijke fout (individueel geval) zomaar terug kan draaien -op deze wijze-), ik wens TS succes met haar ''strijd'',..
'k snap dat je hier ontzettend van baalt.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 15:41

da's waar

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:46

Tjonge jonge...hoezo ze zijn goed in moeilijk doen Verward
Ik heb zelf altijd zoiets van wat maakt het nou uit wat voor hoofdstel een paard in heeft, met of zonder bit Verward Als je je paard netjes rijd, daar gaat het toch om?
Kan me voorstellen dat je boos bent over zoiets.. Scheve mond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:39

Maar bitloos dressuur is dus op wedstrijden verboden? Als ik de regels door lees heeft dispensie aanvragen geen enkel zin, wel raar want ik zie geregeld een meisje op wedstrijden die haar paard bitloos rijd...

edit: ooh Heidi komt hier uit de buurt, dan ben jij dat waarschijnlijk...

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:43

Ha Visconti, ja dat ben (was) ik dus. We wonen bij elkaar om de hoek.
Dank je voor het meisje zien in me Whahaa. Ben 37 jaar. Je streelt wel een beetje me ego zo.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:46

Dat komt omdat ik wel eens mee ging met wedstrijden van mijn zus, en ik rij dan zelf ook bitloos en ik had echt iets van : wou wat gaaf, het kan dus toch! Maar goed helaas, ik vond je altijd een mooi voorbeeld, als je op het in rij trein keek en dan zie je soms niet al te vriendelijke tavarelen, en dan loopt daar gewoon een bitloos correct gedresseerd paard tussen. Dat vond ik altijd mooi om te zien Haha!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:53

Bloos
Het is mij ook nooit om d epunten gegaan. Wilde eigenlijk alleen maar laten zien hoe het ook kan.
Vond het altijd zwaar hoor. Tussen die frustiemiepen rijden (zijn er best veel) die lekker met hun sporen prikken, zweep erover lekker rukken en plukken. En dan kom je met zo'n groot zwart monster een terrein op rijden zonder bit. Haha. Er waren e rzat die hoopten dat die er tussen uit zou piepen. Maar dat doet die lekker niet meer.
Van de zomer met de Drentse kampioenschappen gingen er vier paarden zonder ruiter aan de kletter en Orendo ws zo'n beetje de enige die op de plaats rust ging staan terwijl hij best een beetje heel erg opgewonden was. We kwamen namelijk met opgeheven staart het veld op rijden hihi. Het is zo'n lekker showbinkie.
Maar goed al die drukte vind ie ook aanstellerites en trouwens daar word je moet van ook.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:18

Ik ben het ook wel een beetje eens met Huertecilla, het zou ook niet eerlijk zijn tegenover alle andere mensen die bitloos dressuur rijden en die dus niet mogen starten en jij ondanks medische redenen wel. Tjah aan de ene kant denk ik het is wel met een medische redenen maar aan de andere kant waarom jij wel en een ander niet? terwijl die misschien ook wel door medische reden zonder bit rijd, die komt er dus niet tussen want er wordt voor medische redenen geen uitzondering gemaakt.

Succes met je strijd tegen de knhs Pling

staat dit topic hier eigenlijk wel goed hoort het niet bij wedstrijden?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:31

Natuurlijk is dat ook zo Swichx, maar als je niet beter weet dat je gewoon dispensatie kunt krijgen...
Ik heb het toendertijd gewoon aangevraagd en gekregen dus ging er altij dgewoon vanuit dat er meer waren.
Zie het probleem ook niet dat wanneer je paard geen bit in kan en hij rijdt goed zonder bit datdat dan niet mag.
Vind het absurd om daar geen dispensatie op te krijgen gewoon. Het is altijd wel afgegeven. Waarom zouden veeartsen het anders aanraden?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:26

Over een administratieve fout kan je hier imo niet meer spreken, tot 3x toe is er gewoon dispensatie verleend en juries hebben er nooit wat van gezegd. Natuurlijk zit de TS zelf ook fout, maar niet gek dat die niet even uit zichzelf de KNHS belt dat de dispensatie onterecht is!
Ik ben het verder deels wel met Huertecilla eens, maar het is nogal makkelijk gezegd om "dan maar wat anders te gaan doen". Natuurlijk, er zijn genoeg takken van de paardensport, maar dan moet je wel meteen heel iets anders gaan doen, alleen omdat de KNHS niet die paar mensen die graag bitloos willen/'moeten' starten een plezier wil doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:34

Maroush schreef:
Over een administratieve fout kan je hier imo niet meer spreken, tot 3x toe is er gewoon dispensatie verleend en juries hebben er nooit wat van gezegd. Natuurlijk zit de TS zelf ook fout, maar niet gek dat die niet even uit zichzelf de KNHS belt dat de dispensatie onterecht is!
Ik ben het verder deels wel met Huertecilla eens, maar het is nogal makkelijk gezegd om "dan maar wat anders te gaan doen". Natuurlijk, er zijn genoeg takken van de paardensport, maar dan moet je wel meteen heel iets anders gaan doen, alleen omdat de KNHS niet die paar mensen die graag bitloos willen/'moeten' starten een plezier wil doen.

Waarom niet als ze gewoon die dispensatie verlengen zonder ernaar te kijken.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:37

Waarom zou ik de KNHS bellen? Er is nooit enige twijfel mijnerzijds geweest dat de dispensatie onterecht zou zijn geweest. Waarom ook, er was mij verteld dat er meer mensen bitloos starten...
Dus dat zou balonie zijn. Eerst aanvragen en dan zeggen dat het onterecht is. Yeah right. Da's de wereld omdraaien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:40

[HAR] -> [WD-V]