Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:40

Dat ben ik volkomen met je eens, maar dat geldt dan ook voor beide 'partijen'.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:41

Lielle schreef:
Dat ben ik volkomen met je eens, maar dat geldt dan ook voor beide 'partijen'.

En mag ik dan vragen waarom je hier zelf net zo hard aan meedoet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:46

KiWiKo schreef:
inderdaad Arno, het is behoorlijk jammer dat mensen ergens zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken Haha!

Ik dacht het, jij zegt het Haha!

Ik vind het altijd zo jammer dat dit soort discussies worden gestart zonder dat de TS nou eigenlijk een idee heeft waar het over gaat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:47

Omdat ik ook geen heilig boontje ben Schijnheilig De opmerking van Arno ging nergens over, en de mijne net zo min. IK vind eerlijk gezegd dit soort discussies al zo bol staan van de vooroordelen dat ik me er normaal gesproken verre van houd. Dit keer eens niet maar ik weet wel weer wanneer ik niet gewenst ben Tong uitsteken

Ik ga wel weer in discussie met Naturals met een meer open mind.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:31

Karin schreef:
Zo nee, op wiens ideeën zijn jouw ideeën dan gebaseerd? En waarom wil jij diegene als deskundige op dat gebied zien?

Dr. M. van Dierendonk (wetenschapper), Drs. M. Arts (veearts) en Drs. M. van Tilburg (voedingsdeskundige) o.a. En mijn favorieten: Gene Ovineck, Dr. Strasser (veearts), Ramey (voormalig hoefsmid), Jackson (voormalig hoefsmid) en Prof. Rooney

Vrijwel alle wetenschappelijke onderzoekers en veeartsen zeggen hetzelfde als je er naar vraagt (bij veeartsen moet je soms even stevig doorvragen): veel problemen worden veroorzaakt door het onnatuurlijk houden van paarden en heel veel problemen kunnen juist opgelost worden door een andere manier van houden en voeren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:42

Niets ten nadele van bovengenoemde namen (ik ken de meeste ervan en ik kan me ook vinden in enkele van hun ideeën), maar dan nog kan ik dit niet plaatsen:

arno8 schreef:
Natuurlijk mag iemand zich als deskundige uitgeven, dat mag iedereen. Maar het is jammer dat mensen er zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken.

De ideeën van bovenstaande deskundigen mag je wél blind achterna lopen? Verward

Ik proef hier 'de pot verwijt de ketel'.

Mjn ervaring is ook dat zeker niet alle veeartsen openstaan voor een andere manier van houden en voeren. Zie alleen al hoe 'normaal' het is dat er nog steeds meteen boxrust wordt voorgeschreven bij een peesblessure zonder dat ook andere mogelijkheden worden besproken, zonder dat er naar het paard als individu wordt gekeken. Zelfs ideeën van een veearts zijn voor mij daarom niet per definitie heilig, ook al heeft hij of zij ervoor gestudeerd.

Ik ben het met jullie (lees: naturals) eens dat je ook zélf moet nadenken, maar roep dan niet dat het zo jammer is dat mensen zo blind achter 'de deskundigen' aan lopen. Want in feite doen jullie (lees: naturals) hetzelfde. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:45

Lang leven wetenschap waar de meningen altijd verdeeld zijn, word een idee als waarheid aangenomen.
Kan die in drie dagen volledig van de tafel geveegd worden.

Ik vind het spijtig dat je inderdaad verwijt van blind nalopen, terwijl je hetzelfde doet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:46

Op wie baseer jij je mening en inzichten?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:48

Bedoel je mij?

Ik heb geen 'grote voorbeelden' met wie ik het altijd eens ben. Ik pik uit de theorieën die ik tegenkom de zaken waarin ik me kan vinden en waarvan ik denk dat mijn paard en ik zich prettig zullen voelen bij de uitvoering ervan.

