Wat vinden jullie nou van een jury als je dit zo leest??131

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jimdebrit

Re: Wat vinden jullie nou van een jury als je dit zo leest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:44

Ja ik wil de jury ook wel graag weten.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:16

ej ja...wie is dat eigenlijk..was er namelijk ook..maar mijn punten waren ook terecht..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:49

namen lijken me minder relevant eerlijk gezegd.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:30

ook ik lees al een tijdje mee, en heb zelf ook mee gedaan in Wezep.
Je reed mee in de B zei je , ik ben benieuwd of je bij de paarden of bij
de ponies reed?
Ik heb gestart bij de paarden in de B en ik vond mijn jury netjes jureren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:15

Vergeet niet dat de mensen die aan de kant staan niet punt voor punt kijken zoals een jury dat wel doet. Vaak zien ze het ook nog eens vanuit een hele andere hoek.
Verder probeer ik mensen met een gespannen paard/pony wel iets extra tijd te geven, maar als ze na mijn signaal niet snel starten dan claxoneer ik inderdaad ook.
En die grote mond, ach ik ga er meestal maar vanuit dat het stress is en niet persoonlijk tegen mij gericht. Al kun je er wel een opmerking over op je protocol verwachten.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:53

ej .. ja ik heb ook wel eens zoiets van rustigg... maar ga dan nog geen grote bek ophebben sorry hoor maar dat vind ik niet kunnen..trouwens in wezep werd vrij eerlijk gesjureert want ik reed dus ook echt een proef van nikss..en ben er dan ook niet van uitgegaan dat ik een wp reed..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:16

Tis hard maar een paard mag gewoon niet steigeren in een proef. Daar word je voor afgestraft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:42

-2 voor stijgeren niet rechtvaardig??!! Stijgeren is verzet en moet afgestraft worden.
Hoe de rest van de proef geweest is kan ik niet zien vanaf hier en ik kan dus ook niet oordelen of die 131 punten genoeg waren.
Die pony kan voor zijn doen wel goed strekken, maar misschien was het in vergelijking met de anderen wel helemaal niet zo bijzonder.

Het is trouwens veel erger als je een 'normale' proef rijdt, zonder gekkigheid en je krijgt 135 punten. Dan zak je pas door de grond. Als je paard stijgert zijn dit soort punten te verwachten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:11

het is en blijft raar...
ik had het vorige week nl. ook.. ik had bij een proef wel een wp. verwacht en bij de andere heeeeeeeeel misschien.. wat had ik?

139 en 146

ik snap het soms ook niet hoor.. en ik had ook maar een 4 omdat ik verkeerd in galop aansprong.. het was in de L1 btw..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:16

Sjonniej schreef:
Het is trouwens veel erger als je een 'normale' proef rijdt, zonder gekkigheid en je krijgt 135 punten. Dan zak je pas door de grond.

Dat had ik dus..
maarja.. nog wedstrijden zat en het waren geen minpunten..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:17

Ik heb vandaag eens geschreven bij de ZZGP en ik kan je toch zeggen dat het gevoel anders kan zijn dan dat er per onderdeel gekeken wordt.

Bij mijn schrijven vandaag werden er bv veel goede punten weggegeven, maar toch op de punten met spanning, foutjes, etc onvoldoendes gegeven.

Toen ik later op de uitslagenlijst terugkeek, viel het me toch aardig tegen dat er een hoop geen winst hadden, ondanks dat er voor mijn gevoel veel werd gepunt.

Het tikt bv ook hard aan als je veel zesjes hebt en je maakt een keer een fout waardoor je een 5 krijgt. Dan zit je al gauw onder de winst. Of het is per onderdeel gewoon niet voldoende voor wat er gevraagd wordt op dat niveau. Dan kan het voor je gevoel wel goed gaan, en ook iemand die je pony kent vind het bv ook beter gaan dan normaal, maar is dus toch het totaalbeeld niet voldoende. Denk aan:
- kwaliteit en zuiverheid van gangen
- ontspanning
- aanleuning
- rechtgerichtheid
- houding van paard
- impuls en verzameling (uiteraard afgestemd op (africhtings)niveau)
- harmonie ruiter, paard
- houding zit ruiter
- effect van de hulpen

Zo zie je dat er heel wat mee telt voor het totaalbeeld om daar een bepaald cijfer aan te geven.

OemmiejO: kan jij aangeven voor welke onderdelen jij hoge en lage cijfers hebt gekregen? Of waar je volgens jouw gevoel te weinig hebt gekregen?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 23-10-05 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:21

Tja, ik heb een keer geschreven bij wedstrijden als jurysecretaresse. In de B kreeg elke combinatie voor een verkeerde galop keihard een 1, in de L1 gaf dit zelfde jurylid een 3 voor verkeerde galop. Ik heb na afloop heel beleefd gevraagd hoe dit toch kan, je zou verwachten dat hij in de B wat milder zou zijn. Nou het was omdat daar in het zelfde punt nog wat meer onderdeeltjes zaten...
Die logica ontgaat mij.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:27

beantsje schreef:
Tja, ik heb een keer geschreven bij wedstrijden als jurysecretaresse. In de B kreeg elke combinatie voor een verkeerde galop keihard een 1, in de L1 gaf dit zelfde jurylid een 3 voor verkeerde galop. Ik heb na afloop heel beleefd gevraagd hoe dit toch kan, je zou verwachten dat hij in de B wat milder zou zijn. Nou het was omdat daar in het zelfde punt nog wat meer onderdeeltjes zaten...
Die logica ontgaat mij.

