Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:27

Ach ja, ik denk dat een 5 jarige beter tot zijn recht komt in de openbaarheid.......... dan doorgetraint wordt in het duister......

Met het startten kan je zien waar je nog aan moet werken, je zal nog maar een jaar aankloten (en denken dat jehet goed doet)

Een getalenteerd paard draait voor de Z zn hoeffies niet om.

Een zijn hele leven goed gereden paard kan op zn 26 ste nog in het Z meedraaien.......

Het z is nog steeds maar gewoon basis.

En alle in de proeven voorkomende oefeningen zijn echt niet zo zwaar voor een paard.

Een goed ruiter verstaat zijn dier ook, en zal niet een jonkie plagen.

Ik ben in het gelukkige bezit van een goed lopend peerd, met absoluut genoeg talent....... maar die met zijn 5 jaar nog steeds op een jaarling lijkt tussen de oren...... Die zal dus even moeten wachten, misschien nog wel 2 jaar....... Had hij volwassen genoeg geweest tussen de oren dan was hij allang uitgebracht, en waarschijnlijk bij zijn vorige eigenaar gelijk in het Z. (alhoewel ik hem dan niet had kunnen kopen )

Dus de regel aanscherpen heeft imo weinig zin, omdat een goed ruiter zijn paard verstaat en deze dus NIET uit zal brengen als deze er niet aan toe is....... En die enkeling die dat wel doet.... Tja, je hebt mensen en fietsbellen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:28

Moniek schreef:
het is niet alleen in de z maar omdaar te komen ligt toch wel een training aan vooraf neem ik aan.
en dan heb je het niet over 3 keer in de week een uurtje rijden.
maar goed ieder zijn mening.

sterker nog met 3 keer in de week een half uurtje

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:51

Ik ben het eens met Yokie, Bettine, Sjuimpje etc. Onzinregel, eerlijk waar. Het doortrainen gebeurt toch wel, de leeftijdsgrens verhogen is imo dan ook echt niet zinvol.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:02

CGJ12 schreef:
Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Dat vind ik dan weer jammer, mijn paardje is 18, ik ga vanaf mei voor het eerst starten.
Het is een prima leer paardje voor mij, en aangezien het mijn eerste "echte" wedstrijden zijn...
Zou het jammer vinden om na 2 jaar al weer te moeten stoppen...
Dan kan ik direct een 2e paard aanschaffen omdat ik wel door wil in de wedstrijden (en hem voor geen goud weg doe)
Bovendien kan hij het nog prima aan.

Zou het jammer vinden als ze deze regel invoerde.
Okee, voor de Z zou ik de regel nog wel snappen, maar voor de B t/m M2...
Zolang het paard er nog plezier in heeft, waarom niet?

chelsea82

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:06

Het hoeft niet zoveel uit te maken wat betreft die leeftijd.Het is de manier waarop het paard in de Z komt en de manier van trainen.Ik heb een paard die op zn 5e ook in de Z liep.Heb alle klasses uitgereden, Af en toe zelfs een pauze ingelast.Ik heb het paard vanaf het begin af aan heel rustig en netjes getraind.Niet elke dag vol op, ook een keertje lekker niks doen, of alleen maar lekker losrijden, veel afwisseling dus, hierdoor heeft het paard altijd zin om te werken.Vooral veel basis werk, niks geen oefeningen elke dag weer.Dan loopt je paard dus gewoon super door de proeven heen.Ik had telkens 2 of 3 winstpunten per proef, dan gaat het heel hard, ook al neem je af en toe gas terug en train je rustig.Maar die paarden kunnen het ook wel aan.

Er zijn ook mensen zat die elke dag hun paard drillen, oefeningen rijden elke dag een vol uur aan het werk, elk weekend op concour, als het kan zelfs nog 2 keer in het weekend.Ja voor die paarden is het niet goed.Maar die stoppen er wel een keer mee.Die gaan wel een keer aan het staken.Die houden dat echt niet vol.

Ze veranderen de leeftijd wel, maar die mensen trainen thuis gewoon door.Zodat ze tegen die tijd direct naar de Z kunnen.Het is echt de manier waarop er met een paard om word gegaan.Wat mensen thuis doen is soms echt uit den boze.Maar hier kan niks aangedaan worden.En die veranderingen met de leeftijden kunnen daar ook niks aan veranderen.Misschien gaat dit nog wel erger worden als mensen nog een jaar langer moeten wachten.

