[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hananya

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:25

Neonlight schreef:
Niet? Ik wel, onze Dancing Queen is al regelmatig in mijn nek gesprongen en ook al bij haar spangenoot, een ruin.......alleen had dit niet met hormonen te maken. Clown

Dan moet je beter opvoeden.
Dat zou ook bij hengsten moeten gebeuren die dat doen...
Of de ballen eraf natuurlijk... Clown

Wanneer ik met een hengst op concour ga, zorg ik overigens dat hij wel zo goed opgevoed is, dat ik inderdaad niet hoef te schreeuwen.
Andere mensen hoeven ook geen rekening met mij te houden.

Verder gaan bij mij alle (wedstrijdpaarden) elke dag een paar uur naar buiten (weer of geen weer)
Ik vind dat heel belangrijk om ze "fris" tussen de oren te houden...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:23

Ik vond die regel met mijn oude pony helemaal niet erg Haha!
Als mijn oude pony een hengst zag dan kon ik net zo goed de ring niet ingaan..........

Met de pony die ik nu heb is het geen probleem Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:49

hananya schreef:
Neonlight schreef:
Niet? Ik wel, onze Dancing Queen is al regelmatig in mijn nek gesprongen en ook al bij haar spangenoot, een ruin.......alleen had dit niet met hormonen te maken. Clown

Wanneer ik met een hengst op concour ga, zorg ik overigens dat hij wel zo goed opgevoed is, dat ik inderdaad niet hoef te schreeuwen.
Andere mensen hoeven ook geen rekening met mij te houden.

Verder gaan bij mij alle (wedstrijdpaarden) elke dag een paar uur naar buiten (weer of geen weer)
Ik vind dat heel belangrijk om ze "fris" tussen de oren te houden...

Zoals ik al zei, dit had niets met hormonen te maken, heeft ook niets met opvoeding te maken, maar met de adrenaline van een enorme stresskikker. Wel weet ik, dat als dit een hengst was geweest, er geen ballen meer onder zouden zitten, en dat terwijl in principe alle hengsten hengst blijven bij ons, tenzij er een medisch probleem is (en dat is nu net de enige ruin op stal) of hormonen in combinatie met niet op te voeden.

_kleinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:19

als al die mensen die hier zeggen jah geweldige regel dit en dat maar jullie hebben zelf geen hengst of ryden er niet mee bekijk ook is onze kant hoe wij ons voelen maja oja en mensen die met een hengst wedstrijden wil gaan doen zal vast wel ervaring hebben ik denk anders niet dat de eigenaar van bijv een verzorgpony je op wedstrijd laat gaat of je vader of moeder wij weten heus wel of we der aan toe zijn of niet en of we een hengst onder controle kunne houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:24

Ik castreer ze gewoon, heb ik ook geen last van die regel (al zou ik dat ook niet hebben omdat de punten wel heb)

_kleinee_, wil je aub er op letten dat er hoofdletters en punten bestaan Haha!
Het is zo niet gemakkelijk lezen Lachen

_kleinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:26

Sorry had er niet aangedacht.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:48

_kleinee_ schreef:
als al die mensen die hier zeggen jah geweldige regel dit en dat maar jullie hebben zelf geen hengst of ryden er niet mee bekijk ook is onze kant hoe wij ons voelen maja oja en mensen die met een hengst wedstrijden wil gaan doen zal vast wel ervaring hebben ik denk anders niet dat de eigenaar van bijv een verzorgpony je op wedstrijd laat gaat of je vader of moeder wij weten heus wel of we der aan toe zijn of niet en of we een hengst onder controle kunne houden

Nou, ik heb dus meerdere jonge hengsten uitgebracht op wedstrijden, en ik begrijp uit eigen ervaring HEEL GOED waarom die regel er is. Ik ben goed door deskundige mensen begeleid (en dat moest ook) en ik was blijkbaar ook handig genoeg dus het is altijd goed gegaan, maar het is echt niet iets wat iedereen zomaar kan hoor. Dus als je perse een hengst wil starten, dan is dat gewoon jammer maar helaas, maar laat eerst maar zien dat je de basis zelf een beetje beheerst! Niet iedereen beschikt over even veel (zelf)kennis namelijk of deskundige mensen in de omgeving!
En daarbij kan je thuis je hengst nog de samba laten dansen, maar voor de eerste keer op wedstrijd kunnen ze wel heel anders uit de hoek komen. En als je erachter komt dat je de controle even kwijt bent, dan ben je gewoon te laat. Klaar.

