Met welk dressuurproevenboekje ben jij begonnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met welk dressuurproevenboekje ben jij begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:08

haha geweldig zo ging het overal volgens mij.

Of wat dacht je als je in een wat hogere klasse sprong en dat was na de Parade dan had je pech want je reed daar gewoon in mee, en niets peesbeschermers of martingaal aan. gewoon betuigd.

We moesten natuurlijk wel weer best paraderende zijn.
We hadden een ponyclub met 75 pony's en zijn echt super vaak best paradende geweest

En wat denk je van spullen opruimen bij de tent enzo? zodat je de prijs voor orde en netheid kreeg?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:10

ach ja de paprade..
Vreselijk vonden wij die.
Vooral als het 30 graden was en je had geen prijs en je moest daar een uur in die hitte staan.

We zijn wel eens met rijkleren aan de sloot ingesprongen en dan moesten we met die vieze kleren nog parade rijden en boos dat t bestuur dan was.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:27

Ik ben zelf begonnen met het vorige boekje, multomapje met Anky erop. Het blauwe boekje kan ik me nog wel herinneren van het voorleestijdperk

Parades rijden, met de clubvlag waar je altijd ruzie mee kreeg omdat het kreng toch wel erg zwaar was

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:31

ja of mijn pony weer eens op de loop ging omdat die stomme vlag hem maar bleef achtervolgen...

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:31

daantjuhhh schreef:
ja of mijn pony weer eens op de loop ging omdat die stomme vlag hem maar bleef achtervolgen...

Hahaha, ja, geweldig. Ik zie die taferelen weer helemaal voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:32

Bij ons zit er een plastic hoes om de vlag, en je denkt toch niet dat die eraf mag he. haha nee nee anders wordt dat ding vies

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:48

Oja, die witte koordsingels haha! Als ik nu met zoiets zou rijden, zouden mijn paarden meteen onder de wondjes zitten.

De kleuren van onze club waren blauw met geel. Daar hadden we sjabrakken, frontriemen en truien van. Dat waren van die blauwe fluwelen truien met V-hals en embleem erop, zó fout. Pas later kwamen de witte sjabrakken met embleem (wat je er zelf op moest naaien) en de jasjes. Die frontriemen waren van die plastic dingen met driehoekjes in het geel en blauw. Maar de blauwe driehoekjes moesten onder, dat weet ik nog heel goed.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:57

Ja, die frontriemen, ik heb ook nog een groen-witte gehad. 2 kleuren tape en klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:03

koperen blokjes frontriem en owee als je daar geen pot koperpoets over gehaald had!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:37

Javmo schreef:
daantjuhhh schreef:

Hahaha, ja, geweldig. Ik zie die taferelen weer helemaal voor me.

hahaha, ja ik ook.
Zo ging het eens onweren tijdens de parade.
Dus die omroeper zegt:
nu gaan we beginnen met de eerste groep en gaan we in stap de ring verlaten..
Zag je ineens 200 pony's naar een uitgang scheuren van 2 meter breed (waaronder die van mij)
Tja ik kon m niet houden met een hand en een vlag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:20

Iedere keer viel er wel iemand af haha

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:31

En dan riep je "Dit doe ik nooit weer" en de volgende keer zat je er weer vrolijk op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:48

Bij ons deed je VERPLICHT mee, was je pony niet geschikt dan had er iemand wel 2 pony's waar je er een van kon lenen de later nog minder geschikt bleek te zijn

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:12

Ik ben begonnen met het boekje met Anky voorop. Dat boekje gebruiken wij nog steeds. (het nieuwe boekje in het oude boekje gedaan omdat alles er anders uit ging vallen. )

Ik heb nog wel eens met parades meegedaan, opzich was het leuk... Maar het duurde zo lang.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:29

vonneke schreef:
Bij ons deed je VERPLICHT mee, was je pony niet geschikt dan had er iemand wel 2 pony's waar je er een van kon lenen de later nog minder geschikt bleek te zijn

hahahaha, ja inderdaad zo heb ik het ook ervaren.
Echt wel grappig als ik er zo nu op terug kijk.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:55

Geweldig topic dit, met HOOG deja-vu gehalte
Ben zelf uit de tijd van het blauwe boekje, ben volgens mij begonnen met wedstrijden in 1988 ofzo. Ik vond wedstrijden in die tijd ook echt veel gezelliger, dat was gewoon een dagje uit, zeg maar!

