reglementen studentenruiters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: reglementen studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:46

Kikker schreef:
Zijn er meer mensen die wel iets in het voorstel van Fleury en mij zien? Ik zou voor de grap weleens met de uitslagen van de afgelopen 3 jaar kunnen kijken of het veel verschil uit zou maken met wanneer mensen zouden moeten promoveren? Of zijn er nog mensen die andere promotieregelingen voorstellen?

Lijkt me sowieso een goed idee om uitslagen van de afgelopen jaren eens los te laten op alternatieve promotieregelingen. Je krijgt dan een beeld van de effecten van die alternatieve promotieregelingen. Ik denk dat je dan op voorhand wat kanttekeningen moet maken bij diverse ruiters die op dat moment waarschijnlijk een niveau te hoog reden en dan kijken of ze bij een alternatieven promotieregeling wel uitkomen waar ze thuishoren. Ik zal zelf ook eens na gaan denken over alternatieve promotieregelingen.

Kikker schreef:
En zouden we dit alleen bij het springen willen, of ook bij de dressuur? En wat doen we met degraderen? Als je laatste bent een score van -1 of zo en bij -5 moet je terug? Ik roep maar wat hoor!

Volgens mij rijden er bij de dressuur minder mensen (op een onveilige manier) een niveau te hoog. Maar zijn verschillende promotieregelingen voor dressuur en springen wel wenselijk? Het maakt alles wel een stuk ondoorzichtiger en er zijn genoeg fanatieke SO starters die nu al niet weten hoe het allemaal in elkaar steekt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 01:29

Kikker schreef:
Hoe denken we verder of de koppeling dressuur en springen? Zou idd gehandhaaft moeten worden dat je bij L springen ook L moet dressuren, of zeggen we dat het loslaten, zoals ook in de reguliere sport? Dan zou het dus best zo kunnen zijn dat je L springt en B dressuurt (ik vraag me overigens af of de mensen die L springen uberhaupt niet al L(a) dressuur rijden? Landelijk snap ik dat, maar ik vraag me af of in de praktijk zoiets bij ons eigenlijk wel aan de orde is?).

Ik denk dat als je de promotieregeling voor het springen verstrengt en moeilijker maakt om buiten de regels om in een springrubriek te mogen starten het niet zoveel meer uitmaakt of het springen wel of niet aan de dressuur gekoppeld is. Ik denk dat de promotieregel dusdanig opgesteld zou moeten zijn dat je daarmee al voorkomt dat er gevaarlijke situaties ontstaan.

Kikker schreef:
Nou denk ik dat als je op de meeste L paarden een springparcours kunt rijden, je ook best een La proef zou moeten kunnen rijden, of heb ik het dan heel erg mis? Als je dat niet kan, hoe verstandig/veilig is het dan om L te gaan springen?

Heb je mij wel eens een poging zien doen een La proef te rijden? Dat lijkt 9 van de 10 keer echt nergens op. Maar ondertussen denk ik dat ik mezelf toch wel als een echte L-springer mag zien (over mijn beginperiode in het L springen zullen we het maar even niet hebben, maar de springlessen werpen zijn vruchten af).

Kikker schreef:
Ik denk dat een van de problemen vaak niet zo zeer het verschil in hoogte tussen de B en en L is, noch 't verschil in parcours (aangezien 't meestal 'tzelfde parcours is), maar 't andere slag paarden dat meeloopt. Of denken mensen daar hier andes over?

Ik denk dat je met een combinatie van factoren zit. De moeilijkheidsgraad bij het L zit hem inderdaad niet in het parcours, die zijn vrijwel altijd hetzelfde als de B en heel vaak is het ook een parcours van het slag “spring hindernis 1, rijd naar de hoefslag, hindernis 2 verschijnt vanzelf”. Maar ik denk dat je nog de paarden, noch de hoogte van het L kan uitsluiten als factor van het grote verschil tussen het B en de L. De L paarden zijn vaak een stuk moeilijker, maar de hoogte is zeker ook een factor die meespeelt. Van het B naar het L gaan de hindernissen ineens een heel stuk omhoog. Het lijkt simpel, maar als je nog nooit zo’n hoge hindernissen hebt gesprongen dan is het voor een hoop ruiters toch wel even slikken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 01:56

Kikker schreef:
Even in de extreme zwart/wit modus: kortom het ligt dus aan de organiserende vereniging dat mensen niet rondkomen in het L? De paarden kunnen ze [edit: lees ruiters/amazones]
blijkbaar niet aan? Er is dus niets wat de SNS reglementair gezien zou kunnen aanpassen om dit probleem aan te pakken?