En dat kunnen zowel ideeën van een goed bekend staande veearts zijn als van een stalgenoot. Ik pik daaruit wat mij aanstaat en ik geef er waar nodig mijn eigen draai aan. Veel doe ik ook op gevoel en op basis van eerdere ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-01-07 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:48

Ik op men eigen ervaring, een mening moet per definitie niet juist zijn. En dat besef ik dan ook ten volle.
Maar respect en elkaar niet proberen ondermijnen vind ik wel gepast.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:52

katiavl schreef:
Lang leven wetenschap waar de meningen altijd verdeeld zijn..

Dat is niet waar. Alle wetenschappers zijn het in grote lijnen met elkaar eens, dat de paarden te onnatuurlijk gehouden worden en dit veroorzaakt gezondheidsproblemen. De enige die dit tegenspreken zijn de zgn. 'deskundigen' in dienst van de bedrijven zoals PAVO die er zelf belang bij hebben wat er gezegd wordt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:31

Lielle schreef:
Omdat ik ook geen heilig boontje ben Schijnheilig De opmerking van Arno ging nergens over, en de mijne net zo min. IK vind eerlijk gezegd dit soort discussies al zo bol staan van de vooroordelen dat ik me er normaal gesproken verre van houd. Dit keer eens niet maar ik weet wel weer wanneer ik niet gewenst ben Tong uitsteken

Ik ga wel weer in discussie met Naturals met een meer open mind.

Welke opmerking van mij ging nergens over?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:36

arno8 schreef:
Sisco4life schreef:
1 probleem van al die onderzoeken en lezingen: iedereen zegt wat anders...

Dat klopt, veel verschillende meningen overal. Maar je moet gewoon de mensen die iets zeggen eens googelen. Dan blijkt dat iemand die als 'voedersdeskundige' wordt aangehaald, bij Pavo werkt bijvoorbeeld.

deze

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:40

Karin schreef:
Niets ten nadele van bovengenoemde namen (ik ken de meeste ervan en ik kan me ook vinden in enkele van hun ideeën), maar dan nog kan ik dit niet plaatsen:

arno8 schreef:
Natuurlijk mag iemand zich als deskundige uitgeven, dat mag iedereen. Maar het is jammer dat mensen er zo blind achteraan lopen zonder zelf na te denken.

De ideeën van bovenstaande deskundigen mag je wél blind achterna lopen? Verward

Ik proef hier 'de pot verwijt de ketel'.

Ik vraag me af waarom veel mensen in dit topic meteen zo persoonlijk moeten gaan doen.
Als je mijn posts goed had gelezen, had je al geweten dat ik het zelf ook niet helemaal met de lezingen eens was. Waar ik het over wil hebben: Iedereen ZEGT wel dat hij het welzijn heel belangrijk vindt, maar het is maar de vraag of ze er ook maar enige moeite voor doen om er achter te komen wat nou goed is voor een paard.

Als mensen zulke lezingen in de schoot geworpen krijgen en er gewoon letterlijk van weg lopen, dan denk ik: Kennelijk vinden ze al dat ze genoeg weten OF het onderwerp kan ze niet interesseren.

Ik hoor soms mensen zeggen: Mijn paard ziet er gezond uit, dus de voeding die ik geef is perfect.

Als je zoiets zegt, denk ik: jij weet zeer zeker niet genoeg over het onderwerp.

Op die lezing werd bijvoorbeeld een foto getoond van een paard dat er 'goed' uit zag. Maar eigenlijk was het veels te dik om er redelijke prestaties van te vragen.

Ook heeft voeding geen direct invloed op het uiterlijk van een paard. Ik zou mijn paard heel lang allerlei troep kunnen geven voordat dat zichtbaar wordt.

En nu zijn er weer wat mensen die denken dat op die lezing gezegd is dat je absoluut geen krachtvoer mag geven. En dus zullen het wel weer mensen van paardnatuurlijk zijn.

Tja, moet ik daar op in gaan? Ik hoop het niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:43

Ik ken een prof voedingsleer en die was helemaal niet tegen krachtvoer. En werkte bij mijn weten niet bij pavo.
Maar vind wel bv een vaak gebruikt argument.
Zelfde zoals in hondevoeding is dat verdeeld in twee grote kampen. De mensen die voor brokken zijn worden dan direct commercie verwijt ook al hebben ze er niks mee te verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:44

Hoe kortzichtig kun je zijn....