Hele dag op stap, eerst 2xdressuren, later springen, 2 manches met evt. barrage, en aan het einde van de dag, als je al 10x klaar was, pas de prijsuitreiking in de parade. Tussendoor paard in de trailer en over het terrein heen en weer banjeren, gezellig naar clubgenoten kijken/voorlezen. En iedereen in clubtenue. Dat was bij ons een afschuwelijk ORANJE jasje wat al 20x versteld en gerepareerd was, omdat dat via een leensysteem doorgegeven werd in de vereniging. Wel lekker goedkoop, je hoefde nooit zelf een outfit te kopen als je weer eens eruit gegroeid was. En ach, met dat Oranje vielen we wel op!!!

Kan mevrouw Turksma ook nog voor de geest halen, zij was echt berucht. Maar heb zelf altijd graag bij haar gereden. Ze was van het type: streng doch rechtvaardig. Kan me ook nog ene heer Pisa herinneren, weet niet of hij nog leeft/jureert???

Parade was ook altijd lachen. Bij mijn eerste pony was ik altijd vlagdrager omdat t zo'n makkelijke was. Bij m'n tweede pony moest je ver uit de buurt blijven met dat vlaggekreng }>

En dan een ereronde: in je ene hand de vlag, in je andere hand je beker, en in je derde hand de teugels Zo gek, dat dat een crosspartij werd...

*Zucht* Nostalgie...zou zo weer terug willen naar die tijd

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:27

Mevrouw Turksma. Als ik die naam hoor, lopen weer de rillingen over mijn rug. Wat heb ik overhoop gelegen met haar. Ik had toen een paard die voor mij superlief was, maar die verder iedereen aanviel met zijn kaken wijd open. Wij gingen met een hele groep rijdend naar de wedstrijd en stonden dan ook de hele dag met de paarden in onze handen. Aangezien mijn paard absoluut niet te vertrouwen was als er iemand in de buurt kwam, had ik haar tijdens het wachten een muilkorf speciaal voor paarden om gedaan om ongelukken te voorkomen. Als ze die muilkorf omhad dan was het een superlief paardje. Op een gegeven moment zag mevrouw Turksma, dat mijn paard een muilkorf omhad en ik dacht dat ze zou ontploffen. Ze ging vreselijk tekeer midden op het wedstrijdterrein en beschuldigde mij van zware dierenmishandeling. Ik kreeg niet eens de kans om het hoe en waarom uit te leggen. Ze bleef maar tekeer gaan. Afijn, ik maar de andere kant opgegaan, maar toen moesten mijn lesklanten nog rijden. Dit waren allemaal kinderen die met manegepony's meededen en die dus met het door de manege ter beschikking gestelde materiaal reden. Ging ze toch bij al die pony's het tuig controleren en de bitten en zwepen opmeten met haar speciaal hiervoor meegenomen centimetertje. Deze kinderen deden voor het eerst mee aan een officiele wedstrijd en wisten niet wat ze overkwam. Ze waren dan ook gelijk genezen van het wedstrijd rijden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:46

Klinkt als mevrouw Turksma; tja ze mocht je of ze mocht je ernstig niet! Maar ze heeft zich wel goed berucht gemaakt. Toch is ze nog steeds 1 van mijn favoriete juryleden (mij mocht ze) samen met Ton Bonsel en Nico van Stight

