Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:21

horseyfries schreef:
Orchid schreef:
Het komt erop neer dat de goede altijd nog lijden onder de kwade.
Als er veel mensen zijn de bitloos als uitweg gebruiken omdat ze niet met bit kunnen rijden komt het volgens mij nooit in de wedstrijden. (vraag me btw af of het er uberhaupt komt, die petitie loopt ook niet echt storm ofzo..)
Wat ik wel wil zeggen is dat het bit wel voor een brok spanning kan zorgen, waardoor het paard soms niet netjes nageeft. Als hij dat bitloos wel doet vind ik niet dat dat zegt dat de ruiter niet met een bit kan rijden.

Nee? Waar komt die spanning dan vandaan volgens jou?

Het bit zelf.
Dit is mijn ervaring iig, het zal toch nog altijd bij elk paard anders zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:24

wat doet ze met longeren met een bitje in?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:41

Odyne schreef:

Lekker beledigend, zijn hier topics over waar ik mn woede mag af reageren op mensen die dit soort dingen roepen??

Dressuurruiters (duidelijk vanáf de B) zouden hier over kúnnen nadenken...de recreatieruiters willen al veel langer diervriendelijker omgaan met hun paarden..

En dat is niet beledigend?
Ik ben dressuurruiter en ik probeer, net als ieder ander, zeer diervriendelijk met mijn paard om te gaan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:51

runningkawa schreef:
wat doet ze met longeren met een bitje in?

Orchid? Nou kan ik niet veel van zeggen maar heb haar bijna nooit met bit gelongeerd, ik longeer meestal even om de stemcommando's enzo. Maar nageven deed ze iig niet.
Heb meerdere bitten gehad, enkel gebroken dubbelgebroken dik, dun enz. En er zijn mensen die schuimen een goed teken vinden maar ik vond het maar ranzig. (geen kwijl hoor, wit schuim)
Ook altijd kauwen enzo, maar volgens mij heeft Orchid gewoon een hekel aan die dingen en ze is niet de enige Haha! Als je bitloos rijd let ze ook veel beter op mijn beenhulpen, ze let op de meest miniscule dingen van mij, als ik denk, ik maak een grote volte, doet zij hem al. En dat fijne gevoelige was voor mij meer dan genoeg reden om de bitten in de kast te gooien, waar ze ook niet meer uit zijn gekomen.
Ik ben trouwens ook niet overgestapt op bitloos omdat ze zo deed met bit hoor. Nog voordat ik erop had gereden wist ik al dat ik er lekkere buitenritten mee wou gaan maken, zo ontspannen mogelijk. Of zonder zadel en hoofdstel door het land rijden. En dat doe ik nu (nouja nu, ze heeft zwangerschapsverlof Knipoog ) Met bit was er gewoon altijd een soort spanning, ook al had je de teugels niet eens in handen.
Genoeg off-topic, ik blijf er bij dat mensen de keus voor bitloos moeten hebben als ze willen dressuren. Maar als het er niet door zou komen zou ik het ook geen ramp vinden want ik was toch niet van plan in pinguinpak rond te lopen Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:56

Om te voorkomen dat we in het andere topic teveel offtopic blijven plaats ik hier een reactie op een postje dáár....

jasmijn78 schreef:
Wellicht als jij gelijke behandeling wil, zal je eerst eens moeten leren met feiten en goed onderbouwde argumenten naar voren te komen en andere serieuze met bit wedstrijdrijdende ruiters daarbij in hun waarde laten.

We gaan hier geen ruzie maken, dat is nergens voor nodig. Jij maakte een opmerking gebaseerd op een paar foto's op de website. En ik zet daarom even een quote van je neer;
jasmijn78 schreef:
Jovarna schreef:
Het bit is ook niet nòdig. Dat is gebleken (en niet alleen in de B en L maar ook in de M en Z).

