Voor de lol, of voor de prestatie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Voor de lol, of voor de prestatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:49

Omdat het leuk is jezelf beter te zien worden. Dit gebeurd op wedstrijd, juist door die wp! Oké, niet altijd. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je geen winst rijdt, ookal klopt alles in de training wel. Zolang je maar vooruitgang ziet!

Verder kan het ook een beetje tever gaan. Ik kende iemand die voor haar lol reed, beest en zij waren absoluut nog geen combinatie te noemen en dat zag je dan ook duidelijk. Andere ringen door rijden in het begin, altijd laatste, dat soort grapjes. Ze zei; maakt niet uit, dit doe ik voor mijn lol.
Je maakt mij toch echt niet wijs dat je dan nog voor je lol rijdt!! Zo is er toch geen klap aan? Je zet jezelf ook nog eens voor joker!

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:04

Ik rij ook onderlinge wedstrijden, gewoon puur voor de lol en ook om er iets van op te steken. Toen ik mijn eerste wedstrijdje ging rijden reed ik nog niet eens een jaar (werd laatste) maar had er wel van geleerd, Zoals dat je met je goeie hand moet groeten Bloos en dat je goed op moet letten of je in de goede galop zit (en of je wel galopeerd, niet alleen met de achterhand). Oja ik rij op een ponnyclub niet op een manege, dus het gaat daar iets anders.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:59

Hejhej.. zelf ben ik bijna elke week op concour.. ben er aan gewend en het is voor mij een sport waar ik veel lol aan beleef! het moet inhoud hebben.. natuurlijk wil ik winnen maar dat is niet het enige..als iemand anders eerste word omdat die gwoon beter was is die het gegunt.. zo zit de sport in elkaar.. als er maar een stijgende lijn zit in je resultaten. (vind ik) ik probeer telkens beter te worden, dat is voor mij sport jezelf willen verbeteren. het is altijd heel gezellig op concours de vaste ruiters zie ik wekelijks maar als het moet gebeuren ben ik bloedserieus en zenuwachtig maar op een sportieve manier.

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:12

MissEvil schreef:
Hey beste bokkers,

Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af, of paardrijdend Nederland nog wel voor de lol rijdt.
Ik bedoel, als ik op wedstrijd ga, doe ik dat voor mn LOL.. Als ik ga rijden, doe ik dat zoiezo voor mn lol..
Maar als ik zo eens rondkijk, lijkt het wel of iedereen voor de prestatie gaat..
Als je geen winstpunt rijd, klopt er niets van je, blijkbaar..

En dan nog hoe gespannen sommige mensen op hun paard of pony zitten.. Dat kun je toch geen lol meer noemen? Verward
Kijk, als je er je boterham mee verdiend, dan snap ik dat het om prestaties gaat. Maar je gaat me niet vertellen, dat 98% van wat ik op wedtrijd zie rijden, voor hun boterhammen rijdt.. Toch?
Gaat je prestatie boven je lol?

Groetjes!!

ik doe het voor de lol, maar ik wil graag wel goed kunnen rijden en met leuke punten naar huis kunnen gaan natuurlijk:p

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:57

Vanuit het oogpunt van jurylid zou ik het wel fijn vinden als iedereen iig thuis op een niveau is dat ze op wedstrijden mee zouden moeten komen.

Voor-de-lol ruiters ben ik niet echt kapot van als jurylid.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:19

@ Fitzroy ik kan het begrijpen dat een jury niet kapot is van de lolruiters. Maar dat is wat anders dan mensen die het ook leuk vinden (lol hebben), maar wel serieus zijn. Ik vind wel dat je het leuk moet vinden om op wedstrijd te gaan, anders moet je niet gaan. En dat je dat moment van je proef en het losrijden vaak serieus bent, dan is dat toch alleen maar goed? Niemand kan je dan zeggen dat je geen lol hebt, omdat je dat moment serieus bent en graag wil presteren. Want daarvoor ga je denk ik op wedstrijd, omdat je wilt presteren en laten zien hoe ver jij en je paard zijn. Maar daar moet je wel lol in blijven houden, dus ik denk dat je gewoon lol hebt, maar wel serieus bent op wedstrijd en trainingen. Dat werkt net wat beter Tong uitsteken

