Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Re: Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:49

Sommige juryleden kijken met der ogen dicht...ze straffen paarden ook af als ze te jong te hoog lopen..maar als ze in het Z zo krom als een banaan lopen geven ze achter elkaar winst....ik dacht dat ze juist op het recht richten moesten letten !!!!!

Je hebt een goede proef gereden...hij moet alleen wat meer conditie en kracht krijgen om dat ook de 2e proef vol te houden !!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:50

Grote paarden hebben nu eenmaal meer problemen met de balans, en als ze een ruim gangwerk hebben is het vaak nog moeilijker.
Kom met zon grote lummel die net op vier benen kan lopen niet als starter direct na een comopact paardje van 1.60 want dan kun je vaak ook op kommentaar rekenen van wat ga je hard en dergelijke.

Verder is het kommentaar terecht en als je ieder onderdeel taktfouten hebt hoort dat ook ieder onderdeel vermeld te worden en beoordeeld. Een proef bestaat niet voor niets uit 30 onderdelen.
Ik heb eens een hele fijne proef gereden, kreeg super kommentaar van je bent een belofte voor de toekomst maar jullie moeten er nog heel hard aan werken en ook maar 144 punten ( in de 156 punte tijd") Het is me altijd bijgebleven die grote paarden hebben hun tijd nodig en wees maar blij dat je niet in de winstpunten stroomt als je er niet klaar voor bent want idd straks moet je over als je er niet klaar voor bent. Ik train meestal door totdat ik een verdienstelijke L proef kan rijden en start pas dan B.

Verder gewoon vijf zes keer in de week ordenlijk trainen hoor, daar gaan ze niet spreekwoordelijk dood aan daar worden ze sterk van.
En heel veel overgangen echt joh vier passen stap, aandraven vier passen draf doorpareren naar stap en ook met galop en dergelijke sterk maken en telkens streven naar van achteruit. De foto geeft een fijn paard te zien die een beetje op voren valt dus achterhand eronder.
Het kost een grote gewoon kracht, bouw die kracht uit. Voer voldoende vezelrijk voer en zorg voor voldoende energie en voor ruim voldoende beweging ook weidegang en een bosrit.
Van de hoeveelheid werk krijgen ze uithoudingskracht. En 30 minuten actief werk okee, maar reken dan wel de 1o minuten stap aan het begin en het eind niet mee. Paarden moeten uithoudingsvermogen krijgen. En een grote moet je nooit onder het tempo rijden dan juist wordt balans erg moeilijk helemaal gezien de kracht om de balans te bewaren gewoon er nog niet is.

Ik praat hier een beetje uit ervaring, ik heb drie grote lummels staan waarvan twee zelf ingereden. Bovendien een was een vermeende ataxie patient, wat gelukkig niet zo bleek te zijn terwijl de DA zelf aangaf ataxie. Bleek deze grote lummel lelijk te zijn gevallen en zich gewoon verdraaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:53

Maar een groot paard hoort in de simpele wendingen die in de B zijn toch gewoon zijn takt te kunnen houden?
Dat je zo'n groot dier minder makkelijk bij elkaar kunt rijden, minder snel richting verzameling kunt rijden is wat anders dan een hele proef geen takt hebben.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:58

Als je paard nou vanaf zijn 3e onder het zadel was geweest had het ook allemaal wel anders geweest...maar wat is er nou gedaan met dat dier..je bent nog geen jaar met hem bezig let maar op later wordt het een echte sallinero...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:20

runningkawa schreef:
Maar een groot paard hoort in de simpele wendingen die in de B zijn toch gewoon zijn takt te kunnen houden?
Dat je zo'n groot dier minder makkelijk bij elkaar kunt rijden, minder snel richting verzameling kunt rijden is wat anders dan een hele proef geen takt hebben.

