Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Met 50% verliespunt

Poll eindigt op

Ik ben het eens me de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
IK ben het niet eens met de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
Geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Suzanne F.

Re: Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:18

Ik vind het een prima regeling. Degenen die onder de 130 rijden horen ook niet in die klasse.
Ik heb weleens gejureerd en 126 en 128 punten uitgedeeld maar dat was ook echt verschrikkelijk. Had voor elk onderdeel wel een 4 willen geven maar dat vind ik ook weer zo sneu.
Dan zeg ik tegen mn schrijfster als het enigzins ergens op lijkt; Ach geef maar een keer een 6-je.

Dan vind ik ook dat de boodschap toch wel duidelijk is. Waarom iemand compleet de grond in boren?
Maar ja eigenlijk mag het niet. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden. Wie de spelregels niet kent moet het spel niet spelen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:23

liza van loon schreef:
KarinvdM schreef:
Ik doe dat ook wel, zeker bij ponycombinaties.
Je wilt toch proberen om positief te blijven. Maar eerlijk gezegd is het inderdaad beter en eerlijker als je het niet doet. Maar dan krijg je zoals CGJ al opmerkte erg boze reacties.
Soms is het best moeilijk...

Bij een wedstrijd bij ons in de buurt hadden we laatst ook geen wp in de klasses M/Z met 40 deelnemers gok ik. De jury gaf nog uitleg en ik was het met hem eens. Mijn punten vond ik ook verdient. Liever de harde waarheid dan ruiters in de waas laten dat ze zo geweldig rijden terwijl het niet zo is.

Ik geef ook zeker geen winstpunt als dat niet verdient is. Ik zet er ook commentaar bij zodat de ruiters weten wat er aan schort.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:44

Suzanne F. schreef:
Had voor elk onderdeel wel een 4 willen geven maar dat vind ik ook weer zo sneu.
Dan zeg ik tegen mn schrijfster als het enigzins ergens op lijkt; Ach geef maar een keer een 6-je.

Jij doet dus al net als ik.
Maar als er nu een serieuze verliespuntenregeling komt kun je dat dus eigenlijk niet meer maken in de toekomst ..........

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:50

Suzanne F. schreef:
Had voor elk onderdeel wel een 4 willen geven maar dat vind ik ook weer zo sneu.

Die opmerking klinkt héél bekend... (helaas)
Zegt m'n moeder ook altijd.

Dan krijg je combinaties in de ring die eigenlijk voor allemaal 3-en en 4-en rijden.
Vooral leuk als je er een paar van zulke achter elkaar hebt

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:54

Hoe werkt zo'n verliespunt precies als je in de B zit?
Stel je hebt 5 wp's behaalt en je haalt ineens een verliespunt. Staat je score dan weer op 4 wp's, of wordt je gewoon bij een x aantal verliespunten "gestraft"?

(rijd nog geen wedstrijden, vandaar)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:54

Bettine schreef:
Dan krijg je combinaties in de ring die eigenlijk voor allemaal 3-en en 4-en rijden.
Vooral leuk als je er een paar van zulke achter elkaar hebt

Dat vind ik op zijn tijd nog wel weer eens leuk. Leuker dan combinaties met alleen vijfen en zessen...........

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:55

In de B krijg je geen verliespunten, in het L1 kan je niet verder terug dan L1+0.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:56

CGJ12 schreef:
Dat vind ik op zijn tijd nog wel weer eens leuk. Leuker dan combinaties met alleen vijfen en zessen...........

Dan heb ik toch liever combinaties van 8en en 9ens

Helaas zijn die zeldzamer dan de 3en en 4en combinaties..

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:20

Bettine schreef:
CGJ12 schreef:

Dan heb ik toch liever combinaties van 8en en 9ens

Helaas zijn die zeldzamer dan de 3en en 4en combinaties..

Mja dat is inderdaad wel jammer.
Ik ben al blij als ik al één 8 krijg maargoed.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:44

Toevallig zou ik vandaag mijn eerste verliespunt hebben behaald. De bak was besproeid geweest en ik weet dat mijn paard die donkere vlekken op de wand eng vind. Toen ik de bak in kwam zei mijn voorlezer dat ik van de jury direct moest beginnen. Ik al wat mopperen van dat wordt dus nikt. Nou inderdaad, ze was een brok spanning en durfde geen hoek in en spoot een keer weg. En als je normaal soms net aan een winstpunt komt, kun je dit spektakel er niet bij hebben en kwam ik dus op 127 punten. Nu niet erg, ik weet waar het aan ligt (door ziekte minder gereden=scheef) maar als het je een winstpunt kost baal je wel.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:58

KarinvdM schreef:
In de B krijg je geen verliespunten, in het L1 kan je niet verder terug dan L1+0.