Als het aan de organiserende vereniging ligt dat de ruiters niet rondkomen omdat er te moeilijke paarden ingezet worden dan moeten ze bij die vereniging nog maar eens goed nadenken of ze wel geschikte paarden hebben om een springrubriek op het programma te zetten.
Misschien ligt hier ook een taak voor de SNS om aandacht aan te besteden en wanneer een dergelijke vereniging een SO met een springrubriek aanvraagt ze daar op aanspreken.

Kikker schreef:
Aan de andere kant, er zijn genoeg mensen die landelijk nooit gestart zijn die ik met een zeer gerust hart zo een L parcours in zou laten gaan en meer dan genoeg hele goede landelijke ruiters/amazones waarbij ik mijn hart vasthou in onze L!

Je blijft altijd mensen houden die buiten het gemiddelde vallen, maar of je daar je regels op af moet stellen? Voor een gemiddelde ruiter die nooit landelijk heeft gesprongen zal een L rubriek al snel te moeilijk zijn. Voor een gemiddelde ruiter die wel landelijk L heeft gesprongen zal een L rubriek goed te doen zijn. Ik denk dat we daar vanuit moeten gaan en door middel van een degradatie regeling de uitzonderingen eruit filteren.

Kikker schreef:
We zijn nu wel een beetje op het punt waarmee de originele discussie in de huiskamer een beetje begon. Ik claimde dat bij sommige SO's de paarden op zich super zijn, maar wellicht wat minder "shock-proof" waardoor ze voor een gemiddeld SO ruiter niet altijd even goed te rijden zijn.

Dus: zouden de paarden niet de twee weken voor de SO bijvoorbeeld al droog moeten oefenen met de ruiters van de organiserende vereniging? Zou zoiets helpen?

Ik denk dat er diverse oorzaken aan te wijzen zijn voor rare gedragingen van paarden op een SO.
Je hebt paarden die geen ervaring hebben met springen en niet weten wat hen ineens overkomt. Bij een dergelijk paard kan je proberen problemen te voorkomen door het paard een paar keer een parcours te laten zien. Bij voorkeur met wedstrijdbalken en niet met oefenbalken want die laatste worden meestal niet zo vaak of helemaal niet bijgeschilderd in vergelijking met de eerste.
Daarnaast heb je paarden die vaak genoeg een parcours hebben gezien, maar altijd dezelfde ruiter op zijn rug heeft. Zo’n paard kan ineens helemaal in de stress raken omdat die vreemde ruiter hele andere aanwijzingen geeft dan hij gewend is. Dit kan je aanpakken door verschillende mensen een keer op het paard te laten rijden, maar ik denk dat je dan minder resultaten boekt dan bij het eerste type paard.
En dan heb je nog paarden die helemaal geen wedstrijden gewend zijn en helemaal verrast worden door de drukte om hun heen. Die paarden kan je m.i. beter niet inzetten op een SO, maar eerst een paar keer met een onderlinge wedstrijd op de manege laten rijden door iemand die het paard een beetje kent.
Er zijn dus verschillende paarden en verschillende mogelijke oplossingen, maar het is denk ik zeker een goed advies aan de organiserende verenigingen om dit soort dingen van te voren uit te testen en niet af te wachten tot de SO.

Dit was wel weer genoeg vandaag, mijn bedje lonkt.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:19

'Droog oefenen' klinkt erg leuk. Maar zal in de praktijk niet altijd mogelijk zijn bij manegepaarden die al zo'n druk programma hebben. Wanneer je een prive paard inzet lijkt me het logisch dat iemand van de vereniging deze altijd even uitprobeert....

