Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:49

topsylover schreef:
Ik ben zelf groom. Is echt heel leuk om te doen
Eigenlijk hoef ik niet echt superveel te doen, maarja zoals inschrijven, opzadelen, spullen wegleggen, trailer laden, klaarstaan met dekens, proefje voorlezen, helpen met hindernissen, uitstappen en dat alles Verder help ik op de onderlinge ook met parcoursbouwen, hindernishulp voor iedereen(niet dat ik zo goed luister ofzo ) en help gewoon iedereen een handje

Noem je degene die dat doet een groom dan?(gewoon even ter info)

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:51

Karin schreef:
maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.

Ben ik het mee eens. Een groom is iemand die je helpt met wedstrijden om jou en het paard klaar te stomen voor de strijd.. En ook de naverzorging valt daar onder, en de verzorging tijdens de wedstrijd zelf.
Betaald of niet, kind of niet, het maakt niet uit.

Ik vind mijn pappa mijn groom. Ik vlecht zelf, poets zelf, maak mijn paarden helemaal zelf klaar. Ik zoek zelf al mijn spulletjes, maar als we in de auto zitten vraagt hij nog: "heb je dit ? heb je dat ? enz". Verder helpt hij met het paard inladen, rijd naar de wedstrijd toe, houdt paard vast met opzadelen, meldt mij aan bij het secretariaat, gooit mij de inrijbak in en gaat op zijn gemakje de wedstrijd ring bekijken. Hij let op waar andere mensen de fout in gaan en leest het proefje eens door.
Hij verteld me hoeveel er nog voor me zijn, bewaard mijn handschoentjes met inrijden, en leest me voor. Dan houdt hij mijn paard weer vast met afzadelen, op de trailer laden en dan gaan we samen wat drinken. Vervolgens rijd hij ons terug en helpt soms met het uitladen van de spullen, soms niet, soms wel.
Hij helpt me, hij steunt me, en hij is mijn supergroom Hiih..

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:59

horsieslover schreef:
topsylover schreef:
Ik ben zelf groom. Is echt heel leuk om te doen
Eigenlijk hoef ik niet echt superveel te doen, maarja zoals inschrijven, opzadelen, spullen wegleggen, trailer laden, klaarstaan met dekens, proefje voorlezen, helpen met hindernissen, uitstappen en dat alles Verder help ik op de onderlinge ook met parcoursbouwen, hindernishulp voor iedereen(niet dat ik zo goed luister ofzo ) en help gewoon iedereen een handje

Noem je degene die dat doet een groom dan?(gewoon even ter info)

Tja, zo noemen wij het zelf niet. Maar ik haal gewoon al het werk van haar uit handen, zodat zij zich op het losrijden kan concentreren En ik rijd daar ook op stal, dus alleen groom ben ik ook niet

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:04

Zelf help ik vrienden veel met wedstrijden (aangespannen). Het ene stel rijd met een haflinger klasse 3 (vorig jaar klasse 2 nederlands kampioen). Een andere jongen klasse 3 dubbelspan met friezen, die help ik ook en nog iemand met 4-span welsh cobs die ik ook wel help. Eigenlijk wisselt het wel eens dus.

Daarnaast ga ik met mijn stageadres ook wel mee op wedstrijden en help ik op mijn vorige stageadres ook nog steeds mee met wedstrijden/shows en dergelijke om alles netjes te maken (4-span friezen dusb est veel werk )...

Daarnaast zoek ik nog iemand die bij mij SMW il gaan helpen groomen hahaha...

Owja... verder "helpt" mijn vader op de gewone dressuur en vaardigheid en ohz wedstrijden (zijn best goe dop elkaar ingespeeld maar datwi l niet zeggen dat we wel s meningsverschillen hebben )

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:32

Sydney2005 schreef:
Karin schreef:
In de endurance is het idd bijna een dagtaak (soms wel een heel weekend) maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.