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:49

Wij hadden geloof ik als enige vereniging in de omgeving geen belachelijk clubtenue. Wij hadden gewoon zwarte rijjasjes, dekjes waren zoals op de foto die ik eerder heb geplaatst, wit met blauwe letters (van die lelijke hoekige) en een punt, niks geborduurd, gewoon gedrukt.
Parade vond ik geweldig Inderdaad een zeldzaamheid dat er niemand van zijn pony keilde of dat niet minstens de helf aan de kletter ging. Heb zelf ook weleens stof gehapt bij de parade, was ook met de pony die op de foto staat een stukje terug. Dat mormel had de neiging om in je tenen te bijten als je erop zat. Tijdens de parade met opstallen had ik mijn voeten uit de beugels, ze pakte mijn tenen en trok me zo uit het zadel Die pony heette trouwens hetzelfde als zo'n beetje de helft van alle zwarte pony's, Black Beauty.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:52

Roadracer schreef:
Geweldig topic dit, met HOOG deja-vu gehalte
Ben zelf uit de tijd van het blauwe boekje, ben volgens mij begonnen met wedstrijden in 1988 ofzo. Ik vond wedstrijden in die tijd ook echt veel gezelliger, dat was gewoon een dagje uit, zeg maar!

Hele dag op stap, eerst 2xdressuren, later springen, 2 manches met evt. barrage, en aan het einde van de dag, als je al 10x klaar was, pas de prijsuitreiking in de parade. Tussendoor paard in de trailer en over het terrein heen en weer banjeren, gezellig naar clubgenoten kijken/voorlezen. En iedereen in clubtenue. Dat was bij ons een afschuwelijk ORANJE jasje wat al 20x versteld en gerepareerd was, omdat dat via een leensysteem doorgegeven werd in de vereniging. Wel lekker goedkoop, je hoefde nooit zelf een outfit te kopen als je weer eens eruit gegroeid was. En ach, met dat Oranje vielen we wel op!!!

Kan mevrouw Turksma ook nog voor de geest halen, zij was echt berucht. Maar heb zelf altijd graag bij haar gereden. Ze was van het type: streng doch rechtvaardig. Kan me ook nog ene heer Pisa herinneren, weet niet of hij nog leeft/jureert???

Parade was ook altijd lachen. Bij mijn eerste pony was ik altijd vlagdrager omdat t zo'n makkelijke was. Bij m'n tweede pony moest je ver uit de buurt blijven met dat vlaggekreng }>

En dan een ereronde: in je ene hand de vlag, in je andere hand je beker, en in je derde hand de teugels Zo gek, dat dat een crosspartij werd...
*Zucht* Nostalgie...zou zo weer terug willen naar die tijd

inderdaad: en dan werd er verteld door de omroeper ereronde op de rechterhand in DRAF!!!
hahaha dik crossen..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:24

Mevr Turksma, dat was toch NPC? Dan heeft zij mij als negenjarige nog een minpunt gegeven, omdat er een stop op mijn dressuurteugel zat, op mijn C-tje. (en ik: mama wat is een stop? )

Ben begonnen met het blauwe boekje,dat staat nu als een relikwie in de kast.

K-D-E linksomkeert (Waaaat? ), dat was mijn 1e wedstrijd.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:47

Boekje van tegenwoordig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:52

Wordt helemaal sentimenteel... Zal vanavond mijn concoursschriftje eens te voorschijn toveren. (waar ik trouw na iedere wedstrijd een verslagje in schreef)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:33

Toch had ik in die tijd al wel een dressuurzadel en een veelzijdigheidszadel. Bij ons ging ook steevast een hele wedstrijdkist per pony op de vrachtwagen

Koordsingels daar heb ik idd ook nog meegereden. En dan die gekleurde frontriemen, vreselijk. Op mijn eerste PC hadden we nog een beschaafde groene trui, op de tweede was de clubkleur knalblauw/turqoise Viel lekker op.
En herinneren jullie je ook nog dat je met vlechten van dat isolatietape in de kleur van de club om ieder vlechtje deden? Vlechtjes sloeg je ook maar 1 x dubbel dus je kreeg van die afschuwelijke hangdingen

Mijmert verder met annegti samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:48

Haha.. het blauwe mapje!