Voor jou paard is een wending misschien simpel.... Die van mij kon een half jaar geleden niet eens een volte door komen! Ging ie op zijn plaat! Dus een volte door komen en daarbij tact behouden is voor die van mij nog best een hele opgaven ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:23

Ik heb genoeg paarden van boven de 175 gereden hoor
Mijn eigen huppeltrutje is idd wat anders Lachen
Maar elk paard hoort toch een volte te kunnen lopen?
Als een paard op de volte op zijn plaat gaat met de 5 jaar oud, vind ik dat niet normaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:24

als we het over een grote volte hebben, ben ik dat wel met kawa eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:25

Ga ik van uit, in de B vragen ze nog geen volte 10 meter Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:31

Nogmaals ik snap je teleurstelling, maar tact en impuls zijn de eerste dingen die een paard moet hebben. Als dit niet voldoende is kan je ook geen voldoende rijden, een 5 of hoger dus.

Dit paard heeft dus duidelijk een histori, die weet jij, maar de jury niet. En als de jury t wel zou weten mogen ze dat in hun beoordeling nog niet mee laten tellen.

Ik kan idd ook niet van de foto zeggen dat het een gigantisch slap paard is. Maar ik vind het zo ie zo heel moeilijk te beoordelen, vooral op een schuin genomen foto.

Neem gewoon nog even je tijd !! Als ie thuis 100% klaar is voor het B presteer je op wedstrijd 75%. (omgeving/spanning)

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:39

runningkawa schreef:
Ik heb genoeg paarden van boven de 175 gereden hoor
Mijn eigen huppeltrutje is idd wat anders Lachen
Maar elk paard hoort toch een volte te kunnen lopen?
Als een paard op de volte op zijn plaat gaat met de 5 jaar oud, vind ik dat niet normaal.

Mijn instructrische heeft meerdere paarden van 4/5 jaar oud in het Z gereden die net zo groot of groter waren dan die van mij. Toch blijft ze er bij mij op hammeren rustig aan te doen met deze en hem om de dag te blijven rijden voorlopig. Zal dus niet voor niks zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:40

Zeg ik dan ergens dat je niet rustig aan moet doen?
Waar lees je dat? Lachen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:42

nou er is wel degelijk verschil tussen grote en grote paarden....als je 2 paarden van 1.83 naast elkaar zet is het voor de een veel makkelijker dan voor de ander...
mijn paard is 1.72 en net 8 en heeft nog steeds zijn balans niet helemaal...nou ik kan er zo 8 opnoemen van die leeftijd die dat wel hebben.............er is geen paard met elkaar te vergelijken...ook al denken sommige mensen dat wel
!!@!!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:46

runningkawa schreef:
Zeg ik dan ergens dat je niet rustig aan moet doen?
Waar lees je dat? Lachen

Nee, je zegt zelf grotere paarden te hebben gereden.... daar reageer ik op. Het is allemaal per paard verschillend denk ik. Dus het niet gezond zijn voor een 5 jarig paard om een volte goed door te komen vind ik een beetje te hard geroepen... Als ik terug kijk hoe hij liep toen ik met hem begon vorig jaar zomer en ik kijk naar nu dat er mensen langs de bak gaan zitten omdat ze het een mooi plaatje vinden om naar te kijken, dan mag ik best trots op hem zijn denk ik. De wedstrijden zijn dan misschien allemaal wat vroeg.... maar je word er denk ik niet dommer van om ze toch te bljven rijden, vooral voor ervaring van beiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:48

Natuurlijk mag je trots zijn op je paard Lachen

Maar sorry grote wendingen niet kunnen lopen voor een paard van 6 vind ik idd niet gezond
Kleine wendingen kan ik helemaal begrijpen, maar niet de oefeningen in de B.

Wedstrijden rijden is voor de ervaring goed Lachen
Maar je moet dan niet verwachten zonder impuls en takt een wp te rijden Lachen

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:52

runningkawa schreef:
Natuurlijk mag je trots zijn op je paard Lachen

Maar sorry grote wendingen niet kunnen lopen voor een paard van 6 vind ik idd niet gezond
Kleine wendingen kan ik helemaal begrijpen, maar niet de oefeningen in de B.

Wedstrijden rijden is voor de ervaring goed Lachen
Maar je moet dan niet verwachten zonder impuls en takt een wp te rijden Lachen

Nou ik zal je zeggen dat een volte 10 meter makkelijker voor hem is dan een grote volte! Hoe verklaar je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:53

Dat jij hem dan misschien meer ondersteund met de hand?