Overigens groomen mijn grooms ook voor de gezelligheid, vooral gezelligheid met elkaar tijdens al die uren dat je in de auto zit en op koude of juist bloedhete groomplaatsen staat te wachten. Mijn vriendje wil echt niet in zijn eentje groomen, dat vindt hij niet gezellig. Hij wil wel wat aanspraak (en een paar extra handen, zodat hij af en toe ook foto's kan maken).

Iemand van 12 of een familie lid of vriendin die mee gaat en gewoon helpt is toch geen groom, zoals ik al zei versta ik onder een groom iemand die betaald wordt, dus bijvoorbeeld iemand die met een grote vrachtwagen vol springpaarden van een prof meegaat. Ik ga ook vaak met mijn instructrice mee op concours, maar ben echt geen groom hoor. Ik ga gewoon gezellig met haar mee als leerling zijnde en omdat we dat beide leuk vinden. Ik denk dat iemand die met een endurance mee gaat en er dus een dagtaak aan heeft toch wel meer is. Neem aan dat die ook iets krijgt voor zo'n hele dag.

Ik ga met sydney mee..!

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:40

Rupsje schreef:
Karin schreef:
maar ik snap niet goed wat het dan met leeftijd te maken heeft of met het feit dat een familielid het doet? De taken blijven hetzelfde: de ruiter en het paard helpen om hun wedstrijd zo goed mogelijk te volbrengen. Of dat nou bij endurance is, bij het mennen of bij de dressuur.

Ben ik het mee eens. Een groom is iemand die je helpt met wedstrijden om jou en het paard klaar te stomen voor de strijd.. En ook de naverzorging valt daar onder, en de verzorging tijdens de wedstrijd zelf.

Ik vind mijn pappa mijn groom. Ik vlecht zelf, poets zelf, maak mijn paarden helemaal zelf klaar. Ik zoek zelf al mijn spulletjes, maar als we in de auto zitten vraagt hij nog: "heb je dit ? heb je dat ? enz". Verder helpt hij met het paard inladen, rijd naar de wedstrijd toe, houdt paard vast met opzadelen, meldt mij aan bij het secretariaat, gooit mij de inrijbak in en gaat op zijn gemakje de wedstrijd ring bekijken. Hij let op waar andere mensen de fout in gaan en leest het proefje eens door.
Hij verteld me hoeveel er nog voor me zijn, bewaard mijn handschoentjes met inrijden, en leest me voor. Dan houdt hij mijn paard weer vast met afzadelen, op de trailer laden en dan gaan we samen wat drinken. Vervolgens rijd hij ons terug en helpt soms met het uitladen van de spullen, soms niet, soms wel.

personal coach
ouders zijn het allerbelangrijkst...dat vergeten sommige wel eens...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:48

Sydney2005 schreef:
Iemand van 12 of een familie lid of vriendin die mee gaat en gewoon helpt is toch geen groom, zoals ik al zei versta ik onder een groom iemand die betaald wordt, dus bijvoorbeeld iemand die met een grote vrachtwagen vol springpaarden van een prof meegaat.

Tja, ik kan het ook niet helpen dat die mensen in de endurance al jaren zo worden genoemd. Ook al zijn ze heel minderjarig en doen ze hun werk als een 'prof' - en daar ken ik er een aantal van.

Het 15-jarig zusje van een van de Nederlandse deelneemsters aan het WK voor J/YR in Bahrein dit jaar bijvoorbeeld. Als dat meisje geen groom zou mogen heten, dan weet ik het ook niet meer.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:18

Mijn vader is mijn groom...
Maar dat wil niet zeggen dat hij alles doet, want ik wil wel graag de band met de pony (in mijn geval) onderhouden!
Verder is er nooit een vast iemand, maar wel altijd iemand die wil helpen met knotten en dergelijke..
Ik heb t nog nooit alleen moeten doen!