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:20

Als mijn prestaties tegenvallen heb ik ook geen lol. Niet dat ik persé voor de winst ga (ja daar ga ik voor als het mogelijk is), maar wel voor de beste prestatie die op dat moment mogelijk is. Als dat lukt, dan vind ik het leuk. Ik word ook weer niet chagrijnig als het niet is gelukt, maar leuk vind ik het ook niet....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:33

Ik heb lol met mijn knol Haha! op de grond en in het zadel.
Paardrijden is geen sport maar kunst, wie zou ik zijn om mijn kunstwerk te laten vergelijken met andermans werk?
De een zegt dit de ander dat, het is en blijft een JURYsport.
Ik zie daar dus echt geen lol in.
Als mensen het leuk vinden ok maar ik rijd al lang geen wedstrijden meer omdat ik de ervaring heb gemaakt dat het helemaal niet meer om het paard ging maar alleen maar nog om de naam en de prestatie.
Ik mocht alleen een paar mensen ontmoeten die het ook werkelijk puur uit interesse en lol deden.

Maar uiteindelijk heeft toch ieder zijn eigen mening en eigen ambities en is dit hierboven alleen maar gebaseerd op mijn mening en ervaring.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:57

Ik ga om te winnen (dwz een keurige proef neer te zetten, winstpuntwaardig en net zo goed als thuis lukt), alleen wil ik het soms te graag, zodat er zenuwen en dat soort ongein erbij komt kijken... En als ik daardoor het weer es verknal is voor mij de lol er wat van af Knipoog

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:59

Ik rijd voor de lol. Ookal heb ik geen eigen paard en rijd ik op manege, ik doe niet mee met wedstrijden want dat vind ik gewoon gehaast enz. En haasten is voor mij geen lol. Ik had laatst al lol omdat een pony waar ik op reed 3 x voor het aanspringen in galop al zelf ging galoperren: Voor mij is wedstrijden dus niks!

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:37

Arieskuh schreef:
ik doe het voor beide.
ik heb nou net lol in het serieuze rijden, dat ik daar weer iets mee bereik Lachen

ik ook Knipoog Haha!

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:40

ik wil graag prestreren..maar dat gaat zeker niet voor mijn lol...ik vind het leuk ander kanje beter iets ander gaan doen... Clown

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:43

Ik zorg er voor dat ik goed voorbereid ben, en ik ga niet op wedstrijd om mijn&de jury's tijd te verdoen, maar ik start wel omdat ik het leuk vind en er plezier in heb!!

Gister voor de allereerste keer een wedstrijdje gereden met mn amper 5 maanden zadelmakke jonkie, 172 punten en was érg tevreden. Ging er puur naartoe om te zien of we idd er aan toe zijn om op vreemd terrein een proefje te rijden(thuis een proef rijden en op vreemd terrein rijden was uiteraard al geoefend, maar nog niet in wedstrijdverband)

heb veel plezier gehad, en het ging imo ook goed genoeg voor een eerste keer.

Ik ga er dus niet gefrustreerd naartoe, volop in de stress om een wp te móeten rijden en om te moeten presteren, maar ik vind wel dat je er serieus mee bezig moet zijn, en dat kan prima samengaan met er heel veeol plezier in hebben Haha!

zodra je gefrustreerd op wedstrijd gaat(of uberhaupt gefristreerd op je paard zit) ben je niet op de goede weg en moet je nadenken wat je verder wil en hoe je verder wil gaan.

chrisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:55

Ik vind 't wel een prestatie als ik de manegepony
waar ik op rij de baas ben. Wordt wel tijd.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:08

Als allereerste:

Het paardrijden en alles daaromheen is voor mij al voor de lol.
Ik moet zeggen dat ik erg fanatiek train, maar gaat het een keer niet goed/ lig ik ernaast, geen probleem morgen weer een dag.

Als ik op wedstrijd ben helpt mijn paard me echt! Thuis is het een zenuwpees, en op wedstrijd is hij heerlijk te rijden (ja ok, rijd nog maar B, maar heb igg wel de ontspanning + wilskracht ook van het paard).