Valt me wel op dat vooral de mensen die een hengst willen starten maar dat blijkbaar nog nooit gedaan hebben juist tegen de regel zijn en de mensen die al wel die ervaring hebben er voor zijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:09

En ook hier iemand die er een groot voorstander van is. Heb ook gewerkt met hengsten, die superbraaf en netjes opgevoed waren, maar toch wel net een tikje anders dan een merrie voor ruin. Van mij mogen ze die eis verzwaren, L2 is maar minimaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:41

_kleinee_ schreef:

Nee hoor, ik heb wel hengsten gereden, alleen niet op concours. En aangezien ik goed weet hoe het is om met een ruin of een merrie voor de eerste keer op concours te gaan, ben ik daar blij mee ook.
Ik mag volgens de regelementen een hengst starten maar ben verstandig genoeg om te weten dat ik daar nog niet bekwaam genoeg voor ben. Thuis kunnen ze al lastig genoeg zijn als ze het voorjaar weer in hun bol hebben of je zit zelf een dag niet lekker in je vel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:45

Myra1 schreef:
Dat er ook merrie's zijn die de hele zooi afbreken vind ik geen reden om maar elke B ruiter met een hengst toe te laten. Als er wat gebeurd heb ik die hengst in mijn nek.

Precies! En daar draait het om. Kan uit eigen ervaring vertellen dat het dood en dood eng is als er ineens een hengst achter je op paard springt terwijl jij er nog op zit.

EDIT: Sorry, in mijn haast te posten heb ik voor het gemak even 3 pagina's over het hoofd gezien waardoor ik gequote heb van de eerste pagina. Excuses... Bloos
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 22-11-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:48

ik heb zat met hengsten gewerkt, ook gereden en vroeger ook gestart.

en ik blijf het een heel terechte regel vinden, heel terecht.

mensen hebben de neiging hun eigen kunnen nogal te overschatten, met alle gevolgen van dien

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:01

Ik ben ook van mening dat degene die de hengst rijdt er verstandig mee om moet gaan. Het zegt niets waar je in geklasseerd bent of je een paard wel of niet aankunt.

Ik rijd zelf met mijn goedgekeurde andalusierhengst wedstrijden. Hij kijkt absoluut niet naar andere paarden, ook geen hengstige merries. Hij heeft van het voorjaar onze 2 merries op natuurlijke wijze gedekt, maar is daar gelukkig niet anders van geworden.

Kom genoeg paarden op het inrijterrein tegen die geen hengst zijn, maar die ook levensgevaarlijk op het inrijterrein zijn. Zeg niet dat ik het een idiote regel vind, maar vind wel dat een ieder inderdaad naar zijn eigen kunnen moet kijken op wat voor paard je ook rijd. Dus niet denken ik ben L2 met wp dus nu kan ik elke hengst starten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:03

die van mij is gevaarlijker op het inrijterrein dan menig goed gereden en opgevoedde hengst Lachen Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:14

Van mij mag de oude regel wel terug. Minimaal M gestart met winst.

Het gaat om de ervaring en inzicht. Als je veel op wedstrijden geweest bent zal je wellicht eerder kunnen inschatten dat het er erg druk is en dat je hengst te veel hengst is voor een wedstrijd. Ik denk dat het niet eens te maken heeft met hoe goed of slecht je kan rijden. Als een paard (vooral een hengst gedreven door hormonen) wil gaan gaat ie toch.

En idd ze moeten érgens een grens stellen !!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:55

Ludora schreef:

Mee eens

Ludora schreef:
Ik denk dat het niet eens te maken heeft met hoe goed of slecht je kan rijden. Als een paard (vooral een hengst gedreven door hormonen) wil gaan gaat ie toch.

Dat toch wel denk ik (goed/slecht rijden). Je moet wel handig genoeg zijn om te voorkomen dat de hormonen de boventoon gaan voeren en je dus idd niks meer te vertellen hebt, je moet goed kunnen inschatten wat je wel en niet kunt doen en hoe je ze aan de gang houdt. In zoverre, het gaat er dan niet om hoe netjes ze op je paard kan zitten inderdaad, maar je moet wel weten hoe je ze moet aanpakken, ook al zit je er als een banaan op, in zoverre ben ik het dan wel met je eens.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:10

ik ben er tegen, maar heb de hengst waarmee ik wil starten al wel een keer op een wedstrijd uitgebracht (challenge baroqeu) en hij was niet veel anders dan thuis, misschien nog wel braver...en ik ben niet tegen EEN regel, maar ik vind deze raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:11

Maar ze moeten iets als regel stellen.

Een proef is ook niet te doen.
Waar in het land moet dat, hoevaak, welke opzet (moeten er merries zijn)
En vergeet niet de kosten.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:38

nee, ik kan me ook niet echt voorstellen dat zoiets gerealiseerd kan worden. Naja ik heb gelukkig een oplossing gevonden, en heb super veel zin in onze wedstrijden. Ik was alleen benieuwd hoe andere over die regel dachten.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:25

Een hengst kan op wedstrijd een totaal ander paard zijn dan thuis, en ik spreek uit ervaring.

Ik ben als 15 jarige B ruiter wel met een hengst gestart bij de paarden (toen mocht dat nog). Ik had echter wel zéér goede begeleiding en het klikte ook heel goed met die hengst. Desondanks was het maar goed dat ik niet bang voor hem ben en hem steeds op tijd heb aangepakt, want anders had het ook zomaar anders kunnen lopen.
Ik ben blij dat ik zelf toentertijd heb kunnen starten, anders had ik geen paard gehad, maar ik snap prima waarom het niet mag.