Waaruit is dat gebleken? Wie heeft dat bewezen? Nogmaals: de foto's die op de website staan en die je hier op bokt tegenkomt van bitloosrijdende ruiters zijn rijtechnisch/dressuurmatig gezien vaak verre van correct (niet l*llig bedoeld)

de pot verwijt de ketel, lijkt me duidelijk. Als je netjes gereden hebt hoef je je niet aangevallen te voelen hoor, ik schreef ook niet "alle ruiters", maar "veel". En de helft is veel. Wat rijkunstigheid betreft.

Bovendiendaar gáát het dus niet om, dat doel kan je halen zowel mét als zonder bit. En jij mag je bit er gewoon in laten hangen hoor, no problem. We hebben het voorlopig over de basiswedstrijdsport. Waarin héél veel mensen gewoon voor hun plezier rijden. En nu is er een kans dat er een aantal bitloze ruiters in de ring gaan komen, dat soort vernieuwing is alleen maar mooi. Waarom wil je de ontwikkelingen die er nu eenmaal zijn in deze sport, de kop indrukken? Waarom geef je het voor jezelf geen kans zich te bewijzen? Persoonlijk zie ik vernieuwing juist altijd als kánsen en niet als bedreiging.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:11

paars schreef:
de pot verwijt de ketel, lijkt me duidelijk.

Niet dus! Ik stel kritische vragen en jij trekt ongefundamenteerde conclusie's

paars schreef:
Als je netjes gereden hebt hoef je je niet aangevallen te voelen hoor, ik schreef ook niet "alle ruiters", maar "veel". En de helft is veel. Wat rijkunstigheid betreft.

Nou, dan weet ik niet op wat voor concoursen jij komt, maar op wedstrijden waar in ringen met circa 20 deelnemers de helft winstpuntwaardig rijdt is het rijkunstig niveau in de Z behoorlijk.

Maar wees nou eens eerlijk. Denk jij dat jij de KNHS met een dergelijke opmerking over het CH Schoorl zou kunnen overtuigen van de voordelen van bitloos rijden toestaan op wedstrijden? Want daar gaat het hier om!

paars schreef:
En nu is er een kans dat er een aantal bitloze ruiters in de ring gaan komen, dat soort vernieuwing is alleen maar mooi. Waarom wil je de ontwikkelingen die er nu eenmaal zijn in deze sport, de kop indrukken? Waarom geef je het voor jezelf geen kans zich te bewijzen? Persoonlijk zie ik vernieuwing juist altijd als kánsen en niet als bedreiging.

Ga nou eerst mijn vorige post nou nog eens goed lezen! Neem de tijd! Want gezien jou reactie heb jij echt niets begrepen van mijn post en ik kan mij niet voorstellen dat mijn Nederlands en grammatica zo slecht is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:21

Ik kan idd lezen, heb je post goed begrepen, en reageer daar dus op. Juist omdat je gewoon Nederlands schrijft. Als je een winstpunt rijdt heb je rijkunstig goed gereden? Sommige wel ja. En sommige niet. Het is en blijft een jurysport waar in de cijfers een totaal van zéér verschillende oefeningen tot uiting komt. Altijd wel grappig dat mensen die ene punt rijden het met de jury ééns zijn, en als ze 'm net níet hebben niet. En dan ligt het aan de jury of aan die r*tknol, nooit aan de ruiter zelf.
Niet dat jij zo bent, voel je daarom dus alsjeblieft niet aangevallen, maar je weet dat die figuren en zeker ook zijn.
Laatst bijgewerkt door paars op 21-07-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:22

kiekeboe12 schreef:
ik vind dat je in een bepaald niveau moet rijden vooraleer je bitloos mag rijden op wedstrijd.

Ik ben het met jou eens..

Anders wordt het toch een rotzooi op wedstrijd terein

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:41

paars schreef:
Als je een winstpunt rijdt heb je rijkunstig goed gereden?

Een winstpuntwaardige proef gejureerd door een jury die daarvoor opgeleid is geeft nog altijd een betrouwbaardere indruk van de daadwerkelijke prestatie dan van een willekeurige toeschouwer met een gekleurde bril.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:36

Paars, je hebt het misschien wel goed gelezen, maar niet goed begrepen.

