hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:10

Het gaat niet om de oefeningen in de B, ik kan ook wel wijken, achterwaarts of schouderbinnenwaarts. Op een rechte lijn binnenkomen, halthouden en groeten gaat ook altijd goed, jammer dat het eraf is ('t was altijd zo'n leuke eerste indruk...)
Het gaat mij van de mate van perfectie waarin het e.e.a. uitgevoerd moet worden. 't is precies als al eerder is gezegd; als je paard draaft voor een 6, scoor je nooit meer hoger...

Ik denk dus niet een recreantenvereniging maar een recreantenklasse binnen de huidige vereniging/basissportstructuur. Soort 'volwassenen-bixie' dus. Ik weet zeker dat er animo genoeg voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:14

Ben ik raar om te vragen wat je met SB moet als je in het B nog geen wp haalt?

Dat is eigenlijk net wat al eerder aangehaalt werd.
Bij de FNRS proeven zijn er ook mensen zie zeggen dat ze SB rijden. Maar gaan ze dan officieel B, halen ze dat niet.
Waarom, omdat het nivo wat hen voorgespiegeld werd, gewoon geen eerlijke is.
De SB is geen correcte SB. En dat kan ook niet omdat de gewone basis nog niet correct is.

Om eerlijk te zijn verwacht ik dat van jou ook.
Je hebt een soort van recranten nivo in je hoofd, geen sport nivo.
En dat is een andere manier van trainen en rijden

Verder is een 6 een voldoende, allemaal 6jes en je hebt een wp.
En echt, dat is voor iedereen haalbaar. Maar je moet er wel wat voor over hebben.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:21

je moet er wel wat voor over hebben inderdaad.

en je moet ook tegen tegenslagen kunnen anders moet je niet gaan paardrijden.
paarden zijn nou eenmaal iedere dag anders.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:25

Zoals ik al eerder schreef is thuis iedereen Anky.
toeschouwers vinden dat je toppie rijdt maar dat zijn geen juryleden.
Kennis van mij, in den beginnen ook recreant genoemd willen worden, trainde thuis zowaar met haar paard op M-nivo, ging vol goede moed en wat over het paard getild richting de dressuurring, en die kwam van een koude kermis thuis.. die werd over het paard getild op de grond gesmakt en want ze had gedacht dat ze toch minstens 2 wp-en kon rijden per proef en met een paar proeven toch door de B, via L naar M zou sturen....
Toch vol gehouden, wedstrijdritme gekregen, kwartje viel en voila het ging toch wel.

Ik vind het woord recreant soms een soort 'smoes' om het gebrek aan rijkunde een naam te geven.
Mijn dochter is ook recreant maar rijdt recreatief regelmatig een wedstrijd als een peilstok/meetlat ze hobbelt ook af en toe door het bos, sjeest zadelloos en bitloos door de weides...

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:47

Ben ook van mening dat iedere redelijk geoefende ruiter (recreant of niet) geacht moet kunnen worden een B proef te rijden met zijn/haar paard. Indien de juiste graad van africhting er nog niet is, kun je het starten mooi beschouwen als oefening, dus als training. Ben van mening dat slechts in uitzonderlijke gevallen de jury lager punt omdat je op een ander soort paard start dan gebruikelijk. Als je je paard goed voor elkaar hebt, dan haal je gerust wel winstpunten. Heb vroeger met een fjord tussen de paarden gestart en start nu met een andalusier hengst. Niet de gebruikelijke paarden dus.
Met de andalusier heeft het driekwart jaar geduurd voordat ik winstpunten had. Wilde hem wel starten voor de ervaring. Exact een jaar geleden met hem gestart en nu hebben we 3 winstpunten in de L1.
Wil hiermee zeggen, als je het leuk vindt blijf lekker wedstrijden rijden en werk samen met je instructeur aan het behalen van een beter niveau. Kijk waar het fout gaat, stel eventueel vragen aan de jury, blijf kritisch op jezelf.........maar bovenal hou plezier in het paardrijden. Winstpunten halen moet geen doel op zich worden. Als je de ring in gaat niet aan de punten denken, maar lekker gaan rijden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:54

runningkawa schreef:
Ben ik raar om te vragen wat je met SB moet als je in het B nog geen wp haalt?