Zelf heb ik er geen problemen mee.Heb nu een jonge hengst.Waarschijnlijk start ik hem aan het eind van dit binnenseizoen.Ik start hem in de L, maar ik moet dan tot volgend jaar in de L blijven.Maakt mij niet uit, was anders ook zo gegaan, omdat ik toch wel rustig aan doe met zn jonkie.
Mijn andere hengst loopt nu een half jaar wedstrijden, ben begonnen in de L1 en moet nu bijna M1 starten.Heb niet eens zoveel wedstrijden gereden, maar hij liep elke proef 1 of meer winstpunten.Dan gaat het gewoon heel hard.Hij heeft nu even vakantie, even lekker rustig aan doen en dan kan hij met het buitenseizoen wel naar de M toe.

De verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter.Die moet weten tot hoe ver hij kan gaan.Die moet beslissen of het paard er aan toe is of niet.Die moet een keer gas terug nemen.Maar de meeste ruiters denken alleen maar aan de wedstrijden en aan de enveloppen die ze willen winnen en vergeten daarbij het welzijn van hun paard.Een paard is een levend wezen, maar er is een groep ruiters waarbij het paard een gebruiksvoorwerp is.Heel erg jammer, maar zo is het nu eenmaal.En daar kan niemand wat aan veranderen, zelfs het reglement niet.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:14

Pion schreef:
CGJ12 schreef:
Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Een paard met 15 jaar uit de sport halen vind ik niet diervriendelijk.De meeste paarden hebben op die leeftijd nog steeds plezier in het werk.Zitten nog vol energie.Bonfire liep op zn 18e nog goud.Dus dat vind ik echt onzin.Een paard geeft zelf aan wanneer hij niet meer kan en niet meer wil.

Ik kan me wel vinden in die regel als het om springen gaat.Dat vereist toch wel heel veel van een 20 jarige.Maar een dressuurproef kan echt nog wel hoor.Ook hier gaat het er om hoe verantwoordelijk een ruiter met zn paard omgaat.Mijn 15 jarige Z paard heeft er net zoveel zin en plezier in als mijn 3 jarige hengst die nog moet beginnen.

En de hele handel in goede leerpaarden verdwijnt dan ook.Want wie wil dan nog een prix st.georges of grand prix paard kopen.Precies niemand.Er zijn heel wat mensen die op een ouder paard rijden, dus die regel komt er niet zo snel doorheen.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:17

KarinvdM schreef:
Ik vind het ook geen verbetering dat een paard pas met 6 de Z in mag.
Dat een 4 jarige pas vanaf april in het jaar dat hij 4 wordt L mag lopen en vanaf april in het jaar dat hij 5 wordt M mag lopen ook niet.

Ik moet mijn, nu 3-jarige, dus nog ruim een jaar thuis houden en mag pas in het buitenseizoen van 2007 met haar gaan starten. Ik had het fijn gevonden om de eerste paar starts binnen te kunnen doen.

De paarden worden thuis gewoon doorgetraind, daar zal niets aan veranderen.

Dan wacht je toch nog een half jaartje,, of is er haast bij?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:20

waarom wachten als je paard er klaar voor is????

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:28

yokie schreef:
Javayo schreef:
Yokie, jij noemt je paard 'met vriendjes op de wei' laten lopen, pennygehalte?!?! Nou je wordt hartelijk bedankt. Nu weet ik in ieder geval op welke waarde ik jou reacties moet schatten.

Sorry maar ik vind het om te janken dat jij het 'penny' vind om je paard fijn op de wei te kunnen laten lopen. Denk jij nou echt dat jou paard het leuker vind om op stal te wachten tot hij weer z'n kunstjes voor jou mag uitvoeren, dan op de wei te lopen met andere paarden? Droom lekker verder!

Ik denk niet dat mijn paard 'denkt'. Ik denk niet dat mijn paard 'vriendjes' heeft. Ik denk niet dat mijn paard iets 'leuker of niet leuker' vind.

De manier waarop jij reageert op mijn botte veralgemenisering 'penny' (mijn begrip voor iemand die een paard menselijke eigenschappen toekent, als er een alternatief is, hoor ik het graag), zegt nu net iets meer over jouw bokt-zijn dan het mijne.... En zegt dus ook iets over de argumenten zoals jij ze tot nu toe naar voren hebt gebracht.