Huh? Dus je kan in de L1 niet degraderen tot weer B? En kan dat vanaf het L2 wel? En zo ja, kom je dan uit op L1+0?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:35

DendroFleur schreef:
Toevallig zou ik vandaag mijn eerste verliespunt hebben behaald. De bak was besproeid geweest en ik weet dat mijn paard die donkere vlekken op de wand eng vind. Toen ik de bak in kwam zei mijn voorlezer dat ik van de jury direct moest beginnen. Ik al wat mopperen van dat wordt dus nikt. Nou inderdaad, ze was een brok spanning en durfde geen hoek in en spoot een keer weg. En als je normaal soms net aan een winstpunt komt, kun je dit spektakel er niet bij hebben en kwam ik dus op 127 punten. Nu niet erg, ik weet waar het aan ligt (door ziekte minder gereden=scheef) maar als het je een winstpunt kost baal je wel.

Met de nieuwe regeling had jij je waarschijnlijk, bij het zien van de vlekken op de bakrand, teruggetrokken en was je niet gestart om de kans op verlies te vermijden.

Kun je eigenlijk op het laatste moment nog beslissen HC te starten?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:40

Is een verliespunt eigenlijk zo dramatisch? Ik weet dat springers er regelmatig express voor gaan zodat ze weer een klasse lager mogen starten. Beter voor hun eigen zelfvertrouwen en dat van hun paard.

Een vriendin van mij heeft afgegroet toen een proef niet ging( z1) juist omdat ze dan verlies reedt. Het ging haar veel te snel richting Z2, jong paard moest wel voor de ervaring op wedstrijd maar promoveren wilde ze nog niet. Als dat de insteek wordt dan hoeft verlies niet dramatisch te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:16

Dan ken ik nog iemand die een ouder paard heeft en de ZII niet zo goed aan kan maar ze wil wel graag nog wat wedstrijden blijven rijden. Ze had graag in de ZI willen blijven. Nu stopt ze dus en dat is best jammer.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:23

De dressuursport is en blijft voor mij altijd nog een hobby.We hebben te maken met levende wezens en niet met een motor of auto.Er zijn zoveel factoren die er voor kunnen zorgen dat je proef de mist in gaat.Moet je dan meteen de grond in gestampt worden?Ik weet uit ervaringen uit mijn omgeving dat een verliespunt zeer demotiverend kan werken,terwijl een protocol met goed commentaar en misschien wel een winstpunt juist de moraal omhoogkrikt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:26

dat snap ik wel, maar dan moet het nog wel verdiend zijn. Niemand vind het leuk om verlies te rijden, maar om eerlijk te zijn kan ik het aantal proeven dat ik gezien of gereden heb met een score van onder de 130 (of onder de 50 op de vingers van 2 handen tellen, en in al die gevallen was het zonder meer terecht. Ik denk dat een verliespunt een heel goed signaal zou zijn dat je dus toch heel erg verkeerd bezig bent.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:11

Ik ga toch mee met Flair, iedereen roept nu dat je onder de 130 punten 'slecht bezig bent' en 'niet in die klasse thuishoort', maar met een kijkerig paard zit je gewoon snel onder de 140 punten. Een paar keer wegspringen en daarvoor een 2 of een 3 krijgen en het is weer bekeken. Nu is mijn laagste score 133 maar die heb ik toch al wel vaker gehad.
Ik vraag me af hoevaak de score onder de 130 gegeven wordt wegens echt slecht rijden?

Ruiters die niet willen promoveren en wel in het wedstrijdritme blijven, kunnen altijd kiezen voor HC starten, als je juist graag zou willen promoveren maar je hebt een angsthaas mee zou je dus enorm veel moeten starten om een puntenbuffer te creeeren. Dat vind ik sneu voor de paarden.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:28

Het laagst dat ik ooit gereden heb, was 139 pnt. Dus ik denk dat het allemaal nog wel meevalt, inderdaad, als je lager dan 130 rijdt, hoor je niet in die klasse thuis.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:30

Urielle schreef:
Ik ga toch mee met Flair, iedereen roept nu dat je onder de 130 punten 'slecht bezig bent' en 'niet in die klasse thuishoort', maar met een kijkerig paard zit je gewoon snel onder de 140 punten. Een paar keer wegspringen en daarvoor een 2 of een 3 krijgen en het is weer bekeken. Nu is mijn laagste score 133 maar die heb ik toch al wel vaker gehad.
Ik vraag me af hoevaak de score onder de 130 gegeven wordt wegens echt slecht rijden?