Dat is eigenlijk net wat al eerder aangehaalt werd.
Bij de FNRS proeven zijn er ook mensen zie zeggen dat ze SB rijden. Maar gaan ze dan officieel B, halen ze dat niet.
Waarom, omdat het nivo wat hen voorgespiegeld werd, gewoon geen eerlijke is.
De SB is geen correcte SB. En dat kan ook niet omdat de gewone basis nog niet correct is.

HUH.....?
Komt het eigenlijk wel in je op dat een SB een oefening is, geen doel? Dat het doel is om mijn paard leniger te maken, recht te richten en haar binnenachterbeen sterker te maken?
Nee, natuurlijk besef ik wel dat het geen wedstrijd-SB is. Maar mag ik nu geen SB rijden omdat ik geen winstpunt in de B heb? En dan mag ik zeker ook geen sprongetje maken??
Citaat:

Waarom verwacht je dat van mij? Nogmaals, ook recreanten-niveau is een vorm van paardensport. Juist door wat jij zegt, creeer je alleen maar een groter gat tussen de recreanten en de wedstrijdsporters. In geen enkele sport is dat onderscheid zo groot.
Citaat:
Verder is een 6 een voldoende, allemaal 6jes en je hebt een wp.
En echt, dat is voor iedereen haalbaar. Maar je moet er wel wat voor over hebben.

Ik heb dat er dus helemaal niet voor over. Net zomin als heel veel andere ruiters, want ik heb het in deze discussie echt niet alleen over mijzelf.
Er zijn heel veel ruiters die 1 of hooguit 2 x per week serieus wat aan de basisafrichting ('dressuur') willen doen, elke week trouw naar les gaan en verder gewoon lekker leuke dingen willen doen met hun paard. Toch willen die ruiters ook weleens zich kunnen meten. Waarom? Nee, niet voor de bekers en de promoties. Om voor zichzelf eens te kijken waar ze nu staan, of er progressie is, als stimulans voor het verantwoord rijden. Maar ook gewoon omdat ze het simpelweg leuk vinden, voor de sfeer, om gelijkgestemden tegen te komen. Maar dit soort ruiters gaat natuurlijk niet elke 14 dagen een wedstrijdje rijden.

en nu de hamvraag;

Wat is nu eigenlijk je bezwaar tegen een soort bixie voor volwassenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:52

Ja ik weet waar de SB voor is
Maar ik zie zelden een B ruiter een correcte SB rijden, en dan gaat het doel van die oefening voorbij.
Dan heeft hij geen trainingswaarde meer.

Het word ook niet voor niets pas in de M1 en hoger gevraagd.
Mij is geleerd, oefen ongeveer 1 klasse hoger, meer heeft geen zin, want dan zit het vorige er nog niet goed bevestigd genoeg in.
En omeerlijk te zijn, ben ik dat met mijn lesgevers eens geweest

Geen idee hoe het gaat met andere sporten is, want dat doe ik niet.
Maar recreatie is zo'n andere vorm van paardensport dan de spring of dressuursport.
Daarom maak ik het verschil tussen recreatie en sport.
Bij dressuur/spring sport is het algemeen zo dat je er voor moet trainen.
En heb je een minder getalenteerd paard, zelfs nog meer.
Recreatie is gewoon een stuk minder trainen en helemaal veel minder wedstrijd gericht trainen.
En ja, dat is een verschil. Vandaar dat ik er voor het gemak recreanten en sport van maak.
Om et op schrift even duidelijk te maken.

Ik reed zelf ook maar 3x in de week, de rest stond mijn paard op de wei, maar dat terzijde.
Noem mezelf altijd recreatieve wedstrijdruiter.
Dus ja, het kan gewoon. Ja
Verder sprong ik ook elke week en croste regelmatig door het bos.
Dus het kan gewoon al samen.
Daarom zie ik het nut van nog lager als laag niet.

Maar ik zou zeggen, wat ik al eerder zei, zet een recreanten vereniging op.
Of schrijf naar de KNHS dat je een BB klasse dressuur wilt.
En is het daar de bedoeling dat men met een wp ook gaat promoveren?
En hoe denk je dan dat die ruiters het in de B zullen doen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:15

beantsje schreef:
Er zijn heel veel ruiters die 1 of hooguit 2 x per week serieus wat aan de basisafrichting ('dressuur') willen doen, elke week trouw naar les gaan en verder gewoon lekker leuke dingen willen doen met hun paard. Toch willen die ruiters ook weleens zich kunnen meten. Waarom? Nee, niet voor de bekers en de promoties. Om voor zichzelf eens te kijken waar ze nu staan, of er progressie is, als stimulans voor het verantwoord rijden. Maar ook gewoon omdat ze het simpelweg leuk vinden, voor de sfeer, om gelijkgestemden tegen te komen. Maar dit soort ruiters gaat natuurlijk niet elke 14 dagen een wedstrijdje rijden.

