Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:58

Ik heb het topic beetje zo doorgelezen.
En ben zoals vele toch van mening dat het niet alleen in de B gebeurt.
En wat betreft sporen, als ze zeggen in de B moet je zonder kunnen, dan moeten ze dat in het Z al helemaal.
Maar bij de B rijden ze vaak nog met bescheiden spoortjes terwijl je in de hogere klasses toch aardige sporen ziet.

Ik heb 5 augustus mijn eerste wedstrijd, ik rij wel met sporen en heb nog nooit echt les gehad met me eigen paardje (ja laatst 1 keer van me vriend). We zullen zien.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:51

Wat nog het ergste is, is dat de zagende, trekkende en schoppende mensen een wp krijgen, en mensen die een paardje hebben wat niet helemaal netjes rond loopt en niet de perfecte stelling heeft bijna een strafpunt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:49

Eh, ik vind het meestal wel meevallen.
Je ziet vaak met losrijden niet of je nu met een B of een L paard te maken hebt. De echt slechte combinaties daargelaten.

Om een winstpunt te halen moet je paard in de B ook al behoorlijk goed in balans lopen. Foute stelling en dergelijke wordt ook dan al gestraft (ben ik het mee eens). Maar ik vind dat sommige juryleden te veel focussen op het beeld zoals een Z paard hoort te lopen.

Maar dan nog: B staat voor beginnend en dan kun je allerlei dingen verwachten. Onervaren ruiters, hobbyruiters die eens een wedstrijdje meepakken. Ervaren ruiters met een jong paard. Enz. Waar moet je dan beginnen? Neem je een A klasse, dan krijg je al het getrek, gezaag, enz in die klasse. Iedereen moet de kans krijgen om te leren.

Ik vind dus dat je zeurt dat juist de B ruiters zo slecht rijden. Geef ook hen de kans om te leren. En als ze het nooit leren, dan blijven ze in de laagste klasse waar ze thuishoren.

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:58

Ik vind het allemaal wel meevallen..

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:54

Ik vind dit niet alleen in de B het geval maar in alle klasses zijn er een aantal van zulke ruiters. Ik rij zelf een Fries maar die trek ik absoluut niet in de krul en de galop is gewoon en kan op mijn teken ook middengalop Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:21

nou ik weet niet waar jullie op wedstrijd gaan. Ik kan me er maar 1 herinneren, in Sonnega deze winter, die ik van haar paard wilde sleuren of de DB bellen.
Ik zal eens opletten vandaag op de streek inFriesland, maar volgens mij wordt er hier wel veel overdreven, zeker met betrekking tot Z ruiters met sporen. Wacht maar totdat je zelf eens Z gaat rijden, denk ik dan. Dan snap je de sporen ook wel.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:45

Maar je kunt toch niet verwachten dat een B ruiter hetzelfde rijd als een Z ruiter. Daar zijn het juist verschillende ruiters voor! Laten we er gewoon vanuit gaan dat het overgrote deel van de B ruiters ruiters zijn die beginnend zijn en gaan over stromen naar de L enz. En de rest, die dan niet goed rijdt, die blijft hangen en gaat dus naar zichzelf kijken en komt er dan vanzelf wel achter.
Elke Z ruiter is ook een B ruiter geweest

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:51

Hier valt het heel erg mee in de B vind ik. Er rijden vooral jonge paarden in die gewoon goed gereden worden maar gewoon nog wat ervaring op moeten doen. Ik rij zelf ook in de B en ik rij er dus meestal tegelijk mee in, en echte bektrekkers kom ik niet vaak tegen. Er zijn wel slechte ruiters ja, maar dat zijn vooral meer de "meelifters" en die komen dus nauwlijks aan de mond van hun paard.
Ik heb nauwjuist het idee dat het in andere klassen erger is omdat daar over het algemeen meer prestatie drang is.

L0vee_J0ran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:26

Ik houd van B ruiters die gaan altijd voor mij aan de kant..Tong uitsteken Bij ons ik de kring rijden de B ruiters wel heel correct en je ziet ze eigenlijk nooit in de mond trekken, de enigste pony die in de B omhoog stond was mijn pony Clown Hij zat een beetje in de puberteit en vond die merries interesanter dan mij (hengst). In de L1 wordt bij ons (brabant) veel meer getrokken en geplukt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:30

Pff wat een verhalen allemaal....ik vind eerder dat Z ruiters zonder sporen moeten kunnen rijden want die kunnen het toch allemaal zo goed.....(denken de meeste niet allemaal) nou als je het zo goed kan en zo goede beenligging heb moet je je juist zonder sporen kunnen rijden en niet hoeven te trekken enz...

Als B ruiter heb je juist af en toe een helpende hand nodig....dus dan kan een spoortje goed vanpas komen maar jemoet het niet misbruiken(wat de meeste misschien wel doen) Daar moet je instructie idd advies in geven wie er wel mee kan rijden en wie niet....