OdiEtAmo

Re: Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:27

Bij ons op stal Gromen we elkaar altijd
Verder weet ik dat mn oud-berijdster (_Inga@bokt) altijd mee kan vragen.
Verder heb ik nog twee vriendinnen van school die ik altijd kan vragen. (één daarvan ook actief in wedstrijdsport)

Genoeg keus dus

De enige die er echt ALTIJD bij is/zal zijn, is mn vader hij is echt de "Hoofd-groom"

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:34

mn moeder helpt me altijd, maar ik vlecht en was en zadel zelf ed.
Maar ze houdt hm vast met opzadelen, helpt met laden, leest voor.
De rest doe ik allemaal zelf, anders gaat het niet naar mn zin, ligt mn zadel niet goed, zit mn kinketting te strak oid.
En ik vind het belangrijk dat ik met mn paard bezig ben.
Maar ouders zijn onmisbaar, ik zou niet weten hoe ik het in mn eentje zou moeten doen....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:17

ik ben heel vaak groom geweest, eerst van jachtruiters, ik verzorgde en reed de paarden op conditie en zorgde dat de auto ingepakt stond als ze gingen jagen en de paarden op de trailer, zij hoefden alleen de runs te jagen, tijdens de stopt nam ik de paarden weer over en na afloop, als zij aan het diner gingen, bracht ik de paarden thuis en verzorgde ik ze. Ik kende de paarden stukken beter dan zijzelf.
later ben ik nog groom geweest bij een huifkarbedrijf, heel anders: moest zorgen dat de paarden opgetuigd en voor de wagen stonden en voor de paarden staan bij stops en de gasten te woord staan en na afloop uitspannen, aftuigen en verzorgen.
Ten slotte ben ik nog een jaartje groom + vervoer geweest voor een marathon rijdster.

Zelf heb ik vroeger, voor ik groom werd, een aantal jaren zelf gejaagd, maar wij gingen van stal uit, ik had zelf nooit een groom, zou het ook vreselijk gevonden hebben, ben liever zelf groom dan dat ik er eentje heb

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:05

Biertabje schreef:
Rupsje schreef:

personal coach
ouders zijn het allerbelangrijkst...dat vergeten sommige wel eens...

Nou en of Biertabje !

bulck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:57

ik vind een groom altijd handig om mee te hebben. en ik denk dat iedereen het woord ook anders interpreteert. ikzelf vind het gewoon niet leuk om men spullen te poetsen, opzadelen en al da geknuffel. men paard mmoet er gewoon staan als ik wil gaan rijden.
als tegenprestatie staat wel dat ik mijn groom er wel voor verloon, want in tegenstelling tot wat ik hier hoor is het eigenlijk wel een knechtje hoe je het ook draait of keert. dus al dat lijden mag wel beloond worden ook

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:07

bulck schreef:
ik vind een groom altijd handig om mee te hebben. en ik denk dat iedereen het woord ook anders interpreteert. ikzelf vind het gewoon niet leuk om men spullen te poetsen, opzadelen en al da geknuffel. men paard mmoet er gewoon staan als ik wil gaan rijden.
als tegenprestatie staat wel dat ik mijn groom er wel voor verloon, want in tegenstelling tot wat ik hier hoor is het eigenlijk wel een knechtje hoe je het ook draait of keert. dus al dat lijden mag wel beloond worden ook

Lijden? Een hekel aan spullen poetsen, opzadelen? Je paard moet gewoon voor je klaar staan? Jij moet MINSTENS meerdere paarden in het grand prix hebben lopen?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:25