Nogmaals: WAAROM MAAK JE JE DAN ZO DRUK? Als het niet om bekers en promoties (winstpunten) gaat en je alleen voor de sfeer naar een wedstrijd gaat geniet dan lekker van een gezellig dagje uit met je paard. Maar verwacht niet dat jij je oefeningen niet correct uit hoeft te voeren omdat je voor de sfeer komt. Dat slaat nergens op. En je hebt toch gezien waar je staat. In de 160 punten in de B. Dat betekent dat het nog niet goed genoeg is. Kritisch naar jezelf kijken en verder oefenen. En als je daar geen zin in hebt moet je niet meer naar een wedstrijd gaan.

Sorry hoor, maar ik vind je reacties sterk overdreven en een beetje zielig. Waar het op neerkomt is dat je niet serieus wil trainen maar wel met wp naar huis wil gaan. En als je geen wp rijdt dan komt dat omdat het niveau te hoog is en niet omdat je er zelf niks van bakt.

beantsje schreef:
Soort 'volwassenen-bixie' dus.

Dat meen je niet Bloos! Huilen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:50

mijn dochter met ons paard afgelopen weekend: (paard is 4 en
ruim 3 maand onder het zadel, dochter is 12) resultaat 164 punten (waarvan 2 punten aftrek wegens verkeerd rijden) commentaar op de coupon. 1e proef van oktober. (eerste getal is het onderdeel, andere getal de punten voor dat onderdeel)
1 6
2 7
3 6
4 loopt weg over het buitenbeen 5
5 paard wil de hand niet volgen 4
6 6
7 loopt weg over de buitenschouder 5
8 springt weg, valt naar binnen 4
9 springt overkruist 4
10 6
11 6
12 verkeerde stelling 4
13 verkeerde galop 4
14 6
15 6
16 6
17 paard moet meer dalen 6
18 valt tegen binnenbeen 5
19 6
20 6 -2 (ging dus links ipv rechts Haha! )
21 slingerend 5
22 halt houden scheef 4
23 6
24 6
25 6
26 6
27 paard is niet recht, aanleuning 5
28 amazone zit scheef, knikt in linkerheup 6
29 5
30 8

zo kan dus een proef van 164 punten eruit zien in de B dressuur paarden... niets niet zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:03

Voor bij de pony's vind ik dit ook aan de strenge kant.
Meestal word daar ook milder gejureerd.

Voor bij de paarden zou ik dit een prima coupon vinden.
Met erg goed commentaar waar je wat aan hebt Ja

En dat zij 12 is en kiest om met een groen paard bij de paarden te starten, is natuurlijk geen reden om milder te zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:11

Ik vind dat voor de paarden heel erg goed gejureerd, en met bv een 4 voor de verkeerde galop nog zelfs mild.

Beantsje, sb is een heel erg nuttige oefening, ook in het B. Maar als je ermee bezig kunt zijn om op die manier het achterbeen sterker te maken, en stelling en buiging te verbeteren mag een wp in het B ook geen probleem opleveren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-11-06 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:13

Is een coupon van een B proef bij de paarden.
Was ook niet bedoelt als 'zie je wel hoe zwaar er gejureerd wordt' maar hoe je aan 160 punten kan komen, de punten waren geheel terecht en is er eerder te hoog gepunt dan te laag Haha!

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:42

beantsje schreef:
Vandaag weer eens een wedstrijd (mijn tweede) gereden.
Even for the record: ik rijd 25 jaar paard, heb sinds 6 jaar een eigen paard; de laatste 3 jaar is dat een tinker.
Ik weet dat ik niet overloop van talent, en mijn paard ook niet. Maar ach, ik kan best netjes sturen en het is de B maar...