Ik rij zelf ook mer sporen maar merendeels omdat ik gewoon klein ben op een aardig groot paardje voor mij dan en anders kom ik er niet goed ibj hahaha

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:15

ik ben zelf b ruiter maar moet er niet aandenken om zoiets te gaan doen!
een meisje dat ik ken heeft een pony die M heeft gelopen en vindt dat ze daarom mag zagen, te ver aan de teugel mag laten lop etc.
maarja op wedstrijd letten ze wel op hoe mooi het paard loopt en de mensen die zo rijden krijgen meestal wel wintspunten Boos!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:19

Ik zie dat in elke klasse gebeuren. Alleen bij de Z zie je hun armen niet mee gaan tijdens het trekken..maar word de stang gewoon strak aangetrokken waardoor het heel vriendelijk lijkt van een afstand todat je ziet hoe strak die stang staat.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:21

ik vind trouwens dat de jury daar wel meer op mag letten en daar straf punten voor mag geven. Maar dat zal volgend de regeltjes in de boekjes wel weer niet mogen.

Bij de manege waar ik reed werd het wel eens als commentaar er onder gezet dat ze te grof met hun handen zijn. Maar wat kan hun dat schelen als ze toch zoveel winstpunten ervoor gekregen hebben.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:58

Ik kom zelf ook uit Friesland, en ik moet zeggen dat er hier weinig instructeurs zijn die zeggen dat je moet zagen en tevens zie ik het gelukkig ook weinig op de wedstrijden, maar inderdaad er word wel eens gezaagd, dat gebeurd in alle klassen en er word hier blijkbaar ook veel gezaagd, maar dan ook nog eens over mensen en over situaties die je niet kent, misschien waren het voor die mensen wel een 1 malige gebeurtenis en hebben ze in de tussen tijd veel geleerd over het correct rijden van hun paard.

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:00

ik vind dat juist dat tegen woordig iedereen dat doet mensen hebben geen stille hand trekken zovan als mijn pony/paard maar rond loopt dat is bij ons in de buurt echt heel erg..
ik vind dat gewoon zielig dan loopt mijn paard maar niet rond beter dan al dat getrek toch Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:04

Als je in een B of L proefje sporen nodig hebt om je paard beter te laten lopen, dan is er iets mis. In een B of L proef moet je laten zien wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Daar hoor je op beoordeeld te worden.

In theorie kan een B ruiter dus voor elk onderdeel een 10 halen. Dat is gebaseerd op wat gevraagd wordt en wat men laat zien. Een zeer goede B ruiter met alleen maar 10'en rijdt minder goed als een goede Z ruiter (als het goed is Haha!). Je hoort in een B of L proef ook geen zaken die een Z ruiter moet laten zien of beheerst laten zien. Sporen hebben in de dressuur een heel ander doel. Als je dat in B of L nodig hebt, dan geeft dat te denken. Klasse voor diegenen die het alleen op zit en kuit doen!

Het hele systeem van wedstrijden en winstpunten is heel aardig. Het halen van een oranje lint is leuk, maar het is geen bewijs dat je een paard goed africht, traint en rijdt. Dat is een heel ander verhaal....

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:41

Ik weet niet of er zoveel mis is als je sporen gebruikt in de B. Ik vraag me alleen af wat er mis is als je olympisch goud wint en je weet niet hoe het licht op je fiets werkt...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:46

Sporen in de B zijn volgens mij totaal nutteloos, de oefeningen zijn nog zo simpel dat verfijning van de hulpen niet nodig is en een spoor dus alleen gebruikt zou kunnen worden omdat het paard voorwaarts te krijgen. En als dat zo is zit er gewoon iets goed fout in de basis en zal hij ook wel van de sporen afstompen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:35

Daar ben ik het niet mee eens. Ik rijd in de B, simpel omdat ik niet hoger mag starten. Dat wil niet zeggen dat ik thuis of op het losrijterrein alleen maar suf de oefeningetjes van proefje 3 en 4 rijd. Ik ben bezig met het gymnastiseren van mijn paard, hem gehoorzaam maken voor de hulpen die ik geef. Of dat nu tijdens een gewone grote volte is of door hem wat schouder voor te laten lopen. Als ik daarbij mijn spoor nodig heb om hem even ietsje attenter te maken, dan gebruik ik daar mijn spoor voor. Ook in die simpele B proef heb ik mijn spoor wel eens even nodig. Je mag dan als ruiter de oefeningen van de B zo simpel vinden, een jong paard kan het wel als heel moeilijk ervaren, dus zo licht zou ik er niet over denken.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:36

Hier in Drenthe / Groningen kunnen ze er ook wat van hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Tuurlijk zijn er wel goede ruiters, die gewoon aan het opstarten zijn en nog nie thoger morgen starten. Je ziet zo welke er in de B al blijven hangen en anders helemaal wel in de L. Scheve mond

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:01

Goofy44 schreef:
Als je in een B of L proefje sporen nodig hebt om je paard beter te laten lopen, dan is er iets mis. In een B of L proef moet je laten zien wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Daar hoor je op beoordeeld te worden.