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:53

ben het inderdaad wel met runningkawa eens, een grote volte stelt in mijn ogen dan helemaal niks voor, dan is in mijn ogen daar misschien het ''grootste'' probleem nog dat je de juiste stelling/(lengte)buiging hebt.
Wel erg jammer, en 144 is dan wel overdreven laag zeg in de B, iedergeval suc6 ermee!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:57

runningkawa schreef:
Dat jij hem dan misschien meer ondersteund met de hand?

Juist idd, dus dat verklaard zijn slapheid nog.... Het is namelijk te bedoeling dat hij op eigen benen gaat lopen. En een grote volte is dan veel moeilijker dan een kleine....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:01

tsja het klinkt heel hard maar tactfouten horen gewoon écht niet, ook niet in de B
impulsverlies hoort ook niet, dit is allemaal de basis! Zo moeilijk zijn die B proeven nou ook weer niet en alle wendingen zijn groot, dus ook een groot paard moet een B proef zonder al te veel moeite kunnen lopen.

toen mijn 3 jarige vorigjaar net 6 weken zadelmak was heb ik op stal aan een wedstrijdje meegedaan, overal stond idd denk aan impuls en in de middenstap kwamen er tactfouten(gebrek aan balans en overhaast door spanning) zat ergens begin 160
met 5 mnd zadelmak nog eens een proefje gereden, toen liep ze stukken beter maar werd erg moe in de proef, weer stond er denk aan impuls, 172 punten en geen tactfouten meer daar was ik al erg blij mee!
tsja die van mij is een late, deze zomer wordt ze pas 4 en is zeker 1.70, die heeft gewoon tijd nodig

Die van jou is nóg groter, maar wel al een stukje ouder, die moet toch echt een B proef ook kunnen lopen zonder tactfouten

kijk impulsverlies is niet goed, maar is begrijpelijk als hij nog snel moe is, maar tactfouten zijn gewoon fouten in zijn beenzetting, iets waar je echt heel erg op moet gaan letten!
Laat hij die tactfouten ook zien aan de longe?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:04

Ik snap zowieso niet dat je deze mensen hun mening vraagt..terwijl ze je paard helemaal niet kennen...en dan zeker als ze nog over ataxie gaan praten zeg !!! gewoon lekker verder trainen en hem de tijd gunnen..

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:06

Renske_ schreef:
tsja het klinkt heel hard maar tactfouten horen gewoon écht niet, ook niet in de B
impulsverlies hoort ook niet, dit is allemaal de basis! Zo moeilijk zijn die B proeven nou ook weer niet en alle wendingen zijn groot, dus ook een groot paard moet een B proef zonder al te veel moeite kunnen lopen.

toen mijn 3 jarige vorigjaar net 6 weken zadelmak was heb ik op stal aan een wedstrijdje meegedaan, overal stond idd denk aan impuls en in de middenstap kwamen er tactfouten(gebrek aan balans en overhaast door spanning) zat ergens begin 160
met 5 mnd zadelmak nog eens een proefje gereden, toen liep ze stukken beter maar werd erg moe in de proef, weer stond er denk aan impuls, 172 punten en geen tactfouten meer daar was ik al erg blij mee!
tsja die van mij is een late, deze zomer wordt ze pas 4 en is zeker 1.70, die heeft gewoon tijd nodig

Die van jou is nóg groter, maar wel al een stukje ouder, die moet toch echt een B proef ook kunnen lopen zonder tactfouten

kijk impulsverlies is niet goed, maar is begrijpelijk als hij nog snel moe is, maar tactfouten zijn gewoon fouten in zijn beenzetting, iets waar je echt heel erg op moet gaan letten!
Laat hij die tactfouten ook zien aan de longe?

Nee, hij heeft die tacfouten eingelijk alleen in het begin laten zien, toen ik net begon met hem en nu als hij echt moe begint te worden zoals met mijn tweede proef. Mijn eerste proef hoor je ze ook niet over tact hoor...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:09

flugeltje schreef:
Ik snap zowieso niet dat je deze mensen hun mening vraagt..terwijl ze je paard helemaal niet kennen...en dan zeker als ze nog over ataxie gaan praten zeg !!! gewoon lekker verder trainen en hem de tijd gunnen..