Als de persoon in kwestie verkeerd aanspringt en niet (kan) corrigeren is het een 1 omdat het onderdeel niet getoont is.

Ik ken geen L1 proef, maar vandaag hadden we bv ook een oefening waarbij meerdere onderdelen voor 1 cijfer telde: op diagonaal uitgestrekte stap, overgang naar galop.
dan kan bv de uitgestr stap goed gaan, maar als er bv een spanningsfout ontstaat bij het aanspringen, kan er alsnog een onvoldoende uitrollen.

Snap je?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:53

@ Tyrza..

even mn protocol erbij pakken hoor..

proef 1, 139 punten:
- de middendraf moest ruimer (een 5 en een 4)
- te weinig stelling bij de kleine volte (een 5)
- verkeerde been, dom mn eigen fout
- verkeerde galop aangesprongen (ik had het hersteld, maar twee keer een 4)

proef 2, 146 punten:
- gebroken lijn niet doorgereden tot de x (een 5)
- te weinig wijken (een 5)
- teugels op maat maken, tegen de hand (eerlijk gezegd niks van gemerkt, maar goed ik had weer een 5)
- middengalop moet ruimer (een 5)

zoals je ziet had ik niet echt "slechte" dingen ertussen zitten, zoals steigeren, bokken etc.
eigenlijk had ik alleen maar 5jes en 6jes.. en 2 4'en..

maarja.. het is niet dat het elke keer zo gaat hoor.. ik heb ook weleens 182 gereden..

Carol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:56

Ik heb laatste ook zoiets gehad, ik reed echt voor mijn gevoel een super proef, zelfs me instructeur zei van nou goed hoor (m1) echt wel een winstpunt waard, en ik ga me punten kijken 144 en 146, ik vondt het echt kl..... Kon het echt niet behappen, maar het gebeurd daar wel vaker, vriendjes politiek, ik ga er gewoon niet meer heen!

Ik heb wedstrijd gehad in Amersfoort, de eerste keer weer binnen. Nick is heel moeilijk binnen, maar ik de staking goed opgelost en had alsnog 163 en 155 punten. DAT VINDT IK EERLIJK!! Stond op de protocol Goed gereden erg jammer van staking!

Dus zo zie je maar, ik weet dat het ook wel geldt als je lekker heb gereden maakt het toch niet uit, maar het is echt een teleurstelling als je geen punt haalt, terwijl je goed heb gereden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:29

OemmiejO schreef:
@ Tyrza..

even mn protocol erbij pakken hoor..

proef 1, 139 punten:
- de middendraf moest ruimer (een 5 en een 4)
- te weinig stelling bij de kleine volte (een 5)
- verkeerde been, dom mn eigen fout
- verkeerde galop aangesprongen (ik had het hersteld, maar twee keer een 4)

proef 2, 146 punten:
- gebroken lijn niet doorgereden tot de x (een 5)
- te weinig wijken (een 5)
- teugels op maat maken, tegen de hand (eerlijk gezegd niks van gemerkt, maar goed ik had weer een 5)
- middengalop moet ruimer (een 5)

zoals je ziet had ik niet echt "slechte" dingen ertussen zitten, zoals steigeren, bokken etc.
eigenlijk had ik alleen maar 5jes en 6jes.. en 2 4'en..

maarja.. het is niet dat het elke keer zo gaat hoor.. ik heb ook weleens 182 gereden..

Ja zo zie je dat een wintspunt gauw niet haalbaar meer is als je al een paar vijfen hebt en niet kan compenseren met een 7 of 8.

Wat je wel in gedachten moet houden is dat elke proef en elk jurylid toch weer anders is. Dat je dus een keer 182 hebt gereden kan op dat moment een flinke uitschieter zijn geweest omdat je wellicht heel goed ging en de jury dat waardeerde.

Maar let erop dat je dan niet elke wedstrijd/proef gaat vergelijken met die ene met die hoge punten.

Hoe zuur het ook is dat je voor je gevoel te lage punten hebt gekregen, probeer er toch een lering uit te trekken. Je kiest er namelijk zelf voor om je rijden te laten beoordelen door de jury.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:11

Citaat:
Ja zo zie je dat een wintspunt gauw niet haalbaar meer is als je al een paar vijfen hebt en niet kan compenseren met een 7 of 8.

Wat je wel in gedachten moet houden is dat elke proef en elk jurylid toch weer anders is. Dat je dus een keer 182 hebt gereden kan op dat moment een flinke uitschieter zijn geweest omdat je wellicht heel goed ging en de jury dat waardeerde.