Dat sommige paarden toch een keer hun dag niet hebben kun je naar mijn idee niks aan doen. Hoe vaak je ze ook hebt uitgeprobeerd. De situatie op een wedstrijddag is altijd anders. Met spanning van ruiter en paard. Maar we hebben nu eenmaal met dieren te maken...dat is ook de charme van de sport toch?

Het L springen blijft een lastig punt. Er zijn inderdaad mensen die niet dressuren op L niveau en denken te springen. Aangezien we bij SO's altijd met vreemde paarden te maken hebben lijkt me het voor de veiligheid wel zo goed om de huidige regel te handhaven. Het gaat niet zo zeer om te pasjes wijken wat het verschil maakt, maar of je het paard in de hand kunt houden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:00

Sabine81 schreef:
Het L springen blijft een lastig punt. Er zijn inderdaad mensen die niet dressuren op L niveau en denken te springen. Aangezien we bij SO's altijd met vreemde paarden te maken hebben lijkt me het voor de veiligheid wel zo goed om de huidige regel te handhaven. Het gaat niet zo zeer om te pasjes wijken wat het verschil maakt, maar of je het paard in de hand kunt houden.

In principe heb je gelijk met dit standpunt. Maar toch wil ik hier wat kanttekeningen bij plaatsen. Je kan nu op twee manier in het L springen terecht komen.
Enerzijds krijg je toestemming om L te gaan starten wanneer je in de La dressuur een winstpunt hebt behaald. Een ruiter die op deze manier aan het L springen begint voldoet daarmee ook aan de wens een L paard onder controle te kunnen houden (even de “lucky ones“ buiten beschouwing latende).
Anderzijds hebben we de ruiters die in het L springen terecht komen omdat ze promoveren vanuit het B springen. Die ruiter kan op het moment van promotie nog gewoon Bb dressuur rijden en afgezien van het feit dat hij in het B springen goed heeft weten te presteren heb je helemaal geen zekerheid dat die persoon ook daadwerkelijk in staat is de L paarden in de hand te houden. Waar blijf je dan met je standpunt dat een L springer een L paard moet kunnen rijden? De ruiter in kwestie voldoet helemaal aan de eisen maar niet aan de wensen.

Ruw idee dat nog verder uitgewerkt moet worden: twijfelgevallen en Bb ruiters die van B springen naar L springen promoveren verplichten aan een clinic deel te nemen voordat ze opnieuw L mogen starten.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:15

Wow Falona, dat zijn een boel antwoorden. Ik ga er straks even serieus op in hoor, eerst even alles goed lezen .

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:19

tja...daar heb je wel een goed punt.
moet je de promotieregeling dan voor het B springen wel laten gelden?
blijft een lastig punt.
zowieso. iemand kan steeds heel goed in de B springen maar wat als diegene de L niet aandurft?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:21

Sabine81 schreef:
tja...daar heb je wel een goed punt.
moet je de promotieregeling dan voor het B springen wel laten gelden?
blijft een lastig punt.
zowieso. iemand kan steeds heel goed in de B springen maar wat als diegene de L niet aandurft?

Iemand zou een soort van HC kunnen starten. Je mag dan niet deelnemen aan het SNSK bijvoorbeeld en je kan alleen starten als er open plaatsen zijn, niet HC-ers gaan voor. Is dat een idee?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:28

Kikker schreef:
Wow Falona, dat zijn een boel antwoorden. Ik ga er straks even serieus op in hoor, eerst even alles goed lezen .

En ik ben nog lang niet klaar met overal mijn mening op geven.........