ik ben bij mij thuis de algemene wedstrijdgroom...
Sta bij mijn vader achterop bij de marathons en de dressuur/vaardigheidwedstrijden, lees hem dan dus ook voor. Moet dan ook altijd meehelpen om de pony's op te tuigen, het is een dubbelspan.
Ik lees mijn moeder met de dressuurwedstrijden voor (mennen) en help natuurlijk ook met inspannen.
En zadel altijd de pony voor mijn zusje op (dan kleedt zij zich in de tussen tijd om) en lees haar ook voor op de dressuurwedstrijden.
Als ik ooit eens zelf men op een wedstrijd (wat zelden voor komt), dan heb ik mijn beide ouders die mij helpen.
De dag voor de wedstrijd was ik altijd de staarten van het dubbelspan en poets ze helemaal.
En natuurlijk na de wedstrijd help ik ook mee om de menpony's uit te stappen, ze uit te spannen en aftuigen ende dekens op de pony's te leggen.
Dat is mijn taak als 'wedstrijdgroom'.
Maar lijden doe ik echt niet... ik vind het super leuk om te helpen!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:02

bulck schreef:

Als ik dit zo lees dan ben ik heel blij dat k je groom niet ben..!!
Het klinkt misschien een beetje l*llig, maar ik vind dat je een beetje overkomt als een verwend nest...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:45

@justarman: volgens mij betaald bulck de groom wel...ik mocht dat werk onbetaald doen....

Zelf ben ik officieel groom geweest, nu ben ik recreatie groom.
Heb altijd gegroomd voor Phillip Vermeulen (belgische dressuurruiter).
Dit was echt zwaar, omdat het ontzettend felle paarden, hij zelf niet de makkelijkste was, en alles TE perfect moest zijn...
Hiermee ben ik gestopt omdat het gewoon onredelijk was wat hij van mij verwachtte.

Toen heb ik bij yeguada residelca gegroomd op internationale keuringen, dit was ontzettend leuk. Veel 'tutten', wel tutten onder flinke tijdsdruk.
Heel fijne mensen, en als 1 knotje niet perfect zat....ach dan moest de keuringsmeester daar maar naast kijken
Helaas is het bedrijf door andere mensen overgenomen waardoor ik niet bij hun kon blijven.

Daarna heb ik een vriendin gegroomd, ze rijd nationale wedstrijden in nederland, dit was ook flink aanpoten. Wel rustig aanpoten, natuurlijk is het soms even stressen maar over het algemeen viel dit reuze mee.

Nu groom ik voor de mevrouw wiens paard ik ook rij. Wat wel grappig is...voor haar zijn dit haar eerste wedstrijden in..voor mij is dit al de 1000ste wedstrijd die ik meega als groom. bij het inpakken is het ipv zei mij vraagt of ik alles in heb gepakt, dat ik aan haar vraag of ze alles heeft
We kunnen daar gelukkig wel om lachen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:53

horsieslover schreef:
Sydney2005 schreef:
Nou ja sorry dat ik t zeg, maar iemand van 12 vind ik geen groom... Groom vind ik zoiezo iemand die betaald krijgt, zoals de groom van anky en vele andere topruiters.

Ik wordt niet betaald hoeft ook niet per sé van mij.Ik ben wel jong maar ik ga mee met wedstrijden,houd hem daar beet als ze gaat opzadelen en omkleden,ik lees voor wat wil je nog meer?

Als jij 's ochtends om 5 uur voor je ruiter de paarden staat te wassen en te vlechten, de spullen inlaadt en de paarden klaarmaakt voor transport, vind ik dat best groomen. Alleen vasthouden op concours etc. dat vind ik meer hulpje.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:33

Mee eens..!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:27

mn papa is mijn groom
hij rijdt met de trailer betaald het startgeld, zadelt op en leest me de proef vooor
egt een superpapa

_Jesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:23

ik vind het zelf altijd leuk om groom te zijn ga vaak mee op wedstrijd met mn instructrice, altijd heel gezellig. En ik vlecht regelmatig de 2 pony's van het dochtertje van de manege eigenaresse ik vind het heerlijk om te poetsen, wassen en vlechten

ook heb ik laatst voor mn vriendin haar paard gewassen en gevlochten zodat zij kon uitslapen ik slaap nooit zo lang uit

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:06

Urielle schreef:

Als jij 's ochtends om 5 uur voor je ruiter de paarden staat te wassen en te vlechten, de spullen inlaadt en de paarden klaarmaakt voor transport, vind ik dat best groomen. Alleen vasthouden op concours etc. dat vind ik meer hulpje.