Het is nog maar je tweede wedstrijd en dan verwacht je gelijk dat je een winstpunt gaat rijden dat vind ik een rare instelling. Als je meer ervaring zou hebben in wedstrijdrijden dan weet je ook dat dat een illusie is.
Mijn eerste wedstrijden met mijn 2de paard in januari 2006 had ik 136 punten (oude telling) mijn tweede wedstrijd ging al wat beter 150 punten, maar ging toen alweer bergafwaarts gemiddeld 140/145. Dan kan ik ook gelijk gaan miepen, ik rij 30 jaar paard, ik heb 10 jaar een eigen paard, met mijn eerste paard reed ik M1, ik heb een groninger daarom heb ik lage punten. zeurzeurzeur.....En dan kan ik ook gelijk gaan concluderen de basissport is niet objectief en basic al helemaal niet meer.
Wat ik heb gedaan. ik heb mijn proeven op video gezet kritisch bekeken en de coupons goed doorgenomen. Resultaat: ik rij nu L1 7 maanden later.
Ik vind het jammer dat je gelijk naar de jury's wijst als schuldige van je lage punten, maar de jury punt wat hij ziet. Hij ziet 160 punten. Wil je hogere punten krijgen ga aan het werk en ga trainen!

Succes!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:16

Wat ik hier nu weer zie in je allereerste post is de zin van "ach het is de B maar", maar volgens mij heeft de KNHS de nieuwe proeven juist gemaakt om wat meer kwaliteit in de sport te brengen om het maar even zo hard te brengen. Dat wil niet zeggen dat jij het niet kunt hoor Lachen Juist wel, alleen zijn die 163 punten wel de plaats waar jij nu bent in de training. Maar ik zie lage punten altijd als goede feedback en ik ga daardoor juist harder trainen om mezelf te bewijzen!
Maar wat ik duidelijk wil maken is dat er in de B ook al streng moet worden gejureerd, anders dan stranden veel mensen al in de L1.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:26

Jeetje wat een lang topic al, en een meningen Lachen

runningkawa schreef:
Mij is geleerd, oefen ongeveer 1 klasse hoger.

Mij ook Lachen Imo is je basis dan zo goed, dat je in principe altijd een winstpunt zou moeten kunnen rijden in de klasse waarin je start.

Als je een winstpunt rijdt, geeft dat aan, dat de jury van mening is, dat je voldoende genoeg rijdt om eventueel een klasse hoger te kunnen.

Het is hier al heel vaak gezegd, als je (constant) geen winstpunten rijdt, is dat misschien demotiverend. Maar dat is het nog veel meer, als je (misschien) onterecht winstpunten rijdt, en dan een klasse hoger mag starten. Waarin je vervolgens dan in vastloopt, omdat je als combinatie nog niet ver genoeg bent.

Ik vind de nieuwe proeven niet te zwaar, en wel een verbetering. Ook dat je nu bij 10 punten overmag, en vooral pas bij 30 punten over moet. Zo kunnen mensen die altijd net rond de 180 punten rijden, wat langer wedstrijden starten en oefenen op concours voordat ze verplicht over moeten Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:04

Sorry maar in de B was ik nog niet met SB bezig hoor. Als je je paard nog niet correct kunt rondsturen in de B heeft het gewoon nog geen zin om al werk op meer hoefslagen te gaan doen simpelweg omdat men daar dan nog niet aan toe is, zet liever eerst je paard op 2 teugels en aan het been en laat hem in het spoor lopen. Ik ben het dus roerend eens met Runningkawa.

Als ik zie dat mijn zus F proeven rijdt op de manege en ze daar dan wel eens travers (proberen Haha!) te rijden, of wijken of weet ik wat. Nou dan is dat heel erg leuk voor ze om te doen en beleven ze daar vooral erg veel plezier aan, maar geloof mij, er is er geen een die het gevraagde correct volgens het boekje uitvoerd, men dénkt vooral dat dat wel gebeurd...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:05

Miss_Petit schreef:
Als je een winstpunt rijdt, geeft dat aan, dat de jury van mening is, dat je voldoende genoeg rijdt om eventueel een klasse hoger te kunnen.

Nee, dan voldoe je aan het gevraagde in díe klasse Knipoog
Toen ik mn eerste wp in het M2 reed was ik echt nog niet toe aan een Z proef hoor *LOL* was net met de M begonnen!

Het is aan de ruiter om te bepalen of hij/zij toe is aan de volgende klasse, uiteraard bij voldoende winstpunten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:19

Op het gezeur dat ik eigenlijk alleen maar wp wil, ga ik niet meer in. het gaat ook niet (alleen) over mijzelf.

Dus nogmaals:
jasmijn78 schreef:
beantsje schreef:
Soort 'volwassenen-bixie' dus.

