Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:49

Concorde schreef:
Ik vind het niet meer verplichten van het rijden met st/tr in het ZZ-licht nog niet zo gek, maar om het nou te verbieden... Neuh, vind ik ook niet nodig. Natuurlijk zijn er ruiters in het Z die niet met die dubbele bitten om kunnen gaan, maar die heb je op de hogere niveaus ook, ik vind niet dat een hogere wedstrijdklassering het dan maar rechtvaardigd om dan wel je stang er dwars in te mogen trekken.
Slofteugel regel kan ik me wel wat bij voorstellen hoor, ik vind het voor losrijden eigenlijk not-done, kan me er bij een hengstencompetitie wel wat bij voorstellen dat het wel fijn kan zijn om in geval van 'nood' een extra hulpje te hebben. Het zijn jonge dekhengsten die vaak behoorlijk hoog in het bloed staan dus dan is het wel een stukje veiligheid (en dan kun je uren filosoferen over dat het niet nodig zou moeten zijn, maar als puntje bij paaltje komt kan ik het me echt wel voorstellen. Ik heb bij een sterke brulaap ook wel eens een slof aangeknoopt, en dat was dan thuis)
Als je ziet hoeveel paarden tijdens de prijsuitrijking uit hun stekker gaan en met wat voor witte smoeltjes die dressuurruiters er dan op zitten Tong uitsteken Dan kan ik me dat ook wel indenken.

Hier ben ik het eigenlijk mee eens Bloos
Nu rij ik geen Z of zo hoor, maar is het uberhaupt mogelijk om de oefeningen correct te doen zonder s&t? Gewoon een vraag hoor!
Waarom is het nu eigenlijk verplicht?

Ik heb geen verstand van, maar ik weet dat de paarden net ietsje beter lopen/verzamelen/aanleuning/opletten ga zo door, met s&t. IIG de paarden van mijn stage begleidster. Overigens gebruik je de stang toch niet zoveel, dus ja, (mijn eigen vraag beantwoorden) zou wel mogelijk zijn om op trens te doen.... Dromen (let niet op mij, ben super moe..)

Ik zoek geen ruzie, vroeg me gewoon af.... Bloos

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:52

Bettine schreef:
Van mij mogen ze de hele regeling omgooien in iets als dit:
Een ruiter of amazone moet minimaal 2 keer 65% hebben gereden in het Z1 om met S&T te mógen starten Ja

Bestaat het gevaar dan niet dat de S&T als statussymbool gezien gaat worden?

De paarden moeten, in welke klasse dan ook, gewoon op een trens kunnen lopen. Ik zou het juist goed vinden als men dan ook gewoon op een trens bleef rijden, dus de verplichting er af. Maar als je in de Z dan krijgt dat mensen hun S&T moeten verdienen, dan lijkt het alsof de mensen die gewoon doorrijden met een trensje nooit min. twee keer 65% of hoger hebben gereden. Of is dat weer heel ver doorgedacht?
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-01-07 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:53

Elaine schreef:
Met inrijden rijd ik nooit met slof, die heb ik in de ring immers ook niet?

Ik rijd allen met slof als ik over straat ga, die helemaal los hangt.. Het is meer voor het geval er iets gebeurd, dat ik nét iets meer te vertellen heb.
Overigens heb ik een slof met elastiek aan de uiteinden dus vastzetten kan niet.

Stang- en trens verbieden zie ik voors en tegens.
Ik zie er bij de meeste ruiters geen kwaad in, maar er zijn mensen die bter kunnen gaan damen dan met S&T gaan rijden!

een slof als je over straat gaat? dat vind ik ook een beetje raar..ik zou dan eerder voor een martignaal kiezen, en dan ook niet te strak doen..daar trek je een paard niet echt mee naar beneden, maar heb je wel veel over hem te zeggen. Het is best gemeen vind ik tegenover je paard om als je pony ergens van schrikt hem met een slofteugel erbij op te gaan vangen. Hier krijgt hij een onderhals van, en je pony schrikt immers ook wel eens. Daarbij zit ik langs de weg nooit op mijn paard, tenzij mijn moeder erlangs loopt en hem nog aan een halstertouw heeft...Dit is hoe ik er tegenaan kijk..

Wat betreft de S&T, daar vind ik dat je wel gelijk in hebt. Er zal nooit een moment komen dat álle ruiters en amazones goed met S&T overweg kunnen, dus dat probleem blijf je houden. Maar voor de mensen die er niet mee kunnen rijden vind ik niet dat je hem meteen af moet gaan schaffen. Voor de mensen die er wel plezierig en goed mee om kunnen gaan vind ik dit vervelend, en je kunt immers niet overal rekening mee houden..