Maar wees gerust, vanavond moet ik paardrijden en blijft mijn vriendje slapen dus zal ik waarschijnlijk geen tijd hebben om jullie van nog meer leesvoer te voorzien.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:38

HC starten lijkt me een goede oplossing. Iemand kan dan blijven B springen totdat diegene L dressuur en kaapt dan niet steeds de prijzen weg voor de andere B springers. En als iemand geen L durft kan hij/zij ook gewoon B blijven springen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:03

pff, die ellenlange verhalen lees ik dit weekend wel, als ik geen stage heb. Maar nog even kort een puntje:
Er wordt nu vanuit gegaan dat je, als je Bb dressuurt, je niet L kan springen. En zodra je over gaat naar de La kan je dat wel. Ik ben alleen een beetje bang dat dat niet opgaat. Met netjes zitten kom je in de Bb echt heel ver, maar met springen toch meestal niet meer. Als er ondertussen ook echt vooruitgang geboekt wordt door springlessen oid hoor je mij niet klagen. Maar het zuiver toestaan omdat ze dressuurmatig over mogen naar een andere klasse?

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:41

*Mieky (Annemiek van Hippeia) leest mee, laat het bezinken en gaat erover meedenken... *

Bedankt voor de tip, Kikker!

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 12:48

Veerle, er wordt eerder gezegd dat het raar is dat je wel L kan springen en niet een La proefje zou kunnen rijden, *niet* dat je als je La rijdt je ineens wel L kunt springen. Het is geen bi-implicatie.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:49

even iets heel anders, maar toch iets waa rik nieuwsgierg naar ben.

is er inmiddels al bekend wanneer er gewisseld zal worden van bestuur? Stond hier laatst wel dat er mensen waren, maar goed dat wist ik al. Ben alleen benieuwd wanneer er nu daadwerkelijk gewisseld gaat worden.

Zo te merken heeft het nieuwe bestuur een hoop goede idee-en en gaan ze graag aan de slag. Tenminste zo komt het op mij over....

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:12

Als het goed is tijdens de SO van Concorde, mits een niet nader te noemen bestuurslid Concorde hier natuurlijk naar gevraagd heeft (of 't uberhaupt kan dus). Onze voorkeur gaat uit naar de zondag, dus zondag 23 oktober.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:43

Kikker schreef:
dus zondag 23 oktober.

SO Concorde is volgens mij een week later, het zou dan dus zondag 30 oktober zijn

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:46

Komt eindelijk dichterbij dus.
Moet voor jou (kikker) ook wel apart zijn om straks na al die jaren ineens geen SNS meer te zijn.

Tidje terug werd er gesproken om eerst een brainstorm dag te doen ivm de overgang van SNS naar VNS, vindt dat ervoor plaats of erna?
Gewoon uit nieuwsgiergheid hoor aangezien we hier nu ook over die reglementen discussieren;-)

SO concorde is idd week later aangezien dat zo dicht mogelijk bij het werkelijke lustrum is;-)

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 22:22

Eh ja, sorry, de 30e ja (blont he).

Ik vind het wel raar ja, om na (ugh) ruim vijf jaar eruit te gaan, maar het werd tijd, hooooog tijd.

De KNHS is nog steeds niet rond, dus de reglementen komen na de ADV pas aan de orde. Wij (iig Joost en ik) blijven op de achtergrond ons nog bezighouden met de KNHS en het opzetten van een nieuwe structuur voor de VNS en de reglementen. Dus helemaal van me af zijn jullie nog niet .

Bovendien komt er nu even geen comm.binnenland, dus misschien dat ik voor de lol nog wel een keer als SNS vertegenwoordiger wil gaan of zo. Lijkt me wel leuk.

Maar goed, on topic.

Nog iemand een leuke stelling? Wat vinden we bijvoorbeeld van:

Verenigingen met 2 binnenbakken zouden hun SO altijd in de winter moeten houden zodat verenigingen met maar 1 binnenbak de zomer kunnen krijgen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:01

Kikker schreef:
Nog iemand een leuke stelling? Wat vinden we bijvoorbeeld van:

Verenigingen met 2 binnenbakken zouden hun SO altijd in de winter moeten houden zodat verenigingen met maar 1 binnenbak de zomer kunnen krijgen?