Ik doe het echt voor mijn lol, tuurlijk ook wel een beetje voor de prestatie, want ik zou niet willen dat ik iedere keer laatste word, en altijd zonder winstpunten thuis kom.
Maar ik vind het wel altijd een leuke uitdaging, en kijken hoever ik strand.

Ik heb om sirieus te trainen toch echt wel een Doel nodig, en dat is wel om op wedstrijd een beetje goed voor de dag te komen.

Dus: Ik doe het voor de lol, maar wil wel af en toe eens presteren

renaatjee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:01

ik doe het voor de lol maar het is natuurlijk ook wel leuk om een beetje hoog te eindigen dus eigelijk ook voor de prestatie

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:21

voor de lol!! maar je wilt natuurlijk wel kijken hoe ver je komt en je wilt natuurlijk toch wel graag je wintpuntjes halen!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:49

Ik ga niet naar wedstrijden om een prijs te winnen. De winst is als je lekker gereden hebt en er vooruitgang is. Ik haalde laatst 177 punten maar zie het dan toch positief omdat er twee foutjes (verkeerd aanspringen, middendraf in galop) inzaten die met twee 3-en naar mijn idee in de B toch erg werden aan gerekend. Maar dan zit ik toch in de buurt van een winstpunt.
Win ik een prijs dan is dat natuurlijk erg leuk maar als dit naar mijn gevoel onterecht is kan ik er ook niet echt van genieten.
Wel heb ik wedstrijden nodig om ergens naar toe te kunnen werken. En omdat je nu zover van tevoren al moet opgeven wacht ik er niet mee tot mijn paard super loopt want dat kan tegen die tijd weer anders zijn. Eigenlijk geef ik me pas na een wedstrijd op voor de volgende of ik moet horen dat er meer van de vereniging heen gaan. Gezelligheid telt ook mee.
Ik vergelijk mijn punten wel altijd met de overige deelnemers. En ik zou nu M mogen starten maar wacht daar nog mee tot ik zonder me te spannen kan doorzitten. Gaat gelukkig wel de goede kant op.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:56

ik rij voor mn lol. op wedstrijd ga ik puur voor mn plezier geen winstpunt nou ja pech dan maakt me niks uit ales ik maar zelf het idee heb dat het goed ging.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:15

VOOR DE LOL, ik rijd alleen wedstrijden zodat ik iets heb om naar toe te trainen, anders loop ik daaar ook maar voor jan doedel

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:19

Ik rijd wedstrijden voor prestatie, en daar heb ik veel lol mee. Haha! dus gewoon allebei. Als ik op wedstrijd ga en ik zou niet gaan voor winstpunten/prijzen, dan zie ik geen nut in het rijden van wedstrijden. Maar omdat ik wel voor prestaties op wedstrijd ga, betekend niet dat ik er geen plezier in heb...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:21

Wedstrijden rijd ik voor de lol... to finish is immers to win Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:42

Nu voor grotendeels voor de lol, maar ik ben wel iemand die graag wat wil bereiken.
ik heb een doel en ik vind dat ik die moet bereiken omdat ik het leuk vind, niet omdat ik me wil bewijzen oid.
Ik wil dus graag presteren maar het moet niet daardoor niet vervelend oid worden. Lachen
Zodra ik ook merk dat ik/pony het echt niet meer leuk vind stop ik er ook mee Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:50

ik doe het voor allebei,
al merk ik de laatste tijd wel dat ik veel intensiever en serieuzer bezig ben dan eerder...

soms een beetje TE, ik ben dan zo gedreven enzo dat ik de lol vergeet, ik heb dan wel lol maar uit dat niet.

ik start morgen voor t eerst L2 en ben vreselijk zenuwachtig, ik rijd met mn pony tussen de paarden en hebben ook nu n mega strenge jury, dus maakte ik me er mega druk om maar dat moet ik niet doen want dan is de lol er vanaf! ik moet me er wel constant op wijzen, ook omdat ik er met een pony tussen zit!