Ik vind ook dat de regel gerust opgetrokken mag worden naar M + winst.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:40

hananya schreef:
Neonlight schreef:

Beetje simpel om te zeggen als je de merrie niet kent. Toppers kunnen draken zijn tenslotte. En dames helemaal. Dit is echt een bloedkikker die waarschijnlijk als hengst makkelijker zou zijn.

Heb zelf een 4-jarige hengst die ik binnenkort wil gaan starten. Ik ga wel de wedstrijden uitzoeken waar je ruimte hebt met inrijden (bijv bv 2e binnenbak). Hij loopt nog wel te brullen maar is gewoon tussen andere paarden te rijden. Ga ook bewust in een vreemde bak lessen waar veel vreemde paarden zijn. Hij kan in het begin loperig zijn maar heeft nog geen gekke dingen gedaan. Ik vind het wel spannend maar eigenlijk meer omdat ik liever niet opval. Schiet niet echt op dus als je met een gespikkeld schreeuwbeest aankomt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:47

welke reden heb jij, Dendro fleur, om hem hengst te laten?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:03

WowAmigo schreef:
Ludora schreef:

Mee eens

Ludora schreef:
Ik denk dat het niet eens te maken heeft met hoe goed of slecht je kan rijden. Als een paard (vooral een hengst gedreven door hormonen) wil gaan gaat ie toch.

Dat toch wel denk ik (goed/slecht rijden). Je moet wel handig genoeg zijn om te voorkomen dat de hormonen de boventoon gaan voeren en je dus idd niks meer te vertellen hebt, je moet goed kunnen inschatten wat je wel en niet kunt doen en hoe je ze aan de gang houdt. In zoverre, het gaat er dan niet om hoe netjes ze op je paard kan zitten inderdaad, maar je moet wel weten hoe je ze moet aanpakken, ook al zit je er als een banaan op, in zoverre ben ik het dan wel met je eens.

Je moet dat wel de hele zin quoten Tong uitsteken Ik zeg er achteraan dat het niet alleen om rijkunst gaat, maar ook de ervaring óp het wedstrijd terrein !!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:06

Sorry! Maar dat valt bij mij eigenlijk ook onder rijkunst. Dus eigenlijk bedoelen we hetzelfde dan Knipoog

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:16

Vooropgesteld dat ik er eigenlijk helemaal niet voor ben dat hengsten, anders dan met een goede reden bijvoorbeeld gebruik voor dekdienst, hengst worden gehouden vind ik de minimaal L2 met winst regeling ook een enigzins dubieuze regeling.

Dit vanwege de reden dat ik vind dat de klasse waarin iemand gestart heeft op wedstrijden niets zegt over de handigheid van de ruiter.

Iemand kan met een braaf paard dat bijvoorbeeld eerder al hoger gestart is geweest zonder problemen in de L2 (of hoger) komen en winst halen. Deze persoon kan dan leuk rijden en de juiste hulpen geven op een braaf paard om de oefeningen uit te voeren, maar dat zegt totaal niks over de handigheid met een opstandiger paard (in dit geval een hengst wiens hormonen door zijn lijf gieren).

Aan de andere kant kan je bijvoorbeeld een ruiter hebben met een zeer lastige ruin (of merrie) die minder snel en makkelijk (of helemaal niet) door de klassen heen stroomt, maar zijn paard wel onder controle heeft. Of een persoon die bijvoorbeeld paarden voor de handel rijdt en jonge paarden een paar keer uitbrengt waarnaar ze weer verkocht worden. Of een persoon die wel goed rijdt op een lastig paard, maar door bijvoorbeeld blessures van het paard nooit verder komt en dan een hengst koopt en die prima aankan.

Ik kom liever categorie 2 op een hengst tegen dan categorie 1.

Oplossing: Ideale oplossing zou zijn om iemand die voor het eerst met een hengst wil starten ergens een “verrichtingsproef” te laten doen om aan te tonen dat het paard genoeg onder controle is, maar dit is waarschijnlijk niet haalbaar.

Ik vind de klassenregeling dus eigenlijk ook niet sluitend, maar kan me voorstellen dat de idealere oplossing niet haalbaar is en dat dit daarom als alternatief wordt gekozen, maar zaligmakend is het niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:39

Venetia schreef:
Ik vind ook dat de regel gerust opgetrokken mag worden naar M + winst.
Ben ik het mee-eens, als je toch persee een hengst wilt starten, dan moet je er wat moeite voor doen. Het risico voor andere ruiters groter dan de voordelen die het voor die ene ruiter oplevert.

Als je op wedstrijden rondkijkt zou je er zelf bijna voorstander van worden dat je L2 gereden moet hebben voordat je met een groen paard start, maar dat is weer een andere discussie. (overigens zou ik zelf dan wel gigantisch in de problemen komen Knipoog)