Hee, niet zo snel. Ik heb nog steeds niet mijn mening op alle andere stellingen kunnen geven

Maar goed, dan zal ik maar vast op deze ingaan, dan probeer ik een beetje bij te blijven met de nieuwe stelling(en) en dan ondertussen de andere stellingen wat bij werken. Of moet ik dat bewaren voor een discussiemiddag/avond?

Ik heb ff vlug een inventarisatie gedaan en van de SO organiserende verenigingen zijn er volgens mij niet echt veel die maar 1 binnenbak hebben. Ik kan zo vlug alleen Hippeia, Sollysel en Hipac bedenken. Van Chevalier weet ik niet zeker of ze er maar 1 hebben, maar die hadden dacht ik ook niet voldoende paarden om een volwaardige SO te organiseren en met het SNSK zitten ze volgens mij aan september/oktober vast. Zijn er dan echt zoveel verenigingen die geen SO organiseren/een SO afblazen omdat er alleen in de winter een weekend beschikbaar is en ze maar 1 binnenbak hebben? Misschien kan jij ergens vandaan toveren over hoeveel binnenbakken de verenigingen beschikken?

Even afgezien van dat er naar mijn idee dus niet zoveel verenigingen zijn met maar 1 binnenbak hebben ben ik het wel eens met de stelling. Wanneer het steenkoud is buiten dan heb je je paarden liever niet buiten lopen (en als ruiter zijnde zit je ook liever binnen bij de kachel). Er zijn voldoende verenigingen met 2 binnenbakken om de koudere maanden met SO's te vullen. Nu zie je dat er in de koudere maanden maar weinig SO's zijn en tegen de zomer staat de agenda meestal bomvol.

Wat wel eens problematisch kan zijn in de wintermaanden is de accomodatie ook daadwerkelijk voor een SO beschikbaar krijgen.
Ik weet van onze manege dat in de wintermaanden vrijwel ieder weekend volgeboekt zit met wedstrijden van een of andere rijvereniging of ponyclub uit de omgeving. Die willen allemaal ook nog eens zowel een dressuur als springwedstrijd organiseren en soms is de opkomst zo hoog dat ze zelfs 2 weekenden nodig hebben om alles in te kunnen passen. Er blijven dan niet veel weekenden over waarin de manege gebruikt kan worden voor andere activiteiten en de vrije weekenden moeten dan ook maar net in de SO agenda passen.
Ik heb het idee dat er (ondertussen) bij ons wel een beetje rekening mee gehouden wordt dat wij graag rond oktober een SO willen organiseren, maar of iedere manegeeigenaar daar zo willig in is....

Ik ben dus in principe voor de stelling, maar er moet misschien wel per vereniging gekeken worden of het ook echt haalbaar is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:43

Ik ben het eens met hierboven, en wil nog toevoegen dat ook niet alle slaapaccommodaties geschikt zijn voor de winterperiode (tis af en toe echt steeeenkoud).
CnC heeft in principe ook maar 1 bak, maar die is groot genoeg voor inrijden en wedstrijdring. Wij geven de voorkeur aan zomerperiode omdat we dan buiten kunnen springen, en we geen extra tijd moeten inbouwen voor een parcoursje binnen.
Ik kan me bij Parafrid eigenlijk ook maar 1 bak herinneren, zat daar nog ergens een klein bakje?
Verder ben ik het er wel mee eens, maar ik ben toch ook bang dat onze manege de hele winter vol zit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:45

Kikker schreef:
Ba, Bb, L dressuur en L springen zouden elk jaar op een SNSK moeten (mits er een SNSK is....er zijn niet zoveel liefhebbers om een SNSK te organiserne). Nu is M dressuur en B springen bij voorkeur elke twee jaar.

Voorstel: elk jaar dient elke reguliere rubriek op het SNSK verreden te worden (probleem: wat doen we als dat jaar maar b.v. twee keer de M verreden is?)

Wat dacht je hiervan?
Alle reguliere rubrieken moeten jaarlijks op het SNSK verreden worden mits de rubriek in het voorgaande jaar minimaal 3 keer verreden is. Is de rubriek in het voorgaande jaar minder dan 3 keer verreden dan bepalen de behaalde SNSK punten in die rubriek of die rubriek dat jaar op het SNSK verreden wordt.

