Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Bij ons ik de kring rijden de B ruiters wel heel correct en je ziet ze eigenlijk nooit in de mond trekken, de enigste pony die in de B omhoog stond was mijn pony
Hij zat een beetje in de puberteit en vond die merries interesanter dan mij (hengst). In de L1 wordt bij ons (brabant) veel meer getrokken en geplukt. 
). Je hoort in een B of L proef ook geen zaken die een Z ruiter moet laten zien of beheerst laten zien. Sporen hebben in de dressuur een heel ander doel. Als je dat in B of L nodig hebt, dan geeft dat te denken. Klasse voor diegenen die het alleen op zit en kuit doen!
Goofy44 schreef:Als je in een B of L proefje sporen nodig hebt om je paard beter te laten lopen, dan is er iets mis. In een B of L proef moet je laten zien wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Daar hoor je op beoordeeld te worden.
In theorie kan een B ruiter dus voor elk onderdeel een 10 halen. Dat is gebaseerd op wat gevraagd wordt en wat men laat zien. Een zeer goede B ruiter met alleen maar 10'en rijdt minder goed als een goede Z ruiter (als het goed is). Je hoort in een B of L proef ook geen zaken die een Z ruiter moet laten zien of beheerst laten zien. Sporen hebben in de dressuur een heel ander doel. Als je dat in B of L nodig hebt, dan geeft dat te denken. Klasse voor diegenen die het alleen op zit en kuit doen!
Het hele systeem van wedstrijden en winstpunten is heel aardig. Het halen van een oranje lint is leuk, maar het is geen bewijs dat je een paard goed africht, traint en rijdt. Dat is een heel ander verhaal....
. Ik snap wel wat je bedoelt, een middendraf en niet bijvoorbeeld uitgestrekte draf?
dat zal ik maar ff doen dan. dan weet ik zeker dat ik niet eens een winstwaardige B proef kan rijden 
Goofy44 schreef:Als je in een B of L proefje sporen nodig hebt om je paard beter te laten lopen, dan is er iets mis. In een B of L proef moet je laten zien wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Daar hoor je op beoordeeld te worden.
In theorie kan een B ruiter dus voor elk onderdeel een 10 halen. Dat is gebaseerd op wat gevraagd wordt en wat men laat zien. Een zeer goede B ruiter met alleen maar 10'en rijdt minder goed als een goede Z ruiter (als het goed is). Je hoort in een B of L proef ook geen zaken die een Z ruiter moet laten zien of beheerst laten zien. Sporen hebben in de dressuur een heel ander doel. Als je dat in B of L nodig hebt, dan geeft dat te denken. Klasse voor diegenen die het alleen op zit en kuit doen!
Het hele systeem van wedstrijden en winstpunten is heel aardig. Het halen van een oranje lint is leuk, maar het is geen bewijs dat je een paard goed africht, traint en rijdt. Dat is een heel ander verhaal....

Wordt er echt ziek van hoe die paarden allemaal grof gereden worden en met hun zesde al in het Z zitten... Laatst mijn pony laten verzekeren en dan komt er een man kijken of je paard het wel waard is om voor dat bedrag verzekerd te worden. Hij zei tegen mij: Ik zie zoveel paarden en ze zijn allemaal stuk rond hun achtste levensjaar... Ze zijn letterlijk en figuurlijk naar het Z geplukt....