Het doel is bitloze dressuur mogelijk maken. Als je nu bij elke kritiek in de verdediging springt en "ja maar" gaat roepen dan wordt om te beginnen de sfeer een stuk minder en verander je het topic in een discussie tussen voor en tegenstanders. Ten tweede jaag je de mensen weg die je informatie geven vanuit een visie die de KNHS ook heeft en die dus heel nuttig is om je doel te bereiken.

Ten derde en dat is het belangrijkste, door alleen maar "ja maar" te roepen in plaats van de kritiek te gebruiken om je eigen zaakjes voor elkaar te krijgen en de KNHS het gras voor de voeten weg te maaien. kom je straks in de situatie dat je tegenover de KNHS ook niet verder komt dan "ja maar" en ik kan je vantevoren op een briefje geven dat de KNHS dat alleen maar zal gebruiken om bitloos als niet geschikt te bestempelen. Het gevolg is dat je je doel niet bereikt hebt, maar dat het nog verder buiten je bereik gekomen is dan voor die tijd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:41

Ik snap wat je bedoelt Karl (en Jasmijn). Ik ben helemaal voor bitloos toestaan op wedstrijden maar we zullen voorbereid moeten zijn op reacties als die van bijvoorbeeld Jasmijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:41

Ik lees deze discussie nu pas, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat alle juryleden zitten te wachten op deze 'manier' van rijden.
En wat te denken van de kosten van de bijscholingen die juryleden moeten krijgen? Natuurlijk weet iedereen wel hoe een goedgaand paard eruit ziet maar de werking van alle bitloze optomingen zal toch uit de doeken gedaan moeten worden.
Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde er ook niet zo van. Ik krijg een hoog NH en recreatiegehalte visioen. Zijn er werkelijk ZZGP-ruiters die bitloos willen rijden?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:59

Dat je op ZZGP-niveau verschil merkt tussen bit of bitloos, daar kan ik me echt wel wat bij voorstellen (althans, voor de ruiters die nu dat niveau hebben, die rijden immers al met bit. Ik weet niet of een ruiter die "groot zou worden" zonder bit ook minder zou presteren dan een bitruiter. Maar dan ben je wel al jaren verder, dus dat is nu niet aan de orde). Volgens mij zal de meerwaarde vooral (zeker in eerste instantie) te vinden zijn in de lagere klassen. Dit wil echter m.i. niet per definitie zeggen dat het dan maar helemaal van de baan moet. Er zijn zat ruiters die nooit hoger (kunnen of willen) gaan dan bv. de M, die tellen toch voor de KNHS evengoed mee (althans dat hoop ik)?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:04

Fitzroy, ik snap het ook niet zo goed, waarom noem je nu een ZZGP ruiter? Wat ik heb gezien op wedstrijden zijn de meeste deelnemers te vinden in de categorieen B t/m M

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:07

Kinke, het doel van de KNHS als sportbond is het verbeteren van de kwaliteit van de dressuur en de doorstroming naar de hogere klassen, niet dat ruiters op B,L of M niveau blijven. Dat veel ruiters die puur recreatief dressuur rijden daar anders over denken is een ander verhaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:20

Maar wat is de meerwaarde van bitloos rijden dan als ik vragen mag?
Ik denk eerlijk gezegd dat een paard meer gebaat is bij een zacht inwerkende hand van de ruiter met bit dan een harde hand zonder bit. En wanneer is het protest van het paard het duidelijkst? Precies, wanneer hij dus wel een bit in heeft.
Nee, ik zie de meerwaarde echt niet en juist niet in de lagere klassen. Ik vind het verbloemen van aanleuningsproblemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:21

En vindt het KNHS (en sommigen hier) dat dat alleen met een bit kan? Je kunt alleen doorstromen (met en zonder bit) door bij het begin te beginnen??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:23

Fitzroy schreef:
Maar wat is de meerwaarde van bitloos rijden dan als ik vragen mag?
Ik denk eerlijk gezegd dat een paard meer gebaat is bij een zacht inwerkende hand van de ruiter met bit dan een harde hand zonder bit. En wanneer is het protest van het paard het duidelijkst? Precies, wanneer hij dus wel een bit in heeft.
Nee, ik zie de meerwaarde echt niet en juist niet in de lagere klassen. Ik vind het verbloemen van aanleuningsproblemen.