Wat betreft SNSK punten kijk ik dan nu even naar de volgende voorgestelde regeling:

1. Er dient minimaal twee keer op een SO gestart te zijn.
2. Er dient minimaal één keer bij de eerste drie geëindigd te zijn.
De drie ruiters die aan bovenstaande voorwaarden voldoen en de meeste punten hebben krijgen een uitnodiging om te starten op het SNSK.

Indien minder dan drie ruiters voldoen aan bovenstaande voorwaarden kan naar de volgende voorwaarde gekeken worden:
3. Ruiters die maar één SO hebben gestart maar hierbij wel bij de eerste drie (twee?? één??) zijn geëindigd.

De rubriek wordt dan dus verreden als er volgens bovenstaande voorwaarden 3 startgerechtigden zijn. Kan dit aantal van 3 niet behaald worden met de bovenstaande voorwaarden dan kan de rubriek niet verreden worden, maar moet deze een jaar verschoven worden.

Kikker schreef:
En nog een: het NSK kan net zo goed afgeschaft worden. Zoals misschien bekend is mogen mensen uit Tilburg niet starten (hun OSSO is niet meer lid van studentensport NL). Bovendien is er zelden tot nooit een vereniging die het NSK op zich wil nemen.

Nooit geweten dat er voor paardrijden ook NSK’s waren. En ik ben toch al echt bijna 5 jaar actief in de studentenruitersport.

Even in mijn geheugen graven hoor.

Ik dacht dat een NSK een open kampioenschap was. Je hoeft dan toch geen lid van een studentenrijvereniging te zijn om er aan deel te kunnen nemen? Dat dan je overkoepelende sportvereniging wel lid moet zijn van studentensport NL daar weet ik niets van.

Heb ik het ook goed dat een NSK volgens hetzelfde principe verreden wordt als Haaksbergen? Heeft het dan wel zin om een NSK te organiseren of maakt het verschil dat studentenruiters die geen lid zijn van een studentenrijvereniging ook mogen starten?

Kikker schreef:
Wellicht is het tijd voor een NSK is een ander jasje. Bijvoorbeeld alleen dressuur, of alleen springen, of................??

Als dat de organisatie makkelijk zou maken lijkt me het helemaal geen verkeerd idee om niet alles te verrijden. Je zou dan het ene jaar dressuur kunnen doen en het jaar erop springen. Of beide ieder jaar, maar dan wel splitsen.

veerledec schreef:
Maar we kunnen even kijken of er eventueel 'buitenom' iets te regelen is.

Studenten van andere universiteiten kunnen in Eindhoven op een of andere manier een sportkaart krijgen als ze daar stage lopen of zo. Hoe dat allemaal precies in elkaar steekt en in hoeverre dat bij andere studentensportcentra ook mogelijk is weet ik niet, maar het is misschien een optie om eens naar te kijken.

Kikker schreef:
Er is een omweg. We kunnen gewoon een NSK organiseren, we mogen het alleen dan geen NSK noemen en krijgen geen subsidie van SN als Tilburg ook mee wil doen. Als we het NKS noemen, zoals we voorheen altijd het SNSK en het NSK samen noemden, dan is er volgens mij geen enkel probleem.

Blijft volgens mij de vraag staan: Wie gaat het organiseren?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:47

veerledec schreef:
Ik kan me bij Parafrid eigenlijk ook maar 1 bak herinneren, zat daar nog ergens een klein bakje?

In Vries hebben ze nog een tweede bak. Hij is dan wel piepklein en midden in de bak staan een paar pilaren, maar het is een bak en er kan enigzins warm en droog losgereden worden.

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:49

ff een off topic vraag zijn er ook dressuurwedstrijden?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:59

Purtje schreef:
ff een off topic vraag zijn er ook dressuurwedstrijden?

Ik heb je een pb gestuurd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:00

Jaja, binnenhalen die studenten ruiters haha