Dat meen je niet Bloos! Huilen

Waarom niet?????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:40

Waarom wel dan?
Waarom moeten er proeven komen die aansluiten bij jou, eigenlijk jullie (= jij en je paard), graad van rijkunde?
Ikzelf zou het commentaar op de coupon meenemen naar de lesgever en die punten proberen te verbeteren en/of een andere lesgever zoeken, iets meer wedstrijdervaring op gaan doen, en volhouden.
Wat staat er regelmatig op bokt: xx jaar ervaring betekent niet automatisch dat je het xx jaar goed hebt gedaan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:50

Wat wil je dan gaan doen in die volwassenen bixie proef?

Heb nooit een ponytijd gekend dus heb er maar eens even een bixieproef bijgezocht. Lopend naast je pony de bak binnenkomen en door een doolhof geleiden dan opstappen eventueel met hulp. Slalom (goede slalom is nog niet zo makkelijk) in stap over balkjes omkeren bij de vlag. afstijgen. pony door poortje geleiden en dan bak uit.

Zie ik eerlijk gezegd veel volwassenen nog niet doen.

Je komt dan uit bij een gemakkelijkere B proef. Maar wat wil je er dan uit halen? Haal er iets uit en er blijft niets meer over.

De eisen minder hoog stellen? Dan kom je dus al snel uit bij een slecht gereden paard. Lijkt mij ook niet iets waar je naar moet streven.

Lijkt mij eigenlijk vrijwel onmogelijk om een bixieproef samen te stellen die volwassenen aanspreekt. Je toch iets van paard en ruiter verlangd en het tegelijkertijd ook nog eens makkelijker is dan de B.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:19

beantsje schreef:

Er zijn heel veel ruiters die 1 of hooguit 2 x per week serieus wat aan de basisafrichting ('dressuur') willen doen, elke week trouw naar les gaan en verder gewoon lekker leuke dingen willen doen met hun paard. Toch willen die ruiters ook weleens zich kunnen meten. Waarom? Nee, niet voor de bekers en de promoties. Om voor zichzelf eens te kijken waar ze nu staan, of er progressie is, als stimulans voor het verantwoord rijden.

Nou, dat weet je nu dan toch? Ik vind het niet raar dat als je hooguit 2x per week serieus iets aan basisafrichting wilt doen dat je dan minder snel punten rijdt dan mensen die dat wel vaker doen. Dan zou je het niveau van jureren weer lager moeten leggen om die mensen een winstpunt te laten rijden omdat dat zo leuk is maar dan rijden die "anderen" weer veel hogere punten en dan is dat weer niet eerlijk...

Zit volgens mij niks anders op dan uithuilen en doortrainen als je toch leuk met een winstpuntje wilt thuiskomen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 07:38

Citaat:
Beste mensen ze heeft geen commentaar op de jury!!!!!!!
Ze zegt dat het leuk zou zijn om een recreanten klasse te creeeren voor ruiters zoals zij.

Mijn voorstel zou dan zijn: Geen proef met bordjes ed. gewoon een jury in een ring zetten (grooter dan de 20 x 40) die je beoordeeld op 5 of 6 belangrijke punten (denk aan houding en zit/hulpen overgangen en tempowisselingen dat soort dingen). Die jury vraagt je op bepaalde plekken bepaalde dingen te laten zien. Daarop krijg je commentaar. Je kan daar punten mee scoren voor het winnen van de "wedstrijd" (want blijkbaar is dat element dus belangrijk voor vele recreanten) en waarde punten en als je er voldoende hebt mag je niet meer meedoen in die klasse en moet je beginnen aan de B of lekker in het bos gaan rijden.

Ik qoute nog maar eens mijzelf (bah wat arrogant)

Als de KNHS het niet verbood om wilde wedstrijden te rijden dan wist ik het wel. Er zijn massa's mensen zoals de TS met haar paard. Volgens mij zit er wel brood in een klasse zoals ik hierboven aangegeven heb.
Heeft niets met bixie te maken maar is wel een stap onder het B. Als je naar de uitslagen lijsten kijkt zijn er genoeg mensen die meer plezier zullen beleven aan zo'n proef dan aan een B proef.
Op deze manier wordt je tenminste echt beoordeeld op je rijkunstigheid en kan je niet worden afgestraft op een figuurtje wat er niet uit ziet. Je ziet ook gewoon vaak dat mensen het thuis beter kunnen dan in de ring en dat dat ook te maken heeft met de snelle opeenvolging van onderdelen in een kleine bak.

