Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebruik ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Re: Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:18

Bij mijn weten word je gediskwalificeerd indien je je paard toe bloedens toe doorrijdt.

Even off topic;
Bij mijn eigen merrie heb ik ook het problem van doorrijden met de sporen dit komt doordat ze een gigantisch dun vel heeft, momenteel is het zover dat ik alleen nog maar op wedstrijdt met spoor rijdt en thuis in de training niet. Ik gebruik de kleinste spoortjes die er zijn maar ze gaat zelfs al door van de wrijving van het sporenriempje als mijn onderbeen tegen de buik aan ligt. Ik zit niet te prikken in haar buik en sta er zo dikwijls van versteld hoe andere ruiters constant met hun spoor in de buik zitten te prikken en waarvan de buiken gewoon 'heel' blijven. Het is niet eerlijk.... Clown . Dus is er hier iemand die een tip heeft met betrekking tot het dunne vel laat het me even weten.

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:01

Ik vind het heel normaal als je hierdoor word uitgesloten. Sporen zijn te gebruiken voor de hulpen niet voor wonden aan te richten bij de paarden. !

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:09

Het zal denk ik onder 'wreedheid tegen over het paard' vallen in de regelementen maar hoe men het in de praktijk oppakt weet ik niet.

Ik had van t zomer nog met Nim, was aan t losrijden en ineens maakt ie me toch een noodsprong!!! Hij was een beetje vrolijk Knipoog
In die sprong heb ik mijn been per ongeluk te ver terug gelegd en veroorzaakte ik dus door mijn (grove) wielspoor een wondje vlak bij zijn heup.
Daarna gewoon proef gereden, niemand die er naar keek oid.
Ik voelde me echt schuldig tegenover nim maar had t absoluut niet expres gedaan.

Hoe zou je zo'n verhaal dan aanpakken bijvoorbeeld??

Ik ben het zeker eens dat de jury op t voorterrein wel eens scherper zou mogen oordelen, je ziet soms taferelen Bloos!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:16

over dat bloed in de mond: dat hoeft natuurlijk niet uit grofheid te komen. van de week stapte ik van mijn paard af (en ze heeft roze lippen) ineens allemaal bloed aan dr lippen.
Snapte er helemaal niks van, want ik ben echt niet grof in mijn hand.
Bit uitgedaan, mond onderzocht.. Had ze op dr tong gebeten.
Je zag gewoon echt een tandje in de tong staan.
Tja, zoiets kan gebeuren lijkt me

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:39

Ik rijd ook op een paard met een heel teer en dun velletje, dus ook die ligt gauw open en ik prik echt niet veel met me spoor!! Maar goed...ik doe er altijd een dikke laag vaseline op, en het paard heeft nooit meer last van dat zijn huid open ligt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:51

Mijn paard heeft het heel af en toe. Dat komt dan doordat ze nog wel eens super vrolijk is. En dan zo raar en gek springt dat ik gewoon overal heen vliegt. Dan zit je nog wel eens net verkeerd en heb je een wondje. Dit is overigens nooit op de plek van mijn been maar altijd net iets erachter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:54

snap echt niet hoe je met normale sporen een paard open kan rijden als je normaal rijdt. Ook niet zoals tarah zegt. dan zit er toch iets niet goed aan je sporen? (heb zelf een keer een pony open gereden en toen kwam ik erachter dat er een scherpe haper aan t spoortje zat, gelijk weggegooit dus)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:44

haha. ALs ik dat heb. Dan lig ik bijna op de grond. Dan klem ik mijn been eigenlijk aan. Terwijl ik dat niet moet doen. Omdat ik namelijk dan met mijn spoor in haar flank zit. Hierdoor gaat mijn spoor dan echt scherp over haar flank heen en dan krijgt ze een wondje. Het bloed niet. Het is meer dat de haren los laten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:07

wat voor sporen rij je mee?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:24

ook ik heb mijn paard laatst doorgereden en daar baalde ik ontzettend van, heb haar al 11,5 jaar en rij al zeker 5/6 jaar met dezelfde sporen doe hoe het ineens kwam...geen idee...zelfs zonder sporen schuurde het weer open, werd er gek van...
ik heb nu andere sporen die geheel afgerond zijn aan het eind en ben me er heel bewust van waar ik nu mijn benen laat, het plekje is nu helemaal verdwenen gelukkig...
Heb ook wel eens gehoord dat paarden met een gevoelige huid het goed doen op sporen met geheel ronde wieltjes (geen punten dus)

Tijdens een wedstrijd kan ik mijn eigen voorstellen dat je hierdoor gediskwalificeerd word.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:23

ik heb het weleens bij ons op wedstrijd gezien, er kwam een paard de trailer uit, met ana beide kanten een schuurplek, die zo te zien net geheeld was...