Omdat ik mijn paard geen menselijke gevoelens toezeg, maar kijk naar zijn welzijn, kan ik rustig stellen dat die van mij, ondanks het niet op de wei komen en het in het Z uitgebracht worden, niet wordt aangetast in zijn welzijn. Het is een gezond paard zonder afwijkend gedrag, waarom zou ik nu moeten gaan dromen?

Mijn paard vind het zeer zeker leuker om op de wei te lopen. En hij vind zeer zeker het ene paard leuker dan het andere! Fijt blijft dat een paard een dier die hoort te bewegen! Die 18 uur per dag zou moeten kunnen eten! Als ik dat beest van mij dagelijks maar 1 uurtje uit zn stal ga halen, is hij binnen de kortste keren gek! (helaas heb ik dit een 2 maanden gemoeten! Hierna stond ik dus met een paard wat heel erg ongelukkig en lusteloos was)

ff heel erg offtopic, maar een paard heeft zeer zeker wel gevoel (En nee, ik vermenselijk mijn paard niet, probeer hem zoveel mogelijk op een natuurlijke wijze te laten leven)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:06

Wat is er nou zo belastend aan het Z?
Dat eenvoudig wisseltje? Het feit dat je paard in een 20/60 bak loopt ipv 20/40? Dat appuyementje? Veel verschil met het M2 zie ik er niet in eigenlijk.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:40

Deksels wat een heftige discussie hierzo. Ieder zo zijn mening, maar over 1 ding ben ik het absoluut oneens, namelijk de uitspraak dat het zielig zou zijn een paard van 22 in de sport uit te brengen.

Dit is mijn paard van 22 waar ik het topic mee begon:

Afbeelding

Volgens mij doet ze niet onder voor een 5-jarige. Sterker nog, ik ben heel benieuwd of een 5-jarige er later ook zo uit zal zien, als ie 22 is..

Nog ff reageren over je sportpaard wel of niet in de wei:
Mijn paard is afgelopen winter geopereerd omdat ze koliek had, en ze moest 2 maanden op stal. Dat is wel het ergste wat je zo'n paard aan kan doen. Sport of niet, een paard moet in de wei! Absoluut gezonder voor het dier. Goed voor luchtwegen, spieren en pezen. Niet geheel onbelangrijk voor een sportpaard. Want het op stal houden van een paard zorgt voor een grotere kans op verstoppingen, ademhalingsproblemen en verveling.
Maar dit was een btje off-topic.
Laatst bijgewerkt door Yoghurt op 23-01-06 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:44

Groot gelijk Yoghurt...

Ik vind paarden van 5 in de Z: kinderarbeid, maar dat vind ik ook van paarden van 3 volop in het wedstrijdcircuit, ook al is het B. Die dieren zijn lichamelijk nog lang niet volgroeid en horen nog niet volledig gevraagd te worden, thuis niet en op het wedstrijdterrein al helemaal niet (wegens geestelijke druk). Het zijn kleuters!

Maar ja... da's mijn mening...

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:50

Mm Bramblerose je hebt gelijk, het gaat eigenlijk niet eens over Z-paarden, maar over paarden in alle klassen die er nog niet aan toe zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:53

en zo komt het toch neer op de ruiter die het paard leest........... er zijn gewoon paarden die met 4 absoluut z klaar kunnen zijn........ zonder dwang, zonder enige stress...........

en er zij paarden van 10 die er nooit aan toe zullen zijn..........

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:07

Nou daar heb je niet helemaal gelijk in, want het gaat niet zozeer alleen om de geestelijke kant (mssn belicht jij die nu meer), maar lichamelijk gezien zijn paarden gewoon nog niet goed uitgegroeid, lees: zonder pijn in staat, die oefeningen te doen.

En hoe weet je 100 % zeker dat je paard wel klaar is? Krijgt ie een volledige medische check up?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:08

geloof me een goed paard, een echt goed paard..........heeft teveel karakter om zich dat te laten permiteren en DAT zijn de lastige bokken.....

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:15

Bramblerose schreef:
Nou daar heb je niet helemaal gelijk in, want het gaat niet zozeer alleen om de geestelijke kant (mssn belicht jij die nu meer), maar lichamelijk gezien zijn paarden gewoon nog niet goed uitgegroeid, lees: zonder pijn in staat, die oefeningen te doen.

En hoe weet je 100 % zeker dat je paard wel klaar is? Krijgt ie een volledige medische check up?