Het is dus best te realiseren en ik denk dat het ook heel belangrijk is dat er juist op dat niveau een onderstuening wordt gegeven/ een spiegel wordt voorgehouden. Als je namelijk in je basis africhting geen duidelijk commentaar gegeven wordt dan gaat het je in de B niet lukken. Nu is het gewoon ook zo dat het niet barst van de goede instructeurs en je er dus op deze manier achter zou moeten komen dat je het gewoon niet op de juiste manier doet en dat je samen met je instructeur of met een nieuwe instructeur daaraan moet werken.
Ik ben van mening dat het de sport ten goede zou komen. Eerst je paard goed voor elkaar voor je aan oefeningen begint in een kleine bak (scherpe wendingen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:07

Dus jullie willen zoiiets als de recreantenklasse A met springen (80 cm, vastgesteld parcours zonder dubbels)?

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:34

runningkawa schreef:

Hier wil ik (als niet-wedstrijdruiter) wel even op ingaan. Het woord recreant zegt niet over 'niveau' Recreant is dus geen NIVEAU, maar een tak van sport. Mensen die er om welke reden dan ook voor kiezen om geen wedstrijden te rijden. Dat geld voor de paardensport maar ook voor andere sporten. Door zo'n uitspraak wordt de heersende (onterechte naar mijn mening) opvatting dat recreanten recrearen omdat ze niet goed genoeg kunnen rijden voor wedstrijden bevestigd.

Voor paardrijden geldt hetzelfde: Ik (38, ongeveer 18 jaar rij-ervaring, rij op Fries) ben recreant. Dat betekent niet dat ik geen oefeningen op niveau doe met mijn paard, of niet bloedserieus met haar train. Ik kies ervoor om geen wedstrijden te rijden omdat ik zo eigenwijs ben dat ik van mening en dat ik zelf, samen met mijn instructeur kan beoordelen of Nynke en ik goed bezig zijn en vorderingen maken. Heb ik geen jury voor nodig.

@TS: Ik kan me goed voorstellen dat je ervaring in de wedstrijden niet leuk was, en vind het goed van je dat je trots bent op je paard ondanks dat de punten tegenvielen. Misschien een tip:

Zelf meet ik mijn vorderingen als volgt:
Ik heb wekelijks priveles, en mijn instructeur weet wat mijn korte, middenlange en lange termijn doelstellingen zijn, en wat ik wel (keihard werken en serieus oefenen) en niet (scherper bit, hulp/slofteugels e.d.) bereid ben te doen om die te halen. Ongeveer eens in de 3 maanden neem ik een eigen training op ik de videocamera, die ik gewoon ergens in de bak neerzet zodat ik vergeet dat het ding er staat en ik vrijelijk kan rijden. Die opnames zijn superleerzaam om van je eigen inzicht te leren. Het is veel 'schokkender' om ZELF te zien dat je je benen niet stilhoudt bijvoorbeeld, dan dit van je instructeur te horen.

Zo krijg ke toch de feed-back die je nu zoekt door wedstrijden te rijden, en een doel om naar toe te werken met je paard.

Om het gevarieerd en leuk te houden heb ik ook een oefenschema per week. Ik rij vijf keer, dus eem keer les, 3 keer serieus met de lesstof aan de slag, een keer lekker flauwekullen in of buiten de bak. Mijn paard weet dat als ik ' vrij' zeg, ze lekker ongecontroleerd maf mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:41

Citaat:
Geen idee hoe het gaat met andere sporten is, want dat doe ik niet.
Maar recreatie is zo'n andere vorm van paardensport dan de spring of dressuursport.
Daarom maak ik het verschil tussen recreatie en sport.
Bij dressuur/spring sport is het algemeen zo dat je er voor moet trainen.
En heb je een minder getalenteerd paard, zelfs nog meer.
Recreatie is gewoon een stuk minder trainen en helemaal veel minder wedstrijd gericht trainen.
En ja, dat is een verschil. Vandaar dat ik er voor het gemak recreanten en sport van maak.
Om et op schrift even duidelijk te maken.

Daarmee zeg ik niet dat ze het niet kunnen.
Iedereen! kan een wp halen in de B.

Sommige recreanten rijden dat nivo zo al lang, andere zullen er toch eens wat meer proefgericht voor moeten gaan trainen. Een proef rijden is nu eenmaal wat anders dan de oefeningen thuis willekeurig uitvoeren, ook al zijn het dezelfde oefeningen.
En dan is de vraag, heb je dat er voor over of niet.
Ik zeg nergens dat iemand het niet kan.

Want B en zelfs L kan iedereen.