Ja was eingelijk alleen nieuwsgierig of ze je in de B al zo met tact en inpuls fouten mogen afrekenen in elk onderdeel maar is heftige discussie geworden zo.... hihihi Je zou je paard bijna gaan verkopen!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:15

Opaal schreef:
Nee, hij heeft die tacfouten eingelijk alleen in het begin laten zien, toen ik net begon met hem en nu als hij echt moe begint te worden zoals met mijn tweede proef. Mijn eerste proef hoor je ze ook niet over tact hoor...

oke prima Lachen
Dan zou ik met hem heel veel hele kleine beetjes gaan schakelen, leer hem kleiner te bewegen terwijl hij toch achter vlug genoeg blijft, dat is erg moelijk voor een groot dier
Als hij dat kan en vol kan houden, komt hij een B proef ook door met genoeg impuls

mijn bijna 4 jarige van een goeie 1.70 vind het "wachten" en klein maar aktief bewegen vele malen moeilijker met die lange stelten van haar dan een pasje verruimen, kan me dus voorstellen dan die van jou dat ook moeilijk vind. Mn andere paard van een ruime 1.74 vond dat ook erg moeilijk, zelfs toen hij eenmaal in het Z liep bleef impuls ons moelijkste punt

Ik oefen heel veel schijnovergangen met mn jonkie, zodat ze leerde wachten en kleiner bewegen, boos dat ze werd in het begin Nagelbijten / Gniffelen zocht aan alle kanten een uitweg, maar nu is ze sterker aan het worden en gaat het al een stuk beter(oke nu ff niet, staat in t verband en op riust ivm diepe wond aan been, maar er zat goede vooruitgang in de training)
Ik rij haar maar een goed halfuur per keer in de bak, longeren ook een klein halfuur, alleen met een buitenrit neem ik haar wat langer mee, merk dat ze na een halfuur intensief rijden ook echt moe is.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:40

Renske_ schreef:
Opaal schreef:

oke prima Lachen
Dan zou ik met hem heel veel hele kleine beetjes gaan schakelen, leer hem kleiner te bewegen terwijl hij toch achter vlug genoeg blijft, dat is erg moelijk voor een groot dier
Als hij dat kan en vol kan houden, komt hij een B proef ook door met genoeg impuls

mijn bijna 4 jarige van een goeie 1.70 vind het "wachten" en klein maar aktief bewegen vele malen moeilijker met die lange stelten van haar dan een pasje verruimen, kan me dus voorstellen dan die van jou dat ook moeilijk vind. Mn andere paard van een ruime 1.74 vond dat ook erg moeilijk, zelfs toen hij eenmaal in het Z liep bleef impuls ons moelijkste punt

Ik oefen heel veel schijnovergangen met mn jonkie, zodat ze leerde wachten en kleiner bewegen, boos dat ze werd in het begin Nagelbijten / Gniffelen zocht aan alle kanten een uitweg, maar nu is ze sterker aan het worden en gaat het al een stuk beter(oke nu ff niet, staat in t verband en op riust ivm diepe wond aan been, maar er zat goede vooruitgang in de training)
Ik rij haar maar een goed halfuur per keer in de bak, longeren ook een klein halfuur, alleen met een buitenrit neem ik haar wat langer mee, merk dat ze na een halfuur intensief rijden ook echt moe is.

Oh oke, dat is nuttige informatie! Hoe vaak rij je haar?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:37

zo'n 4x per week rij ik haar waarvan 1x een bosrit is of een beetje spelenderwijs over balkjes draven/galloperen
1x in de week heb ik een halfuur les en moet ze echt heel hard werken
2x rij ik haar dressuurmatig een halfuurtje in de bak en dan nog 1x in de week longeren
soms een keer minder rijden en een keer extra longeren, merk dat ze daar fijner van wordt qua ruggebruik tijdens het rijden Lachen