Geen idee naar welke lezing ik zou gaan.
Maar aangezien mijn sportpaarden gewoon op de weide staan, zou huisvesting zeker mijn interesse niet trekken.

Voeding, mischien?
Maar ze krijgen onbeperkt hooi en bijna gaan krachtvoer en ook gras.
Dus of dat direct al mijn aandacht zou trekken, nee ook niet
Verder komt hier regelmatig iemand die met een bio sensor kijkt of voer wat ze krijgen past.

Over tanden zou ik zeker niet gaan, doet de tandarts wel.

Maar is dat dan omdat de paarden het zo slecht bij mij dat dit mijn interesse niet trekt?
Denk alleen dat je die conclusie kunt trekken als je echt niert verder kijt dan je neus lang is en een rare gedachte gang hebt over sport paarden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:45

Lielle schreef:
deze

En waarom gaat dat nergens over? Toevallig weet ik het een en ander over journalistiek.
Bij goede journalistiek heb je zoiets als brontransparantie: dat het voor de lezer duidelijk is wie de bron is, zodat de lezer ook weet welke belangen de bron heeft.

Als een artikel over voeding volledig op 1 expert is gebaseerd, en die expert krijgt zijn salaris van Pavo, denk je dan dat die expert zal zeggen: "In het gemiddelde krachtvoer zit eigenlijk veels te veel eiwit en dat kan heel slecht uitpakken voor een paard. Het is eigenlijk enorme onzin dat alle paarden op de gemiddelde pensionstalling elke dag evenveel brok krijgen, terwijl ze soms dagenlang stil staan en soms opeens van alles moeten doen."
Of zal die expert het wel prima vinden dat iedereen gewoon krachtbrokjes blijft kopen en zijn paardjes vol blijft stoppen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:49

katiavl schreef:
Ik ken een prof voedingsleer en die was helemaal niet tegen krachtvoer. En werkte bij mijn weten niet bij pavo.

Kennelijk zijn er verschillende meningen. Dus is het interessant om de argumenten van de verschillende kampen te horen, ook al heb je zelf veel ervaring, het is altijd interessant om verhalen van mensen met 10 keer zo veel ervaring te horen. Op die manier kun je tot een goed oordeel komen over wat het beste is voor je eigen paard.

Maar waar zou je die verschillende verhalen nou kunnen horen?
Forums zou kunnen, maar daar is het niet altijd duidelijk met wie je praat, dus kun je beter boeken lezen, daar staat veel informatie in. Ook handig: op lezingen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:51

ach arno, ik snap best wat jij duidelijk wil maken. Maar ik zou er niet zomaar van uit durven gaan dat andere bronnen wel geheel belangeloos hun informatie verstrekken. Ik denk dat als je met een gezond kritische geest je artikelen en vakliteratuur leest je best kunt inschatten wat wel of niet zinvol is.

Maar om nu basis van de belangstelling voor een aantal lezingen meteen te concluderen dat het welzijn van (sport)paarden niet van belang is, getuigt IMO dus niet van een gezond kritische geest.

Als ik kan kiezen tussen een lezing over tandproblemen of een clinic van Mark Todd zal ik voor die laatste gaan. Ik heb een tandarts bij mij op stal staan en kan die info dus op een makkelijker manier verzamelen. Die sgw clinic dus niet. Kwestie van keuzes maken Haha!

En dan heb ik het niet over anderhalve meter paardenboeken Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:55

arno8 schreef:
Kennelijk zijn er verschillende meningen. Dus is het interessant om de argumenten van de verschillende kampen te horen, ook al heb je zelf veel ervaring, het is altijd interessant om verhalen van mensen met 10 keer zo veel ervaring te horen. Op die manier kun je tot een goed oordeel komen over wat het beste is voor je eigen paard.

Dat ben ik met je eens. En op basis van de verschillende argumenten die ik meekrijg - gecombineerd met mijn eigen gevoel en ervaring - maak ik voor mijzelf en mijn paard een bepaalde keuze.