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:54

_Lorette_ schreef:
Bettine schreef:
Een ruiter of amazone moet minimaal 2 keer 65% hebben gereden in het Z1 om met S&T te mógen starten Ja

De paarden moeten, in welke klasse dan ook, gewoon op een trens kunnen lopen. Ik zou het juist goed vinden als men dan ook gewoon op een trens bleef rijden, dus de verplichting er af. Maar als je in de Z dan krijgt dat mensen hun S&T moeten verdienen, dan lijkt het alsof de mensen die gewoon doorrijden nooit min. twee keer 65% of hoger hebben gereden. Of is dat weer heel ver doorgedacht?

daar zit wat in! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:55

_Lorette_ schreef:
Bettine schreef:

Ach dat is het nu voor sommigen ook al Rolleyes

Het gros van de paarden (niet alle) zijn op S&T fijner te rijden in een hogere aanleuning. Waarom moet je me niet vragen Haha! maar dat is mijn ervaring uit de praktijk.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:02

S&T is al snel een statussymbool Ja

Omdat de meeste (zeker niet allemaal ) ook vrij goed kunnen rijden tegen de tijd dat ze een S&T in gaan hangen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:24

Dat klopt, maar het 'statussymbool' wordt dan nóg meer verhoogd, door er naast naast het rijden van Z er een bepaalde prestatie aan te verbinden.

Ja, de meeste paarden zijn net wat fijner verzameld te rijden op s&t. Ik begrijp dan ook goed dat men er mee gaat rijden. Toch heb ik veel respect voor de mensen die nog gewoon op een trens rijden in de Z.
(Eerlijk gezegd heb ik die de afgelopen jaren nooit meer gezien...)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:29

Heel weinig zie je dat nog, maar het valt zeker op!

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:34

ik vind zoals veel mensen zeggen als je goed rijd dan kan je gewoon op trens de klasse's door rijden. veel mensen gebruiken de S&t. gewoon als hulpmiddel.
maar wat gebeurd er met de mensen die nu al z1 rijden? met stang en trens?

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:40

Tsja, die mogen dan natuurlijk ook niet doorrijden op S&T, dat lijkt me logisch. Maar volgens mij word hij niet afgeschaft, volgens mij willen ze vanaf de ZZ-L vrijblijvende keuzen gaan inschakelen of zoiets..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:41

Ik denk niet dat ze het van de 1 op de andere dag kunnen veranderen dus dan hebben ze tijd zat om over te gaan op alleen een trensje Lachen

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:17

Ik zou het heel mooi vinden als mensen door kunnen rijden op een trens.
Ik vind het knapper van mensen om een mooie proef neer te zetten op een trens, dan op een S&T.
Ook in de GP.
Het moet wel eigen keus zijn.
En extra beoordeling voor teugel gebruik is ook niet weg.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:19

Aster_Lover schreef:
Ik vind het knapper van mensen om een mooie proef neer te zetten op een trens, dan op een S&T.
Ook in de GP.

sluit ik me bij aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:37

Aster_Lover schreef:
Ook in de GP.

Ik vind er niks knapper aan. Het is zeker niet makkelijk om een paard fijn aan het lopen te hebben op S&T, alles wat je met je hand doet wordt driedubbel afgestraft. En als je paard op trens niet fijn los is, is hij het op S&T al helemaal niet

Gebruik van de teugel wordt meegenomen in houding, zit en correctheid vd hulpen dus is imo helemaal niet nodig.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:52

Ik hoop echt dat het een foutje is in de laatste P&S! Het lijkt me een goed plan om de keuze vrij te laten tot en met het ZZ-Zwaar, maar om nou gelijk alles verplicht op trens te laten rijden gaat mij echt veel te ver.

Overigens valt mij op dat de mensen die tegen het gebruik van S&T zijn, zelf nog nooit Z of hoger hebben gereden. Degenen die voor vrije keuze zijn hebben zelf al ervaren dat je je paard inderdaad veel verfijnder kan rondsturen op S&T.
Helaas kom je op wedstrijden van de lokale rijverenigingen wel ontzettend veel 'nieuwe' Z1 combinaties tegen, die een S&T erin hangen als statussymbool. Dit heeft totaal niks meer met dressuur rijden te maken. Om deze paarden te beschermen tegen de onkunde van hun ruiters zou de KNHS bijvoorbeeld:
- S&T selectiedagen kunnen organiseren. Ruiters die voor het eerst in hun leven Z starten kunnen hier laten zien dat ze fatsoenlijk met stang en trens kunnen omgaan. Voldoen ze niet aan de norm, dan zijn ze verplicht op trens te blijven rijden.
- Voorlichtingsavonden/clinics over het rijden op stang en trens aanbieden. Zorg dat iedereen goed geinformeerd is! Ruiters moeten zelf kunnen gaan inschatten of ze kundig genoeg zijn om op S&T over te stappen en dit niet afleiden aan hun stand van M2+10.
- Of verplichten op trens te blijven rijden totdat je 2 paarden Z2 hebt geklasseerd.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:33

ik vrees dat alle regeltjes te moeilijk worden.
óf wel óf niet óf de keuze vrij laten.
persoonlijk vind ik een 6jarige vaak ook nog te jeugdig voor S&T