Ikzelf heb niet echt een groom, nou ja, misschien wel, het is maar net hoe je het ziet: mijn moeder helpt met spullen in de auto doen, mijn vader rijdt en meldt mij aan op wedstrijd(meestal), een vriendin van mij gaat mee om te helpen bij het opzadelen op het terrein zelf. Maar niet iemand die ervoor zorgt dat mijn paard opgepoetst klaar staat om weg te gaan op concours ofzo, dat doe ik zelf
Zelf groom ik ook wel eens En nee, daar word ik niet voor betaald, maar dat vind ik geen eis om groom genoemd te worden. Ik vind het in ieder geval heel leuk om te doen(vooral bij mijn favoriete paard er is iemand op bokt, die deze opmerking snapt )

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:09

Een vriendin (en tevens mijn instructrice) groomt mij. Gezellig mee er naartoe, proefje voorlezen, opzadelen als ik mezelf aan het aankleden ben en evt. wat helpen bij het losrijden.
Stalgenoot is ook altijd bereid om mee te gaan om te helpen

Zelf groom ik mijn instructrice, als ik op stal ben van te voren poets ik de spullen vaak even als zij invlecht, op wedstrijd vasthouden, helpen zadelen, tijd in de gaten houden, peesjes op tijd af doen enz. Evt. uitstappen als ze zelf nodig naar de wc moet ofzo

En ja ook in de dressuur zijn dat soms lange dagen, maar wel erg gezellig over het algemeen

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:19

Tijdens de weinige wedstrijden die ik rijd, heb ik 3 grooms die alles voor mij doen. de een schrijft mij in en zorgt dat al het papierwerk(prijzen,coupens ed) bij elkaar ligt en thuis op z`n plaats komt. De 2 andere helpen mij mijn paard op te zadelen, helpen opstappen, beugels op maat doen, als er daarna niet meer gereden hoeft te worden word bijna letterlijk mijn paard uit handen gerukt en lopen ze ermee naar de stal.
De eerste groom besteld ook weleens mijn patatje als ik daar te lui voor ben
dit zijn ook niet echt grooms te noemen, maar ze halen al het werk uit mijn handen!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:36

Tijdens mijn wedstrijden heb ik sowieso 2 grooms mee en soms 3. Ze helpen me met alles maar ik help zélf ook mee! Als we aankomen meld ik me eerst aan en gaan dan even kopje koffie drinken.. Dan kijken hoeveel er nog voor mij moeten rijden en besluiten dan of we gaan opzadelen of nog even wachten
Als we dan gaan opzadelen haalt een haar van de trailer en haalt de dekens eraf. Ik pak dan mijn sjabrak en zadel gooi dat erop. De andere groom pakt mijn hoofdstel en doet die in en vervolgens houd de andere 't paard weer vast. Dan helpt de ander mij weer met de plastron omdoen e.d. moeilijk jezelf aankleden Pakt mijn cap handschoentjes en zweep zodat ik dat zo kan aanpakken en op/aan kan doen. Een van de 2 neemt mijn paard mee naar de ring want anders ben ik intussen alweer zwart En dan stap ik op en ga inrijden en H leest mij standaard voor. Daarna uitstappen, neem zelf mijn paard weer mee naar de trailer. Een van beide houd haar vast ik ruim mijn cap handschoenen en zweep op. Dan pak ik mijn zadelhoes gooi dat over het zadel sjabrak los die eronder weg en weer in de trailer de ander doet het hoofdstel af en halster om. Die andere pakt dan weer de dekens en gooit die op en zet haar weer op de trailer... En uuh geloof dat we dan klaar zijn