Een paard met een beetje karakter laat dit gelijk blijken. Heeft een paard niet voldoende karakter, is hij hoogst waarschijnlijk ook niet goed genoeg. En een ruiter met een beetje gevoel heeft dit vrij snel door, en indien hij of zij fair genoeg is, past hij of zij de training daar op aan! Een z1 proef is toch niet lichamelijk zo bijzonder? Het ligt er maar net aan in hoeverre je je paard thuis doortraint? Wil je hem gewoon netjes verzameld de ring binnen laten komen, zijn oefeningen laten lopen en dat was het, dan kan het echt geen kwaad. Ik ben echter geen voorstander van mensen die met een vijfjarige al terug aan het sluiten zijn tegen de passage aan, dat is in mijn ogen ook nét wat teveel van het goede !

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:17

idd, een paard geeft wel aan waar voor hem op een bepaald moment de grens ligt!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:25

Tja da's jullie mening... Ik vind het nog altijd kinderarbeid...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:28

Bramblerose schreef:
die oefeningen te doen.

Ik snap nog steeds niet om welke oefeningen het gaat. Welke Z-oefening is nou zo zwaar dat het paard hem niet uit kan voeren zonder echt te sluiten?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:10

Angeliek schreef:
Cow_horse schreef:

Als dit echt een regel gaat worden, ben ik het er mee eens.
De regel van paarden 20 en ouder zou ik eerder willen leggen op 17/18 jaar.

Hehe.. Dat is een beetje overdreven.. Dan zou ik Ixo volgend jaar niet meer mogen starten. Hij is nog zo fris als een hondje. Trouwens, dan zouden heel veel paarden uit de sport gaan, omdat die nu al 17 zijn ofzo..

Ze moeten gewoon meer ingaan op de HAPPY ATHELETE.
Niet uitgaan van:'Dat paard is 19, dus die kan het niet meer aan..'
Dat is per paard anders!

Daar heb je ook wel gelijk in eigenlijk.
Ik heb er wel over na zitten denken, als het paard het aan kan, waarom niet. Ik ken een pony die 17 was en al helemaal op bijvoorbeeld. Hierdoor denk ik al sneller; gun dat paard zijn oude dagen
Eigenlijk kan je er niet echt een grens aan vast maken, het ene paard is op zijn 17de/20ste heel anders dan andere paarden, de ene nog veel joner en de andere al echt een oudje

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:11

Moniek schreef:
het is niet alleen in de z maar omdaar te komen ligt toch wel een training aan vooraf neem ik aan.
en dan heb je het niet over 3 keer in de week een uurtje rijden.

Wat denk jij dan? 7x per week 1 1/2 uur?
Je doet net alsof de Z gelijk staat aan GP...

BonBon schreef:
Dan wacht je toch nog een half jaartje,, of is er haast bij?

Wat is er mis met een jong dier ervaring op te laten doen, een jong dier veel te laten zien? Ik kan ook wachten tot ze 6 zijn en direct Z gaan starten, maar dat wil ik helemaal niet.
Bovendien, waarom zou ik haast hebben? Je moet een jaar L blijven en vervolgens moet je 9 maanden M blijven rijden voordat het paard 6 is en naar de Z mag...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:40

Waarom begin je niet met die ervaring als ze 6 zijn en laat je ze andere leuke ervaringen op doen die ook belangrijk zijn?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:04

Zozo....... wat een ophef zeg.
Alsof Z nu zoveel voorstelt...........
Mensen, als 5 jaar voor een Z-proefje te jong is, dan mogen ze de minumum leeftijd voor de GP wel van 7 naar 14 jaar brengen.......
Anky reed Salinero als 8-jarige al naar de 75% in de GP........ dacht je nu echt dat dat beestje als 5-jarige nog geen Z-proefje kon lopen? En dáár hoor je niemand over. En geloof me dat de training tussen de LT en de GP zeker 5 keer meer vergt dan wat rondkleuteren in het Z.........

Maar mensen met overjarige paarden kunnen nog een jaartje rustig blijven ademhalen. De disciplinecommissie neemt in ieder geval dit jaar geen besluit over het maximeren van paardenleeftijden.

Best wel een gemiste kans eigenlijk ........ uiteindelijk kun je dergelijke paarden ook prima thuis aftrainen of inzetten als leerpaard zonder dat je naar een "prestatie-evenement" gaat ter vermeerdering van de eigen glorie......

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:06

Het gaat mij niet zozeer om de Z ann sich, maar meer om het feit dat jonge paarden al zoveel moeten, dat vind ik gewoon jammer...

Leuk onderschrift onzin dus...