ze reed haar eerste proef, kwam de proef uit. beest lag aan beide kanten dus bloedend open... en die kon dus weer inpakken Bloos

ik vraag me af wat die mensne met hun sporen doen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:47

Ik was vorig jaar op wedstrijd, daar zag ik een meisje met gigantische wielsporen die echt haar sporen dwars in haar paard prikte. Echt heel naar om te zien, het paard bloedde aan twee kanten. Ze was de hele tijd aan het verkondigen dat ie vanalles flikte, ja, geef hem eens ongelijk... Maar niemand zei er wat van, ook de mensen die met haar mee waren niet. Ik hebhaar aangesproken (beetje luider dan nodig), ik heb eens goed gewezen en zei "JE PAARD BLOEDT!!!". Oh, oh, wat erg, nou, daar kan ik niet mee starten, dat is geen gezicht! Gut hoe kon dat nou... Echt niemand die haar aansprak van nou ehm, je prikte nogal akelig hard!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:51

Uitsluiten lijkt me het minimale wat men kan doen als zoiets gebeurd. Ik heb het zelf nog nooit gezien (gelukkig), maar ik zou er zeker wat van zeggen, dat is toch niet normaal. Hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar vraag ik me af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:45

is me nog nooit gebeurt, heb wle een jongen gezien. Had internationaal met zijn pony gereden en slaagde er nog in om zijn paard aan beide kanten open te rijden (hengst) 'omdat hij zo moeilijk deed'
Tja dan twijfel ik nietlanger maar een het paard maar aan de ruiter. Wanneer hij naar mij toe komt heb ik ook gezegd dat het paard loopt zoals de ruiter rijd, loopt het paard niet, dan rijd de ruiter niet. Er achter aan kwam de gedachte van: 'en dat heeft dan internationaal gereden '
En nee, het dier in kwestie had géén dunne huid. Wanneer de jongen op vakantie was (paard stond bij mij in de club) en het gereden werd door een ander meisje met sporen lag hij niet open. Tja...Je doet er niet veel aan, ze worden uitgesloten, veranderen van vereniging, nog eens en nog eens en nog eens en uiteindelijk verkopen ze (hopelijk) hun paard. Lachen Vind het heel jammer dat dat gebeurt. Hij werd overigens nooit uitgesloten hier voor bij ons

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:45

Iedereen kent dus wel van die gevallen, je komt ze dus tegen, hoe graag je ook zou willen dat het niet gebeurde. Ofwel door grof geweld ofwel het paard heeft een dun velletje...Ik hoop wel dat we in geval van grof geweld onze mond eens durven open te trekken maar doe het nooit alleen! Zorg dat je genoeg getuigen om je heen hebt staan en overleg met elkaar.

mariki10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:02

Bij ons is het ook weleens gebeurd op de manege. Misschien is het dan verstandig om te kijken of je niet beter andere sporen kunt gebruiken?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:44

Wat mij betreft diskwalificeren. Wat mij betreft is er ook geen enkel excuus voor zulk spoorgebruik. In geen enkele discipline.
Ik krijg het toch een beetje op mijn heupen van deze discussie. Eigenlijk net zoals ik het op mijn heupen krijg van veel van de spelregels in de paardensport. Ik begrijp er bijvoorbeeld niets van dat je vanaf een bepaalde klasse sporen MOET dragen.
Als je je paard stuk rijdt dan doet dat hem zeer, dan haal je dus gewoon je spoortjes van je laars en ga je lekker terug naar de basis en je paard gewoon aan de hulpen stellen. Makkelijk is dat niet, en de kortste weg ook zeker niet. Maar wel eerlijk...
Er zullen gerust uitzonderingen zijn maar dan nog ben je wat mij betreft niet goed bezig als je een kale plek of zelfs wonden krijgt. Dan ben je gewoon te onrustig met je been of te veel op je spoor aan het rijden.
Drijven doe je met je kuit, buigen en stellen met je zit.
Als het paard echt niet wilt en je moet zo grof aan het werk dat je hem verwondt, dan moet je nog eens goed nadenken waar je mee bezig bent. Het is geen fiets met haar maar een levend wezen met een eigen wil.
Maar ik zal wel extreem zijn daarin (overigens geen natural Haha! )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:22

En daar kan ik mij helemaal in vinden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:46

Ik vind het ook niet kunnen, maar zoals hier eerder aangeven kan het meerdere oorzaken hebben. Bij de opening van onze stal kwam er een westernshow.3 Westernpaarden en 2 ruiters + 1 dressuurruiter. Die dressuurruiter had een schimmel en reed hem dus wel echt open met de wieltjes sporen. De reed echt op de engelse manier en de sporen zijn daar niet zo voor gemaakt volgens mij.
Maar verder gebeuren veel meer dingen die niet kunnen, bij ons bij oefenspringen viel er een meisje af. Was haar eigen schuld en die vader sloeg heel die pony in elkaar. Dat vind ik ook niet kunnen.