De meerwaarde van bitloos rijden is dat de ruiter vindt dat het beter is (om welke reden dan ook) net zoals de een een watertrens het beste vindt en een ander een Myler bit...
Nu generaliseer je in mijn ogen, iemand die met bit rijdt doet dit altijd met een zachte hand omdat je anders protest zou zien en iemand die bitloos rijdt doet dit met een harde hand.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:25

Nee, dat beweer ik niet. Maar ik denk wel dat een paard eerder protesteert tegen een te harde hand met bit dan zonder bit. En dat je daarom alleen al een bit moet handhaven op wedstrijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:28

Waarom is het niet genoeg als bitloos rijden evenveel waarde heeft? De meerwaarde zit hem voor de individuele ruiter in het feit dat hij ervaren heeft dat hij om welke reden dan ook, liever zonder bit start, en daar de mogelijkheid toe krijgt. En waarom wordt er meteen vanuit gegaan dat een bitloze ruiter aanleuningsproblemen of een harde hand heeft, en dat je dat bovendien door geen bit te gebruiken perfect voor de jury verborgen kunt houden? Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld wanneer je de stilheid van de hand van de ruiter moet aflezen aan het protest van het paard. Voor het zien van niet-stille benen heb je toch ook geen sporen nodig?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:31

Tja, dan kunnen we er ook wel mee beginnen om zonder zadel te gaan rijden. Vinden ook mensen prettiger.
Er moet in mijn beleving (en ik denk voor de KNHS ook) echt een meerwaarde aan verbonden zijn en die zie ik niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:31

Kinke schreef:
En vindt het KNHS (en sommigen hier) dat dat alleen met een bit kan? Je kunt alleen doorstromen (met en zonder bit) door bij het begin te beginnen??

Het doel van dressuur is dat je niet alleen de kwaliteiten van je paard toont, maar ook die van de ruiter. Eén van de punten waar naar gekeken wordt is een zachte hand. Als je nu door het gebruik van een bitloos hoofdstel een probleem met een zachte hand kan verdoezelen, dan accepteer je dat de ruiter minder rijkunstige kwaliteiten heeft. En dat zal zowel de KNHS als de FEI nooit doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:32

haha, da's wel een goeie Speedster, dat van die sporen Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:33

1 van de eerste reacties in dit topic is: "Maar als het paard op hol slaat krijg je hem niet meer terug".
Echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Een bit zit toch niet aan de benen? Ik weet niet hoor, maar ik heb altijd geleerd dat een paard met zijn benen rent, en niet met zijn mond. Je kan er dan een bit in gaan hangen, maar als een paard weg wil, wil hij gewoon weg. Als je hem dan wil laten stoppen, moet je een touwtje om zijn benen binden, ipv in zijn mond te gaan rukken.

Daarbij zijn de oefeningen in de B en L zo 'makkelijk' dat ze makkelijk bitloos gereden kunnen worden. Aangezien er net zoveel verschillende bitloze hoofdstellen als bitten zijn, zal er heus wel 1 hoofdstel zijn waar je paard goed op reageert (net als dat er heus wel 1 bit zal zijn waar je paard goed op reageert). In de M en hoger is een bit voor verfijning van de hulpen, en vind ik dat het bit dan opzich wel verplicht kan worden.

Maar, ik snap het probleem van alle 'wij-zeggen-nee-tegen-bitloos'-mensen niet. Als er mensen zijn die bitloos willen starten hebben jullie daar toch geen last van? Ik bedoel, iemand die met een bustrens rijdt, gaat toch ook niet zeuren als een ander met een watertrens rijdt? (om maar even een simpel voorbeeld te nemen).

Waarom gaan alle 'bit-mensen' dan wel zeuren als er mensen zonder bit willen rijden? Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:34

Vandaar dat sporen ook verplicht zijn (met dispensatie in de B en L) om te laten zien dat je kleine correcte hulpen kan geven.