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:32

Als er dan door zoveel Z combinaties slecht met S&T gereden wordt, waarom worden de juryleden dan niet beter geïnstrueerd om daar op te letten en tevens degene waar je bij traint, die mensen zijn daar toch ook voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:33

Remember schreef:

Volgens mij heb jij de post van Starbreeze niet helemaal goed begrepen Verward ? Er zijn gewoon écht paarden die op S&T net wat fijner in de aanleuning zijn en waar je dat extra beetje aan kan rijden, en dat is bij haar ook het geval. Dan vind ik dat je niet belet moet worden om met de S&T te mógen starten.

Nu is het echter zo dat je vanaf het ZZL verplicht bent om met S&T te starten, terwijl er best ruiters zijn die graag op trens door zouden starten. Dat moeten ze mogelijk maken vind ik Ja.

Idd dankjewel Remember!

Ik zou het zelf ook prima vinden als S en T niet verplicht zou zijn vanaf een bepaalde klasse. maar nu lijkt het erop alsof degene die er niet mee kunnen omgaan het "verpesten" voor de rest. Laat er maar een dik punt voor terugkomen op het protocol dan, ik vind het best.
Ik ken helaas ook mensen die het ding gebruiken als handrem.. zelf weten, wie hou je dan voor de gek! Zo wil ik niet rijden, zulke lopen toch vanzelf tegen de lamp. Trouwens alsof je dan ineens wel een Z proef kunt rijden?? Daar komt toch echt wat meer bij kijken dan alleen een extra stuk ijzer. Het is bij correct gebruik een hulpmiddel, net zoals sporen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:42

vind het wel goed als het niet meer verplicht word.

maar vind het eignelijk nog belangrijker dat er een extra puntje op komt te staan met bit en spoor gebruik. ik vind dat er veel mensen zijn die veel te veel zitten te prikken en te trekken.

ik rijd zelf overigens geen wedstrijden maar schrijf wel eens bij dressuur wedstrijden.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:46

_Lorette_ schreef:
Bettine schreef:

De paarden moeten, in welke klasse dan ook, gewoon op een trens kunnen lopen. Ik zou het juist goed vinden als men dan ook gewoon op een trens bleef rijden, dus de verplichting er af. Maar als je in de Z dan krijgt dat mensen hun S&T moeten verdienen, dan lijkt het alsof de mensen die gewoon doorrijden met een trensje nooit min. twee keer 65% of hoger hebben gereden. Of is dat weer heel ver doorgedacht?

Wat is S&T nu dan? Voor veel mensen ook een statussymbool.
En nu moet je ook aan een bepaalde 'eis' voldoen om met S&T te rijden, alleen die eis wordt iets hoger opgeschroefd.

Voor de mensen die met treins door willen rijden moet dat ook mogen, what's the problem? Iedereen kan uitslagen op internet vinden en zo zien hoe goed of slecht iemand gereden heeft Ja

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:45

Een paard hoort niet veel beter te lopen op een S&T dan een normaal trensje. Het is puur hulpen verfijning. Niks meer. Als het een wereld van verschil maakt doe je toch wat fout.[/quote]

He he!!
Worden we nou eindelijk wakker??

Ik vind er niks knapper aan. Het is zeker niet makkelijk om een paard fijn aan het lopen te hebben op S&T, alles wat je met je hand doet wordt driedubbel afgestraft.

Dat zal je paard fijn vinden??

Sorry hoor....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:46

Dit was ook een(/quote)...

Ik vind er niks knapper aan. Het is zeker niet makkelijk om een paard fijn aan het lopen te hebben op S&T, alles wat je met je hand doet wordt driedubbel afgestraft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:42

Ik denk dat men in alle klasses meer op het achter naar voor rijden en het hand gebruik moet kijken.
Imo wordt dat door veel jury's te weinig gedaan.
Een omhoog getrokken kop, zonder rug gebruik, staat bij sommige jury's hoger dan een paard dat met minder front binnen komt, maar wel lekker van achter naar voor een lichte hand opzoekt.
(en uiteindelijk als hij verder is een echte oprichting kan laten zien)

Wordt men daar eens strenger op, dan zullen er al veel minder ruiters doorstromen naar de Z.
Die dat wel doen hebben dan een fijn handgebruik en kunnen zeker weten de S&T gebruiken

edit: rare typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-07 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:47

runningkawa schreef:
Ik zou het eerder zien dat er in de Z een extra punt kwam, gebruik van bit Haha! Duivel

ja,dat zou een mooie toevoeging zijn!!

Duss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:57

Ik zou het een prima regel vinden.
S&T worden nu vaak meteen ingehangen zodra een combinatie de punten voor de Z1 heeft. Hoe het paard erop reageert is minder van belang lijkt het wel.