Maar let erop dat je dan niet elke wedstrijd/proef gaat vergelijken met die ene met die hoge punten.

Hoe zuur het ook is dat je voor je gevoel te lage punten hebt gekregen, probeer er toch een lering uit te trekken. Je kiest er namelijk zelf voor om je rijden te laten beoordelen door de jury.

Nee... dat doe/ denk ik helemaal niet hoor..
Ik was alleen wat verbaasd.. maarja.. ik ga gewoon veel op het commentaar oefenen..

Die ene was idd wel een uitschieter ja.. maar dat lag niet aan mn proef.. ik had toen het gevoel dat ik de hele proef aan het crossen was en had 5 wp. op die dag (2 proeven)

Daarmee probeer ik te zeggen dat het én om je gevoel gaat én om het commentaar van de jury.. De ene keer gaat het super en heb je 139 pt. en de andere keer gaat het vreselijk en heb je 182 pt.. maar ach.. gewoon blijven oefenen want er zijn nog wedstrijden zat he..

p.s. ik ga ze niet met die ene proef vergelijken hoor, maar dit was eerlijk gezegd de eerste keer dat ik zonder prijs en winst thuis ben gekomen en het was erg laag..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:43

Die proef van 182 punten terwijl jij dacht te crossen was waarschijnlijk vol impuls EN voorwaarts! Daar houden de meeste jury's van, wij kunnen er over meepraten.
zie onder

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:44

amondi schreef:
Die proef van 182 punten terwijl jij dacht te crossen was waarschijnlijk vol impuls EN voorwaarts! Daar houden de meeste jury's van, wij kunnen er over meepraten.
zie onder

haha.. ja, maar toen ik de foto's bekeek leek het meer op springen!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:50

amondi schreef:
zie onder

Niet alle jurys over 1 kam strijken he, Amondi

Alhoewel me dat ook opviel bij de LT in verhouding met de GP

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:42

Wat Kawa zegt, is zo gek nog niet; een videootje van jezelf laten maken.
Vandaag heb ik nog op een wedstrijd gekeken (L1) en het valt me op dat ik niet een combinatie gezien heb waarvan je nou zegt, die loopt lekker.
En als het dan wel een keer lekker gaat, komt die jury ook wel met de puntjes. Ik ken een meisje die voor het eerst van haar leven op wedstrijd ging (B paarden dus) en die haalde maar eventjes 194 punten. da's lekker!

Eerlijk gezegd dacht ik dat dit topic ging over vreemde opmerkinge van de jury, en ik heb best een paar hele grappige gelezen.
Maar nu lees ik vooral commentaar op het puntenaantal (nog niet eens de opmerkingen, nee gewoon de 4en en de 5en)

Ik ga binnenkort starten met mijn tinker en ik weet van anderen dat mijn punten best heel erg kunnen wisselen. Zo kreeg ik van een Z-jurylid in een onderling proefje al een 4 voor halsstrekken (niet getoond) terwijl haar hoofd bijna over de grond ging en ik geen teugel meer over had. Tja, haar hals is niet langer. maar daar zeur ik niet over, het is een jurysport, dat is nou een keer zo. Daar onderwerp je je vrijwillig aan. Als je je niet neer kan leggen bij de beoordeling, moet je gewoon gaan springen. Dan is het fout of niet fout, zonder discussie.

Zullen we dan nu gewoon weer naar de leuke opmerkingen gaan?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:03

Tarah5 schreef:
Owhjah ben ook nog M1 geweest met mijn pony, en wat aan mij lag volgens de jury was:

Dat ik voorover zit, dat klopt zit voorover, ook een fout die ik zelf al wist, gelukkig rijdt ik voor mijn lol en tja soms ben ik het er niet mee eens, gelukkig ging het nu eens redelijk ontspannen en niet een boel gestresst.

Sjee ik zette dit topic niet neer om ruzie ofzow met mensen te krijgen hoor, vind gewoon dat een jury, rechtvaardig moet zijn, misschien was ze dat ook wel, maar ik had naar mijn id wel een lekkere proef gereden en naar de mening van anderen ook.

Maarja de jury vond blijkbaar van niet, nou ja volgende keer beter.

Ik hoef echt niet in een maand door de B heen.

Ben 17 en mijn paard 5 we hebben beide nog een heel leven voor ons. Of we het nu kunnen of niet, of we er nu verstand van hebben of niet.

dat is de jury toch?? als ik je punten en kritiek zo hoor???

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:30

Jury's hebbben een eigen mening.. zij vinden dat jij 131 punten verdient..... kun jij weinig aan veranderen... en.. lijkt me onzinnig om er boos over te blijven.. je kunt er niets meer aan veranderen.. misschien heeft hij toevallig wel wat bij jou gezien waar hij totaaal tegen is.. jury's zijn jury's.. iedereen heeft een verschillende mening.. en ook jury's.....

Succes nog met de andere wedstrijden!!

groetjes

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:41

aangezien dit topic al uit september is, kan het nu wel op slot.