Alleen komt die keuze niet altijd overeen met datgene wat een ander graag ziet. Dat zul je blijven houden zolang er verschillende meningen en inzichten bestaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:03

Lielle schreef:
ach arno, ik snap best wat jij duidelijk wil maken. Maar ik zou er niet zomaar van uit durven gaan dat andere bronnen wel geheel belangeloos hun informatie verstrekken. Ik denk dat als je met een gezond kritische geest je artikelen en vakliteratuur leest je best kunt inschatten wat wel of niet zinvol is.

Maar om nu basis van de belangstelling voor een aantal lezingen meteen te concluderen dat het welzijn van (sport)paarden niet van belang is, getuigt IMO dus niet van een gezond kritische geest.

Als ik kan kiezen tussen een lezing over tandproblemen of een clinic van Mark Todd zal ik voor die laatste gaan. Ik heb een tandarts bij mij op stal staan en kan die info dus op een makkelijker manier verzamelen. Die sgw clinic dus niet. Kwestie van keuzes maken Haha!

En dan heb ik het niet over anderhalve meter paardenboeken Knipoog

Er is geen een bron die geheel belangeloos informatie verstrekt. Daarom moet je er zoveel mogelijk raadplegen.
Daarom ben ik blij een keer een verhaal te hebben gehoord van een dierenarts die ook tandarts is, ook al heb ik al een andere tandarts.
Voor sommigen is mijn conclusie wat vergaand. Het is ook geen conclusie, het is een vermoeden waar ik graag discussie over wil voeren.
In dit topic is er vooral de neiging is om sterk op de persoon te gaan spelen en vooral tegen alles in te gaan wat er op die lezingen gezegd zou kunnen zijn.

Echte interesse a la: "Goh, wat zou ik dan beter kunnen doen? Wat voor interessants is er op die lezingen gemeld?"

Heb ik maar bij een paar deelnemers gezien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:06

Ik ga meestal naar lezingen maar die is me toch wat te ver, dan spaar ik liever om volgend jaar terug naar hippos in belgie te gaan Ja

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:09

Ik zal ook niemand kwalijk nemen dat ze niet helemaal naar stinkstad Amsterdam zijn afgereisd om die lezingen bij te wonen. Maar ik vind het gewoon opvallend dat mensen wel toegang betalen en vervolgens alleen wat rondslenteren, terwijl ze in dezelfde tijd die lezingen (voor niks als je eenmaal toegang hebt betaald) bij hadden kunnen wonen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:14

Ik kan je standpunt wel begrijpen hoor, en er zijn ook commerciele lezingen (waar je na een kwartier bedonderd word met taart, en promo filmpjes)
Ik heb er al echt wat gehad in mijn leven, of zoals het diploma nutritional manager Nagelbijten / Gniffelen

Wat moet je geven aan een ziek dier hills
Wat moet je geven aan een dun dier hills ........

Boeken geraak ik ook niet uit, iedereen spreekt elkaar tegen. En wat moet je dan adviseren aan een klant?
Trouwens negen op de tien nemen ze het goedkoopste, met als uitvlucht mijn dier (paard, hond, kat) houd graag van goedkope dingen ROFL

Zo een lezing kan natuurlijk geen kwaad, mischien als de organisatie meer rekening gehouden had met het tijdstip, zoals het praktijkgedeelde tijdens een lezing. Vind ik ook niet kunnen voor degene die de moeite doet om die te komen geven.... Nors opkijken

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:18

Goed punt Arno!!!
Niemand heeft de volledige wijsheid in pacht dus commentaar als 'Ik weet er toch al genoeg van af' gaan bij mij niet door als excuus.
Mocht je nog zovéél van paarden afweten, je moet als eerste altijd de stallen aanvegen voordat je met een paard bezig mag zijn.
So be it...

De meeste mensen hebben gewoon geen interesse aan de prestatie en niet aan het paard zelf.
De titel de naam het geld de roem, dát willen ze.
Paard naar de kl*te goed op naar de slacht en kopen we een nieuwe Vork