Ik vraag me ook af: wat is slecht rijden??
Stel: ik heb een kijkerig paard, maar rijtechnisch ben ik goed bezig om het op te lossen. B.v. in het begin van de proef kom ik nog niet in de buurt van de hoefslag. Maar aan het einde van de proef gaat hij er goed over.
Dan rij je toch niet slecht.

De insteek van de nieuwe proeven gaat toch over het rijden zelf en niet over de figuren?
Maar je zou met zo'n proef waarschijnlijk wel een verliespunt rijden, terwijl je toch goed rijdt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:39

Precies, en als het niet gaat vanwege externe factoeren hoeft dat niet afgestraft worden. Geen winstpunt als ht niet goed genoeg is, is vlgs mij al genoeg "straf" .

Wel eens een proef gereden terwijler een ambulance met sirene'slangs kwam? Of in de storm/hagel zodat hij steeds kont wegdraait? Een wegdraaiende kont is in de M1 dan een verliespunt, weersomstandigheden zijn niet te trainen hoor...

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:14

Ik ben ook bang dat met deze regeling mensen afmelden of niet starten zodra ze zien dat er een bepaalde jury zit (dat gebeurt zelfs nu al). Niet fijn voor de verenigingen, en misschien zullen bepaalde juryleden dan ook wel geboycot worden. Ik heb 2 keer onder de 140 gezeten, een keer zat er een horzel +/- 5 galoponderdelen te vervelen, die daardoor voor de helft in draf waren, toen kwam ik op 138 punten uit, terecht dus. En een keer 128 gereden voor een proef die niet eens zo heel slecht was, ben toen ook nog in de middenmoot geindigd en 1 iemand had echt verlies (117). Bij zo'n jury zou ik dus bij 50%=verlies niet meer starten, hoe goed ik mijn paard ook voor elkaar zou hebben, want wat die jury wilde zien is mij door het vrijwel commentaarloze protocol nog steeds niet duidelijk. Ik denk wel dat de sporadisch gegeven verliespunten inderdaad vaak zijn als een paard echt heel bang of kijkerig is. En niet om het slechte rijden. Er zijn weinig paarden die op wedstrijd beter of hetzelfde lopen als thuis. Daarom moet je dus thuis wat over houden, maar ook daar moet je achter komen. Bovendien kunnen paarden soms op de ene locatie hardstikke braaf zijn, terwijl ze op een andere plek overal spoken zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:01

Citaat:

ook met een kijkerig paard valt dat wel mee

Kawa is zeikerd nummer 1
heel wat jury hokjes, bloembakken, of een stukje nieuw hout om een gat te dichten in een bakrand zijn rede om totaal om te draaien en bij tussen benen en handen op te sluiten, kaarsrecht te staan.

Maar er zijn ook stukken in de bak die niet eng zijn, dus daar rij je weer een 6 of 7.

Minste wat ik ooit gereden heb is iets van 134
Nou, dat had toch echt minder gemogen en terect een verlies punt mogen zijn.
Want het was 1 puin zooi met een paard dat meer op 2 dan op 4 benen liep.
Maar er zaten ook stukjes tussen waar hij wel een 7 haalde

Ok het wegdraaien van de regen is bekend voor mij, maar niet de hele proef gaat dezelfde kant in

nee, van mij mag er best eeerder een verlies punt gegeven worden

Bij springen heb je ze ook veel eerder.
En dat is goed, want als je erg slecht rijd, en waardoor dat komt maakt niks uit, heb je die gewoon verdiend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:14

Maar ook de jury moet natuurlijk opgevoed gaan worden. Waar ze nooit naar keken en niet belangrijk vonden is nu wel van belang en wordt mee gepunt. Volgens mij zal het wel niet zo een vaart lopen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:14

ik vind verliespunten helemaal geen probleem.. ik heb er 2 gehaald door vrijwillig te stoppen, maar vanwege mijn L1 debuut is het gewoon L1+0 gebleven.

en al je zo slecht heb gereden dat er eenverliespunt aan zit te komen(willem is niet kijkerig.. dus het komt dan echt doordat het rijtechnisch helemaal ruk is) dan zouhet gewoon fijn zijn als er commentaar bij staat waar je ietsmee kunt(zoals bij mij) of dat de jury blijfte n je het persoonlijk kan vragen.

maar veel tevaak staat er niets tot weinig op en is de jury ooknog weg voor jij je punten hebt. en dat is het zure van het hele verhaal. maar verliespunt betekend dat je het op dat moment echt slecht gedaan hebt en het minst wat ze dan voor je kunnen doen is opschrijven waarom.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:32

Ik heb ook een kijkerig paard, maar heb maar 1x onder de 130(122 ) gereden, maar dat was mijn eigen schuld. Ik heb ook zo vaak nog winst zelf gereden als mn pony kijkerig was.