In theorie kan een B ruiter dus voor elk onderdeel een 10 halen. Dat is gebaseerd op wat gevraagd wordt en wat men laat zien. Een zeer goede B ruiter met alleen maar 10'en rijdt minder goed als een goede Z ruiter (als het goed is Haha!). Je hoort in een B of L proef ook geen zaken die een Z ruiter moet laten zien of beheerst laten zien. Sporen hebben in de dressuur een heel ander doel. Als je dat in B of L nodig hebt, dan geeft dat te denken. Klasse voor diegenen die het alleen op zit en kuit doen!

Het hele systeem van wedstrijden en winstpunten is heel aardig. Het halen van een oranje lint is leuk, maar het is geen bewijs dat je een paard goed africht, traint en rijdt. Dat is een heel ander verhaal....

Het zou toch wel heel fantastisch zijn om 10'en in je B proefje te halen. Echter...in de praktijk gebeurt dat gewoon niet, dat ligt namelijk gewoon aan de jury. Een zeer goede B ruiter die alleen maar 10-en rijdt, zou in mijn ogen dan juist al een goede Z ruiter zijn.
Tuurlijk moet je geen dingen van Z niveau in je B of L proefje laten zien, ik ga echt niet appuyeren in mijn B proefje Haha!. Ik snap wel wat je bedoelt, een middendraf en niet bijvoorbeeld uitgestrekte draf?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:51

hm, dus als je B of L rijd moet je de sporen maar in de kast laten liggen. tja, Haha! dat zal ik maar ff doen dan. dan weet ik zeker dat ik niet eens een winstwaardige B proef kan rijden Haha!

dit is voor het eerst dat ik officieel start met een paard.. ik groei met willem mee en we zijn nu L1.. verder komen?? dat gaat niet echt lukken, gezien de leeftijd en onze frequentie van wedstrijd rijden. maar dat wil niet zeggen dat ik thuis geen oefeningen als schouderbinnenwaarts e.d oefen.

als je een paard als willem hebt die 3 kwart van zijnleven in de manege heeft gesloft.. tja,, dan reageertie wat minder op het been he. en ik mag dan L1 rijden, ik rijd met een grof wielspoor.. waarom?? omdat juist die stompe zo gemeen zijn.

je moet weten hoe je er mee om moet gaan, mensen met zwepen kunnen ookverkeerd bezig zijn en mensen die hun paard zo hard in de buik schoppen omdatie niet reageert is ook wat van te zeggen.

en een zeer goede B ruiter... daar kan je dan alleen van zeggen datie de basis goed onder de knie heeft, dat zijn nou eenmaal de gevraagde oefeningen in die proeven.. die men in de hogere klasses nog wel eens vergeet... althans.. een andere interpretatie geeft aan de basis....

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:13

Goofy44 schreef:

Ik ben het opzich wel met je eens, maar ik rijdt nu ook een paard in de B, en dat paard is heel erg bang voor de zweep, dat ziet hij als straf en niet als hulpmiddel.. ik heb het 1 jaar geprobeerd het eruit te krijgen maar hij blijft er heel erg zenuwachtig onder.. nu heb ik met mijn intsructeur overlegd, en die zei dat ik inplaats van die zweep ook wel stompe sporen kan doen. Dat werkt met dat paard een stuk fijner. Maar met Imora (M1) rijdt ik altijd zonder sporen omdat zij daarmee gewoon fijner werkt, behalve in de proef natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:33

Zuid-Holland vind ik echt te beroert om naar te kijken... Boos! Wordt er echt ziek van hoe die paarden allemaal grof gereden worden en met hun zesde al in het Z zitten... Laatst mijn pony laten verzekeren en dan komt er een man kijken of je paard het wel waard is om voor dat bedrag verzekerd te worden. Hij zei tegen mij: Ik zie zoveel paarden en ze zijn allemaal stuk rond hun achtste levensjaar... Ze zijn letterlijk en figuurlijk naar het Z geplukt....

WendyenMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:37

nou, als je naar het springen kijkt, vind ik juist dat de B-ruiters wat rustiger zijn..
natuurlijk heb je er wel wat heethoofden tussen zitten, maar soms is het ook zo dat mensen die al wat hoger rijden, ongeveer M-Z klasse ruwer rijden als een pony een keer stopt.. sommigen kunnen dat niet hebben, omdat ze gewend zijn aan prijzen winnen.. ik zeg niet dat het altijd zo is hoor, maar je hebt er van die mensen tussen zitten waarbij je je afvraagd hoe die in godsnaam zo hoog kunnen rijden, maarja.. ik vind niet dat je over alle B-ruiters hetzelfde kan zeggen Lachen
xjee